Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 10. týden 2016
- Agrofert: Spočítáno (26 %)
vlastní tvorba - Gambrinus: Plzeňským hrdinům (24 %)
vlastní tvorba - DDB: Díky, že jste s námi (21 %)
klient: McDonald´s - BlueLight Production: Dva roky ve vládě (18 %)
klient: ČSSD - Publicis Praha: Plyn z první ruky (17 %)
klient: Moravské naftové doly
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Agrofert to má spočítané (26 %)
Koncern Agrofert současného ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše spustil 1. března po celém Česku marketingovou kampaň s názvem Spočítáno. „Kampaň je reakcí na neustálé politické útoky na naši firmu. Často se objevují nepravdivé informace o tom, jak Agrofert vydělává na státních dotacích. Opak je přitom pravdou. Agrofert dává v České republice práci 28 tisícům lidí. Na dani z příjmu a na zdravotním a sociálním pojištění odvedeném za zaměstnance platíme mnohem víc, než od státu dostáváme na dotacích. Agrofert za posledních 10 let takto odvedl státu více než 22 miliard korun, což je přibližně desetkrát víc, než obdržel od státu na dotacích. Navíc je nutné zdůraznit, že dotace neznamenají zisk, ale jen částečné uhrazení investičních nákladů. V kampani jsme také chtěli upozornit, že prostřednictvím naší Nadace Agrofert věnujeme nezanedbatelné finanční prostředky i na dobročinné účely,“ prohlásil mluvčí koncernu Karel Hanzelka.
Billboard jde, ale ten u podobných kampaní konverzaci jen otvírá. A dál je to katastrofa. Na reklamách není ani přímý link na microsite, web vypadá jako laciná wordpressová šablona, nekoresponduje s barvami ani grafikou billboardů (a není na něm dokonce ani logo kampaně). Argumentace je neuspořádaná a nepřesvědčivá. I člověk, který o tom nic neví, musí nabýt dojmu, že jsou to narychlo splácané polopravdy. Že by ve všech těch účtech nezbylo na pořádnou kampaň?
Tomáš Mrkvička
Sto procent za odvahu, nula za exekuci, a těším se na diskusi na sítích, jistě bude výživná a inspirativní, se slušným potenciálem samošíření.
Jana Kubištová (Budvar)
Alespoň zaplatit grafického designéra by mohli, když vydělávaj takový peníze. Že zrovna Babiš nepustí na vlastní propagaci chlup, mi hlava nebere.
Ondřej Souček (Luftballon)
Chápu motivaci zadavatele kampaně. Touží po uznání a respektu a zlojedi z řad jeho kritiků mu to kazí. Jenže: na daních a odvodech zaplatila jeho firma mnohem míň, než jím tolik kritizovaný Bakala z OKD. Jeho nadace rozdala mnohem míň, než jím tolik kritizovaný Bakala z Nadaci OKD. A dotace, za které ho kritici nejvíc kritizují, nejsou ty, které Agrofert získal oficiálně, ale ty schované za nastrčené advokáty. Nula bodů za naprostou nedůvěryhodnost. ANO, nejsem vůči němu nestranný.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
V jednoduchosti je krása. Ať si říká kdo chce co chce, mě to číslo docela příjemně překvapilo.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
Aha, tak to je Agrofert - já jsem si myslel, že to je nějaký jackpot od stíracích losů.
Jarek Komárek
Přímo na komoru, přímo na cílovku, přímo k věci. Tohle je podle mě silnější sdělení, než si kdo z pražské intelektuální kavárny dokážeme představit. Takže karmu stranou: v této bohaté konkurenci můj vítěz týdne.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Správná krizová komunikace, vizuálně to mohlo být nápaditější.
