Mediální koncerny Lagardere a Media Bohemia mohou provést změny programu rádia Zet, svého společného podniku, stanice zaměřené na zpravodajství a ekonomické informace. Nástupce českého vysílání BBC už nebude muset přes den zařazovat bloky v angličtině, stále ale musí zachovat převahu mluveného slova nad hudbou. Nařídila to regulační rada pro vysílání. Tu provozovatel žádal právě o dvě popsané změny licenčních podmínek.
Rada tento týden rozhodla, že v prvním případě může Zet vypustit všechny odkazy na bloky „BBC WS [World Service] v angličtině“ a „v českém jazyce“ z programového a vysílacího schématu a plnit jen novou podmínku „vysílání BBC WS v angličtině bude minimálně v úhrnném rozsahu 8 hodin denně“. To umožní rádiu Zet odsunout angličtinu do nočního času a přes den tak zaměřit program na tuzemské publikum výhradně v češtině.
V druhém případě se provozovatel Zet dožadoval toho, aby mohl zvýšit podíl hudby ve vysílání na 65 % a víc, místo dosavadních míň než 50 %. Licenční podmínku, že „v rámci vysílání (bloků) v českém jazyce musí časový rozsah vysílaného zpravodajství, publicistiky, vzdělávání, sportu a zábavy ve svém souhrnu převažovat nad celkovým rozsahem vysílané hudby“ měla nahradit nová ve znění „v rámci denního (24 hod) vysíláni musí časový rozsah vysílaného zpravodajství, publicistiky, vzdělávání a sportu tvořit alespoň 35% celkového rozsahu vysílaní“. S tím regulátor nesouhlasil.
Ztrátové Rádio Zet čeká letos zásadní rok, kdy se rozhodne, zda bude dál existovat. „Radio Zet je problém, to nezastírám,“ řekl prezident české pobočky Lagardere Michel Fleischmann na sklonku loňska, „dva roky jsme čekali na to, až budeme moci začít vysílat. Dva roky jsme čekali, než si Český rozhlas zařídí Plus, když si ho zařídil, tak nás rada do éteru konečně taky pustila,“ uvedl Fleischmann. „Jakmile komerční čísla nepůjdou nahoru, musíme se zamyslet, co s tím,“ podotkl k budoucnosti projektu.
Zetu uniká relativně nová konkurence v podobě zpravodajsko-publicistické stanice mluveného slova Český rozhlas Plus. Tomu pomohl vstup na velmi krátké vlny, těží také z toho, že ho provozuje a na svých ostatních stanicích propaguje Český rozhlas. Soukromý projekt Zet plánoval konkurovat tím, že zvýší podíl hudby a zároveň se víc v obsahu zaměří na ekonomiku, aby se stalo „rádiem pro střední a mírně vyšší management“.
Fleischmann přitom vidí problém v tom, že nikové rádio nemůže vykázat v oficiálním měření Radioprojekt oslnivá čísla, na které slyší mediální agentury, přes které nákup reklamy jde. „Nemáme ani marketingovou sílu jako má Český rozhlas,“ říká šéf Lagardere ke konkurenčnímu a poslouchanějšímu projektu Český rozhlas Plus. „Česká republika ještě není zralá, aby tu vznikl soukromý zpravodajský kanál,“ byl skeptický šéf Lagardere.