Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Výdaje do reklamy v rádiích stagnují

Čisté investice do rozhlasové reklamy v České republice činily v prvním čtvrtletí 262 milionů Kč. Meziročně to znamená stagnaci, respektive pokles o 0,5 %. „Vzhledem k tomu, v jaké jsme tržní době, je to výsledek dobrý,“ konstatoval obchodní a marketingový ředitel Českého rozhlasu Tomáš Kollarczyk, který výsledky dnes za oborové sdružení provozovatelů rádií prezentoval.

V druhém čtvrtletí obor očekává meziroční 1% růst. Loni za celý rok zaznamenal 5% pokles, na 1,43 miliardy Kč.

Podíl reklamních investic mediálních agentur je v rádiích nižší než polovina, uvádějí také tuzemští provozovatelé rádií.

Podle monitoringu Admosphere činila ceníková hodnota reklamního prostoru v rádiích letos v lednu 346 milionů, v únoru 377 milionů, v březnu 562 milionů Kč, celkově za kvartál tedy 1,29 miliardy. Provozovatelů rádií tvrdí, že agenturní odhady téměř nereflektují reálnou situaci na trhu.

„Nechci podezírat kolegy z Admosphere z nezvládnutí metodiky, ale obávám se, že nedokáží přiřadit produkt ke správnému ceníku,“ podotkl na dotaz Médiáře Pavel Lupjan z Media Bohemia. Odkazoval tím k faktu, že jinou ceníkovou cenu má prostor v inzertních balíčcích, jinou mimo ně. V Media Bohemia se, jak Lupjan také řekl, slevy oproti ceníku pohybují zpravidla od 20 do 35 %. Petr Uchytil z koncernu Lagardere navíc míní, že monitoring Admosphere zřejmě neočišťuje o vlastní inzerci, konkrétně o tu, která nenese název samotné stanice, ale přidružených značek.

Admosphere nicméně upozorňuje, že jde o ceníkové ceny, které nezohledňují slevy a bartery, zatímco rádia čistými investicemi míní objem v ceníkových cenách právě od slev a barterů očištěný, přičemž do výpočtů nejsou zahrnovány provize. Má jít o fakturované peníze.