Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Začneme cíleně oslovovat televizní inzerenty, plánuje šéf Seznam.cz Pavel Zima

„Začali jsme být odvážní, když se nám povedl redesign Super.cz. Brzy tak možná budeme zase firma, kterou ostatní kopírují,“ řekl Médiáři generální ředitel lídra českého internetu Seznam.cz Pavel Zima. Letos se hodlá opřít do videoreklamy a začít sbírat peníze Googlu i tisku.

Ředitel Seznam.cz Pavel Zima. Foto pro Médiář.cz: Ivana Dvorská

Generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima, s firemním maskotem. Foto pro Médiář.cz: Ivana Dvorská

Česká pobočka vydavatelství Ringier by koupila Seznam, kdyby mohla. Její generální ředitelka Libuše Šmuclerová řekla lednovému Forbesu doslova: „Co vám budu povídat, mně by se líbil ten Seznam, to říkám zcela otevřeně.“ Jste na prodej?

Nevím o tom.

Blíží se taková možnost?

To není otázka na mě, ale na Iva (Lukačoviče, majoritního vlastníka Seznamu – pozn. red.) a na akcionáře z Tigeru, ale já jsem přesvědčen, že to nehrozí.

Nebylo by to pro Seznam dobré?

Myslím, že firma je spokojená v akcionářském nastavení, jak je teď, a já jsem spokojený, že se mi akcionáři nepletou do byznysu. Taky tedy nemám motivaci hledat nového vlastníka a stávající přesvědčovat, aby firmu prodali.

Podklady k prodeji se tedy nepřipravují?

Ne, to bych si všimnul.

Coby lídr internetového trhu jste už v roce 2010 předběhli třeba dvojku televizního trhu Primu v tržbách, už v roce 2009 jste byli nejziskovější českou mediální firmou, Hospodářským novinám jste teď řekl, že plánujete tržby kolem 2,5 miliardy Kč při zisku určitě nad 1 miliardu. Kam ještě můžete růst?

Za prvé, vidíme ještě spoustu peněz na internetu, dají se posbírat, když přizpůsobíme naše produkty. Zadruhé, na mediálním trhu je víc peněz v ostatních mediálních typech, které by měly skončit na internetu – když ne v roce 2012, pak v dalších letech určitě. Myslím rádio, tisk, časem i televizi.

Ceníková hodnota reklamy 2010-2011

Ceníková hodnota reklamy v českých médiích v letech 2010 a 2011

Kolik letos ostatním mediatypům vezmete, máte odhad?

Pokud se v roce 2012 nestane na trhu žádná tragédie, jsme schopni růst zase o nějakých 10 %.

Kde vidíte tu „spoustu peněz“, co na internetu podle vás ještě leží?

Hlavně v PPC (reklama pay-per-click – pozn. red.), tam je spousta peněz, které teď má Google, a máme potenciál si pro ně dojít, hlavně v kontextové síti – v hledání jsme na tom hodně dobře, ale v “kontextu” je Google dál. Jdeme na to jinou metodou než Google, který zásah skládá z řady malých webů – zpočátku jsme se zaměřili na větší, jsme schopni podporovat svůj vztah s mediálními agenturami, ony umějí dobře prodávat velká jména. A jak naše kontextová síť začíná fungovat, přidávají se malé weby, už jich je asi čtyři a půl tisíce.

Další nevytěžené oblasti?

Letos se hodně podíváme na video. To znamená, že začneme cíleně oslovovat televizní inzerenty a vytvářet jim kampaně na míru. Jsme schopni velmi dobře cílit podle sociodemografických kategorií. Pomocí tří produktů – video, kterým předáme emoci, display, který to podpoří, a cílení – jsme schopni vytvořit kampaň, která může oslovit stejné množství diváků jako v televizi a možná být efektivnější.

Jaké tržby očekávate z videoreklamy?

Vysoké desítky milionů korun.

Zvládnete v komfortu pro producenty, inzerenty i diváky konkurovat YouTube, populárnímu videoserveru Googlu?

