Obchodní řetězce po celé Evropě v posledních letech intenzivně řeší, čím nahradit tradiční odnosové tašky z igelitu. A zjišťují, že ani nejčastější náhražka - papírové tašky - není dokonalou ekologickou alternativou. V Česku přitom už od roku 1926 existuje originální řešení - síťovka. V aktuální podobě vzniká 18 barevných variant z pružné bavlny, z pevného bambusu nebo z umělých vláken, taška je ve finále rozložitelná nebo recyklovatelná. Kromě své praktičnosti se tak dnes veze na dvou vlnách, které ve velkém formují podnikání. Vedle ekologie je to ještě sociální rozměr, protože síťovky vznikají v chráněných dílnách. I díky těmto dvěma aspektům síťovka láme prodejní rekordy – loni se jí prodalo přes 100.000 kusů. Nyní vstupuje na trh s oděvy, snaží se pronikat i na zahraniční trhy a výrobce rozšiřuje portfolio o další výrobky, jako jsou víceúčelové potravinové a svačinové sáčky nebo bambusová brčka. V rámci těchto inovací vzniká nový projekt, módní značka Netty Studio, která propojuje mladé návrháře a síťovku. Zatímco loni se v nabídce objevily luxusní kabelky navržené Vivien Babicovou nebo Martou Babkovou, letos bude hlavní projektem propojení síťovky s oblečením. Nová kolekce by se na trhu měla objevit v první polovině letoška.

Karolína Pechová, majitelka značky Česká síťovka
1
Projevilo se nějak na prodejích síťovky „protiplastové“ tažení v posledních letech, tedy i zákaz bezplatných igelitek či samoregulace a hledání odnosových alternativ u velkých prodejců?
Samozřejmě to vnímáme. Naše hlavní komunikační pilíře jsou návrat k tradici, eko a trendy. Většina lidí sáhne po síťovce, protože existuje určitá nostalgie a vztah k českému vynálezu. Velké plus je také to, že tlak na udržitelné produkty je čím dál větší. Česká síťovka je přitom trochu víc než jen čistá věc na odnos zboží. Je to ekologická a trendová věc, kterou jako firma demonstrujeme, že nám není lhostejný dopad na životní prostředí a také podporujeme lokální výrobu.
2
Jak kromě e-shopu zajišťujete distribuci v Česku i v zahraničí? Spolupracujete i s velkými obchodními řetězci?
Veškerou logistiku a zasílání zboží do prodejen si řešíme sami. Dodáváme asi do stovky prodejen po celém Česku. Máme i drobné odběratele ze zahraničí. S obchodními řetězci zatím nespolupracujeme. U nich je vždy ohromný tlak na cenu a pro tak malou firmu, která má vysoké měsíční náklady, si nemůžeme dovolit podrážet ceny a marži. Víme, jakou hodnotu zboží má a tu cenu si musíme držet, pokud se chceme na trhu udržet.
3
Do zahraničí, které je dnes silně ekologicky orientované, zatím míří jen zlomek produkce. Je pro vás prioritou český trh a zahraničí berete jako doplněk, nebo narážíte na nějaké překážky, které brání většímu rozvoji?
Naše firma jede zatím spíš na organické bázi, takže do aktivního obchodu se teprve budeme pouštět. V současné době představují objednávky z ciziny zhruba 10 % z celkového objemu. Očekáváme ale, že zájem zahraničních zákazníků poroste. Nyní máme stabilní odběratele v Holandsku, Polsku, Itálii, na Kanárských ostrovech, v Austrálii, Irsku a v Anglii. Velký potenciál pro nás představuje Slovensko. Na Kanárských ostrovech jsou pak síťovky součástí dobročinné akce, která se zabývá čištěním pláží. Navíc máme mnoho zákazníků, kteří bydlí v zahraničí a vozí síťovky jako originální dárek z Česka.

Síťovka unese i meloun
Síťovka včera a dnes
I když se síťovka vyrábí už od roku 1926, lidé ji mají zažitou jako jeden ze symbolů socialistické éry. Poté z českého trhu zmizela a nově se nápadu na její výrobu v roce 2012 chopila někdejší absolventka kulturologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Karolína Pechová. Síťovka při minimální potřebě výrobních surovin a tedy i minimálním objemu nabízí odnos i dvacetikilového nákupu. Tašky se šijí ručně podle vlastních registrovaných vzorů a velká část se také ručně barví. V nabídce jsou mimo jiné síťovky z bambusového vlákna, hustooké bavlněné síťovky či síťovky s vnitřní kapsou, které jsou náhradou dámské kabelky. Ze současné nabídky 18 barevných variant je nejprodávanější bavlněná síťovka ve žluté barvě. Zkušenosti z prodeje říkají, že zhruba 40 % zákazníků tvoří muži, 60 % ženy. Podle Karolíny Pechové, majitelky značky Česká síťovka, dnešní poptávku táhne u starší generace retro vlna, u mladších pak ekologické smýšlení.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty

Za Alzu bude mluvit Eliška Čeřovská, spoluzakládala CNN Prima News
