Čtvrteční večer patřil v pražském Karlíně slavnostnímu otevření místních kanceláří společnosti Goodbaby, která se zaměřuje na výrobu dětských sedaček, kočárků a podobného zboží. Její čerství představitelé Jan Řežáb (Socialbakers) a Eva Liba (ex Coca-Cola) pozvali řadu vzácných hostí, nechyběli jsme. Přineseme i rozhovor, teď mrkněte, jak Jan skládá golfky.

„Sympatická reklama. Sunar už natočil i horší“

Sunar s rodičovským povzdechem vyhrál. Václav Postránecký není sázka na jistotu a s olomouckým sýrem propadl. „Udržitelná“ Ikea mezitím působí jako parodie na Prostřeno.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 14. týden 2016

  1. Comtech: Po kom to má? Po Sunaru! (31 %)
    klient: Sunar
  2. Filip Racek, Beefbrothers, CinemaniaVaše oči ve světě sportu (23 %)
    klient: Livesport.cz
  3. Friendly: Magnetická fidorka (20 %)
    klient: Fidorka
  4. Kaspen/Jung Von Matt, Triad Advertising: Get green (19 %)
    klient: Ikea
  5. Olma: Každý řez má svůj smysl / Václav Postránecký (18 %)
    značka: Olmín

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Sunar v televizi i na sítích (31 %)

„Po kom to má?“ je od března mottem nové kampaně značky Sunar, náhradní kojenecké výživy pro děti. Kampaň se zaměřuje na hlavní benefity Sunaru – rozvoj mozku, imunitního systému a poznávacích funkcí, a to díky přítomnosti mléčného tuku, železa, vitamínů A, C a D a kyseliny alfa-linolenové. Kampaň běží hlavně v televizi a na internetu. Televizní spoty dělala agentura Comtech a nasazeny jsou od 15. března. Sunar komunikuje i prostřednictvím sociálních sítí Facebook, Instagram (pro aktuální kampaň vzniknul hashtag #posunaru) či YouTube. Spuštěn byl také blog Práce po mateřské, s informacemi pro rodiče, jak se jednodušeji a rychleji vrátit do pracovního procesu po rodičovské dovolené.

Líbí. Stejný nápad jsme sice už párkrát viděli, ale to nevadí. Drží to pohromadě i jako kampaň. Jedinou jedinou věc bych vytknul: záběr ve 37. vteřině. Jak se děťátko chytí volného ubrusu na skříňce, vím přesně, co se stane v další vteřině. A jako rodič dostávám srdeční zástavu.
Tomáš Mrkvička

Vlastně je to docela sympatická reklama. Na Sunar byly natočeny v minulosti rozhodně horší věci. Jediné, co se mi nelíbí, je claim. Nebo se v kampani nachází postava Mr. Sunara?
Ondřej Souček (Luftballon)

Hezky natočeno s jednoduchým nápadem.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

‚Po kom to má? Po Sunaru‘ je ten vůbec nejsmutnější a nejdepresivnější headline přímo z kojeneckého ústavu. Kromě toho dobře odvedená práce.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Škoda! Vážně dobrý nápad. S rozpočtem a kvalitou Livesportu by to mohlo být fakt dobrý!
Jan Javornický

Dítě–agent, nezodpovědná matka a ‚tak nám tu hudbu někdo složí a bude to skoro stejný jako Mission Impossible‘ nijak nevede k hollywoodskému konci.
Pavel Fuksa