YouTube určitě konkurent je, ale my chceme jít cestou plně profesionálního obsahu.

Domlouváte se s konkrétními televizemi, že by k vám dávaly své pořady?

Nechci předbíhat, vyjednáváme. Obecně to bude určitě kombinace našeho vlastního obsahu, pak českých filmů a seriálů, které můžeme nakupovat přímo od producentů, a chtěli bychom zkusit i zahraniční obsah.

Jakého typu?

Celé to záleží na dramaturgii Streamu, která není úplně dokončená, ale už víme, že přes den se soustředíme spíš na kratší videa, přes den lidi nemají čas pustit se do dlouhometrážního díla, a večer zkusíme seriály a filmy a uvidíme, jak to bude fungovat.

Kdy bohatší nabídka odstartuje?

Rok 2012 bude pořád jenom v rámci testů.

S bývalým programovým ředitelem Streamu Pavlem Zunou jste se kvůli jeho vysokému platu rozloučili, kdo za to celé tedy bude u vás zodpovědný?

To je vaše interpretace. Za obsah Streamu je tu zodpovědný Lukáš Záhoř, člověk ze Zlína, který produkoval třeba večerníček Krysáci.

Generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima. Foto pro Médiář.cz: Ivana Dvorská

Generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima. Foto pro Médiář.cz: Ivana Dvorská

Chystáte se na burzu?

Ne. Pro nás v tom chybí primární motivace získat kapitál, dostatek si ho vygenerujeme vlastní činností. Pro nás by to byla jen práce navíc vykazováním dalším akcionářům.

Chcete kupovat jiné firmy, máte akviziční apetit?

Máme, ale zrovna teď nic rozjednaného není. Loni jsme dokončili akvizici Streamu, který jsme zintenzívněnou obchodní činností v roce 2011 dotáhli do mírného plusu, a digitální části Plan studia, to je důležité pro letošní vývoj našich map. Teď se rozhlížíme.

Co Ringier? Nehodil by se?

Asi ne. Ani Primu nechceme koupit.

Jaká bude vaše největší letošní investice?

Obecně do produktů. Rozhodl jsem se, že je budeme dělat jinak, budeme odvážnější, důslednější, myslím, že spousta lidí z toho tu má velkou hlavu, jak jsem se dozvěděl z obchodu. Ten má pocit, že jsem vyhlásil výjimečný stav. Zatím z toho mám dobrý pocit a mělo by to letos udělat velkou radost našim uživatelům.

Konkrétně z pohledu produktů a obchodních cílů, co přesně znamená výjimečný stav?

Tomu naši obchodníci říkají proto, že se teď zaměřujeme stoprocentně na uživatele, pro ně ale možná trochu nevýhodně, že se neorientujeme rovnou na peníze. A modely, jak zpoplatnit službu, budeme hledat až potom. Spustíme nové Sauto.cz, E-mail, Sport.cz, máme připravenou inovaci klipové televize Stream Music a malý facelift Firmy.cz.

To se logikou budování produktů a jejich monetizace blížíte Googlu, ne? Šéfka jeho české pobočky Taťána le Moigne loni v březnu na pražském workshopu Ringieru pověděla, že ze 120 služeb se ty, které monetizují, dají spočítat na prstech jedné ruky – jmenovala AdWords, AdSense, YouTube, mobily a Android.

Zjednodušeně celé řečeno, vracíme se k tomu, na čem Seznam.cz vyrostl.

Bude mít systém Stream Music něco společného s online hudebním systémem MusicJet, který podporujete?

Je to služba vedle, nebude to nijak integrované.

A na novém Sport.cz, pokud se chcete opřít do videoobsahu, nabídnete i přímé přenosy utkání? Dnes už to na webu dělají třeba i sázkové kanceláře.

Ještě nemáme nakoupená práva, ale technologie to umožní.

Jak bude nový Sport.cz vlastně vypadat?

Velký důraz na výsledky. Na to, co se právě – online – děje. K tomu velké fotky a velké reklamní formáty á la Super.cz.

