Slavíte letos v listopadu 10 let od založení své agentury, na co jste nejvíc pyšní?
Že se nám podařilo vybudovat firmu opravdu od píky bez sponzorů a poctivě tvrdou prací. Taky na to, že jsme dokázali dát a udržet pohromadě kolektiv skvělých lidí, kteří vyznávají pravidla svobodné firmy, kde se měří úspěch podle výsledků, ne podle prosezeného času v kanceláři. Jsem pyšný na to, že jsme vyrostli, ale nezpychli.
Co se vám naopak nepovedlo? Co berete jako hlavní potíž, kterou jste museli překonat?
Rozhodně to, že jsme zpočátku vždycky vyslyšeli přání klientů do posledního detailu. Dřív jsme byli extrémně proklienští, klient si vymyslel libovolnou blbost a my jsme řekli „jasně, super nápad, uděláme to“, i když jsme si o tom mysleli své. Trvalo nám docela dlouho naučit se říkat ne. Ale právě to nás posunulo nejvíc za poslední dva až tři roky, díky tomu se nám podařilo dostat ze segmentu nejmenších firem k těm středně velkým a saháme si už i na korporátní trh. A to vše díky tomu, že jsme se naučili říkat klientům NE na jejich mnohdy až hloupé nápady. Začali jsme říkat „my jsme odborníci a podle nás to bude tak a tak, jinak vám to nebude fungovat“. Většina klientů to je ochotna pochopit, a hlavně je pak s výsledkem spokojena, protože to funguje!
Jaké byly hlavní projekty? Změnily směrování firmy?
Srdcovka je věrnostní program Algidárky, který jsme dělali pro Unilever pět let. Získali jsme ho náhodou zhruba rok po založení agentury a byla to pro nás obrovská škola. Do té doby jsme ani netušili, co to je SAP, tady jsme s ním museli dělat integrační propojení. Kromě webu a online marketingu jsme se o Algidárky starali i offline – nákupy dárků, kompletace, posílání. Byl to hezký projekt.
Asi nejvíc nás změnil vyhraný tendr u společnosti Metrostav Development v roce 2013. Tehdy jsme jako úplní zelenáči naskočili do developerského trhu. Zvládli jsme to myslím na jedničku a začalo se o nás v tomto směru mluvit. Od té doby se na developerský trh hodně specializujeme. Kromě Metrostav Development jsou našimi klienty třeba CPI nebo Cushman & Wakefield.
Děláte nejvíc právě pro developery?
Chvíli to tak vypadalo, jenže pak přišly zase vlivy z venku, na které nemáme páku, a jak se dnes moc nestaví a developeři prodávají prakticky bez nutnosti propagace, ubylo pro nás práce. Tak jsme se rozhlédli jinde. Hodně se nám daří letos v hoteliérství, pracujeme třeba na webu pro Panorama Hotel Praha, a podařilo se nám dostat i do retailu, kde obhospodařujeme několik značek společnosti Emco.
To zní dost různorodě.
Možná, ale každý web je svým způsobem stejný. Aby fungoval, je jedno, jestli je pro hotel nebo prodává sušenky. Ano, každý musí mít svůj specifický modul, ale základ je stejný. Nicméně pochopili jsme, že se musíme specializovat. Proto zmiňuju tyto obory. Dřív jsme dělali vše, a to nepůsobilo pro klienty příliš důvěryhodně. Dnes si hledíme pár oborů, kterým opravdu rozumíme i s velkým přesahem do byznysu klientů.
Chvíli jste figurovali i v Kindred Group, jak to tehdy bylo?
Vtipná epizoda. Před založením Kindred Group jsme hodně spolupracovali s firmou Hokosoft. Michal Nýdrle tehdy měl ve firmě problém s vývojáři. Tak jsme se dostali k tomu, že jsme si společně s Hokosoftem šli sednout do Drtinky do skupiny Kindred Group. Byli jsme tam necelý rok. Nedávalo to tehdy pro nás smysl. Oni dělali hodně kreativy a zajímavých webových zakázek při tom nebylo tolik, aby nám to zaplatilo relativně vysoké náklady na prostory a služby skupiny. Určitě toho ale nelitujeme, poznali jsme tam spoustu fajn lidí a dost nám to dalo.
Mluvíte zatím o webech, ale nejste jen webová agentura, že?
