Odstartoval lifestylový web Ženy.cz, se sloganem Hýbeme světem, kromě vlastních materiálů bude přinášet obsah časopisů Moje psychologie, Dieta, OK! Magazine a F.O.O.D. téhož vydavatele CN Invest. „Nechceme kopírovat stávající weby pro ženy. Vidím velký potenciál v tom, přinášet více obsahu z reálného života,“ uvádí šéfka projektu Dita Křížová, jež do března dělala v digitálním týmu Českého rozhlasu. Projekt chce za rok získat půl milionu reálných uživatelů měsíčně.

Tchibo míří na hlavák, Cherokee z Teska do Albertu

Co nového v retailu? Do Sklizena investoval spolumajitel Partners, Heineken má nealko Strongbow, Nespresso láká na „kávovarové“ zastávky a Albert bude prodávat oblečení.

Hodnocení jako v Reklamní katovně

Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?

  • Tomáš Krásný – 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
  • Jana Kubištová – Působí od roku 1996 v Budějovickém Budvaru, začínala jako exportní manažerka. Od roku 2008 je vedoucí marketingového oddělení Budvaru, značku úspěšně etablovala na ruském trhu. 
  • Monika Hrubalová – zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
  • Martin Boček - odborník na instore komunikaci, působil 13 let v Ipsosu jako ředitel obchodního rozvoje, nyní čerstvě v Global Marketingu.

První už tradičně spotřební koš na tento týden.

Z aktuálního spotřebního koše

Tento týden mají Globus i Kaufland v akčním letáku desetikilové psí granule. Oba řetězce uvádějí cenu 129 Kč. Kaufland ovšem okamžitě reagoval na nižší cenu Globusu, na regále je cena nižší než v letáku.

Podívejte se další akční ceny a na kompletní spotřební koš z Albertu, Billy, Globusu, Kauflandu a Teska

A teď už k novinkám v našem maloobchodu. 

Sklizeno z poloviny patří spolumajiteli Partners

Do Sklizena, sítě obchodů s farmářskými potravinami, investuje skupina Brno Investment Group, která patří Petru Borkovcovi, spolumajiteli finanční poradenské firmy Partners. V říjnu loňského roku měl stejný osud konkurent Sklizena, síť obchodů Náš grunt, jejichž investorem a majitelem čtvrtiny firmy se stal ředitel konzultantské společnosti McKinsey & Co Karel Nohejl. Brno Investment Group získala ve Sklizenu 50% podíl, zbylá polovina bude i nadále patřit stávajícím majitelům Davidovi Kuklovi a Jiřímu Studenému. Rozvržení jejich podílu nebylo dosud zveřejněno. Kukla si od vstupu nového investora do Sklizena slibuje předání know-how a zlepšení podmínek pro poskytování franšíz. Borkovec není na trhu s potravinami nováčkem, vlastní síť My Food Market. Ten by chtěl v kombinaci se Sklizenem dovést v roce 2017 k miliardovému obratu. Dosud se síti farmářských potravin špatně nedařilo, v minulém roce díky rozšíření o šest dalších prodejen dosáhla zvýšení tržeb o 61 % na 241 milionů Kč.  

Krok správným směrem, injekce financí a organizačního know-how se v této fázi vývoje firmy jistě hodí. Osobně jsem k prodejnám tohoto typu lehce skeptický, protože očekávám, že (obdobně jako v řadě zemí Evropy) iniciativu převezmou velké řetězce, které nabídnou spotřebitelům farmářské, regionální a organické výrobky za dostupné ceny. Skvělé věci v tomto směru už dělají někteří členové skupiny COOP, zejména Jednota České Budějovice.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Strongbow je první nealko cider u nás

Strongbow se bude nově prodáavat i v nealkoholické verzi

Strongbow se bude nově prodáavat i v nealkoholické verzi

Heineken představil svůj první nealkoholický cider Strongbow, pro premiéru nové varianty si vybral právě Čechy. V obchodech ho najdeme ve skle i v plechovce, prodává se v nejprodávanějších příchutích Gold Apple a Red Berries. Od dubna ho exkluzivně nabízí sítě Tesco za 0,33l láhev/19,90 Kč a 0,4l plechovku/20,90 Kč. Od poloviny května pak bude novinka k dostání na celém trhu. „Jsme přesvědčeni, že díky takovým zásadním inovacím dále posilujeme naše významné postavení v kategorii ciderů a budujeme si pozici leadera na českém trhu,“ řekla manažerka značky Michala Ebertová. Nealkoholické varianty ve světě prodává třeba značka Koppaberg neb Stowford.

