Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

„V ‚naší třídě‘ byla lepší zábava.“ Trojan jako agent T-Mobilu vítězí, ale tak napůl

Čeští reklamní kati vydávají pravidelný verdikt: nejvýraznější tuzemskou kampaní týdne je nová série s Ivanem Trojanem, jenž se z tělocvikáře změnil v tajného agenta-elegána.

Ivan Trojan v kampani T-Mobilu

Ivan Trojan v nové kampani T-Mobilu

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 6. týden 2015

  1. Saatchi & Saatchi: Ještěr / Ivan Trojan, Kristína Svarinská, Jiří Ployhar, Václav Kopta (51 %)
    klient: T-Mobile
  2. Cizinci v ČR / Anife Vyskočilová, Marwan Alsolaiman, Osmany Laffita (21 %)
    klient: Poradna pro integraci
  3. Mediarex: Preventan / Ivan Mládek (19 %)
    klient: Farmax (SVUS Pharma)
  4. Arc Worldwide: Milionový vrt (18 %)
    klient: Moravské naftové doly
  5. VCCP: Kdo šetří, má za tři (9 %)
    klient: ČSOB

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 17 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. T-Mobile udělal z tělocvikáře Trojana agenta a přidal Svarinskou a Koptu (51 %)

Mobilní operátor pokračuje v kampaních s Ivanem Trojanem, ta nová – zase od Saatchi & Saatchi – jej představuje jako tajného agenta à la James Bond. V úvodním spotu nové série vystupuje také slovenská herečka Kristína Svarinská, jako protivník-zloduch Jiří Ployhar, a úplně na konci Václav Kopta jako bodrý ministr.

Hlášky a neselhávající Trojan pořád baví. Bohužel jen baví a nabídka mě vždy celkem spolehlivě mine.
Daniel Farkaš (Outbreak)

„Však nésu tupé“. Mistři ze Saatchi dosáhli vrcholu. V žánru reklamních doslovností dál už jít nelze.
Tomáš Mrkvička

Velké zklamání. Tělocvična byla vtipná a měla styl, tohle je trochu řepárna, hlavně ten konec s panem Sněženkářem tomu dává opravdově krásný vesnický punc, uf, v televizi snad běží ta kratší verze.

Ondřej Roček (Rémy Cointreau)

Kdekdo k tomu říká „kdyby tam nebyl Trojan…“. Ale on tam prostě je a s nadhledem proměňuje i slabší hlášky. Dobře vybudovaný kult, který sleduje odborná i laická komunita.
David Suda (WMC/Grey)

Produkčně hezký, Trojan je zábavný, ale tomu spotu vlastně nerozumím. V záplavě fórů se mi dost ztrácí ten antivir na rok zdarma, o který tam asi šlo. Nebo nešlo?
Jakub Petřina (Air Bank)

Funkční, vtipná, nezapomíná na produkt. Inteligentní parodie, legrace, kterou v dnešní ponuré době nikdo nepohrdne. Kousek, na který se rádi podíváte znovu, jen značka se poněkud ztrácí. Stoprocentní známost T-Mobilu neohrozí, produkt prodá a ještě zaručeně potěší – i klienty ostatních operátorů.
Jana Kubištová (Budvar)

Tak tohle jsou, pokud dobře počítám, tři spoty v jednom. V prvním točí film o tajném agentovi ve stylu Jamese Bonda. Druhý je ten film o tajném agentovi ve stylu Jamese Bonda. Třetí je crazy ve stylu Agenti Dementi, Agent WC 40 nebo Johnny English – jo a je tam ještě dovětek, který je ve stylu Dědictví. Takže čtyři. A když budete hodné, milé děti, tak vám třeba řeknu, jak takovéhle věci vznikají. Vidím to přímo před očima.
Marek Prchal

Začátek velmi dobrý, prostředek zmatený, konec celkem ok, až na to „tupé“. Tyhle „seesaye“ už nemůžu ani vidět ani slyšet.
Tereza Eschlerová

Body navíc za opilého ministrova přítele.
Jan Javornický

Špatnou kampaň nezachrání ani super špión Ivan Trojan.
Iva Bízová (Loosers)