Nastavujete trendy designu zpravodajských webů – Novinky.cz jsou efektivně strukturované a fungující, to samé Super.cz, ten už se kopíruje coby průmyslový standard. Jak se bude vyvíjet ekonomika, monetizace zpravodajství na internetu?

Má mnohem větší budoucnost než na papíře. Papír bude muset hledat spíš než uživatele nový formát, co v tištěné verzi prezentovat. Živé zpravodajství patří na internet a do mobilů. Dlouhodobě se z toho dají posbírat minimálně stejné reklamní peníze, jako teď inkasuje papír. Spočívá to jen v dobrém zásahu, ať už je to čtenář novin nebo uživatel webu.

Reklama tedy bude hlavní obchodní model i do budoucna? Říkala to na zmiňovaném workshopu šéfka českého Googlu, vy byste to podepsal?

Ano. My se nechceme připojit ke snahám zpoplatnit obsah na internetu. I když mě možná tiskaři budou obviňovat, že blokuju, aby na českém trhu vzniklo něco smysluplného, co jim umožní žít dál, já říkám, že Seznam to bude blokovat dál. Jsme přesvědčeni, že obsah má být zadarmo a zpoplatněný jenom reklamou.

S ohledem na to, že díky společnému podniku Novinky.cz necháváte vydělat vydavatelství deníku Právo Borgis, může se vydavatel novin v Česku uživit na webu i bez Seznamu?

iDnes.cz se uživí taky docela dobře. I kdyby nebyli spojení s papírovými novinami, pořád jsou schopni postavit dostatečně silnou online redakci, kterou uživí. A iDnes dělá dobrou práci. Stejně tu může žít Blesk.cz či Aktuálně.cz, jde jen o to, aby produkt byl dostatečně odlišný od ostatních a motivoval uživatele, aby si ho vybrali a chodili na něj pravidelně.

Centrum Holdings nedávno uvedlo nový formát zpravodajství, deník Insider, mimo jiné pro čtečky Kindle. Chystáte také nový formát zpravodajství či jeho doručování, nebo nové partnerství typu toho s Právem na Novinky.cz?

Teď nemáme nic naplánováno. Letos se zaměříme na změny na Sport.cz, pak malé změny na Super.cz a Novinkách. Žádnou novou službu nebo výraznou změnu neplánujeme.

Můžete mi prosím připomenout strukturu vašich příjmů, výnosů?

Když to úplně zjednoduším, jsou to čtvrtiny. Display reklama, PPC, oborové služby a Firmy.cz. Čím dál většími čtvrtinami je PPC a display reklama, to jsou naše dva hlavní růstové produkty. V oborových službách nám nejvíc roste Seznam Tip, je nový a má proč růst, a překvapivě hodně i Sauto.cz.

Jak vám fungují nabídky hromadného nakupování, váš „slevový server“ Seznam Tip?

Průměrný počet prodaných kuponů je 540 na den, 1,3 milionu návštěvníků měsíčně, za měsíc obrat kolem 12 milionů Kč a zisk – při zhruba třetinové provizi – zhruba 3,5 milionu Kč. To je průměr za posledních šest měsíců. Je to nejrychleji rostoucí služba v historii Seznamu, co jsem zaznamenal.

Budete jí rozvíjet, aby to nebyl jen doplněk, jak jste čekali na začátku?

Chceme. Učíme se to. Know-how vcelku pochopitelně nemáme, experimentujeme. Spustili jsme oborový Tip na Proženy.cz, zkoušíme si, jestli je lepší oborová cesta, nebo regionální, kterou prosazujeme přes homepage. Proženy.cz běží tak krátce, že k tomu čísla ještě nemám.

Co jste se naučili po několika měsících provozování slevového serveru o této marketingové aktivitě?

Že nám velmi dobře fungují celorepublikové tipy, nabídky ubytování, zážitky. Relativně slabší je to v regionech, tam se to teď učíme vytěžit. Aby to tam vůbec mělo smysl dělat.

Trh se velmi brzy výrazně zahustil, co pozorujete vy, jaký vývoj čekáte?

