Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Vydavatelé prosazují čtení z papíru

Kampaň v časopisech, v televizi i v rádiu má pomoci udržet mediální konzumenty u tisku.

Doktorka Celecká na tiskové konferenci Unie vydavatelů v pražském Era světě. Sedící (zleva) šéfredaktor Ležák, kreslíř Kemel, publicista Hvížďala, neurochirurg Stránský

Doktorka Celecká na tiskové konferenci Unie vydavatelů v pražském Era světě. Sedící (zleva) šéfredaktor Ležák, kreslíř Kemel, publicista Hvížďala, neurochirurg Stránský

Tuzemské sdružení vydavatelů novin a časopisů, které si loni vetklo do značky slovo internet a obrázek tabletu, nyní zdůrazňuje, že přirozené je číst z papíru. Unie vydavatelů, jež sdružuje hlavní producenty českých novin a časopisů, dnes uspořádala tiskovou konferenci, na níž argumentovala, že čtení z papíru je přínosnější než z obrazovky, rozvíjí myšlení a trénuje paměť a představivost.

„Bude to píárová, průběžná kampaň,“ přiblížil na dotaz Médiáře Tomáš Tkačík, předseda představenstva sekce časopisů občanského sdružení Unie vydavatelů, který tiskovou konferenci vedl. Unii s prosazováním tématu pomáhá PR agentura AMI Communications. Dnes spuštěné přesvědčování se zaměřuje hlavně na děti. Podle Tomáše Tkačíka by v budoucnu měla následovat podobná kampaň zaměřená na lidi středního a pozdějšího věku.

Dnes spuštěná kampaň má sestávat z materiálů v různých časopisech, jako příklad Tkačík dal tituly Respekt, který může přijít s několikastránkovým tématem prospěšnosti čtení, nebo Maminka, kde může být materiál o tom, že je dobré dětem číst před spaním. Kampaň má zasáhnout i veřejnoprávní média. „O téma už projevila zájem Česká televize, také Český rozhlas,“ řekl Tkačík. „Tiskovou konferenci chápeme jako start běhu na dlouhou trať, chceme v těchto aktivitách pokračovat. Téma, že čtení z papíru je prospěšné, je důležité, spousta rodičů se o ně zajímá a rádo k němu dostane víc informací,“ míní.

Neurochirurg Martin Jan Stránský (stojící) na dnešní tiskové konferenci v Era světě

Neurochirurg Martin Jan Stránský (stojící) na dnešní tiskové konferenci v Era světě

Asociace si vzala na pomoc neurochirurga Martina Jana Stránského, dětskou psychiatričku Martinu Celeckou, jako „ambasadory“ argumentů pro čtení pak šéfredaktora časopisu ABC Zdeňka Ležáka, publicistu Karla Hvížďalu a kreslíře komiksů Miroslava Kemela.

Vydavatelé přitom mimo jiné radí objednat dítěti předplatné časopisu nebo elektronická média (počítač, televize, mobil, čtečky, tablet) nezakazovat, přitom vymezit čas na jejich používání. Podle psychiatričky Celecké je hranice u dětí předškolního věku hodina denně, pro starší školáky až tři hodiny denně. „Internet a tablety nechápeme jako nepřítele, něco, co bychom chtěli zakázat, zničit. Ostatně klasická vydavatelství mají elektronické verze. Čtení z papíru a z tabletu vnímáme jako komplementární,“ podotkl šéf časopisové sekce Tkačík.

Jeden z dnes prezentovaných argumentů doktora Stránského zní: „Na obrazovce se text posouvá místo otáčení stránek skrolováním, což je pro mozek nepřirozený způsob čtení. Otáčení stránek totiž ‚rozděluje’ text do hmatatelných částí, což pro mozek odděluje informace do hmatatelnějších kusů pro zpracování.“