Už příští pondělí je tu další AppParade. Pro vývojáře máme Apple Watch, pro diváky droid Sphero.

„Věštkyně Jolanda zaujala, ale i rozesmutnila“

Péefko Symbia s věštkyní? Trochu smutné a trochu mimo, soudí porotci Reklamní katovny, kteří ho i přesto ohodnotili nejlépe. Jako nechutná propadla agitace potravinářské komory.

Věštkyně Jolanda

Věštkyně Jolanda v péefku Symbia

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 2. týden 2017

  1. Symbio Digital: PF 2017 (50 %)
    značka: Symbio Digital, klient: Symbio Digital
  2. DDB Praha: Mezi svými (38 %)
    značka: IC Praha, klient: Integrační centrum Praha
  3. Nova: Rebranding tematických stanic (26 %)
    značka: Nova, klient: CET 21
  4. Dynamo Design: Pracují vaše úspory stejně tvrdě jako vy? (18 %)
    značka: Banka Creditas, klient: Banka Creditas
  5. Potravinářská komora ČR: Velká sýrová loupež (18 %)
    značka: Foodnet.cz, klient: Potravinářská komora ČR

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Pro Symbio věštila Jolanda (50 %)

Coby novoroční přání všem svým příznivcům spustila agentura Symbio Digital internetové stránky Jolandiny věštby na rok 2017. Televizní věštkyně Jolanda se stala na internetu známou díky desítkám virálních videí a díky online aplikaci Kecomat. Na webu věští například zavedení podzemní dráhy v Brně a vyjadřuje se i k volbě příštího prezidenta, živelným katastrofám nebo tématům spjatým se světem marketingu a reklamy. „Každý rok se snažíme potěšit naše klienty a fanoušky netradičně pojatým ‚péefkem‘ a ani letos jsme neudělali výjimku. Jolandy si vážíme jako respektované odbornice v oboru jasnovidectví a jsme zvědaví, jak se její věštby naplní,“ prohlásil spoluzakladatel agentury Robert Haas.

Tady vidim velký dobrý!
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Mělo mě to určitě rozveselit, ale je mi z toho nějak smutno.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Jolanda jako příklad postfaktický doby. Je jedno, co plká, hlavně, že se řehtáme. Bohužel, na mě ta paní fungovala pouze v originále. Tohle bych přirovnal k Rocky 4. Prostě jedničku nic nepřekoná.
Ondřej Souček (Luftballon)

Je to trochu vtipné, trochu… Ale proč Symbio? I když jinak fajn agentura, tohle nechápu…
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

No, podívejte se, tady se mi ukazuje, že bych tady řekla, že co se týká, na rok 2017, je to všechno tady, všechno!
Alena Oswaldová (Nestlé)

Jako self promo to je fajn. Lidi o tom mluvili, pár předpovědí určitě pobavilo, ale pak mi jí nějak začalo bejt trochu líto.
Richard Axell (Outbreak)

2. Cizinci: Češi nejsou nepřátelští (38 %)

Informační kampaň Mezi svými Integračního centra Praha má odhalovat vztah mezi cizinci a Čechy a je primárně zaměřená na českou veřejnost. Představuje několik cizinců a cizinek, jimž se stala novým domovem Praha. Seznamuje diváky s jejich příběhy a s tím, jak probíhalo jejich začlenění do společnosti a jakou roli v něm sehráli Češi. Hlavním prvkem kampaně je dokumentární film o životě cizinců a cizinek, jehož prostřednictvím se Pražané dozvědí, kdo jsou hlavní protagonisté, proč si za domov vybrali právě Prahu a co si o nás myslí. Kampaň probíhá online a přímo v ulicích hlavního města Prahy, kde centrum umisťuje na reklamní plochy portréty cizinců a cizinek dlouhodobě žijících v Praze. Ti mají seznámit veřejnost se svými zkušenostmi s Čechy a vyvrátit o nich stereotypní představy jako o nevlídném, věčně negativním a nepřátelském národu. „Hrdinové kampaně se shodují na tom, že ze strany Čechů převažuje pochopení, vstřícnost a přátelskost,“ uvádí Integrační centrum. Všechny části kampaně propojuje hashtag #mezisvymi, přes nějž se může ke kampani připojit i veřejnost. Stačí přes Instagram pořídit fotku, na které jsou Češi spolu s cizinci, a dát jej k ní. Fotka se pak stane součástí galerie na webu Mezi svými. Kampaň vytvořila agentura DDB Praha, její online nasazení měla na starost agentura Adexpres. Spot režíroval Marek Partyš v produkci Bistro Films.

