Připomeňte si letošní přehlídku agenturních novinek Digiveletrh ve fotografiích a prezentacích.

3 otázky pro Michala Šmídu. „Vratky u e-shopů s módou jsou dnes 23 %, což je super“

Nové platební nástroje ukusují stále víc těm tradičním a zároveň už uzavírají strategické aliance. Třeba mezi branou PayU a službou Twisto. Na naše tři otázky odpovídá šéf Twista.

"Brzy uvedeme na trh novou službu," slibuje Twisto poté, co zahájilo spolupráci s PayU

"Brzy uvedeme na trh novou službu," slibuje Twisto poté, co zahájilo spolupráci s PayU

PayU a Twisto, dva velcí poskytovatelé platebních služeb, oznámily, že zahajují spolupráci. Společně nabízejí odložené online platby, které sice nejsou novým ani jediným takovým platebním instrumentem, ale v poslední době zaznamenávají rostoucí zájem jak na straně zákazníků, tak firem vyvíjející nové platební možnosti. Nejoblíbenější online platební metodou současnosti je sice jednoznačně platba kartou (například Alza v roce 2019 evidovala v rámci všech plateb 56 % transakcí provedených kartou), a to i díky inovativním metodám Google Pay a Apple Pay, ale zásadní změnou posledních let je ústup dobírky, jejíž význam přebírají modernější formy placení, včetně odložených plateb. „Věříme, že přispějeme ke zvýšení popularity trhu s odloženými platbami. Ty se na základě zprávy Global Payments Report v regionu Evropa, Blízký východ, Afrika během dvou let zdvojnásobí ze 3 na 7 %,“ komentovala zahájení spolupráce Barbora Tyllová, manažerka PayU pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Pilotními e-shopy, v nichž odstartovala spolupráce obou platebních subjektů, se staly Riteli.cz a Yves-Rocher.cz, nyní dochází k rozšiřování i do dalších českých e-shopů.

Michal Šmída, šéf platební služby Twisto

Michal Šmída, šéf platební služby Twisto

1

Twisto je na trhu poměrně dlouho. Proč teprve teď začíná spolupracovat s jedním z klíčových hráčů v oblasti plateb, platební bránou PayU? A budou následovat další podobné strategické spolupráce?

PayU je významným evropským hráčem a bylo pro ně tak důležité spojit se s partnerem, se kterým mohou spolupracovat na víc trzích. Věřím, že náš vstup na polský trh byl posledním argumentem, který rozhodl o tomto strategickém partnerství. Pakliže přičteme, že už letos chceme Twisto spustit v Rumunsku a pak dál pokračovat v expanzi, dává spolupráce velký smysl. Vedle toho je důležité zmínit, že podobná integrace byla náročným projektem, který vedle vývoje IT znamenal vyřešit spoustu dalších otázek od bezpečnosti až po právo. O dalších strategických partnerstvích jednáme. Twisto Pay nyní nabízí necelá tisícovka e-shopů a jenom v Česku nás zatím využilo přes 600.000 lidí.

2

Na základě zprávy Global Payments Report očekáváte, že v našem regionu se počet odložených plateb během dvou let víc než zdvojnásobí na 7 %. Co má být tahounem poptávky a jakými (marketingovými) aktivitami si chcete zajistit, aby tento růst „šel“ za vámi a ne za konkurencí, která se zde objevuje, případně za dalšími novými platebními nástroji jako Google Pay či Apple Pay?

Tahounem je „mileniálská“ generace a generace Z. Tito mladí lidé už často netrpí předsudky a strachem „nedigitální“ generace. Tito lidé se do doby moderních technologií narodili a přijdou jim tak naprosto běžnou součástí bezkontaktní platby, nepoužívají hotovost a dobírka je pro ně takřka něčím nepochopitelným. S řadou našich partnerů děláme společné marketingové kampaně, kterými ukazujeme přínosy placení službou Twisto Pay. Platba v e-shopu je ovšem pouze začátek, je to vstupní brána do Twista a celého ekosystému. Kdo vyzkouší možnost platit faktury fotografií, rozdělit si v mobilu účet s kamarádem, platit mobilem nebo využít možnost rozsplátkování nákupu jedním kliknutím v aplikaci, ten už nemá moc důvodů se dívat ke konkurenci. Zároveň chceme stále inovovat, proto brzy uvedeme na trh novou službu, díky které se staneme relevantní platební metodou pro segmenty elektroniky, nábytku nebo auto moto.

3

Twisto láká mimo jiné na to, že pokud zákazník vzápětí po nakoupení v e-shopu řeší vracení zboží, nemusí zároveň řešit otázku platby. Jaké je aktuálně procento vratek a jakou jste udělali loni v tomto směru zkušenost v oblasti fashion? Ta je na vracení nevhodného zboží postavena a zároveň zde aktuálně probíhá silný boj mezi jednotlivými hráči?

Móda je pro nás důležitým segmentem. Jednoduše se na ní ukazují všechny výhody odložených plateb a zároveň výrazně pomáhají e-shopům zvyšovat zákaznickou zkušenost. Vratky jsou dnes na hranici 23 %, což považujeme za super číslo. I proto se nám daří rozšiřovat počet spolupracujících módních e-shopů, kdy jednáme i s těmi předními světovými, které působí na našem trhu [na český trh v nedávné doby vstoupily About You a Zalando - pozn. red.].

Platební služba Mall Pay se spojila s ČSOB

Platební služba Mall Pay se spojila s ČSOB

Žádné platby předem

Služba Twisto umožňuje okamžitý nákup kombinovaný s odloženou platbou, a to až na 14 dnů. Smyslem služby je nabídnout zákazníkovi garanci platby až v okamžiku, kdy se ujistí, že mu objednané zboží vyhovuje a chce si jej nechat. Typicky tedy například při objednávkách z módních e-shopů. Aplikace Twisto Pay je nově integrována přímo v platební bráně PayU. Samotná platební služba PayU je přítomna na 19 trzích, kde nabízí v součtu přes 250 platebních metod a platforem a obsluhuje přes 300.000 obchodníků. Twisto, které svou činnost zahájilo v roce 2013, pak představuje jednu z možných platebních aplikací. Kromě plateb za online nákupy umožňuje také platit faktury fotografováním v mobilním telefonu nebo realizovat běžné platby prostřednictvím náramku. V současné době má přes 800.000 uživatelů.

V tentýž okamžik jako Twisto a PayU oznámily spolupráci také služba Mall Pay a ČSOB. Těm se podařilo odložené platby Mall Pay integrovat do platební brány ČSOB a tím je teoreticky zpřístupnit až tisícovce e-shopů. Jen loni přitom zrealizovaly e-shopy přes platební bránu ČSOB skoro 37 milionů transakcí v celkové hodnotě přes 32 miliard Kč. Mall Pay očekává, že do konce tohoto roku počet nově aktivovaných e-shopů přesáhne stovku s potenciálem v řádu stovek tisíc zákazníků.