25 nejlepších českých reklam roku 2015

Od ledna 2015 jsme s časopisem MarketingSalesMedia a osobnostmi reklamní branže rozebrali celkem 217 kampaní, které stály za zmínku. Tady je 25 nejlépe hodnocených.

Jak jsme žebříček sestavili? Týden co týden jsme obesílali pěticí vybraných kampaní víc než třicítku vybraných osobností tuzemské komunikační branže. Každý z nich mohl udělit každé kampani od 0 do 100 %. Celkové číslo vyjadřuje průměr jejich hodnocení. Každý týden hodnotilo minimálně osm osobností z branže.

V následujícím celoročním žebříčku uvádíme 25 těch, které v naší Reklamní katovně obstály, tedy dostaly v průměru víc než 50 %. (Hned na 26. místě přitom skončila asi nejvýraznější kampaň loňska, totiž Fofola, pro venkovní nosičeve videu.)

1. Uvidíme se na hřišti (74 %)

Konektor pro Českou ragbyovou unii

Inzerát Skok. Agentura Konektor pro Českou ragbyovou unii

Inzerát Skok. Agentura Konektor pro Českou ragbyovou unii

Ragbistka Kateřina Wackermannová letos doskočila Konektoru pro cenné vítězství. Náborová kampaň, kde vystupuje, dostala od osobností v našem kritickém klubu vůbec nejvíc bodů. A nebylo to snadné. Fotograf Miro Minarových přiměl Kateřinu, aby skočila dvacetkrát, než byl se snímkem spokojen. Z kampaně byli nadšeni nejen odborníci, ale také ragbyové kluby, kterých je dnes v Česku celkem 30 a další přibývají. Sami kampaň vyvěšovali na více než 600 středních a vysokých školách. Jinak se kampaň na jaře objevila v časopisech pro dívky, celostranu redakčního prostoru jí věnoval také Blesk! „Celkově sledujeme letos velký posun ve vnímání ženského ragby, ještě loni spousta lidí nevěděla, že se vůbec hraje,“ říká Martin Charvát, kreativní ředitel Konektoru. Na kampani se kromě něho podílel také art director Ian Adams a copywriter Ondřej Souček.

Inzerát Svatba. Agentura Konektor pro Českou ragbyovou unii

Inzerát Svatba. Agentura Konektor pro Českou ragbyovou unii

 

Inzerát Sleva. Agentura Konektor pro Českou ragbyovou unii

Inzerát Sleva. Agentura Konektor pro Českou ragbyovou unii

2. Star Wars: A Musical Show (71 %)

WMC/Grey pro Film Music Prague

Filmová hudba ze Star Wars na reklamním plakátu

Filmová hudba ze Star Wars na reklamním plakátu

Už jste viděli nové Star Wars? V prosinci jste si mohli zajít i na koncert hudby Johna Williamse. Jeho partitura pro Imperial March je hlavním motivem minimalistických plakátů, které na něj lákají. „Jsme moc rádi, že se podařilo trefit motiv, který dá lidem ten příjemný prostor pro secvaknutí. Ta hranice je ale strašně tenká. Dlouho jsme laborovali s mnoha variantami v inverzním provedení a stále to nebylo ono,“ říká David Suda, kreativní ředitel WMC/Grey, kterému s kampaní pomáhala Kateřina HlávkováMartin Skalický. Na počátku byl brief od Nikoly Bojčeva, ředitele festivalu Film Music Prague. „Rád bych rozptýlil obavy z Katovny o mediálním nasazení. Kampaň využívá média přiměřená propagaci koncertu v Rudolfinu. Tedy CLV po Praze, velkoformátové plakáty, letáky a online podporu,“ reagoval Suda na pochyby, že tak dobrá kampaň určitě nebyla velká.

3. Ve vašich službách - Bezdrát (69 %)

Saatchi & Saatchi pro T-Mobile

Byla to reklama, co připomínala spíš krátký špionážní film. „S Ivanem jsme každou story konzultovali a ladili. V jeho šatně jsme spolu vykouřili pár krabiček cigaret, ale stálo to za to. Zrovna když jsme takhle ladili spot Bezdrát, měl těsně před premiérou svého režijního debutu – hry Výtah. Všechno bylo velice hektické, Ivan byl v jiném světě,“ vzpomíná Ondřej Hübl, kreativní šéf Saatchi & Saatchi, se kterým na kampaních T-Mobilu spolupracují group head Yaro Pružinec, textaři Ádek RovnýÁdek Roučka spolu s art directory Viktorem ŘíhouMatúšem Nemčíkem. „Nosí další a další fóry, z nichž se natočí jen malý zlomek,“ dodává Hübl.