Proč by ne. Ale stačila by poloviční stopáž nebo míň postav, takhle se to vyznění rozmělní a vyprchá.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Video s výraznými momentami vyšumí do prázdna v momente, keď sa zamyslíte nad tým, čo je vlastne cieľom. Ja to totiž neviem. Vyzýva Čechov, aby nás, imigrantov, privítali medzi sebou? Vyzýva expatov, aby sa prihlásili k češstvu? Chce riešiť strach a malomeštiactvo domácich tým, že naivne nahovára, akí sú milí a srdeční? Neberte ma zle – chápem, že to má byť kampaň, čo zbližuje, a je mi to sympatické. Tým, ako je to nedotiahnuté, to ale prichádza o momentum v dobe, keď snáď u nás nie je aktuálnejšia téma. Otázka na zamyslenie: koľko fotiek na Instagrame pod týmto hashtagom skutočne súvisí s kampaňou?
Tomáš Hrábek (Symbio)

Mně připadá, že je to kampaň určená té bublině, v nichž žiju já, vy a ostatní z letenský party, pražský kavárny a podobnejch facebookovejch spolků. Ale ten zbytek společnosti to vůbec nezasáhne. Ani to asi nemá tu ambici. Dneska nevyhrává nikdo, ale tahle kampaň je na pěkném druhém místě.
Ondřej Souček (Luftballon)

Optimisticky vysokou známku dávám za samotnou existenci kampaně s takovou myšlenkou. Líbí se mi hashtag #mezisvymi. Problém ale je, že sebe nepotřebuju o ničem přesvědčovat. V rubrice O projektu vidím studený text formulovaný snad pro interní účely ministerstva. Integrační centrum mi taky kampaň nijak nevysvětlí a už vůbec mne pro ni nenadchne. V kontextu causy ‚leták z Lidlu‘ je jasné, že to bude chtít mnohem větší invenci a razanci, aby se postoje lidí někam pohnuly. Tohle je trochu bezradné.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Přitažlivé následování až do konce, dobře obsazené, skvělé příběhy, důležité téma a velmi pěkně zpracované.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

K tématu integrace jsem fakt afinitní, ale zpracování v podobě #mezisvými mě vůbec neoslovilo. A když ho navíc porovnám s iniciativou Hate Free, vidím diametrální rozdíly v kvalitě kreativy i využívání online kanálů.
Alena Oswaldová (Nestlé)

První, co vidím na webu: ‚Vyprávějte svůj příběh a sdílejte fotky #mezisvymi přes aplikaci Instagram!‘ To nemyslíte vážně. Generičtější text už ani nejde napsat. Call-to-action nula. Emoce nula. Nápad nula. Pod tím jsou fotky. Hodně hustý. Fajn, v roce asi 2010 by to byla bomba. Mohl bych, prosím, dát záporné hodnocení? Aha, systém to neumožňuje. Cenzura!!!
Marek Prchal

Rozhodně cením zpracování a jednoduchost sdělení. Vizuály i video jsou hezký, jenom je trochu škoda, že kolem toho není další zajímavej obsah. Snad se to ještě rozjede. Na Instagramu pár fotek už je.
Richard Axell (Outbreak)

2. Nova rebranduje tematické kanály (26 %)

Televize Nova plánuje přejmenovat své stanice Fanda, Telka a Smíchov. Z Fandy má být Nova Action, z Telky Nova Gold, ze Smíchova Nova 2. Stane se tak ke 4. únoru, 23. výročí startu Novy. Přejmenováním tří stanic Nova sjednodocuje názvosloví svých kanálů, v němž posiluje ústřední značka Nova. Kromě zmíněných stanic skupina provozuje vysílání hlavního kanálu Nova, filmového Nova Cinema a placených sportovních stanic Nova Sport 1 a Nova Sport 2.

