Producent českých únikových her vystupující pod názvem Dostaň se ven oznámil tento týden na svých facebookových stránkách, že připravuje novou „únikovku“, nazvanou Útěk z Osvětimi. Rovnou také oznámil, že do 27. ledna 2017 ji předprodává za zvýhodněnou cenu 390 Kč. Datum 27. ledna přitom označuje Mezinárodní den památky obětí holokaustu, jehož se stala skutečná Osvětim symbolem: během 2. světové války představovala Osvětim největší německý komplex vyhlazovacích koncentračních táborů, kde zahynulo víc než milion lidí.
„Holokaust na zvýhodněný předprodej“
Pode producenta her má „únikovka Útěk z Osvětimi“ trvat 60 minut, je určena pro dvě až čtyři osoby a producent inzeruje, že „efekty v únikové místnosti zajistí autentickou atmosféru“. Hru prý chce spustit 1. července. „Připravujeme pro vás novou únikovku na téma, které je velice na hraně. Chtěli bychom říct, že toto téma bereme s obrovským respektem a vážností. Rozhodně si z toho neděláme srandu, ale spíše naopak! Chceme poukázat na vážnost celé situace a chceme, aby si tuto nedávnou historii lidé více uvědomovali... Velice se předem omlouváme těm, které budou touto únikovkou podrážděni. Jak již bylo výše psáno, k této hře přistupujeme s obrovským respektem a úctou k obětem,“ prohlašují tvůrci na svých facebookových stránkách, přičemž těsně pod toto prohlášení připojili info: „Akce na předprodej = 390 Kč. Tato akce platí do 27. 1. 2017.“
Soudě podle prvních reakcí na Facebooku, o respektu a úctě k obětem holokaustu tvůrci internetové uživatele nepřesvědčili. „Hra, která je velmi za hranicí neúcty. Únikové hry jsou super, ale této bych se nikdy nezúčastnila. Vydělávat na tomto tématu je nehoráznost,“ uvedla například uživatelka Vlasta Syrová, přičemž většina dalších ohlasů vyznívá ještě mnohem kritičtěji a odmítá hru formou velmi expresivních výrazů.
Kritizována je i „marketingová akce“ k jejímu uvedení. „Tak to jste vymysleli opravdu hodně morbidní akci s ještě lepším marketingem... Jakože vážně cenová akce platí do 27. ledna 2017, na den obětí holokaustu? A hra není vhodná pro astmatiky? Jakože by jim ten cyklon B moh trochu vadit? A že zájemce o toto čeká poslední sprcha? To jste jako vážně vymýšleli hlavou?“ píše další uživatelka, vystupující pod přezdívkou Ivana MeziDuby.
Židovské muzeum: je to projev hyenismu
Proti „hře“ už vyjádřilo ostrý protest také Židovské muzeum v Praze. „Společnost nabízí ‚vcítění se do kůže‘ obětí koncentračního tábora v Osvětimi, ‚poslední sprchu‘, z níž se hráči ‚mohou dostat živí‘. Efekty v únikové místnosti mají zajišťovat ‚autentickou atmosféru‘. Jménem Židovského muzea v Praze tento počin rozhodně odmítám. Zneužívat systematického vyvražďování židovského etnika z doby druhé světové války ke komerčním aktivitám, navíc způsobem hrubě deformujícím historické skutečnosti, jako je tomu v uvedeném případě, považuji za projev ignorance, cynismu a hyenismu. Chci vyslovit přesvědčení, že hra nakonec nebude uvedena na trh,“ uvedl ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát.
Podle advokáta Ivana Davida z advokátní kanceláře KMVS, specializující se na reklamní právo, odporuje podobná aktivita, pakliže skutečně sleduje komerční cíl, jednoznačně zákonu o regulaci reklamy i samoregulačnímu etickému reklamnímu kodexu. „Jestliže jde o komerční iniciativu, je rozhodně za hranou, a pokud ji bude projednávat například Arbitrážní komise Rady pro reklamu, bude nepochybně požadovat její stažení. Jinak by mohla být posuzována jen v případě, že by šlo o projekt, který má vést provokativní formou k osvětě a na dané události upozornit,“ uvedl David.
[Rada pro reklamu funguje od roku 1994 jako samoregulační orgán české reklamy, jehož arbitrážní komise řeší stížnosti vůči reklamě podle přijatého Etického kodexu. Její verdikt má ovšem jen doporučující charakter – pozn. red.]
Aktualizováno: předprodej „pozastaven“
Pořadatel „hry“ vydal v pátek 27. ledna odpoledne na svém webu prohlášení, že se na základě reakcí lidí rozhodl „pozastavit předprodej“. Zároveň však zatím neodvolal svůj záměr hru uskutečnit. „Nakonec jsme se rozhodli celou tuto situaci přehodnotit a předprodej pozastavit. Nejsme si jisti, zda-li nám za to stojí, aby lidi na nás ukazovali a dali nám nálepku ‚bezcitných magorů‘... Pokud se rozhodneme tuto hru nakonec neuskutečnit, všechny zákazníky kontaktujeme a samozřejmě jim vrátíme peníze,“ uvádí se v prohlášení.
Projekt připomínal „hru“ Vypal Lidice
Česká reklama jeden vzdáleně podobný kontroverzní projekt už zaznamenala před 11 lety, tehdy šlo ale o projekt, který se provokativní formou snažil na hrůzy 2. světové války upozornit a který neměl komerční cíl. V roce 2006 vytvořila agentura McCann Erickson Prague z vlastní iniciativy pro Památník Lidice internetovou kampaň Lidice Total Burn-Out neboli Vypal Lidice v reálném čase.
Kampaň připomínala vypálení a vyvraždění vesnice Lidice, k němuž došlo 10. června 1942, velmi provokativní formou: šlo o „počítačovou hru“, v níž si „hráč“ mohl vybrat typ plamenometu, poté typ zbraně, kterou bude střílet lidické muže, a teprve, když se proklikal přes všechny tyto fáze, objevil se na obrazovce počítače nápis Na co si to hraješ? V Lidicích to bylo doopravdy. Kampaň vyvolala velkou mezinárodní odezvu, ale i ostré protesty pamětníků lidické tragédie. Památník Lidice je vyslyšel a kampaň v září 2006 zastavil. Se současnou „hrou“ s tématem Osvětimi nemá McCann podle svého ředitele Jana Binara nic společného.