Vydavatelství Extra Online Media v březnu 2013 rozjelo bulvární web Extra.cz, který se brzy etabloval jako druhý nejnavštěvovanější server v kategorii bulvární magazíny (s velkým náskokem vede Super.cz). Během roku 2014 přibyly další dva projekty, společenský web G.cz a Extrastory.cz zaměřený na záhady a historii. Poté, co spolupráce s mediazastupitelstvím AdActive nenaplnila původní očekávání, postavilo vydavatelství vlastní obchodní tým a spojilo se při prodeji reklamy s mediálním domem Czech News Center. O tom, jaké jsou další plány v onlinu, printu i po obchodní stránce, s Médiářem hovořil ředitel a spolumajitel Extra Online Media Tomáš Kačena.
Jak hodnotíte první dva roky fungování bulvárního webu Extra.cz, podařilo se vám naplnit stanovené cíle?
Čekali jsme jednodušší začátek po obchodní stránce. V tomto směru jsme byli relativně nováčci, takže jsme se spálili v řadě věcí. Zjistili jsme, že jít jenom cestou mediazastupitelství není nejšťastnější volba, protože když nemáte vlastní obchodní tým, jste na něm logicky moc závislí. Pokud má pod sebou 50 webů, tak se vám nemůže věnovat na 100 %. Vytvořili jsme proto v loňském roce vlastní obchodní tým, do jehož čela jsme postavili Evu Tlučhořovou, která pracovala dříve na Primě. Návštěvnost webu naše očekávání naplnila, s tím problém nemáme. Co se týká povědomí o webu Extra.cz, tam jsme překročili náš plán, nečekali jsme, že se o nás bude tolik mluvit, a to určitě i díky Pavlu Novotnému jako šéfredaktorovi.
Pavel Novotný zhruba před měsícem oznámil svůj odchod z vedení Extra.cz, co bylo hlavním důvodem?
Nehledal bych za tím nějaký hlavní důvod. Pavel tady byl dva a čtvrt roku, což není úplně krátká doba. Před nějakou dobou jsme se dohodli, že spolupráci ukončíme, obě strany se chtějí posunout někam dál. Pavel cítil, že chce vstoupit do jiného segmentu. My se chceme věnovat více zpravodajským věcem a sociálním tématům, proto jsme angažovali také Pepu Šťastnu, který dělal šéfeditora zpravodajského webu Novy Tn.cz.
Novotný byl od začátku vzniku Extra jeho výraznou tváří, nemáte obavu, že jeho odchod čtenáře odradí?
Nemáme, už z toho důvodu, že Pavel Novotný pro nás dále píše články, takže z autorského pohledu se toho tolik nezměnilo. Samozřejmě tím, že není šéfredaktor, nebude tolik vidět a ovlivňovat podobu webu.
Obsahově se tedy chcete odklonit od showbyznysu a více se zaměřit na zpravodajství?
Určitě chceme, ale ono to tak nebylo ani doposud, že bychom byli založeni hlavně na showbyznysu. Máme mladší čtenáře mezi 25 - 35 roky a pro ně už celebrity typu Karel Gott nebo Daniel Hůlka nejsou zajímavé, ani je nezajímá nudné zpravodajství z večírků. Cítili jsme, že je potřeba se věnovat jiným tématům, což se potvrdilo, neboť nejčtenější články u nás nejsou o showbyznysu, ale týkají se spíše zajímavých lidských příběhů a vztahových věcí, z velké míry fungují pozitivní články. Pak pochopitelně věci, které rezonují ve společnosti, aktuálně třeba téma uprchlíků, teror v Tunisku a podobně. My se obsahově nevymezujeme, nemáme předem danou stavbu, ale věnujeme se tomu, co je ve společnosti tematicky zrovna na vrcholu.
Věnujete se také blogům, angažovali jste i Láďu Hrušku, jak bude vypadat další spolupráce s ním?
