A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

Acomware: Češi e-shop nejvíc chtějí u Planea, Dm drogerie, Kauflandu a C&A

E-shop v Česku aktuálně provozují tři čtvrtiny (74 %) větších maloobchodních řetězců. Zákazníkům přitom nejvíc chybí možnost nakoupit si online u značek Planeo elektro, Dm drogerie, Kaufland nebo prodejce oděvů C&A. Takové jsou závěry studie Retail 2018 poradenské firmy Acomware, kterou vypracovala spolu s agenturou Response:now. 

Pro účely studie Acomware sbírala data z veřejně dostupných zdrojů, zejména z webů obchodů. Zkoumáno bylo 129 firem, které mají dohromady obrat přes 545 miliard Kč a 11.800 prodejen. Z toho 95 firem z toho provozuje e-shop. Spotřebitelská část výzkumu proběhla s Response:now na vzorku 409 respondentů starších 18 let. Dotazováni byli metodou CAWI. Sběr dat byl ukončen 28. ledna 2018. 

Závěry studie Retail 2018 od Acomware a response:now

Závěry studie Retail 2018 od Acomware a Response:now

Závěry studie Retail 2018 od Acomware a response:now

Jaké konkrétní řetězce v kategoriích by si zákazníci přáli

Přírůstek nových e-shopů byl loni meziročně o něco nižší, zhruba 2 %, jednalo se však zejména o lídry jednotlivých segmentů. „Meziročně otevřely e-shopy spíš jednotky obchodních řetězců, například Lidl nebo Humanic. Je to logické, v řadě segmentů už má e-shop většina prodejců,“ vysvětlil Jan Penkala, generální ředitel Acomware.

Jako horší situaci hodnotí studie situaci v segmentu drogerie a potravin, kde většina firem s otevřením internetového obchodu stále otálí. Rozvoz potravin aktuálně provozuje pouze Tesco. Lidl od letoška rozváží nepotravinové zboží, Globus má e-shop na víno. Z drogistických řetězců má rozvoz v řádu týdnů spustit drogerie Teta a během jara také zmíněná Dm drogerie. Online prodej plánuje i síť drogerií a parfumerií Rossmann. Za loňský rok ubyl jeden e-shop, a to Koberce Breno. 

Zdarma dopravují čtyři z pěti e-shopů

„Jednoznačně roste efekt ROPO [research online, purchase offline – pozn. red.]. Kromě dopravy zdarma, která se stala hygienickým faktorem při výběru e-shopu, je pro zákazníky nejdůležitější, aby si mohli vyzvednout zboží na jejich prodejně, stejně tak ho tam i případně vrátit nebo reklamovat. To vyžaduje až 90 % Pražanů a 80 % celkové populace,“ uvedla Petra Svobodová, marketingová konzultantka Response:now. 

Závěry studie Retail 2018 od Acomware a response:now

Závěry studie Retail 2018 od Acomware a response:now

Dopravu zdarma v nějaké formě nabízí podle studie 80 % firem, jež provozují vlastní e-shop. Z veřejných statistik Heureka.cz rovněž vyplývá, že většina (49 %) z nich zvládá zboží doručit do tří až pěti pracovních dnů. Do dvou pracovních dnů zvládá zboží doručit 26 % e-shopů, v rámci jednoho dne 2 % online prodejen. Nejvíc si dodání chválí zákazníci od e-shopů lékáren Benu, zdravé výživy a doplňků stravy Vitaland a od Pet Center. Na druhé straně, tedy nejhůř hodnocené rychlosti dodání, stojí nábytek Asko, kosmetika Marionnaud, hodinky Storm a nábytek Orfa.

Nejlépe a nejhůře hodnocené e-shopy podle dopravy

Nejlépe a nejhůře hodnocené e-shopy podle dopravy

Méně z e-shopů nabízí služby, jako je vyzvednutí, reklamace nebo vrácení zboží na prodejně. „Z praxe víme, jak těžké je tyto služby zavádět – prodejce odrazují náklady nebo nedostatek informací o zákaznících. Dlouhodobě je to ale handicap,“ zmínil Penkala. Vyzvednutí na prodejně zdarma nabízí 65 % e-shopů, zpoplatněné vyzvednutí má 8 % z nich, dalších 27 % buď odběr na prodejně nenabízí, nebo to neuvedlo na webu. Skladovou dostupnost na webu neuvádí 55 % online prodejen, rezervace zboží na prodejně neumožňuje 80 % e-shopů. Možnost reklamovat zboží po vyzvednutí v místě prodeje dovoluje 67 % e-shopů.

Nejdůležitější kritéria pro výběr e-shopu

Nejdůležitější kritéria pro výběr e-shopu

Nejvyhledávanější byl loni Lidl

Řetězce vylepšují své působení a propagaci na internetu. Svůj profil na Facebooku má 91 % firem (loni 72 %), na Instagramu 47 % (loni 31 %) a na Twitteru 26 % (loni 18 %). Více než polovina e-shopů využívá reklamu PPC, 81 % firem aktivně sbírá e-maily zákazníků. „Je sice s podivem, že relativně velká část prodejců stále ignoruje tyto formy propagace, nicméně rostoucí trend je zároveň signálem, že bude stále obtížnější získat si v takové konkurenci pozornost zákazníků,“ řekl Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. Mezi nejvyhledávanější řetězce na internetu patřil loni diskont Lidl, následovaný Globusem a Ikeou.

Nejvyhledávanější řetězce na internetu

Nejvyhledávanější řetězce na internetu

Jakým stylem e-shopy využívají PPC reklam

Jakým stylem e-shopy využívají PPC reklam

Mobilní e-shop nebo web už má 81 % řetězců. Nejhorší je v tomto ohledu situace u prodejců potravin. Vlastní mobilní aplikaci má zhruba každý čtvrtý prodejce (25 %). Věrnostní program nabízí 67 % prodejců, 33 % ho nemá. Akční leták nebo katalog na svém webu zveřejňuje nebo nabízí ke stažení 71 % řetězců.