Nová varianta cideru Strongbow Dark Fruit

Nová varianta cideru Strongbow Dark Fruit

Strongbow, který se na českém trhu prodává teprve od začátku roku 2015 a stihl porazit místní konkurenty jako Somersby nebo Kingswood, přichází také s alkoholickou verzí v nové příchuti Dark Fruit. Novinka se bude prodávat i v dalších zemích, například na Slovensku nebo v Bulharsku. V České republice bude k dostání v řetězci Ahold. 

Zajímavá novinka, a zajímavý koncept uvedení na trh – nejdříve Tesco. Dává mi to smysl a oceňuji, že se rozvíjí nabídka nealko verzí. Jsme tady v Česku mistři v konzumaci alkoholu a začíná to být fakt problém, nejen v politice.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Kdo by chtěl pít cider, když je nealko? Už delší dobu se náš trh pivními substituty chová divně, nezkušenost spotřebitelů hraje do karet dovozcům novinek a novinky obecně jsou – často dost nepochopitelně – pozitivně přijímány. Bude zajímavé sledovat, jak si Strongbow povede, zní to jako nealkoholická whiskey nebo půjčka s přirážkou!
Jana Kubištová (Budvar)

Cidery vytvořily novou kategorii, je otázka, zda spotřebitelé vědí, co vlastně pijí. Je to druh piva, víno, mošt? Jedná se opravdu o zkvašený jablečný mošt. Co je zajímavou předností nápoje, že jej mohou pít vegetariáni, vegani a celiaci. V Británii, která je kolébkou ciderů je spotřeba již dávno vysoká a relativní novinkou jsou organické cidery, které jsou vyráběné ze speciálně pěstovaných jablek bez chemických přísad. Myslím, že tato varianta přijde také k nám, ale bude to zřejmě další krok ve vývoji prodeje tohoto nápoje u nás.
Martin Boček

Albert bude nabízet značku Cherokee

Módní lifestylová značka Cherokee se bude od podzimu 2016 prodávat ve více než osmdesáti hypermarketech Albert, společnost předeslala, že se bude pravděpodobně jednat o sezónu zahájení školy. Značka, kterou bylo dříve možné sehnat v prodejnách Tesco a patří pod mezinárodní platformu Cherokee Global Brand, se s Aholdem dohodla na dlouhodobou spolupráci. Není to jediná věc, kterou přebírá Albert pro Tesku, dlouhodobě rekrutuje bývalé zaměstnance britského řetězce do svých řad, poslední byla tento týden tisková mluvčí Barbora Vanko. Prodávat se bude sortiment dámské, pánské i dětské módy. „Cherokee má za sebou ve střední Evropě svou historii a jsme moc rádi, že ve spolupráci s hypermarkety Albert v České republice nyní můžeme povědomí o značce dále rozvíjet,“ doplňuje Howard Sigel, provozní ředitel společnosti Cherokee. K prodejní kampani využije Ahold 360° platformy Cherokee Global Brands. 

Česko je klíčovou destinací pro luxus

Pařížská ulice v Praze, oblíbené místo pro luxusní značky, které v Praze hojně expandují. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Pařížská ulice v Praze, oblíbené místo pro luxusní značky, které v Praze hojně expandují. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Společnost CBRE, zaměřující se na oblast komerčních realitních služeb, zveřejnila výsledky zprávy „Jak aktivní je maloobchodní trh ve střední a východní Evropě“. Průzkum zjistil, že za poslední dva roky 2014 a 2015 ve zmíněném regionu expandovalo 185 obchodních značek, čímž došlo k otevření 550 obchodů. Rumunsko a Slovensko nejvíce otevíralo obchody v nákupních centrech, Polsko a Čechy také v nákupních centrech, ale i luxusní nákupní třídy. Za poslední dva roky přišlo na český trh 30 značek, jedná se převážně o luxusní zboží – například Tosca Blu, Marc O ´ Polo, Bossini, Barbour nebo Sinéquanone. Obecně polovina firem nabízejících luxusní zboží zvolila jako místo pro expanzi právě Prahu. Už na začátku letošního roku u nás otevřely hned dvě takové oděvní značky, britská COS a francouzská Cremieux. Vstup zhruba 75-ti dalších společností očekává region východní a střední Evropy v letošním roce. 

