Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Televize Šlágr chystá druhý kanál, rádio a možná i mobilního operátora

Třiašedesátiletý Karel Peterka, strůjce televize Šlágr. Foto pro Forbes: Jan Poncelet

Třiašedesátiletý Karel Peterka, strůjce televize Šlágr. Foto pro Forbes: Jan Poncelet

Manželé Karel Peterka a Jana Peterková, kteří rovným dílem vlastní vydavatelství Česká muzika a jeho prostřednictvím i úspěšnou televizi Šlágr, hodlají rozšířit své mediální aktivity. Během října spustí druhý program Šlágru, jenž začne vysílat v Praze a postupně bude přidávat další kraje. Do roka také plánují rozjet vlastní rádio, na němž chtějí hrát totéž co v televizi – lidovou hudbu či předělávky hitů v nenáročných aranžích. Plány Peterka přiblížil aktuálnímu vydání časopisu Forbes, které vychází zítra 3. října.

TV Šlágr, firma provozující stejnojmennou televizi, se dále chystá také vytvořit divácký klub nabízející slevy u partnerských společností. „A dokonce uvažuje i o vytvoření mobilního virtuálního operátora – základnu uživatelů na to podobně jako ČEZ nebo Tesco má,“ píše Forbes. V plánu je i společná česko-německá akce pod širým nebem v Chebu, ta se chystá na jaro 2014, ve spolupráci s obdobným německým kanálem GoldStar TV.

Peterka nyní promýšlí zdroje financování své televize, v níž mu pomáhají bývalí manažeři České televize – někdejší obchodní ředitel Robert Kvapil a tehdejší šéf ČT1 Radan Dolejš. Zatím příjmy stojí na teleshoppingu, respektive prodeji hudebních nosičů kapel, jejichž klipy televize vysílá.

Peterka slibuje, že pokud mu příjmy z klasické televizní reklamy nepokryjí aspoň 80 % provozních nákladů televize (potřebuje prý aspoň 7 milionů Kč měsíčně, dosud vynáší jen 1,4 milionu za měsíc), radši ji úplně zruší, aby „diváky neotravovala“, a bude dál žít jen z teleshoppingu. „Zatím jsme jako vetřelci, kteří berou peníze jiným televizím. Uvidíme, co se stane, až se začnou vyjednávat smlouvy s mediálkami na příští rok,“ podotýká ke každoročnímu podzimnímu kolečku.

Šlágr nejprve spolupracoval s Public TV, která posléze zkrachovala, pak se dostal k nově vzniklé stanici Stil TV, až po ní loni v létě za 1 milion Kč převzal licenci a jako program se osamostatnil – vysílal nejprve přes satelit, od loňského listopadu pak v pozemním multiplexu.

Šíření signálu pozemní cestou znamená pro Šlágr značnou část nákladů – na příštích osm let se upsal do vysílacího multiplexu Českým Radiokomunikacím za 39 milionů Kč ročně. „Takže sice jsme teď sice finančně v plusu, ale rozhodně nemůžu říct, že jsme ze všeho venku. Ještě to bude dost práce,“ říká Karel Peterka.

Teleshopping zajišťuje denně objednávky zhruba za 200.000 Kč. V sezoně, což je období mezi říjnem a Velikonocemi, se tržby pohybují okolo 10 milionů, přes léto pak kvůli zahrádkaření a dovoleným přibližně na polovině. „To znamená, že by se roční příjem měl pohybovat někde okolo 100 milionů Kč,“ píše Forbes. Poslední zveřejněná čísla mateřské České muziky z roku 2011 ještě bez televize uváděly tržby 78 milionů Kč a zisk téměř 5 milionů.

Česká muzika vydává hudbu, kterou Šlágr propaguje ve vysílání. Podle oficiálních čísel IFPI na ni loni připadalo 8,5 % prodaných desek v Česku, což ji řadilo na páté místo za renomovaná vydavatelství Universal, Supraphon, Sony Music a EMI.

Hvězdy Šlágru

Z největších hvězd Šlágru. Repro: Forbes

Šlágr má na tuzemském televizním publiku podíl 1,8 %, to v obecné skupině diváků od patnácti let výš, přitom v podmnožině diváků od 15 do 54 let je to jen 0,3 %. A další údaj: dvě třetiny diváků Šlágru jsou starší 65 let.

Peterka si přitom myslí, že jeho stanici neměří fér, a bude žádat o přezkum. „Osobně si myslím, že v reálu jsme mnohem výš než na nějakých 1,8 procenta. To by se okolo Šlágr nedělo to, co se děje,“ míní. Asociace televizních organizací podle vyjádření pro Forbes ovšem něco takového vylučuje s tím, že „panel měřených domácností je reprezentativní z pohledu mnoha proměnných a měření ani v nejmenším sledovanost Šlágru nepodhodnocuje“.

Popularitu své produkce Peterka spatřuje v tom, že porozuměl vkusu publika mimo město. „Venkov kašle na nějakou oficiální a mainstreamovou kulturu. Hledá si vlastní muzikanty, kteří jim klidně přijedou zahrát do jejich hospody,“ přibližuje. „Na to bych nikdy nepřišel, kdybych se sem neodstěhoval,“ říká obyvatel jihočeských Křenovic, který vysílání odbavuje ze sousedního Dubného, z budovy bývalého JZD.

Celý profil televize Šlágr a jejího provozovatele Karla Peterky čtěte v aktuálním čísle časopisu Forbes, které vychází 3. října.

Obálka říjnového Forbesu