Duo Těžkej Pokondr zveřejnilo na YouTube svůj „zakázaný rozhovor“ s novinářem Jaroslavem Kmentou, interview je o hrozbě Andreje Babiše a motivech odchodu Pokondrů z Frekvence 1. Rádio mezitím vysílalo nekonfliktní předvolební rozhovor Xavera Veselého s Babišem.

Žalobci nařídili Economii smazat článek o Peltovi

Vydavatelství článek z Aktuálně.cz stáhlo, ale po poradě s právníky po třech dnech vrátilo.

Vrchní státní zastupitelství v Praze v pátek nařídilo vydavatelství Economia, aby ze svého zpravodajského webu Aktuálně.cz text reportéra Luďka Mádla o vyšetřování podezřelého rozdělování dotací do fotbalu, v jehož důsledku skončil ve vazbě předseda Fotbalové asociace ČR Miroslav Pelta. Článek Pelta na ministerstvu protlačil i dotaci pro Spartu. Podle policie byly ve hře hned dvě jeho milenky údajně závažným způsobem zasahuje do průběhu trestního řízení, ohrožuje vyšetřování. Economia dostala v pátek na splnění výzvy dvě hodiny, měla ho smazat do 13.24, jinak zastupitelství hrozilo finančními sankcemi. Redakce výzvy uspolechla a článek v pátek odstranila, dnes v pondělí jej na web vrátila.

„Text už ve veřejném prostoru existuje, a jeho odstraněním se tedy nic faktického nezmění. Protože však chceme postupovat v souladu se zákonem, požádali jsme o právní posudek, který na otázku oprávněnosti návrhu Vrchního státního zastupitelství odpoví,“ avizoval v pátek odpoledne ředitel redakcí a člen představenstva Economie Vladimír Piskáček.

Teď po poradě s právníky Economia text na web vrátila a zároveň se rozhodla podat na postup státního žalobce stížnost. „Hledali jsme zákonné ustanovení, které by umožňovalo Vrchnímu státnímu zastupitelství zakázat nám publikaci textu způsobem, kterým to učinilo. Takové ustanovení podle našeho přesvědčení neexistuje, což shledala i externí advokátní kancelář, s níž jsme celou záležitost konzultovali,“ přiblížil Piskáček.

Prohlášení Economie z pátku 12. 5.

S příkazem Vrchního státního zastupitelství zásadně nesouhlasíme. Economia má vážnou pochybnost o tom, že by státní zastupitelství mělo právo stažení textu publikovaného nezávislým médiem požadovat. Navíc s argumentem, že existence textu ohrožuje vyšetřování, a proto je třeba ho odstranit. Text přitom už ve veřejném prostoru existuje, a jeho odstraněním se tedy nic faktického nezmění. Protože však chceme postupovat v souladu se zákonem, požádali jsme o právní posudek, který na otázku oprávněnosti návrhu Vrchního státního zastupitelství odpoví. Posudek bude hotov v nejbližší době a Economia se podle něj bude řídit.

Reportér, který pozadí dotačního skandálu popisuje, patří k našim nejlepším žurnalistům a jeho texty jdou vždy po meritu věci. Výzva státního zastupitelství ho od jeho práce neodradí a případ bude sledovat dál.

Prohlášení Economie z pondělí 15. 5.

Pod časovým tlakem a hrozbou sankcí ze strany jedné z nejdůležitějších institucí ve státě jsme se v pátek rozhodli publikaci textu dočasně pozastavit, abychom měli vůbec příležitost rozsáhlou argumentaci Vrchního státního zastupitelství v Praze prostudovat. Hledali jsme zákonné ustanovení, které by umožňovalo Vrchnímu státnímu zastupitelství zakázat nám publikaci textu způsobem, kterým to učinilo. Takové ustanovení podle našeho přesvědčení neexistuje, což shledala i externí advokátní kancelář, s níž jsme celou záležitost konzultovali. Rozhodli jsme se tedy text čtenářům znovu zpřístupnit. Argumenty, které nás k našemu postupu vedou, sdělíme ve stížnosti na postup státního zástupce, kterou podáme nadřízenému zástupci.

Domníváme se, že postup Vrchního státního zastupitelství v Praze vůči nám je nebezpečným precedentem, který ohrožuje svobodu médií a právo lidí na informace, které garantuje Ústava České republiky. Práce novinářů v Economii na případu korupce ve fotbale je společensky velmi důležitá. I jejich záměrem je odkrývat nepravosti, korupci a nekalé praktiky. Dlouhodobá práce našeho špičkového reportéra Luďka Mádla na odkrývání nepravostí ve sportu je toho nejlepším důkazem.