Kdo jste přihlášeni k našemu newsletteru a zadali jste úplné údaje, můžete se už tento týden těšit na čtvrté číslo tištěného čtvrtletníku Médiáře. Přináší to nejlepší z našeho webu za uplynulý čtvrtrok, ale třeba také původní report z akce Snapujem! Podívejte se na obsah a na titulní stranu.

Vodafone zaplatí za Krakonoše, rozhodl soud

Tvůrcům Krkonošských pohádek se nelíbila reklama Vodafonu, firma se chce odvolat.

  • ČTK
  • 23. 05. 2016 12:07

Mobilní operátor Vodafone má zaplatit celkem 600.000 Kč trojici autorů večerníčku Krkonošské pohádky. Na rozsudek upozornil server Aktuálně.cz, rozhodnutí potvrdila ČTK mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci. Podle ní soud dospěl k závěru, že se firma Vodafone dopustila nekalé soutěže, když v televizní reklamě použila soubor prvků typických právě pro dílo tři žalobců. Verdikt není pravomocný. Mluvčí operátora Markéta Kuklová serveru řekla, že Vodafone plánuje podat odvolání.

Server připomněl, že ve tři roky staré vánoční reklamě vystupoval Krakonoš ztvárněný hercem Karlem Heřmánkem, který odbíhal ke kadibudce se slovy „já slyším volání přírody“. Podle názoru autorů večerníčku tyto spoty dehonestovaly jejich dílo a parazitovaly na něm.

„Reklamní kampaň byla velmi pokleslé úrovně. Toto jednání lze charakterizovat jako nekalou soutěž ve formě zlehčování audiovizuálního díla,“ citoval server právníka trojice Františka Vyskočila. Vyskočil je expertem na autorské právo a ochranu osobnosti, mimo jiné zastupuje vnučku novináře Ferdinanda Peroutky ve sporu s Hradem. Soud mu dal ohledně Krkonošských pohádek za pravdu a žalobě vyhověl v celém rozsahu. Vodafone má navíc zaplatit i náklady soudního řízení, které teprve budou vyčísleny.

Reklamní kampaň pro Vodafone vytvořila agentura McCann Prague. Ta byla také k soudu přizvána jako vedlejší účastník řízení. Na otázky, jak ona reklama vznikala a jak si ošetřila práva k užití podoby Krakonoše, ale neodpověděla. „Je to věc našeho klienta, nemůžeme se k tomu vyjadřovat,“ řekla serveru Aktuálně.cz manažerka společnosti Lucie Srbková. Podle Jakuba Koháka, jenž spot režíroval, byla kampaň zábavná, ale ne dehonestující. Autorem námětu podle něj byla agentura.