Cena za televizní reklamu vzrostla z celostátních stanic v prvním čtvrtletí nejvíce u TV Barrandov. Meziročně to bylo o 46 procent. Naopak nejvíce musela ceny reklamy snížit Česká televize u svých stanic ČT1 a ČT2. V prvním případě to bylo o 16 procent, ve druhém o 38 procent.
Vyplývá to z údajů srovnání ceníkových cen, které provedla společnost Admosphere.
Cena za to, že reklamní spot sledovalo na TV Barrandov jedno procento z cílové skupiny diváků (CPP), průměrně vzrostla ze 16 600 na 24 200 korun. Naopak průměrná cena za odvysílání třicetivteřinového spotu na ČT1 klesla z 230 000 na 193 000 Kč a na ČT2 z 52 200 na 32 500 korun.
Sama Česká televize to přitom „jednoznačně dementuje“: „Ceníková cena reklamy v roce 2011 vychází z cenové hladiny let 2010 a 2009 a udržuje stejnou úroveň,“ prohlásil obchodní ředitel ČT Robert Kvapil v tiskové zprávě, vydané v reakci na výstup Admosphere.
Poměrně velké posuny v cenách reklamy zaznamenaly i další stanice. U dalších dvou kanálů České televize se ceny zvýšily. U ČT24 to bylo o 15 procent, z průměrných 13 500 Kč za spot na 15 500 korun. ČT4 zaznamenala nárůst o 33 procent, vycházela ovšem z poměrně nízkého základu. V loňském prvním čtvrtletí na ní stála reklama 9000, letos to bylo 12 000 korun.
Nárůst zaznamenaly i některé komerční stanice. Nova Cinema zvýšila meziročně ceny reklamy o osm procent, z 11 250 na 12 150 korun, a Prima o 11 procent, z 26 000 na 28 750 za CPP. Naopak Nova musela cenu reklamy o devět procent snížit. Za CPP na ní letos inzerenti zaplatili 20 500 korun, což je o 2000 méně než loni. Stanice Prima COOL změnila letos způsob ocenění, a proto porovnání není možné.
Za změnami v cenách reklamy stojí mimo jiné změny v podílu na trhu. TV Barrandov například letos v lednu sledovalo denně průměrně 5,48 procenta diváků. Loni to bylo 3,67 procenta. ČT1 klesla sledovanost z 18,89 procent na 17,94 procenta a ČT2 ze 4,87 procenta na 3,3 procenta.
TV Prima zvýšila sledovanost ze 16,15 procenta v loňském lednu na letošních 17,10 procenta, Nova ji naopak snížila ze 36,24 procenta na 28,63 procenta. Sledovanost se meziročně změnila i v dalších měsících, nejenom v lednu.