Globální i lokální studie výzkumné společnosti Kantar potvrzují zájem spotřebitelů o sociální a udržitelná témata a jejich vůli přispět svým dílem ke změně. Od značek lidé očekávají, že se v oblasti udržitelnosti chopí iniciativy, zároveň však za konáním dobra vidí touhu firem po ještě větším zisku. Z analýzy vybraných reklam vychází doporučení pro důvěryhodnou, udržitelnou reklamu.
Abychom zjistili, jak našim klientům pomoci správně uchopit komunikaci udržitelnosti, analyzovali jsme 25 % nejúčinnějších a 25 % nejméně účinných reklam s udržitelnými nebo sociálními sděleními v naší globální databázi. Na základě analýzy jsme identifikovali pět klíčových předpokladů účinné reklamy zabývající se tímto tématem.
Buďte autentičtí
Nestačí mluvit o společenském účelu značky (brand purpose) a tématu udržitelnosti – účel musí odpovídat reálným hodnotám značky a být pro ni autentický. V opačném případě riskujete, že si znepřátelíte lidi, kteří jsou už nyní skeptičtí vůči aktivitám značek v této oblasti. Společnost si musí nejprve říct, jaký má reálný dopad na životy svých zákazníků, z emočního i funkčního hlediska. Dále jaké jsou hodnoty firmy. Jak zachází se svými zaměstnanci, dodavateli a jaký má její činnost dopad na životní prostředí. Pokud o změně pouze mluvíte, ale reálně nic neděláte, deklarovaný brand purpose ztrácí na významu.
Pochopte své publikum
Správným sdělením můžete oslovit i lidi, kteří se udržitelnému chování nevěnují. Ale platí to i naopak, nesprávným sdělením můžete odradit i lidi, kteří se udržitelně chovají. Klíčové je porozumět psychologickým pákám, které ovlivňují chování spotřebitelů, a tomu, jak vaše reklamy přijímá vaše publikum.
Buďte konstruktivní
Značky by měly skrze reklamy přístupnou formou ukazovat, jak můžou lidem pomoci změnit jejich chování a vzdělávat je. Skvělým příkladem je kreativa First day out od retailové společnosti Co-Op, která pomocí srdceryvného příběhu ukazuje divákům, jak mohou být jejich činy smysluplné. Dává jim pocit kontroly (psychologická páka) a představuje, jak značka může lidem pomoci jednat v souladu s jejich záměrem chovat se udržitelně.
Pracujte správně s emocemi
Naše nejúspěšnější reklamy na udržitelnost mají povzbudivý tón. Upřednostněte tedy nadějný a pozitivní tón, aby se lidé necítili otráveni, nebo aby sdělení úplně nepřehlédli. Emoce mohou efektu reklamy citelně pomoci, nebo ji také jednoduše zabít. I když může být účinné využít negativní emoce, jako je pocit viny, je zásadní, aby lidé cítili naději a sebedůvěru. Jinak hrozí, že si je odcizíte.
Vtáhněte publikum do tématu přirozeně
Nebojte se používat humor a další kreativní prostředky, abyste dosáhli správné rovnováhy mezi problémem a řešením. Nedávná reklama na Super Bowl od Hellmann’s je skvělým příkladem využití humoru k tomu, aby se udržitelnost stala pro diváky problémem, ke kterému se mohou vztáhnout.
Hráč amerického fotbalu Jerod Mayo (Jared Majonéza) v ní řeší plýtvání potravinami tím, že se fyzicky vypořádává s lidmi, u kterých se zdá, že i když třeba neúmyslně, jídlem plýtvají. Ukazuje jim, jak se plýtvání vyhnout pomocí majonézy Hellmann’s. V závěru zazní silná a nezapomenutelná závěrečná věta Make taste not waste.

Autorem textu je Michal Ježek, senior project leader a creative domain expert
Text je součástí placené spolupráce s agenturou Kantar

Prezident Pavel uvedl vlastní podcast Podhradí, otázky pokládá Michal Půr

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Young Lions: Červený a Ružičková ze Zaraguzy obhájili loňské vítězství