Čte se to dobře, určitě lépe než to, že vedeme i v podílu prodeje zboží v cenových promocích…. I když to má svá rizika – typická klientela pro luxusní zboží, Rusové, se vytrácí. Číňani jsou sice momentálně při nákupní chuti, ale perspektivy tamní ekonomiky jsou navzdory jasným plánům ústředního výboru tamních komunistů mlhavé. No a islám v Česku, jak dobře víme….., nechceme (takže asi nechceme ani arabské peníze). Naštěstí roste poptávka českých zákazníků po kvalitě, prestiži a požitku. Osobně spíše věřím na ‚dostupný luxus‘, ale to je na jinou debatu.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Nikoli Česko, ale Praha je tou destinací. Prohlašovat Prahu za součást Česka v tomto smyslu nelze. Tam, kde se řeší, jak ušetřit na školní výlet pro děti, by Tosca Blu či Bossini o své nepostradatelnosti přesvědčovali asi těžko.
Jana Kubištová (Budvar)

Nespresso má svůj ‚smart‘ kávovar a originální zastávku

Nespresso instalovalo v rámci nové kampaně na zastávky tramvaje makety kávovaru

Nespresso instalovalo v rámci nové kampaně na zastávky tramvaje makety kávovaru

Nespresso na začátku dubna představila kávovar Prodigio, který je možný ovládat prostřednictvím chytrého telefonu. Kávovary se stejnou funkcí bychom našli i u značek jako Delonghi nebo Miele, ‚nespressácké‘ Prodigio je ovšem proti nim cenově trochu příznivější, ač uživatelsky méně vybavené. Zatímco dva zmíněné koupíte v řádu desítek tisíc, Nespresso na svých stránkách nabízí nový kávovar od 5390 Kč. Kávovar byl představen v polovině března, tedy zhruba měsíc po velké kampani Tchibo na podporu jejich kávovarové novinky Cafissimo Tuttocaffé. Ovládání Prodigia funguje skrze aplikaci Nespresso, najdete v ní funkce jako příprava kávy ve zvolený čas, upozornění na prázdný zásobník s vodou, objednání kapslí nebo zaslání upozornění o odstranění vodního kamene. Stejně jako Tchibo, i Nespresso pojmulo kampaň na podporu prodeje originálně a instalovalo dvě makety obřích kávovarů na tramvajové zastávky Náměstí Republiky v Praze a na Náměstí Svobody v Brně. Maketa na LCD obrazovce zachycuje šálek plněný kávou, celé je to doprovázeno autentickým zvukem. Větším přínosem pro cestující nebo kolemjdoucí je ale její vybavenost wifi připojením, které přesměruje na informace o kávovaru, na spotřebitelskou soutěž nebo na generování kódu na ochutnávku kávy zdarma.

Nespresso je geniální značka a určitě ví, co dělá. Podíl zákazníků, kteří bez chytrého mobilu neudělají ani tu sebemenší blbost, prudce roste a je potřeba na to reagovat. Já si ale tuhle vymoženost zatím nekoupím. Jednak jsem si před měsícem koupil nový kávovar Nespresso, jednak mám na zahradě tak mizerný mobilní signál, že mi ani nejchytřejší mobil není k ničemu. A to bydlím v Praze. Doufám, že alespoň někde na vesnici je pokrytí lepší a zemědělci si smart kafe vychutnají.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Chvilku jsem se bála, že Nespresso uhranula současná móda ‚marketingu všeho zdarma‘ a zastávka nabízí rovnou i kávu, ale naštěstí ještě existují značky, co si věří. Vtipný nápad, a s ohledem na dochvilnost hromadné dopravy u nás budou asi dosahovat i slušných dob a množství návštěv.
Jana Kubištová (Budvar)

Určitě dobře udělaná kampaň k podpoře prodeje, kromě vizuální stránky i bonusy pro čekající – wifi připojení, to určitě část Pražanů ocení. To co mě děsí je jakýsi ‚stocking‘ od mého kávovaru a jeho aplikace, co, kdy a kde mám udělat. Tak to bych určitě nechtěla.
Monika Hrubalová

Tchibo otevřelo obchod bez kávového baru

15. dubna otevřený 15 obchod Tchibo v Praze

15. dubna otevřený 15 obchod Tchibo v Praze

Tchibo, které nedávno přišlo s rozsáhlou hipsterskou kampaní na podporu prodeje kávovaru Cafissimo Tuttocaffe, se také rozhodla podpořit rozvoj svého nedávno zprovozněného cross channel konceptu. Jeho smysl leží v možnosti zákazníků si objednat sortiment řetězce online a vyzvednout ho přímo v kamenných prodejnách. Obdobnou online službu nabízí Nespresso, zboží nicméně oproti Tchibu doručí (nad 150 kapslí zdarma) přímo do místa určení, případně je také k vyzvednutí v Nespresso Boutique. 15. dubna tak, symbolicky, otevřela Tchibo 15. pražský obchod na Hlavním nádraží o rozloze 76 metrů čtverečních. Otevření doprovázela dvoudenní zaváděcí sleva 20% na vystavené produkty. Samotné otevření nového obchodu a jeho interiér natočila vlogerka MamaLifestyle Tereza Marková.  

