Celkem devět lvů pro české agentury Young & Rubicam a McCann. Připomeňte si letošní Cannes. — Po prologu teď Volvo fotbalistu Zlatana Ibrahimoviče z Eura veze domů.

Ztrátový týdeník Literární noviny bude od ledna vycházet jako měsíčník

Reklamní agentury ani sponzoři nemají o tradiční kulturní titul zájem, Miroslav Pavel ho dotuje ze svého a z peněz od státu.

Miroslav Pavel, vydavatel Literárních novin a bývalý šéf regionálních Deníků. Foto: Literární noviny

Miroslav Pavel, vydavatel Literárních novin a bývalý šéf regionálních Deníků. Foto: Literární noviny

Kulturní titul s víc než padesátiletou tradicí Literární noviny, dosud publikovaný v týdenní periodicitě, bude od ledna 2014 vycházet jako měsíčník. V čísle, které vyjde zítra, o tom informuje Miroslav Pavel, jehož firma Litmedia titul vydává. Šéfredaktorem je Petr Bílek, předtím dlouholetý šéf Reflexu.

„Literární noviny zatím nedokázaly dosáhnout nejenom ziskovosti, ale ani tzv. černé nuly. Pro reklamní agentury nejsme zajímavým partnerem,“ píše vydavatel. Tvrdí zároveň, že největší mediální agentura Médea začala noviny ignorovat poté, co vydaly text o jejím majiteli Jaromíru Soukupovi.

„I když volný prodej i počet předplatitelů roste, roste příliš pomalu. Financování proto zajišťuji z vlastních prostředků. Případné žádosti o sponzoring se zatím setkaly s nepatrnou odezvou,“ pokračuje Pavel.

Literární noviny vycházejí i díky penězům od ministerstva kultury. Podle jeho údajů žádala Pavlova Litmedia na letošní rok o 5,1 milionu Kč, dostala jen 1 milion, stejně jako rok předtím. Pavel Literárky vydává od jara 2009. Poslední údaje o svém hospodaření poskytla jeho Litmedia právě za rok 2009 – tehdy při tržbách 2,7 milionu Kč skončila ve ztrátě 5,3 milionu.

„Dotace ministerstva kultury pokrývala v loňském roce necelých 9 % nákladů. Celkové náklady byly zhruba 11,4 mil. korun. Letos to bude zřejmě o něco méně při stejné výši dotace, protože jsme zavedli dva nové produkty Biblio a Harmonii života – na lepším papíře,“ sdělil Médiáři vydavatel.

Zmíněná příloha Biblio vyjde ve čtvrtek 12. prosince poprvé také přiložena k pražskému vydání Lidových novin. „Celkový tištěný náklad bude tedy 26 tisíc. Ještě do konce roku tento experiment spolu s Lidovými novinami vyhodnotíme a rozhodneme se,zda v tom budeme pokračovat i v příštím roce,“ podotkl Miroslav Pavel.

Literární noviny si jako měsíčník mají zachovat novinovou podobu, stran budou mít víc a v každém čísle budou vycházet přílohy Harmonie života a Biblio. Jednotlivé výtisky zdraží, celkové roční předplatné má ale díky snížené periodicitě být nižší. Cena bude 49 Kč za jednotlivé vydání. Roční předplatné bude činit 588 Kč a senioři, učitelé, knihovny a studenti budou mít nárok na 30% slevu (s ní bude roční předplatné činit 412 Kč). Vydavatel zároveň spouští doprovodné aktivity jako čtenářský klub či akademie.

Změny budou také personální. Budu se snažit snížit počet externistů. Část novinářů je spojena s přílohami, které zůstanou zachovány. U těch, kteří působí v redakci stále, hledáme řešení ve vazbě na rozvoj webu. Definitivní závěry učiním nejdříve koncem února příštího roku, až si nová periodicita ‚sedne‘,“ plánuje vydavatel.

TEXT MIROSLAVA PAVLA Z LITERÁRNÍCH NOVIN Z 5. 12. 2013

Milé čtenářky, vážení čtenáři!

Když jsem před čtyřmi roky kupoval od sociální demokracie týdeník Literární noviny (dostal jsem se tehdy do konfliktu s Jiřím Paroubkem kvůli obsahu Literárek a jmenování Petra Bílka šéfredaktorem), byl jsem přiměřeně optimistický. Samozřejmě, nepředpokládal jsem, že budeme prodávat statisíce výtisků a že se budeme topit v inzerci. Skutečnost je ovšem taková, že Literární noviny zatím nedokázaly dosáhnout nejenom ziskovosti, ale ani tzv. černé nuly. Pro reklamní agentury nejsme zajímavým partnerem. Největší z nich, Médea, nás dokonce úplně vyškrtla poté, co se Michal Komárek zabýval mediálními aktivitami jejího majitele. A i když volný prodej i počet předplatitelů roste, roste příliš pomalu. Financování proto zajišťuji z vlastních prostředků. Případné žádosti o sponzoring se zatím setkaly s nepatrnou odezvou.

Rozhodl jsem se proto, že počínaje lednem 2014 budou Literární noviny vycházet jako měsíčník. Zachováme polygrafickou novinovou podobu, zvýšíme počet stran a v každém čísle budou nejméně dvě přílohy – Harmonie života a Biblio. Další přílohy – Interview, Pražská kulturní revue, Pražská knižní revue, Dossier a Regiony kultury – budou vycházet nepravidelně. Každé vydání Literárních novin – pro volný prodej i pro předplatitele – bude zabaleno ve fólii, což umožní vkládat i jiné přílohy. Rádi bychom například pro tento účel získali menší knižní publikace.

Důležité je, že jsme sice zvýšili cenu za jeden výtisk ve volném prodeji (adekvátně rozsahu novin), ale současně nižší periodicita znamená výrazně nižší cenu předplatného. To se stává nyní ještě výhodnější. Současně začíná od ledna příštího roku působit Klub kritického myšlení Literárních novin, který naváže na dobrou tradici Živých Literárních novin a nabídne čtenářům další benefity. Startuje také Akademie Literárních novin s nabídkou seminářů, kurzů a konferencí.

Toto vydavatelské rozhodnutí má ale i další souvislosti. Tištěné noviny se v současnosti zjevně dostávají do další fáze dlouhodobé krize. Pro zachování Literárních novin jsme proto zvolili měsíční periodicitu a současně významnější podíl na webu. Adekvátně bude posílena i re- dakce Literárky.cz. Tato kombinace by měla zajistit, že značka Literárních novin jako kvalitní české žurnalistiky s otevřeným a kritickým pohledem na domácí i zahraniční témata zůstane zachována. Zachovejte nám přízeň i vy, čtenářky a čtenáři!

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr