Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Z1 očekává letos snížení ztráty na 150 milionů, s reklamou půjde i do mobilů

Digitální zpravodajská televize skupiny J&T se bude dále orientovat především na prodej reklamního času ve vysílání, ale plánuje také zahájit agresivnější prodej v ostatních médiích jako je web nebo mobilní aplikace.

Zpravodajská digitální televize Z1 finanční skupiny J&T zaměřená na byznys očekává, že letos meziročně sníží ztrátu o víc než sto milionů korun. „Očekávaná ztráta by se měla pohybovat kolem 150 milionů korun,“ sdělil Médiáři finanční ředitel Z1 Radek Hovorka v reakci na zprávu o výsledcích minulého roku.

Podle něj se až v letošních číslech „plně odráží efekt restrukturalizace“, která započala s příchodem nahrazením zakládajícího ředitele stanice Martina Mrnky krizovým manažerem Zdeňkem Šámalem – to se odehrálo na přelomu června a července 2009.

Loni, tedy v prvním celém roce svého provozu (televize začala vysílat v červnu 2008), skončila Z1 ve ztrátě 261,5 milionu korun. „První pololetí 2009 je poznamenáno masivními náklady televize orientované na plnoformátové zpravodajství při cca 300 lidech. Druhá polovina roku 2009 odráží efekt restrukturalizace, která započala 1. 7. a v nákladech se začala odrážet až koncem roku,“ přiblížil Hovorka.

„Mzdové náklady jsou poznamenány vyplaceným odstupným. Rok 2009 je tedy stále ještě rokem velkých nákladů vyplývajících z původní orientace televize na plnoformátové zpravodajství,“ pokračuje finanční ředitel Z1.

„Projekty postavení a provozování televizních stanic nejsou krátkodobé, a tak ani dva a půl roku od zahájení vysílání není možné očekávat horentní zisky,“ přiznává Radek Hovorka. Tvrdí, že Z1 bude soběstačná „do několika let“.

Agresivně na web a do mobilních telefonů

Po nákladové restrukturalizaci přistupuje Z1 k restrukturalizaci obchodu. Od prosince najala jako šéfa obchodu Jana Jirečka, který prodával reklamu na Nově – ten buduje obchodní tým a pracuje na nové obchodní strategii pro Z1.

Počítá i s novými platformami; ostatně obnovila web z1tv.cz, od října na něm živě vysílá večerní dokumenty, výraznou část svého programu, a třeba pro iPhone, top přístroj z hlediska podílu přístupů na mobilní internet, Z1 nabízí živé vysílání i archivní videa.

„Televize se bude dále orientovat především na prodej reklamního času ve vysílání, ale zahájí agresivnější prodej i v ostatních médiích jako je web nebo mobilní aplikace, abychom byli schopni klientům nabídnout plné mediální pokrytí, kterého jsme schopni,“ prohlásil Radek Hovorka.

Televizi se zřejmě podařilo otočit poměr toho, kolik reklamy si sežene vlastními silami a kolik ji zajistí externí mediální agentura. „Výrazná většina fakturovaných příjmů z reklamy v roce 2010 je výsledkem práce Z1 a nikoli agentury,“ podotkl Hovorka. Jediným zástupcem Z1 při prodeji jejího reklamního času je Media Master.

Loni v červnu to byly tři – také At Media a BPM, které dokázaly sehnat víc než tým Z1.