Česká televize začíná dnes vysílat lokální program z nového regionálního studia v Českých Budějovicích. Minulý týden startovalo nové studio v Hradci Králové. Oba regiony tak mohou víc vstupovat do proudu ČT24 i produkovat vlastní Týden v regionech. Vedoucím redaktorem „regionu Jihozápad“ je Aleš Hazuka, „regionu Severovýchod“ pak Michal Klokočník. Dlouho už ČT vysílá lokálně z Brna, Ostravy a Prahy.

Trh roste, ale ceny za PR v Česku třetí rok stagnují

Asociace public relations agentur publikuje čerstvý výroční průzkum o situaci v branži.

Firmy v Česku utrácejí za PR víc než v minulosti a PR agentury víc vydělávají. Ukazatel income fee, tedy čistých příjmů agentur očištěných od nákladů třetích stran, dosáhl loni rekordních 713 milionů Kč. Z 574 milionů rok předtím to tak meziročně je nárůst 24 % (v roce 2013 to bylo 604 milionů, v roce 2012 pak 624 milionů). Podle oborového průzkumu, který pro Asociaci PR agentur vyhodnotila poradenská společnost KPMG Česká republika, utržily v roce 2015 české agentury celkem 1,1 miliardy Kč, rok předtím činil billing 1,23 miliard.

„Jak si agentury stojí a kolik PR trh v Česku vydělává nejlépe, vyjadřuje ukazatel agenturního fee očištěného od nákladů třetích stran. Tady je vidět, kolik agenturám skutečně zůstává na rozdíl od celkového billingu, který vyjadřuje prosté tržby agentur. Billing silně ovlivňují nákupy pro klienty – typickým příkladem je agenturní nákup médií, který u PR agentur značně meziročně kolísá a celou statistiku tak vychyluje. Agentury ho mají nákup v médiích pro klient v tržbách, ale skoro nic jim z něj nezůstává. Proto je lepší sledovat ukazatel fee,“ přiblížila asociace metodiku výzkumu.

Za celkovým růstem loňských tržeb přitom nestojí zvýšení sazeb. „Ceny agentury ani loni nezvyšovaly, už třetím rokem stagnují. Osmdesát procent agentur je nechalo na úrovních roku 2014, ostatní mírně zlevnili,“ uvádí oborová asociace. „Loni se na českém trhu PR potkaly dva trendy: silný růst ekonomiky a silný růst konkurence. Výsledkem je zvýšení kvality služeb public relations, které dnes jsou téměř stejné jako v západní Evropě,“ tvrdí předseda Výkonné rady APRA Jan Kučmáš.

Agentury se shodují, že tržby v sektoru PR dál porostou. Celé čtvrtině agentur přitom během loňska vzrostly příjmy o více než 10 % a polovina agentur se domnívá, že letošní rok pro ně bude ještě úspěšnější než loňský. Že by se měla situace zhoršit, si nemyslí ani jedna z agentur.

Rok 2015 nebyl v oboru obdobím, kdy se by se většině zvedl plat. Jen 30 % agentur uvádí, že loni zvyšovaly mzdy. Většina jich přitom má problém najít nové pracovníky. Skoro polovina (45 %) agentur uvádí, že největší výzvou pro letošní rok je právě hledání nových pracovníků. „Trh ožil, zakázky přibývají a agentury se snaží najít talentované lidi, jak jen to jde,“ říká Ondřej Kubala, člen výkonné rady APRA odpovědný za oborové výzkumy. „Tři čtvrtiny agentur hledají nové kolegy mezi novináři, šest z deseti agentur aktivně oslovuje absolventy škol a ještě o něco víc jich přiznává, že se tu a tam rozhlíží i v portfoliu svých konkurentů.“

Kolik si říkají píáristi v Česku

Průměrné hodinové sazby PR agentur v Česku v roce 2015 (vážený průměr)

  • ředitel společnosti: 4.226 Kč
  • account director: 3.295 Kč
  • account manager: 2.450 Kč
  • account executive: 1.786 Kč
  • account assistant: 1.094 Kč

Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 80 % českého trhu public relations. Zdroj: výzkum KPMG Česká republika pro APRA

Podobně jako loni roste poptávka klientů po službách v oblasti digitální komunikace. Nejvyšší nárůst aktivit zaznamenaly agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit a v průměru tvoří aktivity této disciplíny už 15 % všech agenturních zakázek. Největší rozvoj v dalších letech očekává 75 % agentur právě u digitálních disciplín. Naopak klasické vztahy s médii a společenská odpovědnost (CSR) budou podle jejich názoru ustupovat do pozadí.