Půjčkový crowdfunding Zonky plánuje do konce letošního roku spravovat portfolio čítající zhruba půl miliardy korun půjček, poskytnutých 3.500 až 4.000 klientů. Tým Zonky se během uplynulého roku rozrostl z pěti lidí na 60 zaměstnanců a nabírá další. Nábor i péči o zaměstnance dostala na starost nová manažerka Ester Danelová. Pro Médiář to uvedla zakladatelka a ředitelka Zonky Lucie Tvarůžková. Zonky současně obsazuje funkci finančního ředitele a hledá manažera risku a produktového manažera.
„Chceme postavit firmu specifickou v tom, že do ní stáhneme lidi z různých oborů, nechceme budovat další banku. Je mi jedno, jestli například produktovým šéfem produktu zubař, člověk z leteckého průmyslu nebo z IT firmy. Hledám spíš vizi a schopnost věci dělat,“ uvedla Tvarůžková. Kromě manažerky lidí bude podle ní Zonky obsazovat v dohledné době také funkci finančního šéfa. „Máme už vytipovaného kandidáta, ale nemohu zatím uvést jeho jméno, protože ten člověk nastoupí až v únoru,“ řekla Tvarůžková. Zonky podle ní také hledá nového manažera risku, který bude mít pod sebou proces rozhodování o poskytovaných půjčkách, a už zmíněného produktového šéfa, jenž bude mít na starost rozvoj celé platformy. Sama Tvarůžková si ponechá řídící roli.
„Jsem z novin zvyklá na určité napětí, protože jejich výroba je spojená se spoustou malých konfliktů silných osobností, které se v časovém presu snaží vyrobit to nejlepší. A v Zonky je totéž. Vlastně hledám lidi, kteří jsou schopni se o něco pohádat,“ říká.
Kromě řídícího týmu Zonky obsazuje i další pozice. „Nabíráme nové lidi v několika směrech. Na jedné straně ty, kdo se starají o zákazníky a mají už nějakou zkušenost, třeba z finančních ústavů a z bank, takže dokážou zákazníkům kvalifikovaně poradit, zároveň se ale v klasických bankách necítili dobře. Dále budujeme vlastní tým digitálního marketingu a chceme do něj lidi, kteří chtějí experimentovat. Pak také posilujeme celý náš technologický tým, protože budujeme a rozšiřujeme systém. Přijímáme hlavně Java programátory, přičemž tento tým by měl narůst zhruba trojnásobně. Opět hledáme specifický druh programátorů, tedy lidi, které baví být v těsném spojení s byznysovou částí,“ uvedla Tvarůžková.
Podle ní se Zonky snaží do zákaznické péče vybírat lidi, kteří sami používají sdílenou ekonomiku i jinde. „Když si k nám někdo přijde říci o práci, je pro nás velmi důležité, jak a čím to zdůvodní. Máme tu slečnu, kterou jsme najali až poté, co natočila tříminutové video o principu Zonky a o tom, jak by ho ona vysvětlila lidem. Se spolubydlící vytvořili loutkové divadlo s pohádkou o ovci, která je úplně oholená na kost, protože žabák jí půjčuje za draho. Nemá už žádnou vlnu na zimu. A do pohádky přijede lišák v kabrioletu, a od Zonky, jež v pohádce také vystupuje, uslyší: hele, žabáku, ty máš peníze, tady ovce je úplně oholená, co kdyby vy dva jste to dali dohromady? A žabák ostrouhá. Ta slečna byla přijata až na základě tohoto videa, a dnes vede celou zákaznickou péči,“ popisuje šéfka crowdfundingu.
Zákazníci Zonky si podle ní půjčují v průměru částky pohybující se kolem 100.000 Kč, což odpovídá i strategii tohoto crowdfundingu. „Nepodporujeme malé půjčky, kdy si člověk půjčuje na věci, na které by měl být schopen si ušetřit. Zaměřujeme se spíš na velké investice,“ prohlašuje Tvarůžková.
Investoři, kteří poskytují peníze na půjčky, podle ní představují několik základních typů: mezi ty, kteří investují na Zonky od začátku a dlouhodobě, patří často programátoři, kteří pro tento crowdfunding také často tvoří vlastní aplikace. Mezi další patří lidé z profesí, kteří musí sledovat nové trendy, například z marketingu, z obchodu, ale také z bank. „Investorská skupina je ale stále pestřejší. Máme ale i hodně investorů z řad studentů, hodně žen, hodně starších lidí, pro něž je to často jejich první investice,“ říká Tvarůžková.
Začátkem druhé půlky října spustila Zonky svou druhou televizní reklamní kampaň, která následuje zhruba půl roku po prvním spotu o Magdě, půjčující si na karavan. „První kampaň byla úspěšná v tom, že dobře představila službu, kdy ji ukázala jako lidskou a sympatickou, a vysvětlila její princip. Ale lidi si z ní odnesli také to, že chtějí-li si půjčit na Zonky, musí mít mimořádný životní příběh. Že musí být třeba právě svobodná ženská, co si chce půjčit na karavan, aby s ním objela svět. A to se snažíme druhou kampaní změnit a ukázat jim, že zajímavý je každý příběh, i když si chcete půjčit třeba na kuchyň,“ uvádí Tvarůžková.
Další cíl kampaně podle ní vychází z toho, že zákazníci Zonky začali využívat tento crowdfunding hodně pro refinancování svých stávajících půjček. „Řekli jsme si, že je to pro nás dobrá příležitost, že v Zonky jde o to, aby půjčování peněz bylo levnější. Takže oslovujeme lidi, zda si své půjčky, konto korenty nebo kreditky nechtějí zlevnit. Řada lidí, co si vzala úvěr před více než dvěma lety, jej má neúměrně drahý, protože v té době byly úrokové sazby vysoko, a u kreditek se úrokové sazby nehýbou už několik let. I o tom je spot.“
Největší potenciál Zonky podle Tvarůžkové spočívá v tom, že jde o půjčku vzbuzující emoce. „Lidi se normálně za půjčky spíš stydí, ale my máme zákazníky, kteří jsou ochotni se fotit a vystupovat v našich reklamních bannerech, že si u nás půjčili,“ uzavírá.