Obecně chceme s blogery spolupráci rozšiřovat, když nebudeme vytvářet vlastní obsah, tak čtenáři nebudou mít důvod k nám chodit. V dnešní době sociálních sítí a onlinu je obsahu všude hodně, takže pokud se neodlišíme, neuspějeme. Máme několik blogerek, ať to je Nela Slováková, Dominika Myslivcová, nově Kateřina Kristelová a Ornela Štiková. Na spolupráci jsme se dohodli také s Láďou Hruškou, který má u nás pravidelný týdenní videoblog. Tento model s ním necháme pár měsíců běžet a uvidíme, jestli bude zájem o širší spolupráci nebo to pozměníme.
Nebyla důvodem odchodu šéfredaktora výrazně klesající návštěvnost webu, která byla v některých měsících prvního pololetí podle NetMonitoru meziročně nižší až o 500 tisíc reálných uživatelů?
Tohle na to nemělo vliv. Slýcháme často, že došlo k propadu návštěvnosti, ale ono to je složitější. Od doby, kdy začalo Extra.cz, se změnila metodika výpočtu návštěvnosti, která nás, nechci říct, poškodila, ale znamenala pro nás určitý úbytek. Jasně, že máme slabší měsíce a lepší měsíce, ale průměrný počet uživatelů (cookies) si dlouhodobě držíme na podobné úrovni. Problém je, že do reálných uživatelů se nezapočítávají uživatelé mobilních telefonů, kterých máme nadprůměrně oproti jiným médiím, kolem 50 procent, a toto číslo od začátku Extra.cz hodně vzrostlo. A stejné množství uživatelů (cookies) teď nestačí na stejný počet reálných uživatelů. Takže když jsme teď měli v červnu, co se týká cookies, asi třetí nejlepší výsledek v historii – přes 3 miliony uživatelů (cookies), tak to stačilo na 850 tisíc RUest, ale v říjnu 2013 to dalo na 1,5 milionu RU. Takže reálně máme čtenářů stále podobně.
Vývoj návštěvnosti Extra.cz
První pololetí 2014
- Leden 1,2 mil. RU
- Únor 1,03 mil. RU
- Březen 1,2 mil. RU
- Duben 1,2 mil. RU
- Květen 1,1 mil. RU
- Červen 957 tis RU
První pololetí 2015
- Leden 618 tis. RU
- Únor 654 tis. RU
- Březen 609 tis. RU
- Duben 642 tis. RU
- Květen 710 tis. RU
- Červen 850 tis. RUest
Zdroj: NetMonitor, reální uživatelé (RU)
Není ten pokles dán spíše snížením placené podpory návštěvnosti. V prvním roce působení majitel webu Extra.cz Jan Barta v rozhovoru pro iDnes uvedl, že dvě třetiny návštěvnosti jsou kupované, především reklamou na Facebooku?
Samozřejmě jsme na začátku museli více investovat do marketingové kampaně. To není ale nic negativního, je to úplně běžná věc. Když chcete prodávat víc tištěný magazín, tak mu také uděláte reklamu v televizi nebo na billboardech, my jsme si zvolili reklamu na sociálních sítích. Takže pokud jsme do toho na začátku investovali více, tak jsme měli větší návštěvnost, ale potom jsme už marketingové kampaně výrazně omezily, takže se jednalo a jedná o čistou návštěvnost, kterou získáváme s malými podpůrnými prostředky, stejně jako konkurence.
Kdy nastal ten přelom, že jste omezili propagaci na sociálních sítích?
To teď nedokážu říct přesně, po pár měsících jsme začali omezovat výrazněji. Pořád nějaké marketingové kampaně probíhají, nejenom na sociálních sítích, měli jsme i billboardovou kampaň. Záleží to také na sezónnosti a podobných vlivech.
Co se týká příjmů z reklamy, tam jste byli ze začátku o dost optimističtější. Pan Barta se ve zmíněném rozhovoru nechal slyšet, že když se v návštěvnosti dostanete na úroveň Blesku, bude ziskovost projektu na úrovni středních desítek milionů korun. To se ale určitě nepotvrdilo, je projekt už ziskový?