2. Livesport točil na jihu Afriky (23 %)

Český web se sportovními výsledky Livesport spustil novou reklamní kampaň. Ta stojí na velkoryse pojatých televizních spotech, které v minulých týdnech vznikaly v Jihoafrické republice. Propagují možnost sledovat výsledky v reálném čase kdekoliv, prostřednictvím aplikací Livesportu pro mobilní telefony. Hlavním cílem kampaně je promo značek jednotlivých webů Livesportu a podpora návštěvnosti. Weby Livesportu mají třicítku jazykových verzí (vévodí jim globální FlashScore.com, celkově mají 60 milionů návštěvníků měsíčně a jejich mobilní aplikace 15 milionů stažení). Nejvýznamnějšími komunikačními kanály kampaně jsou televize a internet. V Česku spoty půjdou na ČT Sport u mistrovství světa v hokeji či u přenosů z fotbalového Eura. V Evropě pak na Eurosportu 2 u Bundesligy či na Eurosportu 1 u tenisového Roland Garros. Komunikaci na internetu dominuje YouTube. Spot má víc než padesát mutací, pro lokalizovanou podporu jednotlivých webů v různých jazycích. Za produkcí kampaně stála firma Cinemania a producent Martin Kořínek. Režisérem a autorem základního konceptu byl Filip Racek, kameramanem Klaus Fuxjager. Postprodukci řídil v Magiclabu Michal Křeček. Spolupracovala také agentura Beefbrothers, kteří bodovali s předchozí kampaní Livesportu. Hlavním partnerem v Jihoafrické republice byla produkční společnost Stillking Films, ta pomohla i s hereckým obsazením.

Nádherně natočené, ale nepochopil jsem hlavní myšlenku. Já bych děj spotu interpretoval takhle: ‚I na ulici někde v Jihoafrické republice jsou lidi, co na vás dokážou hodit to, co mají zrovna po ruce.‘
Marek Prchal

Kdybych chtěl být ‚vašima očima ve světě spotu‘, natočil bych něco úplně jiného. Konstrukce s úhly pohledu je složitá a musí se kvůli ní v tom spotu moc mluvit. Ale jako spot na aplikaci se sportovními výsledky je to fajn. Jen nechápu toho taxikáře na začátku, co se jediný nepromění (neb už proměněný je). Proč? To mi vrtá hlavou.
Tomáš Mrkvička

Tady mě nejvíc zaujalo jméno kameramana. Klaus Fuxjager. V příštím životě bych se rád jmenoval takto. Jo, a spot? To je ale šíleně nezáživný (ne)příběh bez pointy, který je nutné od sedmé vteřiny popisovat voiceoverem. Snaha zachránit to efekty a castingem na mě nefunguje.
Ondřej Souček (Luftballon)

‚Ve světě sportu jsme vaše oči my.‘ Když si to dáte takhle samostatně, tak vidíte, že je to moc složité a abstraktní. Zvlášť když promujete apku s výsledky fotbalu. A jak je to blbý, tak to muselo bejt drahý.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Řemeslně pěkná produkce, ale trochu víc toho sportu by to sneslo, ne?
Jan Javornický

Přehlídka vyhozeného (velkorysého) produkčního budgetu. Svět pozorovaný optikou buranství, prvních nápadů a myšlení rozkrokem.
Pavel Fuksa

3. Aprílová Fidorka s youtubery (20 %)

Youtubeři Denis, Twixx, Nakashi nebo David Mrázek se zapojili do letošní aprílové kampaně čokoládové oplatky Fidorka z portfolia společnosti Mondelez. Kampaň, kterou připravila agentura Friendly, začala týden před aprílem, kdy Fidorka oznámila na Facebooku, že vyvinula magnetický obal. „Zkušební sérii“ Fidorek s magnetickým obalem dostali k otestování zmíněné youtubeři, kteří pak ve svých videích předváděli, co se dá s magnetickou Fidorkou dělat. Kromě pozitiv upozornili youtubeři i na „riziko zmagnetizování“ hardisku nebo jiné elektroniky. V pátek 1. dubna pak vyšly na českých i slovenských zpravodajských portálech (Extra.cz, TN.cz) PR články o novém obalu, v nichž se psalo mimo jiné o tom, že magnetickému obalu předcházel „zhruba roční utajovaný vývoj“ nebo že „požadovaných vlastností původně aluminiového obalu bylo dosaženo použitím feritového prachu a technologie vstřikovacího lisování“. Odkazy z článků vedly ke speciální microsite  s produktovým videem a seznamem obchodů, kde je Fidorka s magnetickým obalem k dostání. Na microsite směřovala také facebooková a instagramová reklama. Součástí projektu byla také street promotion, při níž týmy promotérů ve velkých českých i slovenských městech přichytávaly na kovové plochy magnetické Fidorky i s vysvětlujícím letáčkem. Letáček po otočení odhalil, že magnetický obal je ve skutečnosti apríl. Na Fidorkách byla nalepená kulatá magnetka s motivem Vykutálená rošťárna.