Interiér nové Tchibo prodejny, kávový bar tentokrát chybí

Interiér nové Tchibo prodejny, kávový bar tentokrát chybí

Prodejna je vybavena klasicky, prodejnou pražené i instantní kávy, nabídkou spotřebního zboží. Jediná odlišnost proti Tchibo obchodům tak, jak je známe, je chybějící kávový (a moučníkový) bar, kvůli licenčním podmínkám pronajímatele. 

Krásný příklad toho, že i výrobce může využít naplno příležitosti ‚propojujícího se‘ světa a být spotřebitelům k dispozici ‚kdykoliv, kdekoliv, jakkoliv‘. Hned Tchibo zvu, ať to odprezentuje na konferenci Retail in Detail/Omnichannel.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Když dva dělají totéž, není to totéž. Tady je to, bohužel, čím dál méně o kávě ( a čím dál víc o divadle, které hrajeme mezi sebou ).
Jana Kubištová (Budvar)

Tak nevím, natočené video bloggerky prezentuje nový obchod spíše jako prodej oblečení a doplňků. Kde je zmínka o kávě, kávovarech?
Monika Hrubalová

Equa bank už pět měsíců v zisku

Jedna z menších, nízkonákladových bank – Equa bank, která vstoupila na trh v roce 2011 spolu se Zuno a Air bank, se od listopadu 2015 drží v zisku.  Equa bank se za první čtvrtletí letošního roku dostala do čistého zisku ve výši 21,5 milionů Kč. Loni ve stejném období se čistý zisk banky pohyboval na hodnotě – 56 milionů Kč. 

„Nejrychleji rostoucími produkty se staly běžné účty a spotřebitelské půjčky. Ke konci 1. čtvrtletí dosáhlo úvěrové portfolio objemu 28,5 miliardy korun, což v meziročním srovnání představuje nárůst přibližně o třetinu,“ dodala k výsledkům Equa bank Monika Kristková, finanční ředitelka a členka představenstva. 

Trh retailového bankovnictví se dal do pohybu, objevuje se řada zajímavých inovací. A bankéři nás také masírují doposud nevídaným objemem reklamních sdělení, vtipných i méně vtipných, povětšinou asi dost účinných (viz nárůst klientely Equa Bank). Snad si každý zákazník najde, co hledá a bude s tím dlouhodobě nadšen nebo alespoň spokojen.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Za svůj celkem chytrý marketing si to, myslím, zaslouží.
Jana Kubištová (Budvar)

Kaufland otevírá v Brandýse nad Labem

Nová prodejna Kauflandu v Brandýse nad Labem

Nová prodejna Kauflandu v Brandýse nad Labem

Ve čtvrtek 21. dubna se v Brandýse nad Labem v Zápské ulici slavnostně otevřela nová prodejna Kauflandu. Řetězec se tak připojil k supermarketům a hypermarketům Penny, Lidl, Tesco a Coop, které se ve městě nachází. Na ploše 2 627 metrů čtverečních bude možné si koupit veškeré standardní produkty Kauflandu, včetně relativně nově zavedené značky Naši řezníci, která nahradila Purland. Nabídku zboží prodejny doplní i další obchody – řeznictví Maso Uzeniny Písek, tabák Geco, vinotéka Vinofol, lékárna Česká lékárna Holding a občerstvení Meca Tools. U prodejny je také umístěn bankomat ČSOB. 