Provozně v minusu nejsme, ale samozřejmě ty odhady ze začátku, které jste zmínila, byly moc optimistické. Na druhou stranu je pravda, že trh se velmi proměňuje, a tlak na cenu je vysoký. Situace teď je úplně jiná než před dvěma roky. Jak jsem zmiňoval už na začátku, obchodní stránka je to nejtěžší. Jdeme nyní cestou budování obchodního týmu a spojení se silným hráčem na trhu, což je mediální dům Czech News Center (dříve Ringier).
S ním spolupracujete od začátku letošního roku, předtím vás obchodně zastupovala Tiscali Media, proč došlo ke změně?
Chtěli jsme vytvořit inzertní balíček s někým, kdo je silný na trhu, abychom mohli společně oslovit větší cílovou skupinu. Myslím si, že spolupráce je pro obě strany výhodná. Je to naše cesta, jak vydělat větší objem peněz na reklamě. I když je online sám o sobě rychlá záležitost, co se týká obchodních věcí, má velmi pomalý náběh. Vidíme to na webu G.cz, který jsme založili před víc než rokem. I když už máte dobrou návštěvnost, inzerenti novému produktu v prvních měsících nedůvěřují, dokud si to nevyzkouší.
Když se tedy vrátím k celému projektu, tak zatím je ještě ztrátový?
Tak samozřejmě počáteční investice, které do toho šly, byly velké, nechci je úplně specifikovat. V provozním minusu to není, takže se začínají nějakým způsobem vracet. Letošní a příští rok vidíme z obchodního hlediska poměrně optimisticky, podařilo se nám saturovat i další dva nové projekty, takže bych řekl, že to jde dobrým směrem.
Proč jste spustili další nové projekty?
Samozřejmě čím více webů, tím větší šance pro nás získat víc z reklamních prostředků. Co se týká G.cz, tam jsme se spojili s Pavlem Vondráčkem, který dělal řadu let šéfredaktora Maximu a část redakce převedl k nám.
Kdo se stará o web Extrastory.cz po odchodu Josefa Koukolíčka?
Ten nyní vedu já, tematicky se zaměřuje na záhady, tajemno a historii, což na onlinu poměrně chybělo. Printoví hráči, kteří jsou v tomto segmentu silní, asi nechtějí tříštit své pozice. Celkově jde o nízkonákladový projekt.
Jak jsou redakce všech titulů velké?
Extra.cz má pět až šest stálých redaktorů, pět blogerů a pár externistů, na G.cz je na stálo kolem pěti redaktorů a v Extrastory.cz čtyři lidé.
Uvažujete rozšířit portfolio o další weby?
To bychom určitě chtěli. Nevím, zda to stihneme ještě v letošním roce, ale nejpozději by k tomu mělo dojít v příštím roce, už mám v hlavě tři nové onlinové projekty. Nepůjdeme cestou, že bychom kopírovali něco, co už tu je, ale budeme danou oblast inovovat, abych se nám podařilo zaujmout jako s Extra.cz nebo G.cz.
Budete se inspirovat v zahraničí?
To úplně ne, samozřejmě se díváme, co na zahraničních trzích funguje. Ale onlinový trh je za hranicemi jiný než v Česku, hlavně z obchodního hlediska. Nejsem si jistý, zda by tu zafungovalo, kdybychom kompletně projekt přebrali.
Uvažujete i o tištěné verzi vašich titulů?
Hledáme možnost, že něco z toho, co máme, překlopíme do printové části.
Týkalo by se to bulvárního webu?
Určitě ne bulvárního projektu.
Takže zbývají dvě možnosti, přičemž segment Extrastory.cz je v printu poměrně obsazený.
