
Mark Waugh, globální marketingový ředitel Newcastu. Foto: Jarda Šícha
Na pražskou konferenci Newcast pozvali organizátoři Marka Waugha, globálního marketingového ředitele této contentové agentury z uskupení ZenithOptimedia, zodpovědného i za obsah z Velké Británie. Ten představil účastníkům deset globálních trendů v content marketingu, které by měly nejvíc ovlivnit dění v této oblasti v nejbližší době. Co se tedy podle nej stane?
- Dojde k nárůstu strategií značek stojících právě na tvorbě vlastního obsahu k propagaci. Význam příběhů a obsahové tvorby v současném rychle se měnícím digitálním prostředí neustále vzrůstá a značky by měly tyto atributy při své komunikaci využívat.
- Mění se agenturní prostředí, v němž se zadavatelé pohybují, a to do té míry, že to lze označit za vznik nového komplexního ekosystému, zahrnujícího řadu nově vzniklých specializovaných agentur – mediálních, PR, reklamních, digitálních, výkonnostních nebo agentur pro sociální média –, přičemž všechny pracují s obsahem.
- Stále silněji se projevuje nástup nových talentů, využívajících nové technologie – youtuberů, bloggerů, specialistů na krátké formáty, vývojářů aplikací, datových vizualistů, datových žurnalistů.
- Nadále přitom platí, že v oblasti obsahu zůstává králem video. Je to nejrychleji rostoucí formát, a to i přesto, že se mění obrazovky, jimž dáváme při sledování obsahu přednost. Video zůstává preferovaným formátem jak pro spotřebitele, tak pro marketéry značek. Reklamní investice určené pro něj proto sílí.
- Sociální kanály se stávají partnery v oblasti placených médií – umožňují sdílení obsahu, stávají se novou televizí.
- Chatovací platformy získávají nadvládu – jsou nositeli obsahu ke sdílení one-to-one.
- Mladí lidé ve věku od 12 do 24 let se stávají závislými na vizuálním obsahu, s čímž souvisí fakt, že u nich na stále větší popularitě a důležitosti získávají obrázkové sociální sítě Instagram, Snapchat či Pinterest.
- Stírají se bariéry mezi redakčním textem a reklamou - tři ze čtyř vydavatelů už nabízejí nějakou formu nativní reklamy na svých stránkách.
- Mění se a rozvíjejí způsoby měření efektivity obsahu, které berou v potaz nové chování spotřebitelů – míra interakcí, strávený čas, nové nereklamní metriky (ROI of content).
- Bariéry, které doposud držely klienty zpátky, v návaznosti na výše uvedená pravidla padají. Klienti postupně přehodnocují, do jakých druhů obsahu investovat své reklamní rozpočty, učí se využívat nové nereklamní metriky a počítat si návratnost investic do obsahu (ROI of content) sami, bez agentur.