Jak jsme žebříček sestavili? Týden co týden jsme obesílali pěticí vybraných kampaní víc než třicítku vybraných osobností tuzemské komunikační branže. Každý z nich mohl udělit každé kampani od 0 do 100 %. Celkové číslo vyjadřuje průměr jejich hodnocení. Každý týden hodnotilo minimálně osm osobností z branže.
V následujícím celoročním žebříčku uvádíme 25 těch, které v naší Reklamní katovně obstály, tedy dostaly v průměru víc než 50 %. (Hned na 26. místě přitom skončila asi nejvýraznější kampaň loňska, totiž Fofola, pro venkovní nosiče a ve videu.)
1. Uvidíme se na hřišti (74 %)
Konektor pro Českou ragbyovou unii
Ragbistka Kateřina Wackermannová letos doskočila Konektoru pro cenné vítězství. Náborová kampaň, kde vystupuje, dostala od osobností v našem kritickém klubu vůbec nejvíc bodů. A nebylo to snadné. Fotograf Miro Minarových přiměl Kateřinu, aby skočila dvacetkrát, než byl se snímkem spokojen. Z kampaně byli nadšeni nejen odborníci, ale také ragbyové kluby, kterých je dnes v Česku celkem 30 a další přibývají. Sami kampaň vyvěšovali na více než 600 středních a vysokých školách. Jinak se kampaň na jaře objevila v časopisech pro dívky, celostranu redakčního prostoru jí věnoval také Blesk! „Celkově sledujeme letos velký posun ve vnímání ženského ragby, ještě loni spousta lidí nevěděla, že se vůbec hraje,“ říká Martin Charvát, kreativní ředitel Konektoru. Na kampani se kromě něho podílel také art director Ian Adams a copywriter Ondřej Souček.
2. Star Wars: A Musical Show (71 %)
WMC/Grey pro Film Music Prague
Už jste viděli nové Star Wars? V prosinci jste si mohli zajít i na koncert hudby Johna Williamse. Jeho partitura pro Imperial March je hlavním motivem minimalistických plakátů, které na něj lákají. „Jsme moc rádi, že se podařilo trefit motiv, který dá lidem ten příjemný prostor pro secvaknutí. Ta hranice je ale strašně tenká. Dlouho jsme laborovali s mnoha variantami v inverzním provedení a stále to nebylo ono,“ říká David Suda, kreativní ředitel WMC/Grey, kterému s kampaní pomáhala Kateřina Hlávková a Martin Skalický. Na počátku byl brief od Nikoly Bojčeva, ředitele festivalu Film Music Prague. „Rád bych rozptýlil obavy z Katovny o mediálním nasazení. Kampaň využívá média přiměřená propagaci koncertu v Rudolfinu. Tedy CLV po Praze, velkoformátové plakáty, letáky a online podporu,“ reagoval Suda na pochyby, že tak dobrá kampaň určitě nebyla velká.
3. Ve vašich službách - Bezdrát (69 %)
Saatchi & Saatchi pro T-Mobile
Byla to reklama, co připomínala spíš krátký špionážní film. „S Ivanem jsme každou story konzultovali a ladili. V jeho šatně jsme spolu vykouřili pár krabiček cigaret, ale stálo to za to. Zrovna když jsme takhle ladili spot Bezdrát, měl těsně před premiérou svého režijního debutu – hry Výtah. Všechno bylo velice hektické, Ivan byl v jiném světě,“ vzpomíná Ondřej Hübl, kreativní šéf Saatchi & Saatchi, se kterým na kampaních T-Mobilu spolupracují group head Yaro Pružinec, textaři Ádek Rovný a Ádek Roučka spolu s art directory Viktorem Říhou a Matúšem Nemčíkem. „Nosí další a další fóry, z nichž se natočí jen malý zlomek,“ dodává Hübl.
