Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

30 českých značek na Instagramu & 10 rad, jak na Instagram, když jste značka

Sociální síť Instagram v českých podmínkách nabírá na síle. Uvažujete-li jako značka, že do obrázkového prostředí vstoupíte, inspirujte se u těch, které tam už jsou úspěšně vidět.

Přehled sestavili Tomáš Votruba a Martina Votrubová z agentury TL5 Digital. TL5 na Instagramu spravuje profily značek Aperol Spritz, Milka či Metaxa.

Tomáš Votruba

Tomáš Votruba

Instagram je síť s obrovským potenciálem, ve srovnání s jinými sociálnímí sítěmi vykazuje jedny z nejvyšších čísel engagementu, tedy míry zapojení uživatelů, kteří reagují na obsah. Důvodem je fakt, že dává k dispozici 100% organický zásah mezi sledujícími (followers). Navždy to tak být nemusí, ale chcete-li naskočit do vlaku jménem Instagram uhánějícím šílenou rychlostí do země plné líbivých obrázků, je potřeba to udělat hned. Kdo tam bude dřív, slízne nejvíc smetany. A ta bude navíc i nejlevnější.

Data o počtu českých uživatelů se různí, podle některých zdrojů jde o něco málo přes 100.000 (Obrazení.cz), jiné optimistické zdroje hovoří až o půl milionu uživatelů. Jelikož pravidelně sledujeme, kolik českých uživatelů reaguje a přibývá na profilech značek, které spravujeme, jsem přesvědčen, že minimální počet českých uživatelů na Instagramu je 200.000 až 300.000 a toto číslo neustále roste. Na Instagramu jsem narazil i na své spolužáky ze základní školy ve Valašském Meziříčí, rozhodně už nejde o síť pro pár early adopters z Prahy. Mluvíme o velmi bonitní cílové skupině mladých uživatelů, kteří oceňují hezké a kvalitní věci. A pak je tu samozřejmě Leoš Mareš a další celebrity, které dokážou přilákat spoustu uživatelů, aby nechaly nahlédnout do jejich světa.

Připravili jsme přehled 30 značek z 10 různých segmentů, ať už jde o cukrovinky, nápoje, alkohol, automobily, módu, operátory nebo banku. Mezi kritéria výběru jsme zařadili atraktivní obsah, počet sledujících a pravidelnost obsahu. Tento přehled není žebříčkem nejlepších profilů, ale jde o průřez z různých segmentů, který má inspirovat to, jak lze uchopit Instagram pro různé typy produktů.

Pokud máte tipy na další zajímavé profily značek na českém Instagramu, připojte je do diskuse pod článkem.

Cukrovinky

Čokoládu každý miluje. Důležité je přijít s hravou formou a ukázat produkt v autentické, kreativní podobě, jako to dělá Milka nebo Lentilky v podobě světu barev. 

@Milka_CZSK

 

Chce to klid a… Milku ChocoMinis! #milka #chocominis #cokolada #chocolate #mnam #yummy #keepcalm

Fotka zveřejněná uživatelem Milka (@milka_czsk),

@Lentilky_Czsk

 

Milujeme hory! #laska Bylo nám ale trošku líto, že sníh je tak jednobarevný… 😉 #vicebarev #hory #lentilky #snih

Fotka zveřejněná uživatelem Lentilky (@lentilky_czsk),

 

Chybí vám při dnešním ránu barvy? Zkuste zaručený recept na #vicebarev 😉 #lentilky #colours #smarties #breakfast

Fotka zveřejněná uživatelem Lentilky (@lentilky_czsk),

@Orion_cokolada

 

Nikdy není pozdě na čokoládové vajíčko s lentilkami.

Fotka zveřejněná uživatelem ORION čokoláda (@orion_cokolada),

Nápoje 

Redbull, to je synonymum pro adrenalin a král obsahu, který disponuje obrovským množstvím materiálů, které může publikovat na Instagramu. To BigShock na to jde více lokálně, má výhodu v silné komunitě teenagerů, gamerů a youtuberů.