Vzhledem k tomu, že Seznam má asi 50 tisíc klientů, není problém pro nás nabídky získávat. Vždy to nejdřív nabízíme klientům, se kterými už máme vztah. S primárním odmítáním se nesetkáváme, spíš máme frontu věcí, které se nám na homepage nevejdou.

A vývoj? Přední slevové servery se slučují, začínají spolupracovat.

To tak muselo dopadnout a čekal jsem, že to půjde rychleji. Že v půlce roku 2012 tu bude tak deset větších slevových serverů a malé zaniknou nebo se s někým sloučí. Místo toho tu pořád „živoří“ tři sta kusů, to mi přijde moc. Trh je nepřehledný, je nejvyšší čas, aby se sám zkonsolidoval.

Účastníte se už loni avizované snahy předních slevových serverů založit asociaci a nastavit standardy oboru, po vzoru Sdružení pro internetovou reklamu?

Nejvíc věřím přirozenému chování trhu. Snaha o regulaci nebo nastavování pravidel vždycky vede ke komplikacím. Jsem skeptik, ať už k politice ve SPIR, i když ta funguje nejlíp, co kdy fungovala, tak k zakládání dalších asociací.

Poslední téma: mobilní aplikace. Jak vám fungují, mění výrazně strukturu vašich příjmů?

To ne, spíš se orientujeme na uživatele. Budeme zkoušet nové trendy. Nový Sport.cz je postaven v responzivním layoutu; k tomu samozřejmě bude mít „záchrannou“ mobilní stránku pro starší telefony, jak říká Ivan Mikula, dřevěné.

Růst je docela markantní – jestliže v lednu 2011 jsme měli 100 milionů zhlédnutí stránek na mobilních službách, v prosinci 2011 to už bylo 165 milionů. A Novinky už jsou před E-mailem, v roce 2011 se staly naší nejnavštěvovanější mobilní službou. To je pro nás skvělá zpráva, že lidi mají zájem o zpravodajství i na cestách.

Máte speciální model monetizace mobilního obsahu, anebo tam jen překlopíte webovou reklamu?

Chtěli bychom, ale narovinu říkám, že pro inzerenta je to pracné. K mobilní reklamě totiž potřebuje i cílovou mobilní stránku, kam uživatele přivádí. Klientům se v tom snažíme pomoci, máme produkt, kterému interně říkáme Mobík, což je jednoduchá aplikace, která ve WYSIWYG editoru umožní poskládat stránku pro všechna mobilní zařízení. K tomu zase slouží náš backend, kde je asi čtyři tisíce mobilů, které detekujeme a podle toho stránky stavíme. A je na práci obchodníka a klienta, aby to postavili dobře.

Kolik na mobilní reklamě utržíte?

Letos odhaduju malé desítky milionů korun, řekněme dvě. Do budoucna ale věřím v růst, potenciál je tam obrovský.

Mají budoucnost univerzální verze webových stránek pro všechny mobily, anebo speciální aplikace pro jednotlivé mobilní platformy?

Zkoušíme si to. Třeba ve zpravodajství je budoucnost v univerzálních mobilních verzích, aplikace je tam navíc a zbytečná, je to pěkná hračka. Aplikaci pro Novinky.cz jsme naschvál pojali jinak, jako nejjednodušší cestu k aktuálním informacím, bez složité nabídky, výběru, rubrik. Ale naše práce musí být v dobré adaptaci „velkého“ webu na přenosná zařízení – mobily nebo tablety. Byť třeba aplikace pro Mapy.cz, ač nám její verze v XHTML funguje, je výrazně lepší a dává víc možností, jak s ní pracovat.

Ještě se nakonec vrátím k vydavatelům tisku: ti na webu zkoušejí vydělat tak, že obsahové servery, které nejsou schopni zaplatit reklamou, osazují transakčními službami, nákupy kontextově navázanými na obsah. Plánujete něco podobného?

Zkusíme nákupního rádce na Proženy.cz. Bude to mix redakčních doporučení a Seznam Tipu. Bude to experiment.