Tak jinak. Strategie/E15 včera napsala, že spolu se zpravodajskou redakcí staví česká internetová jednička Seznam.cz vlastní tým pátracích novinářů a že se toho účastní Jana Klímová s Jankem Kroupou. Pak redakce stáhla jedno jméno, nato druhé a teď už na webu není ani původní článek.

Youtubery v kampani využívá už i Úřad vlády

Tvůrci internetových videí, využívaní jinak řadou komerčních značek, mají pro český stát propagovat téma udržitelného rozvoje. Úřad vlády spolupráci testoval s Martinem Rotou.

Martin Rota

Youtuber Martin Rota se ve svých videích „nepřirozeně nasírá nad něčím, nad čím by ostatní lidi jen mávli rukou“

Český Úřad vlády, respektive jeho Oddělení pro udržitelný rozvoj, odstartuje v polovině roku kampaň vázanou právě k udržitelnému rozvoji. Strategii tohoto tématu by měla vláda schvalovat ke konci letošního roku, nicméně celé druhé pololetí poběží komunikace, že se lidi mohou k chystanému dokumentu vyjádřit. Úřad vlády má na kampaň pro druhé pololetí 2016 a pak celý rok 2017 jen „řádově statisíce korun“, a proto hodlá využít youtubery. Médiáři to dnes řekla Anna Kárníková, vedoucí Oddělení pro udržitelný rozvoj Úřadu vlády. „Snáze se tak dostaneme k mladší generaci,“ podotkla. Dodala, že kampaň využije také venkovní plochy (citylighty), sociální sítě (kromě YouTube to jsou profily na Facebooku, Twitteru a Pinterest) a PR.

Úřad si spolupráci s youtubery vyzkoušel loni na podzim s Martinem Rotou, který na jednom ze svých profilů s názvem Naprosto retardovaný zveřejnil video na téma udržitelného rozvoje. To dodnes nasbíralo kolem 27.000 zhlédnutí. Rota, jehož zmíněný kanál na YouTube odebírá přes 170.000 lidí, to nepovažuje za špatné, byť uznává, že vyšší sledovanost samozřejmě nesou přitažlivější témata.

Rotu si úřad pro první spolupráci vybral proto, že se dlouhodobě věnuje společenským a vědeckým tématům, zatímco řada jiných youtuberů zpracovává spíš lehčí lifestylová témata. Do budoucna nicméně obě strany uvažují, jak zpracování tématu zatraktivnit. Rota připomněl příklady ze zahraničí, kdy se do marketingu zapojili známí politici. „To by dosah kampaně samozřejmě zvýšilo i tady,“ podotkl. Podle úřednice Kárníkové se spíš počítá s jinými tvářemi. „Vytipováváme si lidi z veřejného života, ne nutně z politického prostředí,“ řekla. Typově vhodným je podle ní třeba Carlo Capalbo, zakladatel pražských maratonů Run Czech.

Jaké jsou také poznatky z první spolupráce státní správy s populárním tvůrcem z internetu? Brzdila ji nepružnost úřadu a ten si navíc nechal strukturu vystoupení poslat ke schválení. „Hlavní problém je, že Martin je zvyklý témata zpracovávat spontánně a rychle. Jeho styk s byrokatickou mašinérii, kdy tu museli podklady k videu schvalovat celá řada lidí, zabral mnohem víc času,“ podotkl úředník Zbyněk Machát. Vinou složitého schvalování tak nevyšlo načasování videa navázané na zářijový summit OSN v New Yorku a stihlo se až v listopadu. Zvukových stop vzniklo víc, ale nakonec se zpětně měnilo prý jen jedno slovo, ne vinou vulgarit, ale kvůli přesné terminologii – místo „úřad“ se dala „rada“. 

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr