Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

3 otázky pro Jakuba Kováče: „Na marketplace jsme nabrali už 700 obchodníků“

Vyřešený fakturační systém, distribuce, marketing, vratky – to jsou důvody proč menší obchodníci v onlinu spoléhají na naše procesy, vysvětluje Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner. Ti větší, jako nejnověji Hyundai, zde hledají nové příležitosti pro prezentaci.

Jakub Kováč

Jakub Kováč

Krize způsobená koronavirem, která svými důsledky zasáhla celý maloobchod, urychlila rozvoj vlastního internetového tržiště - takzvaný marketplace - Mall.cz. Na internet se přitom podařilo dostat i řadu obchodníků, kteří online prodej až doposud nevyužívali. Nejde jen o menší výrobce nebo prodejce, nejnověji se jedním z partnerů stala i automobilka Hyundai. Online prodej přidružený k velkému e-shopu se stal cestou, jak si vykompenzovat výpadky v tradičních prodejích. Například majitelka prodejny cyklosportu Duck Bike Kateřina Šlesingerová tvrdí, že díky propojení s Mallem začaly chodit desítky objednávek. Skrze partnerský prodej se v nabídce objevila i iniciativa Zachraň (si) podnik! s nabídkou poukazů prodávat na budoucí nákup, a také nabídky charitativních organizací. Zboží od partnerů je integrováno do nabídky Mallu a vždy je u něj uvedeno, jaký partner jej prodává. Celkově je do partnerského prodeje zapojeno přes 700 partnerských obchodníků, řekl Médiáři Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner.

1

Jaké jsou statistiky vývoje projektu Mall Partner v době „před koronavirem“ a nyní a jaká je dynamika nárůstu?

Krize naplno ukázala, že kdo nedokáže prodávat online, bojuje v podobné situaci o holé přežití. Někteří na nastalou situaci zvládli rychle zareagovat a jen za 30 dní jsme do systému připojili přes 160 obchodníků. Dnes dokážeme zapojovat přibližně desetinásobek partnerů než před rokem, a to do 24 hodin. Svou roli ale samozřejmě hraje také aktivita a součinnost ze strany obchodníků, kteří byli okolnostmi motivováni s námi online prodej co nejrychleji nastartovat. Zpočátku krize šly velmi na odbyt ochranné pomůcky a jakmile lidé začali podomácku šít roušky, strmě vzrostly prodeje šicích strojů. Po pozvolném rozvolňování opatření a v důsledku teplého počasí se během dubna staly hitem zahradní trampolíny, potřeby pro fitness a také třeba skleníky. Stabilně se daří mobilním zařízením či parfémům.

2

Udělal jsem zhruba před půl rokem osobní negativní zkušenost při objednávce zboží, které se „zadrhlo“ a následně mi bylo vysvětleno, že se jednalo o zboží partnera, takže Mall měl jen omezené možnosti urychlit vyřízení celé věci. Jak řešíte veškeré problémy, které s sebou nese externí partnerství, které se ale odehrává pod vaší značkou, a tedy ji v některých případech může poškozovat?

Kvalitu našich partnerů si pečlivě hlídáme, a to na několika úrovních. Se zapojenými obchodníky řešíme každou stížnost a jakýkoli problém, který nastane. Vždy to posuzujeme individuálně a záleží také na závažnosti a zda se problém opakuje, v takovém případě pak přistupujeme i k sankcím, nebo dokonce k vyřazení partnera ze systému. Jsme si vědomi, že je na tomto poli co zlepšovat, ale myslím si, že jsme odvedli kus práce a jsme na dobré cestě.

3

Do konce června jste zrušili poplatky, jaký je ale standardní byznys model a jaká je představa Mallu o budoucnosti Mall Partner v kontextu české e-commerce?

Dočasně jsme zrušili měsíční poplatky za připojení do systému. Účtujeme si poplatky za jednotlivé transakce, což je hlavní zdroj příjmu platformy. V rámci prodejního procesu na sebe bereme zhruba polovinu provozních nákladů, protože za partnera řešíme zalistování, fakturaci zboží, vratné procesy, zákaznický servis a zčásti také marketing. Od toho se odvíjejí poplatky, které partnerům účtujeme. Vizí Mallu je, aby u nás zákazníci našli jakékoli zboží, které na webu hledají. Naší prioritou je rozšíření programu MALL Partner do dalších zemí, kde působíme. Chceme vytvářet platformu, díky které budou naši partneři schopni své zboží snadno dostat i k zahraničním zákazníkům.

Pro Hyundai na internet

Místní pobočka korejské automobilky Hyundai Motor Czech ve spolupráce s Mall.cz začala na v rámci této e-shopové platformy nabízet své limitované edice modelů i30, Kona a Tucson, doplní je pak menší modely i10 a i20. „Rádi využíváme zajímavé příležitosti v komunikaci. Naše vozy plní potřeby široké škály zákazníků a internetový obchod Mall.cz vnímáme jako tu pravou platformu pro jejich prezentaci,“ prohlásila k rozšíření distribučních kanálů Jana Sekeráková, marketingová ředitelka Hyundai Motor Czech. Automobilku ke spolupráci s Mall Group přiměl úspěšný online předprodej nového modelu Hyundai i10 z přelomu letošního roku, který musel být kvůli velké poptávce víc než zdvojnásoben. Zahájení spolupráce podporuje i nabídky voucheru v hodnotě 10.000 Kč na nákup příslušenství Hyundai.