Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

5 (+1) marketingových trendů, které nepřežijí rok 2020

Podívejme se společně, jaké vyhajpované experimenty, technologie a přístupy v marketingu nepřežijí. Aspoň ve Fairy Tailors jsme jim vystavili červenou kartu.

Antitrendy vybírají Fairy Tailors

Antitrendy vybírají Fairy Tailors

Chatboty jako univerzální řešení

„A když nemáš CS oddělení, vrzni tam chatbota. Hanička se o to postará.“ Více či méně nápadné zelené bublinky, blikající napravo dole a vyzývající ke konverzaci, v roce 2019 přibyly na spoustě webů. A výsledek? Frustrovaní uživatelé, kteří zjistili, že na druhém konci bubliny nesedí člověk, ale v lepším případě rozcestník, který po nich jen chce emailovou adresu. A naštvaní marketéři, kterým se do chatbota sypaly problémy, stížnosti na produkt nebo spam.

Jde to i lépe: stačí použít chatbota jako komfortní způsob, jak zákazníky vyfiltrovat, zpřesnit zadání, poptávku a připravit lead na zpracování skutečným obchodníkem.

Influenceři jako přes kopírku

To, že influencer má stejnou cílovou skupinu jako váš produkt nebo služba, není zárukou úspěchu. Naopak. Když populární mladík, který miluje snowboarding, najednou začne vychvalovat výhody hipsterských sluchátek, barber shopu a do třetice všeho dobrého raw bistra, jeho fanoušci spíš ztratí důvěru v něj, než aby získali vztah k daným značkám. Demografická shoda není vše.

Jde to i lépe: najděte někoho, kdo má autentický vztah ke značce, danému segmentu nebo službě.

Samospasitelný performance

„Dejte to všechno do výkonu.“ Tuto větu v roce 2019 slýchávali marketéři stále častěji. Měřitelný, krátkodobý výkon je samozřejmě validní požadavek, ale výsledkem může být jen nárůst prodejů u skupiny, která nebude vaším dobrým ambasadorem ani dlouhodobým zákazníkem.

Jde to i lépe: promyšlený mix brandové a výkonové komunikace vám zajistí splnění krátkodobých cílů i dlouhodobého strategického budování relevantní zákaznické subkultury. 

Sofistikované měření

Rozmach komplexních nástrojů pro vyhodnocování efektivity kanálů může také znamenat to, že na krájení jablka bereme do ruky turbořetězovou pilu. Ideálně použijme umělou inteligenci a big data.

Jde to i lépe: stačí začít s málem a pomocí selského rozumu si změřit základní KPI u všech kanálů (konverze, reach, cena za konverzi).

Sociální sítě jako billboard

Facebook jako výkladní skříň firmy - to zní honosně a v mnoha firmách takto argumentovali zoufalí markeťáci, aby od vedení konečně získali povolení vytvořit profil na Fejsu. Nebude to nic stát, protože tam zrecyklujeme už vytvořený obsah, od PDF pro obchodníky až po grafický návrh billboardu. A stejně jako billboard, bez pixelu, bez měření, bez interakce s lidmi. „Bohužel, založili jsme si profil na Facebooku a chodí nám tam lidi,“ stěžují si pak markeťáci, když hasí komunikační požáry s nespokojenými zákazníky a snaží se schovávat negativní recenze.

Jde to i lépe: stačí brát Facebook jako platformu pro komunikaci s jednotlivými lidmi, ne masami.

+ submisivní agentury

Klient má vždycky pravdu, drtí mezi zuby accounti, když kývají na nápady, které nemají hlavu ani patu. Agentury se stávají fabrikou, která bez reflexe produkuje jen přesně to, co po nich chce klient.

Jde to i lépe: agentury mohou být expertními oponenty, kteří společně s klientem nejen konstruktivně vyřeší problémy, které klient přinesl, ale také identifikují, jaké jiné problémy a tématy se má firma zabývat.

Text je součástí placené spolupráce s agenturou Fairy Tailors