Už loni jasně zaznělo, že nezáleží na tom, jak „velká“ data máte, ale co s nimi dokážete udělat. Proto se při letošním ročníku konference Big Data (proběhl ve středu 24. ledna tradičně v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích) už neřešilo, co to vlastně big data jsou, zda jsou strukturovaná nebo ne, jestli pocházejí od první či od třetí strany. Ani se neukazovaly oblíbené infografiky, kolik dat vzniká každou vteřinou. Na setkání bylo hlavním tématem, co z dat jednotlivé firmy dokážou dostat.
Celé to vlastně zarámoval už první, hlavní spíkr a tvář globální datové analytiky sítě Wunderman a KBM Group Yannis Kotziagkiaouridis. Ve své keynote ukázal na několika příkladech, že využití dat je pro firmy klíčové, nicméně valná většina jich v tom pořád tápe. Mnohdy začnou s daty a propojováním a až pak hledají, co v datech může být užitečného. Důležité je mít plán, dobré nástroje a hlavně dostatek profesionálů na datovou analytiku a technologie, aby propojili data a výsledky v celé firmě. „Musíte začít s otázkami, data sama o sobě jsou k ničemu,“ řekl Kotziagkiaouridis a zároveň dodal, že jedním z problémů jsou právě chybějící specialisté. Je jich prý jako jednorožců.
I další spíkři potvrdili, že pokud už předem nevíme, co v datech budeme hledat, ve firmách se většinou velká očekávání nenaplní. Důležité je hlavně výsledky investic do big data prodat svým zákazníkům, interním či externím.
Otázky na řečníky se často týkaly ochrany osobních údajů a hrozby Velkého bratra. Kotziagkiaouridis z Wundermanu konstatoval, že „v tomto případě je to jako misky vah, kdy na jednu dáváme své soukromí a na tu druhou dostáváme od značek pro nás výhodné protislužby“. Podle Martina Beneše z agentury Red Media, který mluvil třeba k využívání lokalizačních dat mobilními operátory, „je těžce předvídatelné, jestli takové využití či zneužití dat nebude mít do budoucna vliv na důvěru zákazníků k operátorům“.
Konference Big Data představila několik úspěšných příkladů využití dat v různých kategoriích. Třeba v retailu s analýzou slev a zjištěním, jak slevy kanibalizují trh. „Nesledujeme pouze nárůst prodeje během slevové akce, ale analyzujeme i propad prodejů v takzvaném postpromočním období. Z dat jasně vidíme, že díky nasycení trhu pak prodeje výrazně klesají,“ připomněl Tomáš Formánek z Logia výzkum, který začátkem února přednesl podrobněji na Retail Summitu 2016.
Jakub Augustín z Adastry mluvil o analýzách nad chováním a poznámkami klientů v internetovém bankovnictví u jednotlivých transakcí. Slyšeli jsme i o segmentacích pro lepší zacílení u direct mailingových kampaní lékáren Dr. Max. „Na základě získaných dat jsme identifikovali čtyřicet různých skupin pacientů, kterým jsme ušili komunikaci na míru. Díky tomu jsme získali 28% nákupní response,“ popisovala Vendula Mrázová z Wundermanu, agentury, jež na kampaních dělala.
Je vidět, že některé firmy už mají první zkušenosti s velkými daty a získaly první zajímavé insighty. Teď ale přijde těžší fáze - začlenit takové insighty z dat do chování a rozhodování firem a do komunikace se zákazníky. Protože jen tak celá práce s daty dává smysl.