@RedbullCZ

 

Víkend! Ideální čas si provětrat hlavu. Co plánuješ? Označuj své fotky #víkendovédobrodružství a nech se překvapit.

Fotka zveřejněná uživatelem Red Bull CZ (@redbullcz),

@BigShockCZ

 

@jirkacech postavil nového Shockinátora! #BigShock #energy

Fotka zveřejněná uživatelem BIG SHOCK! (@bigshockcz),

@CocaColaCzechrepublic

 

Každému sluší jiná #barva. Která je ta tvoje? #CocaCola

Fotka zveřejněná uživatelem Coca-Cola Czech Republic (@cocacolaczechrepublic),

Automobily

Každá automobilka na to jde po svém. Zatímco Mercedes prezentuje své luxusní modely v pražských ulicích, BMW často sází na retro notu. Škodovka nabízí spoustu zajímavého obsahu ze závodních aktivit jako rallye.

@BMWCZ

 

Račze nahlédnout – interiér BMW řady 4 Coupé Individual. #BMWcz #BMW #4er #coupe #instacar #interior

Fotka zveřejněná uživatelem BMW Česká republika (@bmwcz),

@Mercedes_CZ

@SkodaCR

Kosmetika / krása

@BenefitCosmeticsCZ

 

#Obočí je naše parketa. Už jste zkusili #BrowBar?

Fotka zveřejněná uživatelem Benefit Cosmetics CZ (@benefitcosmeticscz),

@SephoraCzechRepublic

 

Aktuální favoriti ❤️

Fotka zveřejněná uživatelem Sephora Czech Republic (@sephoraczechrepublic),

 

Umíte vykonturovat svůj obličej? Přinášíme vám malého pomocníka

Fotka zveřejněná uživatelem Sephora Czech Republic (@sephoraczechrepublic),

@VichyCZSK

 

Opět noc beze spánku? #vyspetesedoruzova #idealia #idealiaskinsleep #vichyczsk #vichy #beauty

Fotka zveřejněná uživatelem Vichy CZ/SK (@vichyczsk),

Alkohol 

Italský aperitiv Aperol Spritz staví svůj Instagram na oranžové, vizuálně atraktivním drinku a soutěžích, do kterých je zapojena i komunita blogerů a instagramistů. Becherovka zachycuje zajímavé momenty a příležitosti. Jägermeister ukazuje svůj produkt na Instagramu co nejméně, pracuje spíše s eventy, hudbou, subkulturami.

@AperolSpritzCz

@BecherovkaOriginal

 

Because every drop counts! #becherovka #nazdravi #cheers #liquor #spirit #drink #bottomsup

Fotka zveřejněná uživatelem Becherovka Original (@becherovkaoriginal),

@JagermeisterCZ

Gastronomie / restaurace

Králem Instagramu českých restaurací je rozhodně sít Ambiente Restaurants, jejich fotky musí dostat do jejich podniků každého, ať už jde o Café Savoy, Lokál nebo trendy řeznictví Naše Maso, obsah je vždy perfektní. Zákulisí restaurace a řeznictví se snaží autentickou formou zachytit i Paul Day z Real Meat Society.

@Ambiente_restaurants

 

Další z připravovaných jarních jídel z Café Savoy. Už brzy i na vašich talířích! #cafesavoy

Fotka zveřejněná uživatelem Ambiente restaurants (@ambiente_restaurants),

@RealMeatSociety

 

Dnes koblihy opravdu lítají.. Po těch líbačkách ze včera teď všichni potřebují cukr #masoakobliha

Fotka zveřejněná uživatelem Michaela (@realmeatsociety),

 

