Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 15. týden 2016
- McCann: Probuďte se (41 %)
klient: Vodafone - Young & Rubicam: Bohatá chuť domova (23 %)
klient: Nestlé - O2: Co kdyby váš tarif uměl víc (20 %)
vlastní tvorba - Ogilvy & Mather: Výhodný úrok (18 %)
klient: Home Credit - Creative Brand: Poštovní půjčka (18 %)
klient: Poštovní spořitelna
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. I Vodafone má 360° video (41 %)
Vodafone spustil novou kampaň se svou rodinkou. Kampaň tentokrát podporuje rodinný tarif Red+ s Wi-Fi sítí na doma i na chatu zdarma. Děj nového spotu se odehrává v hudebním klubu, kde tatínek překvapí rodinu svým vystoupením s kapelou, čímž si získá respekt a obdiv dětí. Točilo se v pražském klubu Futurum, spot režíroval Vojta Kotek v produkci Savage. Hlavním claimem kampaně je Probuďte, co je ve vás. Naše síť vás jistí. Kampaň běží od pátku 8. dubna a postupně se objeví v televizi, v tisku, na internetu, venkovních nosičích a v retailu. Na internetu ji podpoří mimo jiné speciální videoobsah. Takzvané 360° video má zprostředkovat autentický zážitek z koncertu. Video vzniklo při natáčení aktuální kampaně. Vodafone je tak už druhým zadavatelem během jednoho týdne, který tuto technologii využil. Začátkem tohoto týdne totiž odstartoval podobně koncipovanou kampaň (nasazení klasického spotu v kombinaci s 360° videem „ze zákulisí“) také pivovar Heineken pro svou značku Krušovice. Vodafone navíc navázal v rámci nové kampaně spolupráci s českým youtuberem vystupujícím pod přezdívkou NejFake. Spolupráce s ním bude pokračovat během celého trvání kampaně. Kreativu kampaně připravila agentura McCann Red, o umístění v médiích se stará mediální agentura MEC Czech.
Hle, náznak skutečného člověka v reklamě! To už jsme jako obor dlouho nezkusili. O to větší škoda, že hned druhá exekuce už je zase Trojan ve stadiu pokusu. Upřímně držím palce, ať lidská cesta funguje!
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Všímám si, že se chce Vodafone někam posunout. Pro mě je to ale na půl cesty. Asi bych si představoval radikálnější posun. Tohle je faceliftovaná Dacia. Já bych chtěl ovšem Teslu nebo alespoň Toyotu Prius. Ale je to můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)
V životopise George Harrisona je scéna, kdy na něj syn po příchodu ze školy křičí: ‚Proč jsi mi nikdy neřekl, že jsi hrál v Beatles?‘ Takže insight s rodičovskou frustrací je správný. Propojení na produkt ale moc nerozumím.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)
Už jsem se radovala, že tam tentokrát nebudou žádné dvojsmysly, ale pak mi to pokazil kotel přátel. Nevadí, stejně mě to baví víc než předchozí reklamy s rodinkou. Akorát jsem si to teda musela pustit třikrát, než jsem vůbec pochopila, na jaký je to produkt.
Dora Pružincová
Škoda, že táta nezůstal trapnej. To mu docela hezky šlo a občas jsme se i usmáli.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Tohle mě baví, vhled, příběh, trocha vtipu k tomu, snad jen zbytečně moc řečí, rozpravu ideálního otce bych zkrátila, aby se neoctl za hranou nadsázky.
Jana Kubištová (Budvar)
Vodafonu to konečně začíná trochu šlapat. Inu, když nevíš coby, šoupni tam starý dobrý bigbít. Trochu sice ještě drhnou některé promluvy a herecké výkony, ale to jsou exekuční drobnosti, které lze vychytat.
Martin Charvát (Konektor)
Bylo by to super. Stačilo by mít hrdinu, který to uhraje - jenže těch je málo.
Jarek Komárek
2. Orion sází na rodičovské pouto (23 %)
Stejně jako před mistrovstvím světa v hokeji v roce 2015 sází i tentokrát Orion na spot, v němž figuruje otec se synem. Nestlé natočilo video v ještě o něco víc nostalgickém nádechu, poukazuje na pouto mezi rodičem a dítětem, čokoláda ho má balancovat, jako kdyby do jejich života zcela běžně patřila.
On už je zase rok 1997?
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Po zhlédnutí této reklamy jsem si musel pustit Gorillu od Cadbury, abych si připomněl, jak se dá taky dělat reklama na čokoládu. Konceptů, kdy chuť něco připomene, tu bylo mraky a já už moc dalších nevydržím.
Ondřej Souček (Luftballon)
Hezky natočený script s dobrou lajnou ‚Necháme si to pro sebe‘. Produktové demo a maminka jsou tam z pohledu vyprávění příběhu a doručení sdělení za mě navíc.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)
Stokrát ohraná rodinná idyla, patos, nuda, vizuální výrazivo německých bank a životních pojišťoven... Tak krásná komodita jako čokoláda si zaslouží víc.