Jediná věta nezůstane bez českého fórku, doslovnosti nebo dvojsmyslu. Snaha sázet fór za fórem i do několika vrstev působí nemístně a křečovitě.
Pavel Fuksa

Mně se to líbí. T-Mobile, to jsou zábavné krátké filmy uprostřed reklamního bloku. Chci je vidět, chci vidět Trojana. Konec s ministrem se v rotaci nejspíš ustřihne, což nebude škoda.
Petr Bína (Symblaze)

Agent mě baví víc než učitel!
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam)

Ivan Trojan je pán herec. Ale v „našej tříde“ bola lepšia zábava.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

T-Mobile (a jeho reklamní agentura) pokračuje v zavedeném koktejlu: známé osobnosti a vtipné hlášky. Našli opět jinou polohu, jak toto schéma naplnit. Klobouk dolů. Ale nechte na hlavě: o produktu a nabídce to neříká vůbec nic. Je to „jen“ dobrá reklama. Ty skvělé jsou postavené na produktu a jeho přínosu pro uživatele.
Martin Charvát (Konektor)

Domácí úkol: dramatizace banální slovní hříčky s neomezeným rozpočtem.
Adam Hrubý

T-Mobile kraluje vtipností a zatím mě to pořád baví! Jen jsem zvědavý, jak dlouho bude trvat, než bude přetrojanováno.

Jakub Plášek (Cocoon)

2. Anife “ne černá, ale z Bulharska” pomáhá integrovat cizince v Česku (21 %)

Nezisková organizace Poradna pro integraci uvádí sedmidílný seriál Cizinci v ČR, pod hlavičkou kampaně Férové zaměstnávání cizinců v České republice. Celý seriál je hrazen z projektu Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost – Legální a kvalifikovaná práce ve středočeském kraji. Propagační seriál má formu několikaminutových rozhovorů s „úspěšnými cizinci“. V prvním dílu to je tanečnice, herečka a moderátorka Anife Vyskočilová, v dalších se objeví kubánský módní návrhář Osmany Laffita, moderátorka Lejla Abasová, tanečník Fugi Nguyen nebo hudebníci Adrian T. Bell aMarwan Alsolaiman.

Teď opravdu lituju všechny své kamarády cizince. Vážně si někdo myslí, že zrovna Anife je ten správný ambasador pro integraci cizinců v ČR?!!
Daniel Farkaš (Outbreak)

Férové zaměstnávání cizinců. To je problém, který se určitě nijak netýká ukrajinských uklízeček a stavebních dělníků, že?
Tomáš Mrkvička

Bohužel jsem neviděl vše, začal jsem Anife a pak rychle skončil na Marwana. Z Anife jsem se snažil utéct rychle pryč, proto ten Marwan a ten to trochu vylepšil. Nicméně první střetnutí bylo špatné. Ať už zprávou, textem či celkovým projevem. Asi bych vsadil na lepší kartin pro toto ne vždy jednoduché téma.

Ondřej Roček (Rémy Cointreau)

Rozhodně bych zkrátil stopáž.
David Suda (WMC/Grey)

Nezáživných osm minut na nezáživné téma? Kdo se na to má koukat? A proč? Stoprocentně se to dalo zpracovat zajímavě, ne že ne. Ale tohle je naprostá ztráta času a (veřejných) peněz. Škoda.
Jakub Petřina (Air Bank)

Ukázkový případ toho, jak pravda dokáže být nudná. Krátit, krátit, krátit. Mimochodem – kdo je cílová skupina?
Jana Kubištová (Budvar)

Jasně že i tohle je kampaň. Ale vypadá to přesně tak, jak to je, na kampaň hrazenou z operačního programu. Na začátku každého videa na YouTube musí být v prvních pár vteřinách důvod pro uživatele, proč zhlédnout celé video. Tady není. Prostě natočili vyprávění. A tak to funguje jen, když na to máte zrovna čas a náladu.
Marek Prchal

No, pro koho je tahle „reklama“ vlastně určená? Vážně nevím. Jinak trochu moc upovídané, ale příjemně, čistě udělané. Má to něco do sebe.
Tereza Eschlerová

Antonin Artaud kdysi postuloval tzv. divadlo krutosti. Tohle je pěkná pocta.
Jan Javornický

