Nejoblíbenějším mobilem na českém internetu se za rok 2016 stal Xiaomi Redmi 3, vystřídal značku Huawei. Mezi notebooky kraloval Air od Applu, sluchátka chtěli lidi nejvíc od Applu. Kateogiri knih ovládla J. K. Rowlingová a její ‚dospělý‘ Harry Potter a prokleté dítě. Údaje sesbíral nákupní portál Heureka.cz. Vítězové jeho soutěže Produkt roku byly vybráni z milionu recenzí, které produktům na internetu Češi loni udělili. Zároveň se žebříček vytváří na základě počtu uživatelů, kteří o produkt projevili zájem, a podle počtu nákupů v e-shopech.
Mobilní telefony letos bez Samsungů
V kategorii mobilních telefonů se loni od začátku soutěže staly zřejmě největší změny. „Posledních šest let se mezi vítězi nebo finalisty vždy objevovaly telefony značky Samsung. Letos poprvé je finálová trojka bez jejich účasti – vítězem je před Applem a loňským Huaweiem čínská značka Xiaomi Redmi 3,“ říká Alexandra Čermáková, obsahová manažerka nákupního portálu Heureka.cz. Historicky první ročník kromě Samsungu ovládly také telefony značky Nokia. Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung byl v loňském roce spojen se globálním skandálem kolem řady mobilních telefonů Galaxy Note 7, které vybuchovaly a samovolně se vzněcovaly. Zda má tato skutečnost spojitost s menší oblibou nákupů Samsungů v Česku, není prokázáno.
Historické srovnání kategorie Mobilní telefony
Produkt roku 2016 | Produkt roku 2015 | Produkt roku 2014 | Produkt roku 2013 | Produkt roku 2012 | Produkt roku 2011 | |
Vítěz | Xiaomi Redmi 3 | Huawei P8 Lite | Samsung Galaxy S4 mini | Samsung Galaxy S3 mini | Samsung Galaxy S III | Samsung |
Finalisté | Apple iPhone 5S | Apple iPhone 5S | Apple iPhone 5S | Apple iPhone 5 | Apple iPhone 4S | Nokia |
Finalisté | Huawei P8 Lite | Samsung Galaxy S6 | Samsung Galaxy S4 | Nokia Lumia | Apple iPhone 5 | Nokia |
Zdroj: Heureka.cz
Češi jsou podle podle historických výsledků soutěže Produkt Roku poměrně konzervativní a jejich preference se tolik nemění. „Sledujeme, že vítězové v soutěži Produkt Roku jsou často pokračující modely minulých vítězů nebo vylepšené verze stávající produkty – zkrátka když si zákazníci něco oblíbí, jen tak se toho nepustí,“ říká Alexandra Čermáková.
Nejméně podléhá módním vlivům a novinkám kategorie Parfémy. „V této kategorii se v podstatě od začátku soutěže objevuje pět vůní, které se točí pořád dokola. Letos se produktem roku stala oblíbená vůně Chloé Chloé,“ doplňuje Čermáková. Paradoxně jsou však parfémy kategorií, ke které píší zákazníci podle dat Heureky recenze na internetu nejčastěji. „Dokonce produktem s absolutně největším počtem recenzí je právě parfém,“ dodává Čermáková.
Výsledky hlavních kategorií soutěže Produkt Roku 2016
Kategorie | Produkt Roku 2016 |
Čtečky elektronických knih | Amazon Kindle Paperwhite 3 |
Digitální kamery | SJCAM SJ4000 |
Digitální fotoaparáty | Nikon D3300 |
DVD a Blu-ray přehrávače a rekordéry | Samsung DVD-D530 |
Erotické pomůcky | Vibe Therapy Zest |
GPS navigace | TomTom Start 25 Regional Lifetime |
Herní konzole | Sony PlayStation 4 500GB |
Holicí strojky | Philips S5100/06 |
Hry pro konzole | FIFA 17 |
Hry pro PC | GTA 5 |
Chytré hodinky a náramky | U Watch U8 |
Kávovary, čajovary, espressa | DeLonghi EC 680 |
Knihy | Harry Potter a prokleté dítě - Jack Thorne, John Tiffany, Joanne K. Rowlingová |
Krmivo pro psy | Brit Premium Adult L 15 kg |
Kulmy a vysoušeče vlasů | Remington Ci95 Pearl kulma |
LCD monitory | Samsung S24D300H |
Lednice | Samsung RB-F310G RB31FERNCSA |
Mobilní telefony | Xiaomi Redmi 3 2GB/16GB |
MP3 a MP4 přehrávače | Apple iPod shuffle 4. generace 2GB |
Myčky nádobí | Bosch SMS 53L18 |
Notebooky | Apple MacBook Air MMGF2CZ/A |
Parfémy | Chloé parfémovaná voda |
Pneumatiky letní | Dunlop SP Sport BlueResponse |
Pneumatiky zimní | Barum Polaris 3 |
Pračky | Whirlpool AWS 63013 |
Reprosoustavy a reproduktory | JBL Go |
Sluchátka | Koss Porta Pro |
Tablety | Alcatel OneTouch PIXI 8 WiFi |
Televize | Samsung UE32J5100 |
Vysavače | Zelmer ZVC 425 HT |
Zdroj: Heureka.cz
V rámci soutěže Produkt roku jsou oceňovány a označovány produkty, které mají nejlepší hodnocení, uživatelé si je nejčastěji zobrazují a zároveň patří v e-shopech k těm nejprodávanějším. Cílem soutěže je pomoci zákazníkům při rozhodování o tom, jaký konkrétní produkt zakoupí. Více informací včetně výsledků ze všech kategorií je dostupných na webu soutěže Produkt roku.
Retailek je mediálním partnerem ocenění Shop roku