Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

„Z držení Palečků se dá emocionálně vytřískat víc“

Olympijské #drzimepalecky České spořitelny připadalo katům nejvíce funkční, Agrofert se stejnou tematikou a holými zadky propadl. Retro Harmasan katy nijak nepřekvapil.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 30. a 31. týden 2016

  1. Conept One: Držíme palečky (27 %)
    značka: #drzimepalecky, klient: Česká spořitelna
  2. Havas Worldwide Prague: Prison Exit (24 %)
    značka: Amnesty International, klient: Amnesty International
  3. Zaraguza: Bav se Staropramenem(19 %)
    značka: Staropramen, klient: Pivovary Staropramen
  4. Puro Creative: Harmasan – Můj příběh (18 %)
    značka: Harmasan, klient: SHP Group
  5. Agrofert: Holé zadky (4 %)
    značka: Agrofert, klient: Agrofert

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 5 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení. 

1. Spořitelna drží palečky olympionkům (27 %) 

Česká spořitelna spustila kampaň Držíme palečky, upozorňující na její partnerství s Českým olympijským týmem a podporující spojení mezi fanoušky a českými sportovci chystajícími se na letní olympijské hry v Rio de Janeiru. Hlavními ambasadory projektu  se v jeho samotném počátku stali sportovci Zuzana Hejnová, Jaroslav KulhavýJiří PrskavecMirka Knapková a Barbora  Špotáková. Ti natočili video s výzvou, ve které žádají fanoušky o pomoc a podporu. Tuto aktivitu aktivně podporuje také Český olympijský výbor. Kampaň připravila agentura Concept One, která už s Českou spořitelnou připravovala speciální „fanouškiádu“ před zimními olympijskými hrami v Soči. Video režíroval Martin Holub v produkci Sunny Jim & Friends. Lidé mohou během léta fandit zejména v digitálním prostředí -­ na Facebooku, na Instagramu či na speciální webové stránce Držíme palečky. „Nechceme, aby si lidé jen četli informace, ale aby se mohli zapojit a fandit. Proto například fotografie a videa s hashtagem #drzimepalecky nasdílíme na obou profilech, v našich pobočkách, v českém domě v Riu a v olympijském parku Rio Lipno. Mohou si také stáhnout aplikaci, v níž najdou emotikony s Palečkovou  rodinou  či  olympioniky,“ tvrdí manažer digitální komunikace České spořitelny Lukáš Burda. Mezi emotikony jsou i „postavičky“ znázorňující ambasadory kampaně. V aplikaci, která je ke stažení pro iOS i Android, si podle Burdyj mohou fanoušci také vytvořit vlastní „fandící fotografii“ a sdílet ji s přáteli.     

Koncept je fajn. Snadno zapamatovatelný a přitom ne úplně generický. V souvislosti s rodinou Palečkových copywriterský majstrštik. Z videa by se ale dalo emocionálně vytřískat mnohem víc. Ale tradá ta da da dá. Máme tu vítěze.
Ondřej Souček (Luftballon)

Hezký testimoniál, který ani moc netrpí syndromem ‚nutíme sportovce mluvit na kameru‘. Propojení na Palečky jednoduchý a funkční. Držím palečky, ať funguje i brandová část.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Tady mě někdo nečte. Neříkal jsem, že sportovci nemají číst text z papíru? Musí jim sednout do pusy. To je furt dokola.
Marek Prchal

2. Amnesty pomáhá ruským vězňům (24 %)

Nová kampaň lidskoprávní organizace Amnesty International poutá k problematice ruských vězňů svědomí prostřednictvím 360° videa. Klip, který se natáčel v léčebně v pražských Bohnicích, zobrazuje šest minut před večerkou ve fiktivním ruském vězení. V těch skutečných Amnesty International sleduje případy několik desítek lidí, které v Rusku režim vězní za jejich názory, publikace, vyjadřování se na internetu nebo účast na demonstracích. Jejich špatnou situaci má připomínat právě video, které na webu Prisonexit.org nejde přeskočit, návštěvník si ho musí přehrát celé, aby se dostal k možnosti podepsat petici na podporu konkrétních věžňů. „Chtěli jsme co nejvíc napodobit realitu a zprostředkovat pocit bezvýchodnosti. Proto je video nezvykle dlouhé, bez větší akce,“ přibližuje Eda Kauba, kreativní ředitel agentury Havas Worldwide Prague, který kampaň vytvořila. V začátku kampaně Amnesty upozorňuje jmenovitě na Ildara Dajdina a Darju Poljudovou, každých šest až osm týdnů hodlá jména obměňovat. V petici pak chce ke každému nasbírat 20.000 podpisů, které mají pomoci tlačit na ruskou moc, aby byla svolnější k dialogu.