Jana Kubištová (Budvar)
Kárky, otec a syn, rodinné zážitky, produkt, který je umocní. Po tisící první. Proč je to tentokrát zrovna čokoláda, bůh suď. Provedení by pomohlo, kdyby pracovalo s paralelním příběhem z tátova dětství, který je nesměle naznačen jedním záběrem... a pak už nic.
Martin Charvát (Konektor)
Taky jste si všimli té retro pasáže? To jsem snad ještě v žádný reklamě neviděla.
Klára Palmer
3. O2 ukazuje tarify v Chytré síti (20 %)
Operátor O2 spustila v polovině února novou kampaň, ve které ukázala, co umí jeho tarify na takzvané Chytré síti. „Čím vyšší tarif u nás zákazníci čerpají, tím víc benefitů získají,“ říká marketingový ředitel O2 Jiří Caudr. Operátor přechází na nový koncept televizních spotů, což si vyžádalo i změnu herce - v kampani už proto nevystupuje Jiří Havelka, který byl spojen s loňskou kampaní, nyní se ve spotu objeví Lukáš Král. „Nový koncept už není založený na jedné konkrétní osobnosti - nemáme tedy ambice budovat dlouhodoběji jednu tvář O2,“ řekla Médiáři Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2. Komunikační kampaň vytvořil interní tým O2. Produkce se zhostila společnost Filmservice, režie se ujalo duo Mods ve složení Martin Přikryl a Michal Nohejl. V televizi budou během kampaně odvysílány celkem čtyři reklamní spoty. Nákup a plánování médií zajistila agentura Médea.
S každou další kampaní se O2 vrací o několik let zpět. Je to škoda. Růžovočervený souboj konkurentů o komedii roku přitom dává prostor pro vlastní přístup.
David Suda (WMC Grey)
Vrátit se zpátky k Chytré síti je chytré. Ale investovat do produkce televizních spotů desetinu toho, co konkurence, chytré není. Laciné třidéčko není způsob, jak v roce 2016 budovat prémiovou značku. A 25% sleva na krmení pro křečka na tom nezmění nic.
Tomáš Mrkvička
Hezky trefená míra nedbalé arogance. Jen by to chtělo o to silnější benefity. A možná exekuci. A nápad.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
O2 se podařila až orwelovsky amorfní reklama bez jakéhokoliv zápachu či vůně. Určité emoce u mě probudila pouze věta ‚To ví tady Elon Musk‘. To má potenciál hlášky.
Ondřej Souček (Luftballon)
O2 se nesnaží být třetím vtipným operátorem na trhu, což je dobře. Problémem zvoleného formátu je samozřejmě nižší míra překvapivosti na úkor jednoduchosti a konzistentnosti.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)
Tady je, narozdíl od Vodafonu, produkt na prvním místě. Bohužel tak nudné, že si ho stejně nezapamatuju. Ačkoli insight funguje, herec nemá dostatečné charisma na to, aby spoty utáhl sám.
Dora Pružincová
Ok, nápad se nežádal. Ale mrzí mě, že art direction se pohybuje na úrovni regionální televize. To bejvávalo u O2 jinak.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Vizuálně pěkně zpracovaná nuda.
Jana Kubištová (Budvar)
Rozhýbaný informační leták. Tomu odpovídá i počet zhlédnutí na Youtube.
Martin Charvát (Konektor)
Vydávat mechaniku věrnostního programu za myšlenku kampaně mi přijde docela odvážný. To je ale asi tak všechno.
Klára Palmer
Důkaz, že dobrá exekuce i přes klišé přenáší.
Jarek Komárek
4. Home Credit láká na výhodný úrok (18 %)
Poskytovatel spotřebitelských úvěrů Home Credit z portfolia společnosti PPF spustil novou kampaň, propagující výhodný úrok coby odměnu za řádné splácení. Kampaň zahrnuje v první fázi televizní spot a online komunikaci, v další pak na ně naváže i tištěná inzerce. Kampaň připravila agentura Ogilvy & Mather. Kreativně na ní pracovali Tomáš Belko, Ondřej Kroupa a Samir Hauser.
Myslím, že dostat stejný úrok nebo stejný plat jako paní ředitelka nejsou úplně souměřitelné kategorie. Takže to nefunguje.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Tahle reklama je značně politicky nekorektní. Hlavní postava ředitelky, místo aby pomohla lehce retardované uklízečce, poťouchle jí tvrdí, že bude mít stejný plat jako ona. Buď má ředitelka malý plat, anebo je to velká vy víte kdo. Pardon. Nelíbí se mi to.
Ondřej Souček (Luftballon)
Drobnost k packshotu, protože pořádek musí být: v češtině se použití znaku procenta řídí stejnými pravidly jako další symboly, tedy například 10% (bez mezery mezi číslem a symbolem) znamená desetiprocentní (přídavné jméno), 10 % (s mezerou) znamená deset procent (podstatné jméno).
Pavel Sobek (Made by Vaculik)
Takže Home Credit zvedá platy uklizečkám? Nechápu.
Dora Pružincová
Pustila jsem si to čtyřikrát, abych se ujistila, že příběh s nabídkou spojuje oslí můstek ‚Pořádek musí být!‘ Hmmm. Hmmm. Ach jo.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Paní ředitelka si musí půjčovat, a ještě navíc s úrokem 9,9 %?! To je ale svět!
Jana Kubištová (Budvar)
Úplně jsem nepochopil souvislost zvýšení platu uklízečky s výší úroku u Home Creditu.
Martin Charvát (Konektor)
Uf, tohle sociální drama mě sice krmí velkým overpromisem, ale stejně si myslím, že to pro tu paní uklízečku neskončí dobře.
Jarek Komárek
5. Poštovní skřítci jako noví maskoti (18 %)
Skupina ČSOB spustila v dubna nový komunikační koncept své značky Poštovní spořitelna, jejímiž maskoty se nově stali poštovní skřítci. „Každý poštovní skřítek reprezentuje některý z bankovních produktů. Například Radostín pomůže s výhodnou půjčkou, Kalkulín s investicemi a Jistín s pojištěním. Zpracování kombinuje reálný svět s 3D animací,“ prohlašuje ředitelka marketingové komunikace ČSOB Renata Němcová Pixová. Nová komunikace má zdůrazňovat hodnoty jako dostupnost, jednoduchost, přátelskost, důvěryhodnost a férovost. „S dnešní pozicí spořitelny jsme spokojeni, ale chtěli jsme zvýšit její atraktivitu a posílit povědomí o jejích přednostech. Proto jsme se rozhodli vytvořit nový nezaměnitelný svět,“ zdůvodňuje uvedení nového konceptu Tomáš Jaroš, výkonný ředitel ČSOB pro design a marketing. Všechny půjčky Poštovní spořitelny mají od nynějška přívlastek Poštovní. První kampaň v novém konceptu je zaměřena právě na půjčky a vévodí jí už zmíněný skřítek Radostín. Její moto zní Poštovní půjčka – nejdostupnější půjčka, která tu kdy byla. Kampaň vznikla ve spolupráci s agenturou Creative Brand. Od 11. dubna do 8. května běží třicetivteřinový televizní spot, na který naváže ve dnech 9. až 29. května sponzorský vzkaz. Kampaň dále běží na internetu a na venkovních plochách včetně CLV. Počítá i s podporou v místě prodeje jak na pobočkách České pošty, tak na finančních centrech a rovněž s využitím většiny vlastních komunikačních kanálů – od webu po bankomaty. Pro komunikaci nové Poštovní půjčky vznikla i microsite, kde si lze sjednat půjčku online.
Poznáme je na první pohled, to ano. Ale budeme je milovat? Budeme k nim vůbec něco cítit? Možná když budou pořád zpívat. I nenávist je emoce.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Ti skřítcí, to jsou takoví malí jehovisti. Smějou se na vás, ale tušíte, že v tom moc upřímnosti nebude. Postrádám u nich jakoukoliv důvěryhodnost. Finance, alespoň pro mě, jsou vážná věc.
Ondřej Souček (Luftballon)
Nápadu použit maskoty pro značku Poštovní spořitelna se nedá nic vytknout. Kombinaci s reálným prostředím a křepčícími lidmi bych se osobně vyhnul. Nejspíš bylo důvodem pro ni aspoň trochu se odlišit od České spořitelny, která pracuje s 3D rodinkou.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)
Doufala jsem, že se v tom aspoň nebude zpívat.
Dora Pružincová
Všichni si minimálně dvakrát do roka pustíme film Ať žijí duchové, kde to skřítkům a lidem krásně jde dohromady. Lidé v onom filmu ovšem nejsou vybaveni křečí sanice. Prosím vás, dejte ty figuríny pryč a všem se nám uleví. P. S. Nebylo by od věci zaměstnat textaře.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Brzy budeme potřeboval manuál, abychom se zorientovali v množství barevných, vysmátých 3D postaviček. Slabý branding, plusem je srozumitelné sdělení a zapamatovatelnost. Rozhodně nesnese srovnání s předchozí dlouhodobou ‚dortíkovou‘ kampaní Ery, která byla skvělá, inteligentní, vizuálně odlišitelná a v rámci oboru jedinečná.
Jana Kubištová (Budvar)
Když už si v popisku člověk tolikrát přečte slovo moderní, bylo by fajn něco takového pak najít i v exekuci.
Klára Palmer
Když už dělám něco tak vykalkulovaného a bez nápadu, aspoň provedení by mělo být bravurní - jenže to by se ty postavičky musely hejbat jinak...
Jarek Komárek
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.