Tady nějak nevím co hodnotit. Světlo bylo ucházející. Pán podle pohybu očí nejspíš mluvil pravdu, Madam Anife si vymýšlela.
Pavel Fuksa

Koukal jsem na trailery, ty fungují. Ale osmiminutový statický rozhovor nejspíš málokdo dokouká do konce.
Petr Bína (Symblaze)

Těch 30 % jsem dala za bohulibý záměr. Jinak jsou to ale peníze vyhozené oknem, protože koukat se na ten úmorný formát opravdu nedá, a to se vážně snažím si představit, že tam mohl být někdo, kdo tak strašlivě neplácá.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam)

Milé, úprimné, krásne pozitívne. Škoda, že posledná veta, ktorá hovorí hlavnú správu, príde až po 8 minútach. Nastrihať to na kratšie youtube videa a všetko bude super.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Velice důležitý projekt. Je to ale produkt sám o sobě, kampaň mu právě chybí. Jak to, že jsem se o tomto projektu dozvěděl až díky Katovně? Takovýhle projekt by měl mít celostátní kampaň, která vzbudí celostátní diskusi.
Martin Charvát (Konektor)

Důležitá a sympatická aktivita. Víc pozitiv bohužel nenacházím, je to bez nápadu, bez jasného sdělení a totálně zabité formátem mluvících hlav. To si s tím nemohl někdo dát trochu víc práce?

Jakub Plášek (Cocoon)

3. Ivan Mládek do reklamy přetextoval a přezpíval Medvědi nevědí (19 %)

Kromě textu od zručného písničkáře se spotu na přípravek Preventan značky Farmax českého výrobce generických léčiv a doplňků strava SVUS Pharma dostalo bezkonkurenční animace ledních medvědů.

„Šel pro med do jednoty“ zůstává mezi medvědími spoty nepřekonán.
Daniel Farkaš (Outbreak)

Kdyby to nebylo celé myšleno vážně, mohl by to být takový lokální Old Spice.
Tomáš Mrkvička

Super „texty a hudba“, slušná základka. Neznám cílovou skupinu, ale asi to na někoho funguje.

Ondřej Roček (Rémy Cointreau)

Nízký rozpočet na exekuci umožnil vzniknout této jedinečné záležitosti, kterou jsem si pustil šestkrát za sebou.
David Suda (WMC/Grey)

Pánové Auste, Patero, tohle hodnocení je fakt za trest. Co jsem vám udělal? Dávám Preventanu aspoň 10 %, páč když nic jinýho, zapamatoval jsem si Preventan a to zřejmě na dost dlouho. Teď jak dostat z hlavy ty blbý lední medvědy.
Jakub Petřina (Air Bank)

Má mnohé formální atributy dobré reklamy, dlouhodobost, konzistenci, odlišitelnost – a přesto je mi líto, že něco takového může fungovat, a vždycky znovu zatoužím po menší míře prostoduchosti v reklamním řemesle. Fungovat bude skvěle, bohužel.
Jana Kubištová (Budvar)

Zlatej Mládek! Svítící medvědi! Zlatý český ručičky! Dokonalé. Produkt v textu písničky. Ano, to by šlo!
Marek Prchal

Tady je nejzajímavější známá prima melodie, jinak je to hrozná slátanina. Jen doufám, že se k tomu děda Mládek nezaprodal.
Tereza Eschlerová

Kdyby to nebyl lék na imunitu, ale eskymácký halucinogen, pak by to bylo geniální.
Jan Javornický

Nefalšované reklamní zlo, zhudebněné Ivanem Mládkem.
Iva Bízová (Loosers)

Člověk s prostou idiocií dosahuje intelektu asi dvouletého dítěte, ovšem lidé postižení těžkou idiocií nejsou zpravidla schopni mluvit ani rozumět řeči. Naštěstí se jim občas povede napsat a natočit televizní spot.
Pavel Fuksa

Vezmeme starej spot a k němu uděláme novou hudbu. To je jedno, že text vůbec nesedí k obrazu, a že jsou tam rýmy jako Preventan–Sandokan. Zpívá to Mládek a toho maj lidi rádi.
Petr Bína (Symblaze)

Ach jo.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam)

