Čtvrteční večer patřil v pražském Karlíně slavnostnímu otevření místních kanceláří společnosti Goodbaby, která se zaměřuje na výrobu dětských sedaček, kočárků a podobného zboží. Její čerství představitelé Jan Řežáb (Socialbakers) a Eva Liba (ex Coca-Cola) pozvali řadu vzácných hostí, nechyběli jsme. Přineseme i rozhovor, teď mrkněte, jak Jan skládá golfky.

Top sportovci podle Čechů online: Jágr, Soukalová

Polovina Čechů z webu oblibuje nějakého sportovce. Z propagovaného oblečení se lidem nejčastěji vybaví Nike. Říkají to data z Českého národního panelu exkluzivně pro Médiář.

Sportovci a sportovní marketing z pohledu Čechů na internetu. Zdroj: Nielsen Admosphere, Český národní panel exkluzivně pro Médiář

Sportovci a sportovní marketing z pohledu Čechů na internetu. Zdroj: Nielsen Admosphere, Český národní panel exkluzivně pro Médiář

Svého oblíbeného sportovce nebo sportovkyni má polovina Čechů (48 %) starších patnácti let s přístupem na internet. Konkrétní atlety obdivují spíš muži a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Naopak 30 % říká, že konkrétní postavu ve sportu oblíbenou nemá a 22 % pak oblibuje sportovní odvětví, nikoliv konkrétní sportovce. Zjistil to průzkum, který exkluzivně pro Médiář provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

V první pětce oblíbených sportovců převažují sportovkyně nad sportovci. Nejoblíbenějším sportovcem je u české internetové populace hokejista Jaromír Jágr (uvádí ho 35 % z těch, kdo preferují některou ze sportovních postav), pak biatlonistka Gabriela Soukalová a rychlobruslařka Martina Sáblíková (10 %). Následují oštěpařka Barbora Špotáková, tenistka Petra Kvitová či fotbalový brankář Petr Čech. „Zatímco Jaromír Jágr a Gabriela Soukalová jsou nejoblíbenějšími sportovci mužů, Martinu Sáblíkovou považují za svoji nejoblíbenější především ženy,“ uvádí průzkumníci.

Ti, kteří sledují Jaromíra Jágra, uvádí mezi důvody, proč tohoto sportovce sledují, například to, že je zejména vynikajícím hokejistou, osobností a dříčem. Gabrielu Soukalovou sledují například proto, že je baví biatlon. Dále respondenti uvádějí, že je sympatická a krásná, velká bojovnice a že je úspěšná. Martinu Sáblíkovou sledují její fanoušci například proto, že je to vynikající reprezentantka Česka, která je houževnatá a navíc skromná.

Mezi hlavní spouštěcí momenty, proč začali lidé sledovat konkrétně Jaromíra Jágra, patří především vítězné zimní olympijské hry v Naganu 1998, dále jeho účast v národním hokejovém týmu či jeho vstup do NHL. Gabrielu Soukalovou i Martinu Sáblíkovou začali fanoušci sledovat díky jejich výsledkům na soutěžích a úspěchům na olympijských hrách.

Vede nepřímá konzumace

Lidi se o sportovce nejčastěji zajímají zprostředkovaně, tedy prostřednictvím médií, a to nejvíc v podobě přehledů výsledků (67 %) například ve sportovních zprávách, dál v přímých přenosech utkání (62 %), to především muži. Míň lidí volí přímější cestu – totiž vlastní web (40 %) či Facebook (32 %) toho kterého sportovce. Pouhých 10 % z těch, kdo mají konkrétní sportovce oblíbené, se dívá na jejich výkony osobně na stadionech.

Lidi si vybaví značky Nike, Huawei, Hamé

Aby si sportovci vydělali, často na svých dresech nosí nejrůznější značky, nejčastěji oblečení či vybavení. Funguje to? Toho, že sportovec propaguje nějakou značku z tohoto ranku, si všímá ani ne pětina fanoušků (18 %). „Nejvíc se jim vybavuje propagování značky Nike,“ říkají výzkumníci.

Sportovci prodávají svou popularitu firmám také kvůli propagaci výrobků, které se sportem přímo nesouvisí. Toho, že se tak děje, jsou si fanoušci vědomi víc než u oblečení a vybavení. Všímá si toho 29 % respondentů. Zde si nejvíce vybavují značku Huawei, kterou propaguje hlavně Jaromír Jágr, a dále značku Hamé, které pomáhá mimo jiné Gabriela Soukalová.

To, že sportovci propagují nějakou značku, která přímo nesouvisí s jejich sportovní disciplínou, většině respondentů nevadí, uvádí, že je to věcí každého sportovce. Sportovci podle nich potřebují peníze pro svoji obživu nebo proto, že pro svůj sport potřebují sponzory. Dále respondenti uvádí, že reklama je už zkrátka součástí jejich profese. Někteří dotázaní uvádí, že jim to ve většině případů nevadí, ovšem záleží na tom, co propagují, a jaká je to reklama.

Jen menšina (21 %) dotázaných sportovcům věří, že v reálném životě značku, kterou propagují, také používají. Dále 36 % si myslí, že propagovanou značku nevyužívají, a 43 % dotázaných pak neví.

O výzkumu

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 7. do 10. dubna 2016 na vzorku 508 respondentů. Cílovou skupinu představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.