Na českém trhu je od prosince česká videobanka Recvideo.cz, provozuje ji pražské studio Leontynka Davida Vozdeckého. Aktuálně nabízí tisícovku klipů, které prodává za 499 Kč (19 eur) za kus. Průměrně mají stopáž 2 až 4 minuty. „Denně videobanku aktualizujeme o nové záběry politiků, umělců, budov, měst, ale třeba i o stroje určené na těžbu uhlí,“ láká Vozdecký.

Zima: hlavní konkurence Seznamu je Facebook

Seznam.cz chce podle svého generálního ředitele Pavla Zimy poskytovat uživatelům základní servis namísto Facebooku a rád by získal podíl z televizních reklamních rozpočtů.

Pavel Zima. Foto: Profimedia.cz

Pavel Zima. Foto: Profimedia.cz

Nové projekty typu nedávno spuštěných videozpráv nebo feedu z jiných internetových stránek jsou pro Seznam.cz důležité kvůli vytvoření co nejoptimálnější „skládačky“ jeho domovské strany. Pro firmu je totiž důležité, aby homepage Seznamu zajišťovala českým uživatelům základní servis, a aby ji tak vnímali namísto Facebooku. Právě Facebook představuje pro Seznam hlavního konkurenta. Na konferenci Czech Internet Forum to dnes uvedl generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima

„Dlouhodobě se chceme poprat spíš o televizní peníze, tedy o úplně nové rozpočty, které na internetu v tuto chvíli nejsou. Seznam Zprávy by měly dát naší homepage punc originality a vlastního zpravodajství,“ uvedl Zima v rozhovoru s Jánem Simkaničem, ředitelem společnosti Internet Info, která konferenci pořádá. Konkrétní byznys plán ale podle něj nová služba zatím nemá. „V tuto chvíli je naším primárním zájmem plnit uživatelskou potřebu, až potom budeme řešit peníze. Reálný plán tedy zatím nemáme, jen očekáváme, že Seznam Zprávy budou ziskové,“ řekl Zima.

„Novinky poskytují kvantitu, Zprávy původnost“

Podle Zimy se obsah videozpráv nekanibalizuje s už existujícím zpravodajským serverem Novinky.cz, který vzniká ve spolupráci Seznamu a vydavatelství Borgis. „Novinky.cz nám zajišťují základní zpravodajský servis z hlediska kvantity, kdy vydávají kolem 300 zpráv za den, a videozprávy by měly zase zpracovávat naše vlastní kauzy, založené na originální investigaci a na původních rozhovorech, zhruba dvacet až třicet zpráv denně. Někde se mohou v tématech potkat, ale v zásadě nám to nevadí, protože jde jen o rozšíření pohledu na věc,“ sdělil Zima. 

Tento fakt podle něj potvrzují i čísla: „Novinky.cz jsou zatím na svém, jejich návštěvnost ani ostatní ukazatele neklesly. Feed přidal Seznamu počty kliků – počet odkliků z homepage Seznamu se letos zvýšil o 20 %. Zatím nejsledovanějším článkem Seznam Zpráv se stal jeden z článků o volbách (450.000 zhlédnutí), počet zhlédnutí u dalších dvou z první trojky nejsledovanějších článků (opět šlo o článek o volbách a o článek týkající se policejního prezidenta) byl přibližně 400.000. Jinak se celková sledovanost Seznam Zpráv pohybuje kolem 2.000.000 zhlédnutí denně a kolem 200.000 až 300.000 přehrání videa denně. V tuto chvíli máme zhruba 70 citací našich unikátních informací po médiích, uvidíme, kolik to bude za rok. Návštěvnost Seznamu zůstává stabilní. Zhruba milion kliků denně přivedeme na weby jiných stran,“ uvedl Zima.

„Videa přijdou přímo na homepage“

Domovská strana Seznamu i vlastní služba Seznam Zprávy se budou podle jeho slov dále vyvíjet. „Plánujeme umístit živé videopřenosy přímo na homepage Seznam.cz, ale neřeknu, kdy přesně to bude. Je to však stav, k němuž se chceme dostat,“ prohlásil Zima. Na dotaz, proč Seznam Zprávy nevznikají pod hlavičkou už existujícího videoserveru Seznamu Stream.cz, Zima odpověděl, že firma chce do budoucna jako hlavní mediální značku prosazovat právě Seznam.cz. „V dlouhodobém horizontu proto možná dojde k mírnému utlumení ostatních značek a dominantní bude homepage Seznamu,“ řekl.

Prapůvodcem myšlenky vysílat videozprávy je podle něj zakladatel a ředitel Seznamu Ivo Lukačovič. „Chtěl je dělat už před pěti lety, ale tehdy na to nebyla doba. Během posledních dvou let se však změnila situace na trhu a my jsme vnímali prostor pro nové seriózní médium,“ prohlásil Zima.

Na otázku, proč Seznam.cz nekoupil některý z už existujících projektů typu televize DVTV, Zima odpověděl, že žádný hotový projekt, který by Seznamu vyhovoval, firma na trhu nenašla. „Proto jsme stavěli od nuly. S některými subjekty na trhu jsme ale domluveni na spolupráci, konkrétně s magazíny Forbes a Reportér a se serverem Neovlivni.cz. Ty někdy přicházejí s tématy, která stojí za zpracování, a my pak k nim vytváříme video.“

Na konferenci zazněly i připomínky k vyšší technické chybovosti Seznam Zpráv, ale ta je podle Zimy omluvitelná tím, že videozprávy chtějí být stoprocentně aktuální. „Na rozdíl od České televize, která svůj živý přenos připravuje třeba hodinu, my do toho jdeme jinak a já to vnímám jako výhodu, která by se v dlouhodobém pohledu měla ukázat. Například jsme měli jako první rozhovor s Andrejem Babišem těsně po volbách, byť s technickými problémy, zatímco Česká televize v tu dobu vysílala jen univerzální komentář Jakuba Železného k probíhajícím volbám. Při kauze s Greenpeace [aktivisté organizace Greenpeace obsadili začátkem října komíny chvaletické elektrárny na protest proti jejímu provozu – pozn. red.] jsme měli živě našeho člověka přímo na komíně,“ popsal Zima. Českou televizi podle něj berou Seznam Zprávy jako jediný český srovnatelný projekt s živým zpravodajstvím. „Videa vydavatelství Mafra jako konkurenci nevnímáme,“ dodal Zima.