Pokud jsem to správně pochopil, má tahle nová prodejna předvést řadu zajímavých inovací. Viděl jsem nedávno fungl nový Kaufland ve Varšavě a řekl bych, že se máme na co těšit. Takže hopsa-hejsa-do-Brandejsa (jen se vyhněte Východní spojce a Štěrboholské radiále – už teď je to jedno velké parkoviště…).
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Stěží dobrá zpráva pro kohokoli!
Jana Kubištová (Budvar)

Roste počet eshopů se zbožím z druhé ruky

Český internet je rájem pro eshopy secondhandů, za jeden z těch nejznámějších platí Vinted.cz, dříve známý jako VotočVohoz.cz. NetDirect, dodavatel eshopů a ebusiness aplikací, zveřejnil data, podle nichž počet eshopů nabízejících zboží z druhé ruky vrostl meziročně o pětinu a jejich tržby se zvedly o 37 %, průměrná cena objednávky je přitom řádově 530 Kč. Do budoucna odhaduje rozšíření dalších takových eshopů o 20 %. NetDirect aktuálně registruje 130 secondhandů, každý měsíc zhruba pět nových. Nejpopulárnější kategorií prodejů z druhé ruky je dětské oblečení, soustředí se na něj až 70 % z nich. Mají ale poměrně krátkou životnost, která většinou odpovídá mateřské.

 Jen výjimečně se mezi nově vznikajícími eshopy objevují takové, které už provozují kamenný obchod se zbožím z druhé ruky. „Nejčastěji se jedná o menší prodejce, kteří používají i další kanály jako je Aukro, Fler, Sbazar, Mimibazar a další. Po úspěchu na těchto serverech se pro ně vlastní eshop stává dalším silným prodejním kanálem,“ říká Marek Krška, Sales and Marketing Manager NetDirect.

Trochu překvapivé, nicméně bylo by zajímavé vědět, zda to lze spíš přičítat nevalné ekonomické situaci u nás, novému trendu ekologického chování a nebo nízké porodnosti a vysoké rozvodovosti způsobujícím nedostatek příbuzenstva, kterému lze obnošené oblečení nabídnout.
Jana Kubištová (Budvar)

Datart o víkendu pořádal první Elektro Jarmark

Stan na parkovišti v Letňanech se zlevněným sortimentem

Stan na parkovišti v Letňanech se zlevněným sortimentem. Foto: Datart.cz

V OC Letňany se o víkendu 15. – 17. dubna konal první Elektro Jarmark. Ve stanu na parkovišti obchodního centra Datart pro zájemce nabízel kolem tisícovky produktů od praček, ledniček, televizí a kuchyňských přístrojů se slevami do 70 %. Ředitel prodeje Datart Martin Heřmánek před akci upozorňoval na stránkách společnosti, že se akce koná kvůli doprodeji produktů a není tedy pravděpodobné, že se v brzké době uskuteční znovu. Nabízené produkty byly vzhledem k doprodeji nabízeny v počtu několika málo kusů. Akce se nakonec zúčastnilo na tři tisíce zákazníků, nejvíce kupovali televize, myčky a mobilní telefony.

Češi podle průzkumů slyší na slevy, takže dobrá strategie jak vyprázdnit sklady. Zase taková novinka to není, něco podobného, pro jejich produkty (non food) dělá běžně např. Kaufland.
Monika Hrubalová

Personálie

Českou pobočku Accenture povede Ital Libonati

Nový generální ředitel Accenture Roberto Libanoti

Nový generální ředitel Accenture Roberto Libonati

Společnost Accenture, poskytující široké spektrum služeb ve strategické, konzultační, digitální nebo technologické oblasti průmyslových odvětví, má nového generálního ředitele pro Čechy. Stal se jím Ital Roberto Libonati původem z Benátek, ve funkci nahradil českého kolegu Libora Davida

Libonati pracuje v Accenture od roku 1986, dosud byl expertem ve finančních oblastech, několik let vedl oblast integračních programů. Jako generální ředitel pobočky v pražských Butovicích bude mít na starost bankovnictví a pojišťovnictví pro klienty z Čech, Slovenska, Maďarska, Řecka nebo Rumunska.

Minarovič přechází z Kentica do NetDirectu

Michal Minarovič přichází do NetDirectu

Michal Minarovič přichází do NetDirectu

Jeden z největších výrobců eshopů u nás, NetDirect, získal silnou posilu svého týmu – Michala Minaroviče. Minarovič zastával 8 let pozici obchodního ředitele společnosti Kentico Software, v NetDirectu pro něj vytvořili Business Development Director. Na starost tak bude mít především vstup firmy na nové trhy a hledání akvizičních příležitostí. „NetDirect je dynamicky rostoucí společnost s nadnárodními ambicemi. Oslovil mě jejich inovativní přístup i přímočarost,“ komentuje své rozhodnutí Minarovič. 

Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt

Distribuce POS