4. Kanibal Lejstr - Přestupní karta (66 %)

Ogilvy & Mather pro Air Bank

Tlusťoch z tradiční a fešák z nové banky, není to už ohrané? „Reklama Air Bank má sílu právě v tom, že koncept drží dlouho. I z testů vychází, že obnošenost je prakticky nulová. Zkušený marketér rozlišuje mezi vlastním vnímáním a vnímáním cílové skupiny,“ říká Tomáš Belko, autor scénářů a kreativní šéf Ogilvy. Spolu s ním se tu realizují Samir Hauser, Petr Radotínský, stratégové Tomáš Mrkvička, Jakub Hodboď a klient Jakub Petřina. „Když se točí, je to nacvičené a natočí se až sedm kousků za den. Sníží to náklady,“ dodává Belko s tím, že všechny od herců až po klienta tu považuje za kamarády. I proto to prý funguje.

5. Vyhněte se tomu, co mají včely rády (62 %)

McCann pro Náš grunt

Nechali včely otestovat „zdravé“ masově vyráběné produkty. Ukázalo se, že obsahují tolik cukru, že z nich včely vyprodukovaly med! „Kampaň vzbudila poměrně velký zájem nejen u nás, ale i v zahraničí, kde už je osvěta proti přidanému cukru pokročilejší. Zaznamenali jsme také diskuze o tom, jestli je vůbec možné, aby včely tento med opravdu vyrobily. Odpověď je ano,“ říká Klára Palmer, kreativní ředitelka McCann. Pomáhali jí kolegové Lars Killi, Richard Axell, Gerrit John Gerischer, včelař Paul Eckstein a režisér Rudolf Havlík. Natáčení videa bylo zajímavé. „Ne vždy kolem vás chodí štáb zahalený od hlavy až k patě. Připadala jsem si jako v NASA,“ říká Klára Palmer.

6. Vietnamcům se netyká (61 %)

Družina pro Centrum pro integraci cizinců

7. Fashion film s Leošem Marešem (60 %)

Jakub Jahn a Jiří Turek pro značku Blažek

8. Dodáváme energii českému filmu již 10 let (59 %)

Young & Rubicam pro RWE

Video už není na webu dostupné.

9. Pardál podává ruku pražské kavárně (59 %)

Kaspen/Jung von Matt pro Budějovický Budvar

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál

 

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál

 

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál

 

Inzerát značky Pardál

Inzerát značky Pardál

10. Slavíme 190 let (59 %)

Young & Rubicam pro Českou spořitelnu

11. Nová vizuální identita (57 %)

Studio Najbrt pro Botanickou zahradu Praha

Nová značka Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Nová značka Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

 

Nový vizuál pražské botanické zahrady

Nový vizuál pražské botanické zahrady

12. Bikiny / Moustache / Jaws (57 %)

Jandl pro Bread Gap

Práce agentury Jandl pro malostranskou sendvičárnu Bread Gap

Práce agentury Jandl pro malostranskou sendvičárnu Bread Gap

13. Staré umění VUT FU (57 %)

Adam Hrubý pro VUT Brno

Prohlédněte si web

14. Starring you, this summer (56 %)

Studio Najbrt pro KVIFF

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

 

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

15. Probudí ve vás zájem o umění (56 %)

Pavel Abrahám pro Národní galerii v Praze

16. Žádná hvězda nechce chybět! (54 %)

Jakub Kohák pro Českou fotbalovou reprezentaci

17. Daruj knihu a čas na čtení (54 %)

Karolína Dostálová a Prodigis pro Martinus.cz

18. Král a hokej (53 %)

VCCP pro Krušovice

19. Česká raketa (52 %)

Mustard pro Škodu Auto

20. Společně pro české zlato! (52 %)

Ogilvy & Mather a MUW Saatchi & Saatchi pro Plzeňský Prazdroj

21. Tvoje dobrodružství – bazén Sušice (52 %)

Ladislav Plecitý pro Sportoviště města Sušice

22. Na každého jednou dojde (51 %)

Havas Worldwide Prague pro Národní muzeum ČR

23. Moudrá rada nad zlato (51 %)

Yinachi pro Kooperativu

24. Vše, co potřebujete, je VW (51 %)

DDB pro Volkswagen užitkové vozy

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

 

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

Inzerát na užitkové vozy Volkswagen

25.  Ve vašich službách – Ještěr (51 %)

Saatchi & Saatchi pro T-Mobile

Text: Jan Patera