To samozřejmě je, ale kdybychom ten projekt pojmuli jinak, tak tu určitě díra na trhu je. Když se podíváte, některá vydavatelství vydávají jeden titul za druhým a funguje jim to. Jde pochopitelně o to mít něco jiného, než konkurence.
Co se týká překlopení webu G.cz do tisku, tam byste se pustili do segmentu pánských časopisů typu Maxim.
Já bych to úplně tak neviděl, myslím si, že si tam najdou svá témata i ženy, tím bych řekl, že se od Maxima lišíme. Co se týká tištěné verze, tak se opravdu v tuhle chvíli týká zejména G.cz. Není to ale tak, že bychom už teď měli jasno, jak to uděláme, ale určitě něco zkusit chceme a myslím si, že do konce roku to stihneme zrealizovat
Chcete vydavatelství dlouhodobě rozvíjet nebo uvažujete o jeho prodeji, případně o vstupu nějakého investora?
Investora v tuto chvíli nehledáme ani nepřemýšlíme o tom, že bychom to teď prodali. Samozřejmě kdyby přišla nějaká úžasná nabídka, tak bychom se tím třeba zabývali, ale určitě není v plánu něco okamžitě prodávat. Ještě nás čeká velký rozvoj, chystáme nové projekty. Když se nám vše podaří dokončit, tak to bude logicky zajímavější pro potencionální kupce.
Neprobíhají jednání o prodeji s Czech News Center, s nímž obchodně spolupracujete?
Neprobíhají.
Nyní nastal boom s videoobsahem u vydavatelských domů, nedávno třeba Mafra spustila lifestylovou televizi Playtvák.cz. Je to směr, kterým se chcete také rozvíjet?
Určitě chceme, vidíme v tom budoucnost, ale rozhodně to pro nás není otázka týdnů. Je to velmi náročná věc i po technologické stránce. Také počet shlédnutých videí musí být zajímavý, aby na to inzerenti slyšeli.
Koho vnímáte na poli bulváru jako svoji největší konkurenci – onlinové projekty jako Super.cz, Free1.cz, Bomba.cz, nebo i tištěné tituly jako Blesk či Aha?
Když se podívám dva roky nazpátek, tak jsme tu s Extra.cz rozjeli nový koncept a víc jsme se zaměřili na virální obsah, tedy obsah, který rezonuje na sociálních sítích. Řekl bych, že jsme s tím přišli jako první. Pak se stalo to, že za několik měsíců to konkurence odkoukala a velké vydavatelské domy, které provozují obdobné weby, nás začaly kopírovat a víc stavět na podobném obsahu. To nás zabrzdilo ve vývoji, neboť čtenáři dostávali obsah z více stran, takže jsme naši obsahovou strategii museli pozměnit. Postupem času jsme si získali svoji čtenářskou základnu a konkurence pro nás zase takový problém není, pokud zůstaneme u tvorby vlastního obsahu. Například onlinový Free1.cz, který měl velký boom, narazil na to, že není jednoduché si čtenáře udržet. O webu Bomba.cz si myslím, že nemůže uspět, toho se vůbec nebojíme. Co se týká ostatních velkých hráčů, tak ti cílí na jinou skupinu čtenářů. U Super.cz to jsou čtenáři, kteří ani nevědí, že čtou Super.cz, ale myslí si, že čtou Seznam. Podle mě se teď ukáže, kdo to myslí vážně a bude pracovat, protože je to tvrdá práce.
Tomáš Kačena
Je ředitelem a spolumajitelem vydavatelství Extra Online Media s podílem 25 %, hlavní podíl (75 %) v něm drží Jan Barta. Vydavatelství provozuje od března 2013 bulvární web Extra.cz, od ledna 2014 společenský G.cz a od října 2014 web zaměřený na záhady a historii Extrastory.cz. Mimo to je Kačena majitelem PR agentury Big Bang Media. Předtím působil jako novinář ve vydavatelstvích Stratosféra, Ebika a Czech News Center (dříve Ringier). Vystudoval Policejní akademii, na které získal magisterský titul.