Na českém trhu je od prosince česká videobanka Recvideo.cz, provozuje ji pražské studio Leontynka Davida Vozdeckého. Aktuálně nabízí tisícovku klipů, které prodává za 499 Kč (19 eur) za kus. Průměrně mají stopáž 2 až 4 minuty. „Denně videobanku aktualizujeme o nové záběry politiků, umělců, budov, měst, ale třeba i o stroje určené na těžbu uhlí,“ láká Vozdecký.

Ze Skypickeru je Kiwi.com, nabídne i hotely

Brněnský prodejce letenek nově zprostředkuje spoje vlaky a autobusy, dále ubytování a také transfery mezi letišti v jednom městě. Plán na otevření pražské pobočky odložil.

Lucie Brešová a Oliver Dlouhý

Lucie Brešová a Oliver Dlouhý

Pod novým jménem a s širším záběrem se chce na cestovním trhu silněji etablovat brněnská firma Skypicker.com. Mění obchodní značku na kratší Kiwi.com a vedle tradičního zákaznického servisu spojeného s nákupem letenek se zaměří i na přepravu mezi letišti či booking ubytování. S oběma novými službami plánuje přijít zkušebně ve třetím čtvrtletí. A zkusí zahrnout i vlakovou a autobusovou dopravu. Na dnešní tiskové konferenci v Praze to řekl zakladatel, spoluvlastník a ředitel Skypickeru Oliver Dlouhý a výkonná ředitelka firmy Lucie Brešová.

„Na mapě už neuvidíte jen cenu letenky, ale také cenu ubytování,“ přiblížil Dlouhý, jaký by měla mít novinka výstup. Vychází z toho, že často lze koupit levnou letenku, ale i nejlevnější ubytování v daném místě bývá relativně drahé. Zákazníci by tak měli získat komplexnější přehled.

Kiwi.com chce nově zajišťovat také přesuny mezi letišti na navazující lety. Zatím existují domluvy s lokálními taxislužbami, o spolupráci se ale jedná i s populárním Uberem. „Na světě je asi 37 měst, která mají více letišť a kde službu budeme nabízet. Pilotní bude Londýn,“ informoval Dlouhý. „Existuje problém, že nízkonákladové aerolinky nelítají na prestižní letiště – my pro zákazníka zajistíme taxík z jednoho letiště na druhé, aby se z příletového letiště dostal i do jednotlivých lokací. Je to unikátní služba, kterou na světě nikdo nedělá, úspory oproti nynějšku tam mohou činit až 80 procent,“ věří šéf Skypickeru.

Rezervy vidí také v samotném udržení si stávajících zákazníků. Právě na ty se v první fázi zaměří marketingové úsilí prodejce letenek po novou značkou. „Osmdesát procent zákazníků nyní získáváme ze specilizovaných vyhledávačů, respektive agregátor. Nyní musíme začít růst přímou návštěvností. Potřebujeme lidi dostat přímo na Kiwi.com,“ vytýčil Oliver Dlouhý. Retenci stávajících klientů chce s kolegy zařídit například personalizací nabídek a remarketingem v různých formách. „To bude naše snaha dřív, než se vůbec začne investovat do kampaně jako takové. Výkonnostní reklama, televize – to všechno přijde, ale ne dřív než příští rok,“ podotkl na dotaz Médiáře k marketingovému mixu. „Rádi bychom si to vyzkoušeli na nějakém menším trhu, jako je třeba Portugalsko,“ doplnil Dlouhý. Kampaň bude vidět globálně, celosvětový je totiž samotný záběr služby.

Prvním, podstatným nákladem chystané marketingové snahy byla samotná koupě domény Kiwi.com. Tu česká firma získala, potvrdil Médiáři Oliver Dlouhý, za 800.000 dolarů, tedy kolem 19 milionů Kč. Uvažovalo se přitom i o dalších názvech univerzálních v mnoha jazycích, v užších výběru byla Panda či Siesta. „Právní entita zůstává stejná, Skypicker.com, to bude přejmenované v čase,“ podotkla výkonná ředitelka Brešová.

Skypicker.com začal obchodně působit s rokem 2014 a skokově roste. V roce 2014 měl obrat 145 milionů Kč, v roce 2015 už 2 miliardy, letos podle dlouhého očekává tržby 8 až 10 miliard Kč (zisk před zdaněním při tom kolem 150 milionů). Aktuálně má firma 620 zaměstnanců – z toho 560 v Brně, dalších 60 v ukrajinském Kyjevě, kde sídlí call centrum. Přítomnost na Ukrajině chce firma letos zrušit, tentýž počet lidí by se měl ale objevit v Brně. Zaměstnanecký stav pak ke konci roku zřejmě dosáhne 1.000 hlav. „Růst počtu lidí reflektuje nárůst tržeb,“ podotkla výkonná ředitelka. „Masivně chceme rozšiřovat náš tým IT, vývojářů nebude nikdy dost,“ přiblížila.

Firma ale dál zůstane v moravské metropoli: „Nabíráme dál, nicméně zůstáváme dál v Brně. Založení pobočky v Praze jsme zatím odložili, aby se management nemusel rozkročit mezi dvě části firmy a mohl se soustředit na zkvalitňování služeb.“