Novinkou pro tento měsíc je naše malá taška masa. Najdete v ní plno užitečného masa, tentokrát spíše hovězího z našich pastevních angusů ze Šumavy. Jedí jen trávu, zelené a mají pastvu s úžasným výhledem. Skvěle se o ně stará náš úžasný farmář Štěpán. Všechno hovězí je samozřejmě vyvěšené, a to pouze za sucha! Zdarma vám k tomu přidáme naše guanciale a dodáme recepty jak na maso, tak na skvělou jednoduchou pastu s naším guanciale. V tašce najdete: Hovězí mleté 500g Hovězí kostky na guláš 800g Hovězí minute steaky 300g TRMS Burgers 4 ks Slanina z přeštíka (bez E) 250g 2 Gammon steak 200g (z přeštíka, nasolená kýta) guanciale (slanina z líčka z přeštíka, bez E) na ochutnání taška TRMS Cena za vše je 850 Kč Objednávky prosím emailem na: info@trms.cz nebo na telefon 222 523 619, uveďte prosím jméno, telefonní číslo a datum kdy chcete tašku vyzvednout a kde, zda v Náplavní 5, či v Petrské 23 (Maso a kobliha)

Fotka zveřejněná uživatelem Michaela (@realmeatsociety),

@NaseMaso

Módní / lifestylové e-shopy

Nejlépe ze všech značek se na Instagramu daří módě, konkrétně českým urban, lifestylovým e-shopům jako Freshlabels, Zoot nebo Footshop. Mají tisíce sledovatelů, obrovský engagement a hlavně skvělé ukázky, jak by se měl přes Instagram prodávat produkt.

@FreshLabels

 

Díky Dominikovi máte vždycky to nejnovější od Komono a WeSC. #freshlabels #freshfamily #komono #wesc #wescspring15 foto: @hricca

Fotka zveřejněná uživatelem Freshlabels Online Store (@freshlabels),

@ZOOT_CZ

@Footshop

 

Morning! ☆ Nike Air Max Thea ☆ Jsou online! #white #nike #airmax #thea #sneakers #footshop

Fotka zveřejněná uživatelem Footshop.cz (@footshop),

 

☆ Adidas feat. Pharrell: Zlute! ☆ Online! #adidas #superstars #superstar #sneakers #happy #pharrell

Fotka zveřejněná uživatelem Footshop.cz (@footshop),

Mobilní operátoři / technologie

Jde vidět, že operátoři kolem Instagramu zatím pomalu našlapují a spíše s ním experimentují, nicméně aktivní jsou. Hezkou ukázkou, jak pracovat s technologickými produkty autenticky, je firma iStyle.

@VodafoneCz

 

Bezpečnost je u nás pod bedlivým dohledem 🙂

Fotka zveřejněná uživatelem Vodafone CZ (@vodafonecz),

 

Na tarifu Red+ si pochutná celá rodina

Fotka zveřejněná uživatelem Vodafone CZ (@vodafonecz),

@O2_Cz

 

Dáváme si pauzu #ms #mshokej na #o2tvGo kdekoliv.

Fotka zveřejněná uživatelem O2 CZ (@o2_cz),

 

#TheDress už zachvátily i O2 Za nás prostě modré. Jak taky jinak. #dress #dressgate

Fotka zveřejněná uživatelem O2 CZ (@o2_cz),

@iStyleCZ

 

Zdravíme z Londýna #applewatch

Fotka zveřejněná uživatelem iSTYLE CZ (@istylecz),

 

Game of Thrones a jaro Jakou sobotu mate vy? ☺️ #macbookpro #ipad #istylecz #apple

Fotka zveřejněná uživatelem iSTYLE CZ (@istylecz),

Média

Móda hýbe Instagramem, což nám dokazuje i kategorie média. Módní časopis Elle má na českém Instagramu už tisíce příznivců, stejně tak dobře se jej podařilo uchopit Evropě 2 a pěkný obsah nabízí i zákulisí tvorby časopisu Forbes.