My na webech vyrostli. První čtyři roky jsme dělali jen weby. Ale pak jsme zjistili, že je to hrozná honička, každý měsíc sehnat nové zakázky. Navíc stávající klienti řešili, že potřebují na weby dostat návštěvníky. Začali jsme tedy nejdřív se SEO, optimalizací pro vyhledávače, a to se nám povedlo. Bylo to v době, kdy se SEO v naší cenové relaci dělalo ještě hodně špatně, míchaly se do toho různé spamové odkazy a podobné podvůdky. My jsme věděli, že to nebude dlouho trvat a Google tomu zatne tipec. Takže jsme SEO od začátku dělali tak, jak by se mělo. Vylepšovat web, psát texty, shánět kvalitní články s odkazy – tak trochu PR. A to se nám opět vyplatilo. Dnes SEO děláme pro několik velkých klientů, kteří jsou u nás od začátku, jako třeba pojišťovna Ergo. Myslím, že díky nám ušetřili za ty roky miliony korun, které by jinak dali velké agentuře, a výsledky mají skvělé. Po SEO přirozeně přišly výkonnostní kampaně PPC, real-time bidding. A nejmladší je naše oddělení pro Facebook a Instagram.
Děláte na sociálních sítích i kreativu?
Obsahovou správu Facebooku děláme na profesionální úrovni tak rok, předtím jsme se to učili. Dnes už umíme udělat solidní redakční plán s nápadem, s linkou, která všechno propojí. Máme v týmu nově i kreativce, fotografa a grafika. Teď právě připravujeme nové kampaně na Facebook pro příští rok pro Emco. Jedním z mých cílů do příštího roku je rozjet u nás na plné obrátky právě kreativu.
Klienta v onlinu tedy dokážete obsloužit komplexně?
Určitě, pro své klienty zajišťujeme i různé přesahy na PR nebo DTP, outdoor reklamu. Máme kolem sebe dost spřátelených agentur, některé už z doby Kindredu. Ale interně zvládneme, cokoli si z onlinu usmyslí. Navíc děláme každé dva měsíce byznys snídaně pro naše klienty. Jednak se tam setkávají a mluví spolu, jednak se je tím snažíme vzdělávat. Zaměřujeme se na to, aby si dokázali pod naší prací představit odvedené hodiny a aby si uměli sami zkontrolovat, jak to funguje. Klient je vždy spokojenější, když si sám dokáže spočítat, zda se mu vyplatíme, nebo ne. A na internetu je výhodné, že se dá mnoho věcí opravu dobře měřit.
Máte zkušenosti i se startupy.
V době, kdy se v Americe objevil Groupon, jsme taky chtěli udělat svůj slevový portál. Ale jak to bývá, jelikož jsme tomu nedávali prioritu, než jsme dokončili vývoj, vynořil se tu Slevomat a několik dalších portálů. Viděli jsme, že je po tom hlad, tak jsme nakonec náš produkt nepustili a nabídli ho jako krabici. Nejdřív s názvem Slevomat-aplikace.cz, což se nelíbilo tehdy ještě neznámému Tomáši Čuprovi, proto jsme změnili název produktu na Slevová aplikace. Za dva roky jsme takových portálů zprovoznili kolem padesáti. A ty dva roky to tvořilo velkou část našeho obratu. Trh se postupně zkonsolidoval, dnes už jich funguje jen pár.
Neměl bych zapomenout ani na Ladybox. Byla to zásilka pro mladé slečny s několika vzorky kosmetiky, která jim každý měsíc chodila přímo do schránek. Tvořili jsme projekt na klíč hekticky spolu s autorem, web včetně celé kreativy a marketingu. Projekt fungoval dva až tři roky a dostal se na odběry několika tisíc balíčků měsíčně. Autor jej pak celkem dobře prodal a projekt překvapivě skončil.
Se startupy je to složité v tom, že málokterý přežije dlouhodobě. Stíhat jejich tempo v jejich překotném startu je vyčerpávající. Poslední dobou si zkoušíme se společníky spíš hrát s vlastními startupy, kterým Fresh zajišťuje profesionální zázemí.
Rodinná firma
Agentura Fresh Service existuje od listopadu 2007, zaměřuje se na internetová řešení – tvorbu webových stránek, e-shopy, online marketing, poslední rok též na kampaně na sociálních sítích Facebook a Instagram, včetně kreativy. Zaměstnává 14 lidí, loni zaznamenala obrat přes 8 milionů Kč. Jednatelé a společníci firmy Ondřej Prokop a Marek Kříž jsou bratranci, jejich předci podnikali už za první republiky.
Text je placenou inzercí společnosti Fresh Services