4. Kanibal Lejstr - Přestupní karta (66 %)
Ogilvy & Mather pro Air Bank
Tlusťoch z tradiční a fešák z nové banky, není to už ohrané? „Reklama Air Bank má sílu právě v tom, že koncept drží dlouho. I z testů vychází, že obnošenost je prakticky nulová. Zkušený marketér rozlišuje mezi vlastním vnímáním a vnímáním cílové skupiny,“ říká Tomáš Belko, autor scénářů a kreativní šéf Ogilvy. Spolu s ním se tu realizují Samir Hauser, Petr Radotínský, stratégové Tomáš Mrkvička, Jakub Hodboď a klient Jakub Petřina. „Když se točí, je to nacvičené a natočí se až sedm kousků za den. Sníží to náklady,“ dodává Belko s tím, že všechny od herců až po klienta tu považuje za kamarády. I proto to prý funguje.
5. Vyhněte se tomu, co mají včely rády (62 %)
McCann pro Náš grunt
Nechali včely otestovat „zdravé“ masově vyráběné produkty. Ukázalo se, že obsahují tolik cukru, že z nich včely vyprodukovaly med! „Kampaň vzbudila poměrně velký zájem nejen u nás, ale i v zahraničí, kde už je osvěta proti přidanému cukru pokročilejší. Zaznamenali jsme také diskuze o tom, jestli je vůbec možné, aby včely tento med opravdu vyrobily. Odpověď je ano,“ říká Klára Palmer, kreativní ředitelka McCann. Pomáhali jí kolegové Lars Killi, Richard Axell, Gerrit John Gerischer, včelař Paul Eckstein a režisér Rudolf Havlík. Natáčení videa bylo zajímavé. „Ne vždy kolem vás chodí štáb zahalený od hlavy až k patě. Připadala jsem si jako v NASA,“ říká Klára Palmer.
6. Vietnamcům se netyká (61 %)
Družina pro Centrum pro integraci cizinců
7. Fashion film s Leošem Marešem (60 %)
Jakub Jahn a Jiří Turek pro značku Blažek
8. Dodáváme energii českému filmu již 10 let (59 %)
Young & Rubicam pro RWE
Video už není na webu dostupné.
9. Pardál podává ruku pražské kavárně (59 %)
Kaspen/Jung von Matt pro Budějovický Budvar

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál
10. Slavíme 190 let (59 %)
Young & Rubicam pro Českou spořitelnu
11. Nová vizuální identita (57 %)
Studio Najbrt pro Botanickou zahradu Praha
12. Bikiny / Moustache / Jaws (57 %)
Jandl pro Bread Gap
13. Staré umění VUT FU (57 %)
Adam Hrubý pro VUT Brno
14. Starring you, this summer (56 %)
Studio Najbrt pro KVIFF
15. Probudí ve vás zájem o umění (56 %)
Pavel Abrahám pro Národní galerii v Praze
16. Žádná hvězda nechce chybět! (54 %)
Jakub Kohák pro Českou fotbalovou reprezentaci
17. Daruj knihu a čas na čtení (54 %)
Karolína Dostálová a Prodigis pro Martinus.cz
18. Král a hokej (53 %)
VCCP pro Krušovice
19. Česká raketa (52 %)
Mustard pro Škodu Auto
20. Společně pro české zlato! (52 %)
Ogilvy & Mather a MUW Saatchi & Saatchi pro Plzeňský Prazdroj
21. Tvoje dobrodružství – bazén Sušice (52 %)
Ladislav Plecitý pro Sportoviště města Sušice
22. Na každého jednou dojde (51 %)
Havas Worldwide Prague pro Národní muzeum ČR
23. Moudrá rada nad zlato (51 %)
Yinachi pro Kooperativu
24. Vše, co potřebujete, je VW (51 %)
DDB pro Volkswagen užitkové vozy
25. Ve vašich službách – Ještěr (51 %)
Saatchi & Saatchi pro T-Mobile
Text: Jan Patera

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Búřil, Hynčica, Novák: Potřebují mediální měření v Česku evoluci, nebo revoluci?