Pulp Fiction na ruský způsob. Čím víckrát jsem to viděl, tím víc jsem se smál. Každý tuší, jak vypadá ruské vězení a proto by chtělo jít v přemýšlení o hodně dál. Dokážu si představit, jak pohnuté osudy se ve vězení dají najít. To pak musí být síla. Tohle je čajíček.
Ondřej Souček (Luftballon)

Ale jo, chápu, že je to do soutěží, že nevadí, když to půlce lidí počítač neschroupá, v telefonu je to lepší, ale chybí tam i ta troška, co je navíc na desktopu. Nejvíc mne dráždí neodbytný pocit, že by to měl být jen začátek. Ale není.
Jan Javornický

Návrat ke starému dobrému videowebu je fajn a je to i dobře odvedená práce. Jen je to strašně nechytlavý. Pamatuju kamapaně AI, který dokázaly něčím pohnout, tohle mi bohužel jen trochu zvedlo obočí.
Klára Palmer

Ukázat vězení ‚zevnitř‘ je docela dobrej insight. Ale exekuce ve mě nevyvolává tu tíseň, o kterou podle mě mělo jít. A pointa, že z vězení se nedostaneš jedním kliknutím? To je podle mě účel vězení, ne?
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Myslím, že je rok 2016. Videoweby s fullscreen videem jsou trošku out, lidi moc nemají čas. Pětiminutové video – OK, z ruského kriminálu, ale PĚTIMINUTOVÉ?
Marek Prchal

3. Staropramen má „zvací“ plechovky  (19 %)

Staropramen

Staropramen má novou letní kampaň

Pivovary Staropramen spouštějí novou letní marketingovou kampaň Bav se Staropramenem. Stejně jako loni v ní hlavní roli hrají plechovky. Loni plechovky reprezentovaly různé hudební styly, letos se jejich pomocí lidé mohou zvát „na jedno“. Každá plechovka z limitované edice totiž obsahuje specifické slovo nebo symbol, vyzývající k setkání nad pivem u různých příležitostí. Celkem vzniklo 12 variací plechovek, které byly vyrobeny v celkovém počtu necelých 10 milionů kusů. V prodeji by měly být do konce srpna. Aktivitu podpoří kampaň na billboardech, v rádiu, v kině, v televizi i v místě prodeje a zejména v online. V rozhlasovém provedení půjde o spoty vysílané stanicemi sítě Radio House a o specifickou spolupráci s Evropou 2, kde od příštího týdne poběží soutěž o poukazy do sítě restaurací Potrefená husa. Vizuály kampaně se objeví také v příměstských vlacích City Elefant a na takzvaných „hypercubes“ v Praze. Televizní kampaň poběží ve stanicích skupiny Prima a kinoreklama se bude promítat v kinech sítě Cinestar. Hlavním médiem pro kampaň je ale internet. Základ online kampaně tvoří speciální web Jdem na jedno, kde mohou lidé sdílet pomocí hashtagu #jdemnajedno vlastní pozvánky na pivo, sestavené z nápisů na plechovkách a vyfocené. Kreativní zpracování kampaně pochází od Zaraguzy, online aktivaci měla na starost digitální agentura Etnetera.

Partička zůstává, jenom se přidalo krapet onlinu. Jeho přepis do tv ale obecně nemůže fungovat. Nebylo by lepší vydestilovat myšlenku a na ní postavit tv příběh?
Ondřej Souček (Luftballon)

Jistě ocení každý školák, který má o prázdninách dlouhou chvíli. Vzhledem k počtu použití hashtagu na sítích ostatním #jetojedno.
Jan Javornický

Fajn nápad, i když v exekuci je na můj vkus trochu moc krásných mladých reklamních lidí, kteří se skvěle baví s produktem. V reálu by určitě pomohlo mít řádově víc exekucí plechovek.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Aspoň že se nikomu nic nestalo.
Marek Prchal