Martin Charvát (Konektor)
2. Fotbalisté hrají za hrdiny Plzně (24 %)
„Vážím si věrnosti, proto budu hrát za pana Kalinu, kterému bije srdce pro Viktorku již přes šedesát let,“ říká hráč fotbalového klubu Viktoria Plzeň Daniel Kolář ve videu, které je součástí neobvyklé online a eventové kampaně pivovaru Gambrinus z portfolia Plzeňského Prazdroje. Fotbalisté Plzně ponesou v rámci tohoto projektu při nejbližším utkání s Bohemians Praha 1905 na svých dresech jména lidí z plzeňského kraje, kteří v pracovním či osobním životě píší výjimečné příběhy. Utkání se odehraje na plzeňském stadionu 12. března 2016. Místo Jana Kovaříka tak vyběhne ‚hasič Petr Svoboda‘, který při zásahu zachránil život svého kolegy, záložník Tomáš Hořava se na trávníku pro změnu ‚promění‘ v policistku Helenu Hájkovou. Nebudou chybět ani jména fanoušků, vybraných klubem. Například nevidomého fanouška Václava Šindeláře, jenž přes svůj zdravotní handicap nechybí na žádném zápase Viktorie Plzeň. A konečně sestavu doplní i lidé z pivovaru, které „do zápasu“ vyslal Gambrinus coby iniciátor akce. Na dresech hráčů se tak objeví i jméno sládka Zdeňka Poláka, který vaří pivo přes čtyřicet let. Výtěžek ze zakoupeného piva Gambrinus na stadionu v den utkání pak půjde na charitativní účely, konkrétně na konto oddělení urgentního příjmu Fakultní nemocnice Plzeň pro nákup monitoru vitálních funkcí.
Tohle muselo vzniknout na brainstormingu. Představuju si to takhle: ‚Oslavíme hrdiny, třeba hasiče!‘ ‚A co fanoušky?‘ ‚Fanoušci jsou taky hrdinové, ty taky.‘ ‚A role produktu?‘ ‚Oslavíme krále Gambrina!‘ ‚To nebyl plzeňák!‘ ‚Tak oslavíme našeho sládka!‘ ‚Zdenda, jasně!‘ ‚A není to málo, jen tak říct, že je oslavíme?‘ ‚No, můžem přispět na něco... třeba na nákup monitoru vitálních funkcí.‘ Ten poslední nápad mi přijde dobrý. Myslím, že v Gambrinusu by jeden užili.
Tomáš Mrkvička
Tak dobrá myšlenka a tak dokonale zabitá mizernou exekucí!? K uzoufání!
Jana Kubištová (Budvar)
Tohle byla v začátku pěkná myšlenka, ale exekuce jí zazdila. Myslím, že plzeňští hrdinové by ve spotu měli také zahrát. Tohle má potenciál silného příběhu plného emocí, ale bohužel, ta idea zůstala viset ve startovních blocích. Škoda.
Ondřej Souček (Luftballon)
Vlastně by to byla skvělá komunitní kampaň. Do dokonalosti chybí jen jediný: netočit kolem toho tenhle patetickej spot.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Toto asi nelze hodnotit. Respektive nechci hodnotit to video, protože to je vyloženě nedobré, ale jak probíhá ta ‚hra za někoho‘? Budou mít hrdiny na dresech? Nebo budou křičet jejich jména?
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
Nevím, jestli je strašidelnější myšlenka, nebo zpracování. Musím každopádně ocenit bizarnost výsledku.
Jarek Komárek
Spojení sportovců a hrdinů všedního dne funguje. Fineska se jmény na dresech je příjemná, jen škoda, že není promovaná ve videu - na tom to šlo možná postavit úplně celé. A samozřejmě platí: nenuťte sportovce číst napsané skripty. Nikdy.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Skvělý nápad! Gratuluji Viktorce i Gambáči. Takhle se má dělat sportovní marketing. Odpouštím i tu topornost fotbalistů před kamerou - jsou to fotbalisti, ne herci. Možná to šlo udělat jinou formou, aby to bylo ještě lepší - nenechat je mluvit vůbec. Ale celková myšlenka vynikající! Předpokládám, že v PR a na Facebooku z toho vydolují co nejvíc.
