Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Účet za Českou pozici: 43 milionů Kč

István Léko. Foto: Richard Cortés

István Léko koncem roku 2010 v redakci České pozice. Foto: Richard Cortés

Tři roky provozování webu Česká pozice nynějšího šéfredaktora Lidových novin Istvána Léka přišly v konečném součtu na 43 milionů Kč. Tolik činí kumulovaná ztráta firmy Léko Media Group, která web od prosince 2010 do prosince 2013 vydávala. Lékovu firmu na přelomu roku převzal vydavatel regionálních deníků 5plus2 AGF Media, respektive vydavatelství Mafra.

Mafru prostřednictvím svého holdingu Agrofert vlastní Andrej Babiš, toho času ministr financí a šéf vládního hnutí ANO. Ten také web financoval, než Léka loni angažoval jako šéfredaktora jednoho z listů, které mezitím koupil.

Ztráta z Lékova podnikání jde za Babišovou Mafrou. „Všechny položky rozvahy – tedy veškerá aktiva i pasiva fúzí – přecházejí na následnickou společnost. Kumulované výsledky se jako jedna z položek pasiv stávají součástí vlastního kapitálu nástupnické společnosti a objeví se v zahajovací rozvaze nástupnické společnosti,“ potvrdil Médiáři místopředseda představenstva Mafry Michal Berka.

Zpravodajství České pozice s podtitulem „informace pro svobodné lidi“ vykazovalo v předchozích třech letech tržby mezi 15 až 20 miliony Kč, většinu z nich nicméně polykaly náklady na zaměstnance (loni jich firma měla 19), a zároveň tak rostly roční ztráty až skoro k 15 milionům.

Hospodaření provozovatele České pozice

tržby/výnosy výsledek hospodaření osobní náklady
2010 4,1 -2,5 3,3
2011 19,8 -11,7 16,6
2012 15,1 -14,8
2013 17,6 -14,2 18
V milionech Kč. Zdroj: účetní závěrky Léko Media Group

Léko před startem svého webu Médiáři řekl, že chce Českou pozici do tří let dostat do provozního zisku. Zhruba rok poté ale uvedl, že web si na sebe nemusí vydělat. „Berou to jako charitu, nemusíme být ziskoví,“ prohlásil o těch, kdo pomáhají financovat jeho web, těmi podle jeho slov z ledna 2011 byla „skupina tří slušných podnikatelů“. Jména nikdy žádná neřekl. Babiš se později přihlásil sám, ve vysílání Radiožurnálu či na uzavřených fórech.