Provozovatel obchodních domů Tesco a telekomunikační operátor Telefónica Czech Republic v létě uvedou na český trh plnohodnotného virtuálního operátora Tesco Mobile. „Tesco Mobile bude nezávislým virtuálním operátorem a již provádí zákonem předepsané kroky k zisku licence od Českého telekomunikačního úřadu,“ oznámily dnes firmy.
Operátor bude využívat infrastrukturu Telefóniky a značku Teska. Tesco chce přitom uplatnit pro zákazníky podobný systém výhod jako nyní ve svých obchodech, třeba body sbírané za nákupy na slevovou kartu Clubcard. Tesco a Telefónica už spolupracují v Británii, kde 50:50 vytvořily rovnocenný podnik typu joint venture. Tak to bude i v Česku.
SIM karty budou k dostání ve 232 obchodech Tesco napříč republikou a také prostřednictvím služby Potraviny online na iTesco.cz. Tesco s O2 spolupracuje v rámci služby Tesco Mobile kromě Británie také v Irsku a na Slovensku. V Maďarsku je Tesco Mobile společným projektem Tesco a Vodafone.
Podle informací ČTK jedná o vytvoření dalšího virtuálního mobilního operátora vydavatelství Mafra se společností T-Mobile. Mohl by se jmenovat Mobil.cz, jako jeden ze serverů Mafry, který se zabývá mobilními technologiemi. Podpis smlouvy je prý otázkou několika týdnů, vyplývá z informací ČTK, které firmy nechtěly komentovat.
„Zatím to nemůžeme komentovat,“ reagovala mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. „V současné době potenciál případného projektu virtuálního operátora analyzujeme. Samozřejmě diskutujeme se všemi operátory na trhu, ale spekulace o konkrétní realizaci jsou předčasné,“ řekl ČTK člen představenstva Mafry Roman Latuske.
Konkurenční Ringier spustil s Telefónikou loni v listopadu prvního tuzemského virtuálního operátora BleskMobil, který za tři měsíce získal přes 100 tisíc zákazníků. Vsadil přitom na nízké ceny a jednoduché služby.
S T-Mobilem se na virtuálním operátorovi dohodla již firma GTS, která jej chce zaměřit na služby pro firemní zákazníky. Svůj záměr působit jako virtuální operátor oznámili například distributor energií Centropol, provozovatel sítě CDMA U:fon, hovoří se i o obchodním řetězci Tesco, České poště nebo UPC. S každým mobilním operátorem v současnosti podle důvěryhodného zdroje jednají minimálně dva nebo tři zájemci.
Vznik virtuálních operátorů částečně uspíšila aktivita Českého telekomunikačního úřadu, který chce pro mobilní firmy v rámci regulace mobilního trhu zavést povinnost zveřejnit velkoobchodní nabídku. Slibuje si od toho zvýšení konkurence. V minulosti operátoři nechtěli zájemce do svých sítí pustit.