Nová loga stanic televizní skupiny Nova

Nová loga stanic televizní skupiny Nova

Novinky doprovodí kampaň se sloganem Skupina Nova – jedno jméno, plno zábavy, která vznikla inhouse, pod vedením kreativního ředitele Alana Záruby a ve spolupráci s režisérem Tomášem Medkem, kameramanem Richardem Řeřichou a designérem Tomášem Polívkou, který připravil koncept nových grafických značek. Koncept série spotů je založen na šesti rozdílných tanečních choreografiích, které přeneseně reprezentují jednotlivé televizní stanice a jejich žánry. Každá z nich je přitom jen součástí jediné, hlavní taneční show.

Roztančilo mě to tak, že nemůžu ani dopsat větu. Kecám.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

‚Poďme nahradiť tie logá z 90. rokov niečím modernejším.‘ ‚Ok, ako to odkomunikujeme?‘ ‚Natočme niečo v štýle 90. rokov!‘
Tomáš Hrábek (Symbio)

Ale ano, Taylor Swift byla v Shake It Off rozkošně neohrabaná. A ti fanoušci tam trsali každý jinak a celé to skvěle šlapalo. Já vám nevím. Tady to tak nějak úplně nevyšlo, viďte?
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Ano, Nova dělá se svou značkou logickou věc. Styl kampaně je poplatnej divákovi této televize, což je též logické. A televizi má doma čím dál míň lidí, a to je logické vůbec nejvíc.
Ondřej Souček (Luftballon)

Záměr dobrý, rebranding je jasné zadání, ale ta exekuce zaostává, už bych to nikdy nechtěl znovu vidět.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Kvituju sladění do jednoho jména, ale celkové řešení je nuda, nuda, šeď, šeď.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Nový loga na barevným obdelníčku se mnou nedělají vůbec nic. Podobně jako to video, kvůli kterýmu jsem se musel podívat, jestli mi to někde nehraje dvakrát, protože každej jeden střih je nějak o kousek mimo rytmus hudby v podkresu.
Richard Axell (Outbreak)

4. Creditas začala produktovým spotem (18 %)

Počátkem ledna odstartovala první reklamní kampaň nového finančního ústavu na českém trhu, Banky Creditas. Ta namísto imageové reklamy nasadila rovnou produktovou kampaň a propaguje svůj spořicí účet, který je jejím stěžejním produktem. V současnosti nasadila televizní spot a PPC formáty, od února pak mají přijít ještě display formáty na internetu a venkovní reklama, konkrétně billboardy a CLV. Kreativní zpracování kampaně měla na starost agentura Dynamo Design, spot režíroval Tomáš Mašín. Mediální prostor nakoupila Médea. Kampaň se sloganem Pracují vaše úspory stejně tvrdě jako vy? ilustruje dva dny v životě projektanta. „Místo imageové kampaně jsme se rozhodli podporovat konkrétní spořicí produkt. Důvod je jednoduchý: zhodnocování úspor je jedním z pilířů naší retailové nabídky, sdělení tak podporuje i povědomí o značce a spojení s atributem spoření,“ vysvětlil ředitel odboru marketingu a rozvoje produktů Banky Creditas Jiří Salajka

Jako spot na fotobanku možná, jako spot na banku ne. Poskládat to ze Shutterstocku, vyšlo by to levněji a nastejno.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Je celkom odvaha skočiť rovno do produktovej komunikácie, hlavne, keď je úplne unylá, nekonkrétna, z 90. rokov a stále v nej hľadám zabudnutý vodoznak fotobanky.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Unylá hudba a obrázky z imagebanky. Už si nevzpomínám, že jsem to viděla.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Nevím, jak vy, ale já bych chtěl, aby moje úspory pěkně ležely na lehátku a v klidu tloustly. Jestli se budou vysilovat prací, tak jenom zhubnou. A to nikdo nechce, že?
Ondřej Souček (Luftballon)