Martin Charvát (Konektor)
3. McDonald’s děkuje zaměstnancům (21 %)
Fastfoodový řetězec McDonald’s se ve svém novém spotu rozhodl poděkovat svým zaměstnancům. Ve videu děkuje všem lidem, na kterých stojí spokojenost zákazníků, vyzdvihuje jejich zodpovědnost, příjemné vystupování a týmového ducha. Skladba Teenage Heart je od skupiny Teen Spirits.
Ještě jednou začne někdo něco vykládat o lidech, co se umějí otáčet, na obrázky lidí, co se otáčejí kolem vlastní osy, a někomu ublížím.
Tomáš Mrkvička
Krásný svět krásných lidí, láska, radost a úcta všude kolem - reklamní klišé od začátku do konce, a přesto - funguje, baví, raduje, těší. Ještě tak zvednout zaměstnancům Meka platy o 30 %, jistě budou reklamou o poznání nadšenější.
Jana Kubištová (Budvar)
Položil jsem otázku na Facebooku McDonald’s, jestli je tohle opravdu to jediné, jak McDonald’s děkuje svým zaměstnancům, a přišla mi odpověď, že je to část komplexní kampaně, do níž patří dovednostní soutěž pro zaměstnance (nejlepší získají cenu). Ti špatně placení dříči si zaslouží o hodně víc než jen tohle. Pro mě je to MacPrůšvih.
Ondřej Souček (Luftballon)
Mno, ani ten prostřih do pražské tramvaje nezachrání dojem z příšerně globálního spotu, který to, co by se dalo říct jednoduše a přirozeně, musí za každou cenu zabalit do frází a klišé, jaká znějí dobře v rodné angličtině, ale v rajónu Cyrila a Metoděje skřípou.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Taky díky. Ale v čem je to pro mě relevantní? To opravdu běží v televizi?
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
A co že to má říct? Děkuji? Hm, tak... prosím, no.
Jarek Komárek
O tom nejde nic hezkýho říct. Tak pro pobavení radši historku. Včera jsem byl v Mekáči na Andělu a prodavač byl docela nepříjemnej. Ale byl už večer, asi dlouhá směna. No. A vidíte, pořád je to zajímavější příběh než ve spotu.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Samí krásní mladí lidé. Prefabrikát bez chuti a zápachu. Ach, kdeže ty krásné britské ‚mekdonaldí‘ reklamy jsou.
Martin Charvát (Konektor)
4. ČSSD dokazuje, že plnila své sliby (18 %)
Sociální demokraté v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou jsou dva roky ve vládě a v novém spotu tvrdí, že plnili své sliby. Celé video provází heslo Stát není firma, které se stalo mottem celé kampaně ČSSD. Lze to považovat za reakci na vlastnictví Agrofertu ministrem financí a předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem a jeho předvolební heslo o řízení státu jako firmy. Spot doprovází mužský hlas, jenž prohlašuje, že stát je společenství lidí a jeho správa není projektem na jedno volební období. Kampaň doplňují webové stránky Srdcebijevlevo.cz. Součástí kampaně je kromě internetových bannerů a inzerátů v regionálních Denících, v Právu, v Blesku či Aha! také velkoplošná reklama.
Omlouvám se, ale usnul jsem u zeměkoule, co se točí v trávě. Ale protože věřím, že tam byla samá pozitiva a sociální jistoty, dám deset procent.
Tomáš Mrkvička
Vidím zde velký potenciál k šetření nákladů - k vytvoření dojmu dokonalé idyly bohatě postačí záběr na chlapečka plachtícího lánem obilí. Ostatní klišé jsou nadbytečná. Jinak myšlenkově i výrazově průhledné a laciné. Obraz naprosto neladí na voiceover, obojí si vede svou a zbytečně snižuje účinek na ty, kdo na podobné dojemné pohádky reagují.
Jana Kubištová (Budvar)
Dřív se člověk styděl říct, že podporuje socany. Ale jak je k nim Miloš v opozici a Bohouš se emancipoval, dostali se i do mého radaru. Tenhle klip má pomoci odloudit voliče Babišovi. Nevím, jestli k tomu přispěje, ale strategicky je to správně. Ten svět prostě není jenom o prachách.
