V Česku 730 a na Slovensku 120 prodejních automatů umožňující platby bezkontaktní kartou uvádí do provozu producent nápojů Coca-Cola. Spolupracuje na tom s platební asociací Visa Europe a bankou ČSOB. Automaty by tak měly být schopné přijímat platby nově „pípnutím“, a to všemi kartami bez rozdílu (nejen Visou), tak dál tradičně hotovostí. Coca-Cola je rozmístila do kancelářských budov, vybraných výrobních závodů, vysokých škol a na veřejná místa s vysokou koncentrací lidí, jako jsou nákupní centra, nemocniční haly či sportoviště.
Rozpoznatelné jsou podle kartonového poutače ve tvaru platební karty s bezkontaktním symbolem. Kromě něj ale zatím Coca-Cola k jejich uvedení žádnou komunikační kampaň nepřipravuje.
„Bezkontaktní placení jsme loni testovali na území Prahy. Poměr bezkontaktních plateb dorostl v rámci tohoto pilotního projektu až k 25 procentům. Toto číslo zahrnuje jak platby kartou, tak mobilní aplikací,“ tvrdí Jiří Mazura, národní manažer oddělení automatů Coca-Cola HBC pro Česko a Slovensko. Podle manažera regionálního rozvoje Visa Europe Františka Jungra jsou Češi v platbách „pípnutím“ průkopníky a evropskými lídry.
Platba kartou by měla časově vycházet zhruba stejně jako při placení mincemi, ale být uživatelsky pohodlnější. „Bezkontaktní platby bez nutnosti zadávat PIN se u nás rychle zpopularizovaly i v oblastech, kde donedávna dominovala hotovost, ať už jde o parkovné, jízdenky v MHD nebo třeba právě automaty s občerstvením. Věříme, že tento trend se bude nadále rozvíjet,“ tvrdí ředitelka útvaru Karty ČSOB Alice Škývarová.
Trend samoobslužných automatů s bezkontaktním placením posiluje i v potravinářské oblasti, o čemž svědčí loňský pilotní projekt řetězce rychlého občerstvení McDonald’s, který na pražské Jižní spojce otevřel samoobslužný kiosek.