4. Harmasan prošel retro rebrandingem (18 %)

Harmasan prošel rebrandingem a spouští retro kampaň

Harmasan prošel rebrandingem a spouští retro kampaň

Toaletní papír Harmasan se s tradicí vyrábí od roku 1972 na Slovensku a v letošním roce se dočkal rebrandingu. Ten se pro značku připravoval v období dvou let. Návrat k retro trendu se projeví zejména novými obaly, videem, printy, PR komunikací a POS kampaní. Kampaň běží do konce srpna. „Identita značky je postavená na historii, ale i na tom, že se na sebe umí podívat s určitým nadhledem a osobitým humorem, takže nemá problém si ze sebe utahovat. Přestože jde o toaletní papír, rozhodli jsme se dát značce emoce, které ji odliší od konkurence,“ říká Matúš Marget, senior brand manager značky Harmasan v SHP Group.  Nosnými hodnotami značky toaletního papíru Harmasan mají být upřímnost, srdečnost, humor, přátelství a rodina. Harmasan si ponechal základní claim, který dlouhodobě nese: „Na záchodě nejsi sám, je tam s Tebou Harmasan“. Kampaň připravila agentura Puro Creative společně s marketingovým týmem Harmasanu. 

Tento legendární headline by už teď vzniknout nemohl. Oceňuji marketing Harmasanu, že se toho nebojí a že otevřeně říká, jak rád si ze sebe dělá srandu. Video je bohužel jedno velké cliché a tím pádem v něm není nic, co bych si zítra po probuzení pamatoval. Každopádně značku Harmasan si budu pamatovat nadosmrti.
Ondřej Souček (Luftballon)

Je to v podstatně doják, slzy otřete dvojvrstvým!
Jan Javornický

A Harmasan se dělá z toho stromu, nebo proč se to celý točí okolo něj? K retro stylu už se ani nebudu vyjadřovat, nerada se opakuju.
Klára Palmer

Kromě hlášky ‚vytřít zrak‘ je to generická milá reklama na cokoliv, co si pamatujeme z dětství. Nejspíš Granko. Proč víc nepracovat s produktem? Vždyť to je skvělá příležitost!
Martin Svetlík (Symbio Digital)

‚Nosnými hodnotami značky toaletního papíru Harmasan mají být upřímnost, srdečnost, humor, přátelství a rodina.‘ Hm, tak jo, ale stačilo by méně hodnot, tohle je trošku moc. Nebo pokud tyto, proč to netočil Hřebejk s Jarchovským? Ti to umí.
Marek Prchal

5. Agrofert nechce holý zadek sportovců (4 %)

Skupina Agrofert Andreje Babiše spustila coby jeden z oficiálních sponzorů Českého olympijského týmu v polovině července olympijskou kampaň, jejíž kreativní koncept pracuje s leitmotivem Agrofert nenechá české sportovce s holým zadkem. Koncept vymysleli studenti marketingu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Adriána Nezvalová a Jan Pavliš. Kampaň poběží déle než měsíc. Kampaň měla „předpremiéru“ ve čtvrtek 14. července na festivalu Colours of Ostrava. Jejím jádrem jsou dva dvacetivteřinové spoty se sportovci, kteří se ocitnou na sportovišti nazí. Nakonec se však ukáže, že jde jen o pouhý sen. „Téma je jasné – díky naší podpoře nejedou čeští sportovci do Ria lidově řečeno s holým zadkem. V jednoduchosti je síla, takže když nám studenti poprvé prezentovali svůj nápad, měli jsme téměř hned jasno, že tuto kampaň chceme realizovat. Po schválení konceptu ze strany Českého olympijského výboru jsme se zlínskou univerzitou spolupracovali i na natáčení spotů. Studentská produkční společnost Kouzelná animace do natáčení zapojila mimo jiné budoucí režiséry, animátory, produkční a další,“ prohlašuje Kuchařová. Kampaň má svoji microsite Holé zadky, profil na Instagramu a pracuje s hashtagem #holezadky. Potrvá do 21. srpna 2016 a poběží primárně online (YouTube, české zpravodajské, zábavní a videokanály), okrajově i v out-of-home médiích. 

Toto je krásný příklad reklamní chyby jménem ‚Horse-Horse‘. Dalším příkladem takové chyby je třeba slavný vizuál jedné reklamky, na níž je vosa bodající žihadlo nohy a pod tím headline ‚Reklama, která bodne.‘ Holt, Univerzita Tomáše Bati není Miami Ad School.
Ondřej Souček (Luftballon)

Nechat studenty marketingu dělat velkou kampaň, je jako nechat mediky našít bypass.
Klára Palmer

Co bylo jednou viděno, nelze již nikdy odvidět.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.