Pomóóóc. Prečo pokazili peknú pesničku? A prečo ju animovali ako v 90. rokoch? Exekúcia zabila myšlienku.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Reklama naznačuje, že Preventan je pro imunitu důležitější než čerstvé ovoce a zelenina. Jak by na webu Demagog.cz řekli: nepravda a zavádějící tvrzení.
Martin Charvát (Konektor)

Tohle je naprosto neuvěřitelné umělecké dílo, ironicky reflektující všechna reklamní klišé. Nastavuje zrcadlo kreativní bezradnosti rekontextualizací písně Ivana Mládka do prostředí farmaceutického kýče. Lední medvěd pak upozorňuje na stále ignorované téma globálních změn klimatu. Čistý průstřel.
Adam Hrubý

Mám slabost pro veršované voiceovery, ať už jsou vtipné a promyšlené, nebo u nich zkoprním děsem. Preventan-Sandokan je pro mě někde uprostřed.

Jakub Plášek (Cocoon)

4. Moravské naftové doly rozdávají plyn za deset milionů, přes hru na internetu (18 %)

Moravské naftové doly spustily prostřednictvím online hry kampaň, jejímž prostřednictvím hodlají veřejnosti přiblížit svou činnost a oslovit nové zákazníky z řad domácností. Do hry se může zapojit kdokoli, pro uplatnění vítězných poukázek na plyn v hodnotě 1.000 Kč nebo 3.000 Kč je však nutné uzavřít za domácnost s firmou smlouvu na plyn. V případě, že zákazník plyn už odebírá a chtěl by poukázku uplatnit, musí hru doporučit svým dvěma známým. Každý den podnik losuje jednoho výherce, který se vydá se svým doprovodem na Moravu – za vínem a exkurzí po místech, ke doly těží a skladují plyn. Celkem se na Moravu vypraví 40 dvojic. „Projekt si klade za cíl ukázat lidem, že Moravské naftové doly jsou stabilní společností s dlouhou tradicí,“ uvedla firma. Nasazen je kompletní mediamix včetně televize a tisku, ovšem s důrazem na online (Facebook).

Zabil jsem krtka.
Daniel Farkaš (Outbreak)

Kdyby se to celé udělalo úplně jinak, nemusela by to být špatná kampaň.
Tomáš Mrkvička

Opravdu musí dnes všichni v digitálu hrát hry a soutěžit, aby zaujali? Nevím, kdo je cílová skupina naftových dolů, ale tohle mi přijde hodně mimo. Stejně jako pravidla soutěže, takto asi moc nových spotřebitelů nezískáte: do hry se může zapojit kdokoli, pro uplatnění vítězných poukázek na plyn v hodnotě 1.000 Kč nebo 3.000 Kč je však nutné uzavřít za domácnost s firmou smlouvu na plyn, v případě, že zákazník plyn už odebírá a chtěl by poukázku uplatnit, musí hru doporučit svým dvěma známým. P.S. Digital „letadlo“ frčí!

Ondřej Roček (Rémy Cointreau)

Zezačátku se mi vždycky strašně rychle opotřebil vrták. Hra by mohla vypadat více cool. Ale vrtal jsem možná víckrát, než zkoušel dojít s opilým Zemanem ke klenotům.
David Suda (WMC/Grey)

„Chceme ukázat lidem, že MND jsou stabilní společností s dlouhou tradicí.“ Fakt? Takhle? Ale no tak, jsem si jistý, že mají na víc.
Jakub Petřina (Air Bank)

Chcete si zahrát online hru? Jedinečnou příležitost máte s Moravskými naftovými doly! Tak trochu vyhozené peníze?
Jana Kubištová (Budvar)

Krásné, jak z toho vrtu uchází plyn. Na to bych se mohl dívat celé dny. CGI jak od maminky! Jinak, přátelé, proč kurzíva v headlinu?
Marek Prchal

Co na to říct… suché promo sdělení. Myslím, že tohle by se tu vůbec hodnotit nemělo.
Tereza Eschlerová

Jak se říká, je to přes ruku. Nebo spíš přes obě. A taky přes nohu a minimálně přes jednu ledvinu.
Jan Javornický