Čtyři šestiminutová videa? Vážení, jak si asi myslíte, že to dělám, když tyhle kampaně hodnotím? Mám na to zhruba tak pět minut. Musel jsem se jít uklidnit na příslušný web. Nápad dobrý, lépe kresli.
Marek Prchal

Apríl se teď dělá tak, že prohlásím, že mám produktovou inovaci, a pak řeknu, že ji nemám? Hmm…
Tomáš Mrkvička

Magnetická Fidorka je super nápad oproti tomu, jakou komunikaci měla Fidorka dřív. Ještě bych změnil ten žaludeční nevolnost způsobující slogan Vykutálená rošťárna. A propos: těším se, že móda youtuberů jednou skončí a lidi začnou oslavovat ty, co umí víc, než se jenom chlubit na kameru se svou novou audinou.
Ondřej Souček (Luftballon)

K čemu to je dobrý? Navíc to vypadá, že ti youtubeři jsou z toho stejně zmatení jako my.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

Jednoduchý a relativně zábavný nápad. Určitě by šly vymyslet i přínosnější kanály než youtubeři, ale chápu – je to teď povinnost mít je v každý kampani.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

To by jeden neřekl, jaký neskutečná nuda se může skrývat pod fidorkovým aprílem.
Jan Javornický

Slzné kanálky prázdné, bránice natržená, kolena fialová od plácání… tak si asi marketingový tým představoval reakci milleniálů na to, že se Fidorka dá přichytit na železo a to celý budou točit youtubeři, takže fanoušci už jsou téměř nakoupený. Někde se to ale zaseklo a je z toho jen prachsprostá trapárna.
Pavel Fuksa

4. Ikea zezelenala (19 %)

Nábytkářský řetězec Ikea spustil v Česku a na Slovensku novou kampaň nazvanou Get Green, do níž se zapojilo dvacet českých a slovenských rodin. Kampaň propaguje produkty Ikey (chytré kuchyně, venkovní nábytek a další), které by měly lidem umožňovat chovat se šetrněji ke svému okolí i životnímu prostředí. Připravila ji agentura Kaspen/Jung Von Matt, mediální agenturou je MEC Global. Speciální microsite vytvořila agentura Triad Advertising. Celá reklamní akce je rozdělena do tří částí. Dvacet českých a slovenských rodin vystupuje v té stěžejní z nich, jíž se stal dvouměsíční projekt Šetrnější domov. Do projektu byli vybráni členové klubu Ikea Family, kteří doma něčím plýtvali a měli chuť to změnit. Pracovníci Ikey jim proto vybrali produkty, které mají šetřit vodu i energie a snížit množství produkovaného odpadu, a připravili pro ně speciální workshop. Osobní zkušenosti, rady a výsledky účastníků projektu se pak objevily na speciálně vytvořené microsite Šetrnější domov. S šesti českými a slovenskými domácnostmi byla také natočena krátká videa dokumentující, s čím se rodiny během projektu potýkaly a co jim přinesl. Na to v pondělí 11. dubna navázal třicetivteřinový televizní spot Venku chutná nejlíp, který bude propagovat venkovní nábytek pomocí spojení dvou aktivit: společného jídla a trávení času na čerstvém vzduchu. Spot režíroval dánský režisér Niels Gråbøl v produkci Sirena Film. Třetí část kampaně propaguje takzvané Chytré kuchyně Metod, umožňující snížit množství odpadu i spotřebu vody a energií. Pro tuto část kampaně Ikea zvolila podporu v tištěné inzerci, v síti CLV a v rámečcích v metru. Ve vybraných městech doplňuje out-of-home komunikaci také branding zastávek MHD. Na webu Ikea je pak připraven modul s řešeními těchto kuchyní.

