Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

3 otázky pro Michala Menšíka: „DoDo rozváží už čtvrtinu objednávek z e-shopů s jídlem“

Rohlík, Košík i Tesco využívají pro rozvoj DoDo. Firma proto založila speciální divizi Fresh. Její šéf Michal Menšík odpovídá na tři naše otázky, třeba jak se rozváží pro víc konkurentů.

Michal Menšík

Michal Menšík

I předvánoční logistické problémy v doručování potravin vedou e-shopy s potravinami k externí spolupráci s rozvážkovými firmami. Logistický startup DoDo, spadající do portfolia investiční skupiny V-Sharp Michala Menšíka, proto rozšiřuje svoji působnost právě v oblasti přepravy potravin. Poté, co navázal spolupráci se všemi klíčovými hráči na trhu (Rohlik.cz, Košík.cz, Tesco), zakládá specializovanou divizi DoDo Fresh. Ta se bude dál soustředit na specifický a logisticky nejnáročnější segment rozvozu potravin s důrazem na automatizaci procesů. DoDo zároveň vyvíjí vlastní plánovací a komunikační platformu s využitím analýzy dat v reálném čase.

Logistický startup DoDo rozváží zboží zákazníkům Rohlíku, Košíku i Tesca

Logistický startup DoDo rozváží zboží zákazníkům Rohlíku, Košíku i Tesca

1

Každý z velkých e-shopů potravin má své vlastní doručovací vozy. Pro jaký účel využívají služeb DoDo?

Bavíme se o mnoha způsobech synergie. Například u Tesca jsme kompletně převzali logistiku včetně vozového parku a lidských zdrojů. Současný stav u Tesca dlouhodobě analyzujeme a veškeré procesy spojené s logistikou optimalizujeme. U zbývajících dvou e-shopů se jedná o mix navýšení kapacity a agility v době objednávkových špiček. Naše partnery dál napojujeme na naší IT logistickou platformu, která představuje další přidanou hodnotu a ze které následně bude profitovat i samotný koncový zákazník – v budoucnu by se třeba mohla zvýšit interakce plánování konkrétních závozů či sledování závozu. Spolupráce v oblasti rozvozu se všemi partnery se neustále rozšiřuje – úměrně jak rostoucímu trhu, tak jejich zájmu o outsourcování části potřeb specializované logistické firmě, jako jsme my.

2

DoDo zajišťuje rozvoz pro online prodejce potravin, které si vzájemně silně konkurují. Nevnímají to jako konfliktní situaci? A znamená to, že v jednu chvíli zajišťuje jedna dodávka rozvoz i pro víc prodejců a soustředí se - podobně jako velké dopravní společnosti - na určitou oblast? Nebo jedna dodávka odbavuje vždy jeden e-shop?

Jelikož naše auta jezdí denně po městě, nejen za účelem našeho úspěšného podnikání, ale i vůči samotnému městu cítíme velký závazek, abychom s nimi nakládali co nejefektivněji. Musí být tedy maximálně využita. V rámci tak náročné disciplíny, jako je city logistika a last mile delivery, musíme odbavit co největší počet zákazníků na co nejmenším dopravním úseku. Výchozím bodem je vždy místo vyzvednutí zásilek – tedy depo, sklad e-shopu. Je tedy nepravděpodobné, že by taková situace (v jeden okamžik rozvoz pro víc e-shopů) nastala. Často však dochází k situaci, kdy flotila vozů, která je například v hodinách dopolední špičky alokována na jeden konkrétní e-shop s potravinami, odpoledne vozí zboží našeho jiného, většinou non-food partnera.

Jinak tomu však bude v případě, kdy vzniknou takzvané virtuální huby, které budou strategicky rozmístěny ve městech a ke kterým budou ze skladů zavážet páteřní linky větší objemy zakázek. Pak se samozřejmě může stát, že tu „superposlední“ míli může zajišťovat kurýr pro vícero obchodů najednou. Zde se ale spíš bavíme třeba o cargo kolech v nějaké koncentrovanější aglomeraci, jako jsou sídliště. S touto vizí aktuálně pracujeme a v rámci naší nové logistické platformy ji brzy veřejnosti představíme.

3

Dostávají všichni jednu unifikovanou službu, nebo zohledňujete některé specifické požadavky jednotlivých e-shopů, jako je například odnos zboží nebo zpětný odběr obalů? Jak si hlídají e-shopy své nastavené standardy?

V tomto případě se většinou jedná o obdobnou povahu doplňkových služeb či standardů. Služba DoDo Fresh je připravena a optimalizována jak na náročnější požadavky zákazníků, jako je právě zpětný odběr vratných obalů, které musí být převáženy v separátních boxech, či odbornou manipulaci s odpadem, tak na prezentaci aktuálních promoakcí či kampaní. Naši kurýři jsou vždy vyškoleni k adekvátní reprezentaci všech našich partnerů.

Nad rámec stávajících požadavků nabízí DoDo další přidanou hodnotu pro všechny naše partnery. Je to například vyhodnocování dat z provozu v reálném čase, správa hotovosti, sběr a vyhodnocování zpětné vazby od zákazníků a hodnocení kurýrů, plánování a mnoho dalšího. Systémy obchodních partnerů párujeme s naší IT logistickou platformou, s níž můžou dál pracovat. Třeba pro KFC jsme kompletně vyvinuli plánovací a objednávkový systém pro rozvoz jídla do 30 minut, a to za dodržení přísných smluvních podmínek. Jídlo zákazníkům dovezeme v průměru do 24 minut od objednání a zaplacení.

DoDo bude muset zdvojnásobit počet dodávek - místo 350 jich bude potřebovat 700

DoDo bude muset zdvojnásobit počet dodávek - místo 350 jich bude potřebovat 700

Letos DoDo čeká až trojnásobný růst

Flotilu DoDo Fresh tvoří certifikované vozy vybavené pro rozvoz jídla tak, aby byl zachován teplotní řetězec. Potraviny jsou převáženy ve speciálně navržených chladicích boxech. Firma aktuálně rozváží čtvrtinu objednávek celého trhu e-shopů s potravinami, a to především v Praze spolu s přilehlými městy, jako jsou Říčany, Beroun, Kladno, dále pak v Brně, Plzni, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně nebo Prostějově. Svoje služby už rozšířil i na sousední Slovensko - do Bratislavy a Žiliny. V plánu je také Polsko a Maďarsko. Typ rozváženého zboží se v průběhu dne mění v závislosti na typických špičkách jednotlivých segmentů (rozvoz jídla od 11 do 12 a od 18 do 19 hodin, rozvoz potravin od 7 do 9 a od 15 do 21 hodin, rozvoz e-shopů od 13 do 15 hodin a kurýr pro cokoliv od 9 do 11 a od 16 do 17 hodin). DoDo očekává, že jeho letošní obrat v segmentu potravin naroste až trojnásobně.

V roce 2019 vyřídil startup DoDo přes 1,2 milionu objednávek, o 170 % víc než v roce 2018 a dosáhl tržeb 250 milionů Kč, což představuje meziroční nárůst o 300 %. Projekt se tak stal poprvé ziskovým. Aktuálně pro DoDo pracuje zhruba 800 lidí, meziročně přibylo 300 kurýrů. Ti rozváží zboží pro značky jako KFC, Pizza Hut, Bageterie Boulevard, Paul, Mall.cz, Datart, Bibloo, Biooo.cz, SuperZoo či Nespresso. Aktuálně firma operuje 350 vozy, do konce roku pak očekává rozšíření flotily až na 700 vozů.