Dozvěděl jsem se, že nesmím vrtat do krtků. Jinak je to strašná nuda.
Pavel Fuksa

Lidi chtějí mít doma teplo a moc za něj neplatit. Nevím, jestli potřebují vědět, jak se navrtává ložisko plynu a v jakém podloží se vrták rychleji opotřebuje.
Petr Bína (Symblaze)

Neklikla bych.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam)

Príliš veľká snaha pre obyčajné promo. Tá hra je určená pre deti alebo dospelých? Hrateľnosť veľmi nízka, zložitosť akcie príliš veľká.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Plyn za deset milionů. To jsem si vždycky přál. Moravské naftové doly se pokouší přestoupit z kategorie utilit do kategorie retailu. Sympatická snaha. Otázka je, jestli smysluplná.
Martin Charvát (Konektor)

„Rozdáme plyn za deset milionů“ mě úplně shodilo ze židle. Mazec.
Adam Hrubý

Žádná velká zábava to není, ale svou práci určitě odvede… Vypadá to, že v MND to nezvrtali a chytře těží ze své jedinečnosti na trhu. Vždyť kdo by nechtěl koštovat moravskou ropu a ocenit buket moravského plynu.

Jakub Plášek (Cocoon)

5. ČSOB využila přísloví (9 %)

Československá obchodní banka má kampaň na podporu produktu ČSOB Duo Profit, který kombinuje investování do podílového fondu a spořicí účet. Banka chce ukázat, že začít investovat je jednoduché. Cílí přitom na své klienty i neklienty ve věku od 35 do 45 let, bonitnější s alespoň středoškolským vzděláním, žijící ve městech. Autorem prvotního kreativního konceptu Duo Profit pro ČSOB i Eru je agentura VCCP, ale jeho úpravy a rozpracování pro obě značky dělala banka s agenturou Creative Brand. Kreativita pro Eru/Poštovní spořitelnu je od Ogilvy One.

Jdeme dál. Už u druhého slova jste ztratili moji pozornost.
Daniel Farkaš (Outbreak)

Tohle snad ani nebudeme…
Tomáš Mrkvička

Nevím, co má pořádná úroda spojeného se šetřením, myslím, že v dnešním životě to tak rozhodně není. Možná těch pět pohromadě měl mít někdo jiný.

Ondřej Roček (Rémy Cointreau)

A tak to má být. Inzerát o šetření může klidně vypadat lacině.
David Suda (WMC/Grey)

Hodnocení konkurence se radši zdržím. Přijde mi ale zajímavé, že ČSOB už chvíli dělá pod svými dvěma značkami ČSOB a Era zcela totožné nabídky, jen v jiných barvách.
Jakub Petřina (Air Bank)

Trakař objeven, a co dál?
Jana Kubištová (Budvar)

Stejné jako u MND, s tím rozdílem, že tady se dalo i něco vymyslet, což se evidentně nestalo.
Tereza Eschlerová

Recyklace je fajn věc.
Jan Javornický

Au, moje oči a mozek. Odkdy něco takového projde schvalovacím kolečkem a agentura nebo klient to přihlásí do – ač lokální – soutěže?
Pavel Fuksa

Kdo šetří, má za tři, produkt se jmenuje Duo a úrok je 1,7 % na 1 rok. To je nějaká šifra?
Petr Bína (Symblaze)

Předpokládám, že z pyramidy rychle-levně-kvalitně bylo to třetí obětováno jako první.
Jitka Bret Srbová (Young & Rubicam)

„Kto šetrí, má za tri“ v reklame je na Duo profit? Asi mám jazykovú bariéru, ale nič nové ani zábavné v tom nevidím.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Informační leták z pobočky?
Martin Charvát (Konektor)

Přísloví. Čekám překvapení ze zápletky. Nepřišlo. Obchodní banka jede na selský rozum. Wow.
Adam Hrubý

Občas stojí za to připomenout si jednoduché lidové moudro. ČSOB nehraje na ohromování cílovky, to je mi vlastně sympatické. Jen ten vizuál by, i při zachování té jednoduchosti, mohl být přitažlivěji obrandován. Abych pochopil Eru s úrodou, potřeboval bych stát v dlouhé frontě na poště.

Jakub Plášek (Cocoon)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.