Fascinuje mě, že někdo pouští myčku dvakrát týdně místo třikrát – u nás jede vždycky přes noc. Jinak jsem to opět nezvládnul nakoukat celé, ale typický postup: výzkum, zapojení ambasadorů. Od Kaspenu a Triadu je to fajn přístup, protože ho umí hezky udělat. Od Ikey bych čekal áčkovou kampaň. I když nevím, zdali od doby, kdy změnila písmo z Futury na Verdanu, je to očekávání oprávněné.
Marek Prchal

Tak tady máme vlastně tři kampaně. Vezmu to od konce. Printy na kuchyně s ‚hravými‘ headliny jsou řemeslný standard. Spot ‚umně‘ propojující kuchyně a balkónový nábytek je na Ikeu umělý a slabý. Reality show Udržitelný domov je jediná trochu zajímavá. Na to, jak je ten žánr těžký, to není natočené špatně, ale chybí tomu nápad.
Tomáš Mrkvička

Je to hezký počin. Člověk může být šetrnější ve všem, co dělá. Ale nešlo by to udělat trochu méně zaprděně? Chápu, pro jakou je to cílovku, ale stejně. Mohlo se třeba víc hrát s grafikou i střihem.
Ondřej Souček (Luftballon)

Jsou lepší způsoby, jak udělat produktové demo. Ikea je známá pro jednoduchoust a dostupnost, tohle z ní dělá ‚čípárnu‘.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

V podstatě takové ekologické Prostřeno, kterému ale chybí zábavné prvky ve formě zákulisních intrik a špatně vyslovených názvů jídel. A k tomu dvě další kampaně, které s tím nemají žádnou souvislost. Otázka je, jak by kampaň fungovala, kdyby ji netáhla značka.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Skandinávští režiséři jsou jistotou už pár let, ale tohle se vážně nepovedlo. Scénář nula, herecké výkony strašné, nevěřím rodině ani slovo z jejich špatně nasazených deklamací… u hlavního spotu jistě probíhaly diskuse o tom, jak neartikulované zvuky a hekot dětí dostatečně ‚supportují feeling rodinnosti‘.
Pavel Fuksa

5. Postránecký propaguje sýr (18 %)

Olomoucká mlékárna Olma uvedla na trh nový sýr s plísní na povrchu s názvem Olmín, který se od stávající tuzemské konkurence odlišuje netradičním hranatým tvarem i chutí. Pro sýr, na jehož vývoji firma spolupracovala s francouzskými odborníky, by měla být typická měnící se konzistence a chuť v závislosti na délce doby skladování. Novou značku zviditelňuje marketingová kampaň, jejíž tváří se stal herec Václav Postránecký. Sýr mlékárna propaguje i jinými způsoby, například spotřebitelskou soutěží. Kreativita a mediální nákup je v rukou mlékárny Olma, reklamní spot vznikl ve společnosti Zdeněk Nováček.

Na Moravu dobrý.
Marek Prchal

‚Každý řez má svůj smysl‘ je samozřejmě nesmysl. Odpustil bych si i konstrukci sýr-víno-kozy, ale základní myšlenka – totiž spojení moravského sýra s vínem – je super. Postránecký nevadí, ale mohlo se za něj i ušetřit.
Tomáš Mrkvička

Sázka na klišé. Postránecký, víno, krása moravských žen… Ať to vypadá sebelíbivěji, všechno to shodí jézéďáckej název produktu Olmín. Fuj.
Ondřej Souček (Luftballon)

Nulový nápad. Jen další reklama, kde nějaký týpek v ultra krásným prostředí mluví o tom, jak je jeho sýr dobrý.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

Sýry, víno, řez. Jako trochu to dře, ale nakonec to z toho člověk chytí.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Reklama vyzrálá a pěkně uleželá jako víno z Hané!
Jan Javornický

Řezy, které mají smysl, jsou: zlatý, císařský, Dedekindův, rovinný a řez dřevin, ale claim, že každý řez sýra má svůj smysl, mi vážně smysl nedává. Nezachrání to ani jihomoravsky bodré herectví Pražáka Postráneckého. Reklamní agenturo Zdeněk Nováček, styďte se.
Pavel Fuksa

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.