Ahoj, marketingové oddělení, je někdo doma?!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Jednoduché a jasné. Ale taky nijak nevyčnívající. Být marketérem, strašila by mě ve snech zapamatovatelnost.
Alena Oswaldová (Nestlé)

To vypadá, jako by někdo sestříhal ty nejgeneričtější záběry z fotobanky a potom podle toho natočil áčkový spot. Originální koncept. Wording, pokud tam je, je tak slabý, že jsem ho zapomněl, než jsem překlikl z tabu do tabu. Omlouvám se, víc si nepamatuju a podruhé překlikávat opravdu nebudu.
Marek Prchal

Tohle je spot úplně o ničem. Fousatej koncept, podivný zpracování a celou tuhle smutnou podívanou ještě podtrhuje, že si na to agentura Dynamo Design najala Tomáše Mašína, jehož talentem to mrhá asi stejně jako penězi klienta. Kdyby byl rok 2000, byl by to takovej průměrnej spot. Jenže ono už od tý doby uplynulo 17 let, kamarádi.
Richard Axell (Outbreak)

5. Není sýr jako sýr, hlásí stát (18 %)

Potravinářská komora ČR představila v prosinci několik nových spotů, které jsou součástí jejích tří aktuálních edukativních kampaní. Potravinářská komora je připravila vlastními silami za pomoci externistů, na realizaci finančně přispělo ministerstvo zemědělství. Hodnocenou reklamu, v níž si hlavní roli podvodníka falšujícího původ sýrů zahrál herec Karel Zima, režíroval Jan Chramosta. „Jsem přesvědčen, že komora se musí zaměřit na podporu a propagaci českých lokálních kvalitních potravin,“ uvedl prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman. „Původně jsme chtěli výrazně intenzivnější propagaci toho, co jsou skutečně české výrobky, proto jsme v reklamě chtěli propagovat i dvě naše loga Česká potravina a Česká cechovní norma. Ministerstvo zemědělství, které projekt spolufinancuje, si to ale nepřálo s odkazem na pravidla Evropské unie. Spotřebitel ale na druhé straně musí z označení poznat, co je skutečně český původ,“ uvedl ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR Miroslav Koberna.

Myslím, že lidi, který potřebujou návod na to, jak se neotrávit sejrem, si nic lepšího nezasloužej. Akorát to nemuselo bejt z mejch daní.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Detský herec by si teda zaslúžil poriadne nakŕmiť tým ich domácim syríkom! Celé je to taká klasika, ktorá funguje, najviac ale, kým sa drží v špinavej garáži s neoznačenými petkami. V momente, keď dôjde na exkurziu v syrárni, je to úplne mimo
Tomáš Hrábek (Symbio)

Řekněte mi, že jsem to neviděla. Projekt je realizován s podporou ministerstva zemědělství. Panečku. Tak příště snad za ty peníze radši nasypejte ptáčkům do krmítek.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)

Pan otec utvořil spolu se svým synem roztomilou, až rošťáckou dvojici. Vzpomněl jsem si na Heřmánka v Krakonoši a lyžnících a těším se, až potkám v obchodě špatně zabalený sýr. Pro mě to bude důkaz, že tenhle svět je ještě v pořádku.
Ondřej Souček (Luftballon)

Velmi negativní, zanechává to opravdu depresivní dojem, ale asi nic, co bylo skutečně cílem.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Případ, kdy nadsázka vůbec nefunguje a výsledek není vtipný, ale nechutný.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Super, konečně se to dokodrcalo k pointě. Musím vám říct, přátelé a sousedi, že jsem tak nějak v průběhu cítil, jak stárnu. A jsem zase tady, o něco starší a zkušenější, ale jsem tady. No, tohle bych střihnul na půlku a dobrý.
Marek Prchal

A proč sakra?
Richard Axell (Outbreak)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.