Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

10 zásad novinařiny značek

Jakými pravidly se řídit, když chce firma fungovat coby vydavatelé původní obsahu, který má pomoci zlepšit digitální pověst

Shrňme si dnes nejdůležitější pravidla, nad kterými by měl každý „vydavatel“ pečlivě uvažovat během integrace novinařiny značky (brand journalism) do komunikační strategie firmy.

1. Buď poctivý. Už nejsi na trhu sám. Už to není jen o tom, co chceš sdílet ty. Čas, kdy sis dovolil mluvit dolů k lidem, vypršel. Ted je čas na rovnoprávnou konverzaci. Jde o to, do jaké míry jsi osobně ty ochoten angažovat lidi, na kterých ti záleží, do přirozené kvalitní konverzace.

2. Buď zvědavý. Co si lidé říkají o tobě? Pokud je ti jedno, co si myslí klienti, zaměstnanci, potencionální obchodní partneři nebo trh vůbec, nepouštěj se vůbec do novinařiny značky.

3. Nelži. Pravda zvítězí a v digitálním prostoru není kam se schovat. Druhá věc je, jak tu pravdu sdílet, aby pomohla a nezranila.

4. Buď trpělivý. Jestli chceš vidět výsledky za týden, měl by ses pustit do jiného druhu komunikace. Novinařina značek potřebuje čas na vybudování komunity, ale výsledky – pevná komunita věrných následovníků a takzvaných ambasadorů - si zaslouží si počkat.

5. Buď férový. Pokud se na webu objeví negativní poznámky o firmě, o výrobcích, nebo o managementu firmy a komentáře jsou opodstatněné, měj odvahu je přijmout. Měj odvahu jim čelit, pochopit a pokusit se z toho něco naučit.

6. Nepokradeš. Nevykrádej obsah jiných webů a informačních zdrojů, neodcizuj jiným jejich nápady a komentáře. Pokud musíš něco nebo někoho citovat, pojmenuj zdroj informací.

7. Buď štědrý. Jestli konkurence přinesla novinku, o které by tvoji klienti měli vědět, neboj se o tom napsat. Může to znít jako bláznivost dělat PR pro konkurenci. Na druhou stranu to bude tvůj web, ke kterému se budou čtenáři vracet, protože to jsi právě ty, kdo jim nabízí přehled a rovnováhu. Neboj se sdílet fotky ze svých továren a pracovních procesů. Novináři si je budou stahovat a budou tě citovat. Štědrost se vždycky vrátí.

8. Buď lidský. Lidské příběhy jsou srdce novinařiny značek. Bez silných emocionálních příběhů by novinařina neexistovala. Bez lidských příběhů by neměl ani tvůj web existovat. Lidé si rádi přečtou příběhy klientů a spolupracovníků a budou je cítit blíž. Novinařina značky je neskutečný nástroj na posílení interní komunikace. Proč ji nevyužít?

9. Buď autentický. Zapomeň na veškerý průmyslový slang. Nikdo ho nepotřebuje a v podstatě ani ty. To neznamená, že musíš vynechat úplně všechna klíčová slova pro tvou firmu. Používej je, ale šikovně tak, aby ti pomohly zlepšit si pozici ve vyhledávačích. Mluv a piš jasně, srozumitelně a k věci. Lidé si toho budou vážit.

10. Buď lídrem. Když vypukne krize, nikdo jiný nemůže reprezentovat tvoji firmu lépe než ty. Buď připravený. Měj odvahu vystoupit před kamerou tak, aby první věc, kterou najdou lidé, když hledají tvoje stránky, bylo video s tebou. Zde sdílej, co se stalo a ukaž soucit a zodpovědnost. Měj odvahu přijmout chyby a ukázat, jak se chystáš je opravit.

*

Jinými slovy, buď lidský, pokorný a poctivý člověk i manažer firmy. To jsou vlastnosti, kterých si lidé váží u lídrů. Novinařina značky je strategické rozhodnutí - signál, že tvojí firmě není jedno, co se děje kolem ní a že je připravená přijmout svoji roli ve společnosti zodpovědně.

Jde o leadership první třídy v řízení firmy a v komunikaci.