@Elleczech

 

Sunday girl! Coming soon. Indigo mood. @lindavojtova @ivanatoky @ivonka1401 @apospieszynska @andreabehounkova @ninakrajco #lenkakermes @kralicek

Fotka zveřejněná uživatelem ELLE Magazine (Czech Republic) (@elleczech),

 

Happy Carodejnice!!!! Cas pivonek a Karoliny. @matustoth @karolinakurkova @mirkafox @hristinageorgievska @kralicek @andreabehounkova

Fotka zveřejněná uživatelem ELLE Magazine (Czech Republic) (@elleczech),

@E2cz

 

Takhle to vypadá,když si Tomáš volá s Jindrou….kdo mi to dokáže přeložit!?? @zorkahejdova

Video zveřejněné uživatelem Evropa 2 (@e2cz),

 

To dnesni rano je uplne na picu…#VikendovaRanniShow @zorkahejdova

Fotka zveřejněná uživatelem Evropa 2 (@e2cz),

@ForbesCesko

 

Šéfredaktor Petr Šimůnek zrovna testuje jedno hodně zajímavé auto. A bere to pečlivě 😉 #forbes #tesla

Fotka zveřejněná uživatelem Forbes Česko (@forbescesko),

Celebrity

Nejsou to typické značky, ale přesto jejich jméno značkou je. Příklady celebrit zastupuje Leoš Mareš, Rytmus a Simona Krainová. Právě celebrity dokážou přitáhnout na Instagram spoustu svých fanoušků a navýšit tak počet uživatelů této sítě. Konkrétně Marešovi můžeme vděčit za nejlepší a nejvtipnější využití hashtagů, schválně si projděte jeho profil, stojí to za to.

@LeosMares

@RytmusKing

@SimonaKrainova

10 rad, jak na Instagram, když jste značka

  1. Obsah na Instagramu musí být co nejvíc autentický, ideálně vyfotografovaný mobilním telefonem, což je hlavní účel této sítě. Jde o zachycení momentů, nikoli pouhých produktů. Je to mobilní platforma a většina lidí na ni hledá „hezké obrázky“. Vizuál nadlinkové kampaně nebo oficiální fotky z katalogu na Instagram nepatří.
  2. Typ obsahu, který funguje na Facebooku, nemusí a pravděpodobně ani nebude fungovat na Instagramu. Zatímco na Facebook uživatelé chodí primárně kvůli kamarádům, na Instagramu se člověk chce pokochat očima.
  3. Snažte se obsah vytvářet tak, aby měl podobný vizuální styl, budete lépe identifikovatelní. I ti nejlepší fotografové mají na Instagramu svůj rukopis a styl.
  4. Pracujte s hashtagy, nemělo by jich být málo ani moc. Připravte si seznam hashtagů, které vám budou pomáhat získávat nové uživatele. Nejpoužívanější hashtagy na českém Instagramu najdete na Obrazení.cz.
  5. Špatná zpráva: na Instagramu si zatím v Česku nekoupíte reklamu, máte omezené možnosti, jak být vidět.
  6. Dobrá zpráva: na Instagramu si zatím zatím v Česku nekoupíte reklamu, což znamená, že ať jste klient s malým budgetem, nebo nadnárodní společnost, na Instagramu jste si rovni a máte tam úplně stejné podmínky. Jde pouze o šikovnost a kreativitu. Buďte ve svém segmentu první a získáte nejvíc.
  7. Místo reklamy můžete navázat spolupráci s existujícími významnými uživateli, kteří jsou na Instagramu celebritami a mají tisíce sledovatelů. Pozvěte je někam, pošlete jim produkt k vyzkoušení, řekněte jim příběh své značky. Spoustu značek na Instagramu lze vidět i mimo jejich vlastní profily, právě tím, že zapojí už existující instagramisty.
  8. Pro akvizici uživatelů můžete použít Facebook Ads zacílené pouze na mobilní newsfeed a na konkrétní typy chytrých telefonů. Zkoušeli jsme si hrát i s formátem Multiproduct Ads, kdy místo produktu ukazujete v reklamní sestavě jednu fotku z Instagramu.
  9. Říkejte pravidelně svým fanouškům na Facebooku, že jste i na Instagramu. I toto pomůže akvizici instagramových followers.
  10. Kromě skvělého obsahu můžete vyzkoušet i na Instagramu  i různé soutěže, které vám pomůžou dát o sobě vědět a rozšířit počet vašich followers.