Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

ABL skončila, díkybohu. Rebranding v přímém přenosu rozhodně není epic fail

Konečně přestane existovat ABL! To se musí zapít (já teď piju ajstýčko).

Matěj Bárta přejmenoval nejznámější českou bezpečnostní agenturu, tak slavnou, že o ní dokonce Jaroslav Kmenta napsal knihu. ABL (odkaz nepřikládáme, protože nefunguje)  je samozřejmě legenda. Legenda, která dokonce s malou pomocí Kmenty a týmu Mladé Fronty Dnes (zejména Robert Čásenský a Jiří Kubík) sestřelila bývalého ministra, Bártu Vítka, z vlády. Pojednává o tom skvělá kniha Superguru Bárta, kterou čtěte, pokud se chcete pobavit - již jsme o ní psali.

Takže se změní značka. Dobrý nápad! Konečně!

V devadesátých let měl kdekdo nápad pojmenovat firmu několika slovy a psát ji jako zkratku. Tyhle časy jsou dnes už passé. Agentura bílého lva, která používala zkratku ABL, na to dojela. ABL jako značka, pokud neznáte celý název, nefunguje, protože nic neasociuje, neprobouzí emoce, nezamilujete se do ní. Časy, kdy se lidé zamilovávali do zkratek, existovaly, když značka sama celou svou existencí vytvářela vztah. K ABL nikdo nikdy pozitivní vztah neměl, pokud to nahlédneme z roviny PR. Desetitisíce negativních zmínek ke špatně postavené značce, to je opravdu ten pravý čas. Chválím!

Značku ABL jsme už rozebírali na příkladu vizuálu, kterým ředitel děkuje klientům.

Připomeňme si jen, jak byla postavená.

Logo ABL

Bílý lev. Masivní industriální písmo, které mně osobně evokuje Oskarem léta používaný vynikající font Machine:

Machine

Písmo jsem s pomocí velmi užitečného nástroje What the Font (pošlete obrázek a vyhledá vám podobná písma) nenašel, takže je možné, že jej někdo navrhnul pouze pro potřeby značky ABL.

ABL - Because we care

Logo má inverzní provedení, do kterého autor vpravil i claim (slogan) „Because we care“. Textové prvky jsou v gradientu (barevném přechodu), což je oblíbený tríček, který na klienty vždycky zabírá. Slogan je napsaný devadesátkovým trendy fontem Eurostile, který miloval úplně každý. Používal se tak dlouho, až všechny otrávil. Přesto podobný typ písma přežívá v časopisovém layoutu Reflexu, kde podle mě hezky funguje.

Eurostile

Na mě osobně to celé dělá dojem megakorporace, která vládne světu, či by si to alespon přála. Značka má ohromit. V archetypálním diagramu značek, viz například zde v podání Perfect Crowdu, kladu značku zhruba vedle pozice O2, což v mém překladu znamená: postaráme se o vás a zajistíme bezpečí, když si od nás necháte vládnout.

Archetyp značky ABL

Tvorba značek na základě archetypů je asi nejchytřejší věc, kterou znám - modeluje značky jako lidské charaktery Pro výklad archetypů jsou zde jiní experti, určitě by k tomu měl co říci (a bylo by to zajímavější) zejména Tomáš Hrivnák z Idealistů, takže pokud by měl chuť, velmi bych si toho vážil.

Takže dobrý, ABL skončila. Never more! Načasování je samozřejmě bombastické. Po týdnu, kdy měla ABL v přímém přenosu reklamní kampaň, kterou by nezaplatila - bohužel jen v blbé konotaci - soud s Vítkem Bártou je trochu zu viel z hlediska architektury značky. Lumír Kajnar, který podobnou distorzi a znovunalézání značek dělá vždy instantně, přichystal jednu ze svých klasických ilustrací.

Bla bla bla

Co bylo dál?

Tiskový mluvčí pochopitelně přispěchal s vyjádřením, že změna značky „byla dlouhodobě připravovaným krokem, který nesouvisí s politikou, ale s lepší komunikací nadnárodní firmy se zahraničními subjekty“. Třeba k tomu pomohl i můj pamflet, kterým jsem na vizuál hodil otrávenou slinu - tento výraz kradu z knihy Jana Pelce a Mejly Hlavsy Bez ohňů je underground, kterou si musíte přečíst celou teď hned.

Promiňte, pokračujeme.

Nové logo přinesly zpravodajské servery iDnes, Aktuálně, Lidovky a tak dále. Podívejme se, čím nás chtějí teď oblouznit. Je to dost vtipné.

Mark 2 Corporation

Mark Two Corporation! To je pohodička, co? Za prvé, hovoříme nyní anglicky, takže každý hnedka ví, že jsme kluci světoví. Anglicky umíme, jdeme i do Evropy a vůbec. Nic proti. Za další, vypisujeme celý název společnosti. Skoro to vypadá jako E=mc2! Promiňte, kecám z hladu. Pojďme do seriózní analýzy.

„Značka číslo dvě.“ Nic víc. Je to upřímné, na nic si to nehraje a „Corporation“ z toho dělá vážně míněný název. Fungovat to určitě bude. Strojové písmo naznačuje, že základní myšlenka vybudovat a řídit velkou rostoucí firmu přetrvala a má nyní nové bojiště - Zemi! Cituju samozřejmě z béčkového hororu s Travoltou, který doporučuju, to jste ještě neviděli!

Samozřejmě i nová značka má svou inverzní variantu.

Mark2C

A zcela správně v ní není gradient, ano, ten je passé, ale už pět let nesmírně módní sklo. Sklo vymyslel, myslím, kdysi Apple a bez skleněných butonků (glossy buttons, zadejte si to do Googlu) by web nebyl webem.

Tak a jelikož mám opravdu už velký hlad, telegrafický závěr.

Konečně nebude tahle firma trapná, trapně velikášská, nečitelná a zlá.

Přeju všem, kteří v ní pracují, radost z práce. Podle mě je to asi nejdůležitější věc na světě.