Ondřej Souček (Luftballon)
Úvodní claim sedí. Se zbytkem bych ještě popracoval - trochu jiný obrázky, jinej voiceover, míň patosu a bude to oukej.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Takže tady to nandává premiér ministrovi financí a argumentuje tím, že je dva roky ve vládě, což ten druhý ovšem taky. Vyjadřuje se pomocí sentimentálních stock záběrů, zatímco protivník vylepuje na billboardy účetnictví. Dneska je to fakt hodně absurdní divadlo.
Jarek Komárek
Tady je svět ještě v pořádku.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Ve videu se ČSSD přihlásila ke všem velkým a obecným pravdám a zásadám, na kterých je vystavěna otevřená demokratická společnost. A k tomu přilepila své úspěchy. To je jednoduchá forma a je dobré si ty zásady připomínat znovu a znovu. Protože když se tak koukáme kolem, tak mnoha lidem už se nějak vykouřily z hlavy. Ale chtělo by to zajímavější zpracování, než tohle střihačské cvičení studenta prvního ročníku FAMU z materiálu z fotobanky. Každá ta velká pravda by si zasloužila vlastní klip, pořádně vymyšlený, zprodukovaný, natočený a sestříhaný. Pak by to mělo nějaký význam. Účinek tohoto videa je nulový.
Martin Charvát (Konektor)
5. MND zase dává plyn z první ruky (17 %)
Moravské naftové doly startují po dvou letech novou kampaň Plyn z první ruky. Vystupuje v ní přímo jejich zaměstnanec těžař. „Původní televizní spot před dvěma lety zafungoval k vytvoření povědomí a základního image firmy. Nyní jsme chtěli novou kampaní ještě víc vysvětlit výhody dodávek plynu a elektřiny od nás. Možnost popsat naše výhody přímo naším zaměstnancem nás napadla téměř okamžitě. Konkrétně tento náš kolega pracuje na těžbě Moravských naftových dolů jako operátor vrtné plošiny. Už nyní je ho možné vidět nejen v novém televizním spotu, ale také na webových stránkách společnosti, v tiskové i online inzerci, v cenících a v dalších promo materiálech,“ tvrdí vedoucí marketingu dolů Jan Sýkora. Výhodnost dodávky plynu od Moravských naftových dolů podle něj spočívá v tom, že firma umí dodat plyn bez prostředníků a současně hlídat jeho cenu. Aktuální kampaň je dílem agentury Publicis Praha, spot vznikl v produkci Armada Films.
Celou dobu jsem se bál, že si pan těžař nakonec sáhne do pravé půlky obrazu pro stehýnko. Nakonec to vyřešilo potřesení rukou. Claim ‚plyn z první ruky‘ je geniální, ale tyhle nové spoty jsou nepřesvědčivé klišé na klišé.
Tomáš Mrkvička
Kdo že to dělal? Publicis Slušovice? Ne, omlouvám se, není to tak strašné. Jenom to klíčování by chtělo trochu promakat. Generace odkojená Hrou o trůny tohle neodpouští. Co mě vyloženě zaujalo, je ale to měkké ‚i‘ hlavního představitele. Plin z první ruky. Krásné. A kvůli tomu se tato reklama stává mým vítězem měsíce.
Ondřej Souček (Luftballon)
Taková super propozice. Dala by se zobrazit tolikrát jinak (a asi i lépe) než klasickým splitscreenem.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
A opět neherec. Asi to začínám chápat - když nemám nápad, jak to říct zajímavě, tak se aspoň lidi budou dívat se na prkenné zaměstnance, nešťastné z toho, že jsou před kamerou. A je to. Škoda, že taky ještě ta paní není manželka ředitele.
Jarek Komárek
Máte argument ‚plyn přímo od těžaře‘, ale vy se rozhodnete vysvětlovat výhodnost tím, že ‚cenu kontrolujeme za vás‘. Ano, je to dál, ale zato horší cesta.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Minule nám to fungovalo jako image kampaň, tak tam přidáme produkt a zaměstnance. A ono už to nefunguje.
Martin Charvát (Konektor)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.