Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Adam Komers rezignoval na funkci zástupce šéfredaktora zpráv ČT Mrzeny

Adam Komers jako odborář proslul při televizní stávce v ČT na přelomu let 2000 a 2001. Foto: Profimedia.cz

Adam Komers jako odborář proslul při televizní stávce v ČT na přelomu let 2000 a 2001. Foto: Profimedia.cz

Adam Komers, vedoucí regionálního zpravodajství České televize, odstoupil ze své funkce zástupce šéfredaktora zpravodajství Petra Mrzeny. Mrzenu Komers společně s moderátorkou Danielou Drtinovou a dalšími 21 kolegy kritizuje ve stížnosti na údajné autocenzurní zásahy, kterou včera začala projednávat televizní rada.

Mluvčí ČT Alžběta Plívová řekla ČTK, že Komersova rezignace na funkci zástupce šéfredaktora nebude mít žádný vliv na jeho funkci vedoucího redaktora regionálního zpravodajství. „Adam Komers nadále zůstává členem vedení zpravodajství ČT, zodpovídá za řízení regionálních redakcí, účastní se porad vedení zpravodajství a dále je vedoucím na třetím stupni řízení,“ dodala.

Komers prohlašuje, že rezignoval na protest proti „propojení zpravodajství televize veřejné služby s PR agenturami“. Argumentaci založil na tom, že článek k situaci v televizi od šéfa zahraniční rubriky ČT Michala Kubala v dnešních Hospodářských novinách doručila do redakcí PR agentura Bison & Rose, konkrétně Lutonského žena Jana, která v agentuře pracuje. V této souvislosti zmiňuje i text šéfeditora denního kontinuálního vysílání ČT24 Františka Lutonského v dnešní MF Dnes.

To je delikátní také z toho pohledu, že agentura Bison & Rose je od loňska dodavatelem PR služeb právě pro Českou televizi.

„Ano, moje žena pracuje v PR agentuře a je v kontaktu s mnoha kolegy v ČT. Ano, moje žena je kamarádkou Petra Honzejka z HN. Ano, moje žena mu poslala Michalův text. Zdůrazňuji, že ve svém volném čase a bez objednávky z ČT. Mimochodem, Michalův text měl vyjít už včera a ne dnes, ale HN nechtěly sloužit jako nástroj před zasedáním Rady. Pokud jde o můj text, ten jsem si dohodl sám (právě kvůli tomu, abych nebyl obviněn ze střetu zájmů),“ reagoval Lutonský na blogu, na což upozornil přes Twitter.

„I můj bratr Petr pracuje v PR agentuře. Škoda, že jste takhle neargumentoval včera. Zrovna včera vám totiž exkluzivně nabídl anketu Místo pro život a vy jste ji jako první odvysílal bez jakékoliv zmínky, že jde o spolupráci s PR expertem a s PR agenturou,“ připomněl Lutonský Komersovi.

Michal Kubal v dopise, který rozeslal také médiím, Adamu Komersovi vzkázal: „Kolegové z uvedených médií rádi dosvědčí, že můj text i text Františka Lutonského se k nim nedostal cestou, kterou ty tak sugestivně popisuješ. Pravda je mnohem jednodušší – prostě jsem požádal svou známou, jestli by její kamarád neotiskl můj komentář.“

V novinových článcích Kubal i Lutonský Komerse kritizují za jeho činy ve zpravodajství ČT před lety i teď, oba přitom poukazují právě na to, že Komers jako Mrzenův zástupce nezamezil údajné autocenzuře, když byl sporným verdiktům přítomen.

„Pod podnětem Radě ČT je podepsaný Adam Komers, zástupce kritizovaného šéfa zpravodajství Petra Mrzeny. Výhrady teď zaznívají veřejně, nezazněly ale na jediném setkání uvnitř redakce,“ píše Kubal v Hospodářských novinách. „Nerad panu Adamu Komersovi připomínám, že jsme na poradě toto téma [že ČT24 nevysílala ve volební den v přímém přenosu projev Karla Schwarzenberga z volební místnosti - pozn. red.] řešili a on mlčel. Tentýž zástupce šéfredaktora nic nenamítal ani u dalšího případu,“ uvádí Lutonský v MF Dnes.

DOPIS ADAMA KOMERSE

Vážený pane šéfredaktore, vážené kolegyně a kolegové,

v dnešních Hospodářských novinách vyšel článek Michala Kubala, ve kterém prezentuje svůj názor k současnému dění v redakci zpravodajství. Nic proti tomu, s jeho názory a vývody o puči sice hrubě nesouhlasím, neboť jsou totálně zcestné, ale i tak budu dělat všechno proto, aby je mohl on i kdokoli jiný nadále svobodně prezentovat. Co mě však poněkud zarazilo je to, že článek byl do Hospodářských novin doručen PR agenturou Bison a Rose, konkrétně z e-mailové adresy paní Jany Lutonské. Důkaz o této skutečnosti mám k dispozici a předložím ho předsedovi Rady ČT. Co si myslet o novináři, jehož názor musí být redigován PR agenturou, už nechám bez komentáře, každý soudný člověk si udělá názor sám.

Příběh má ovšem pokračování. V tentýž den vychází, tentokrát v Mladé frontě Dnes, jiný článek s podobným obsahem, který je pro změnu podepsaný Františkem Lutonským, šéfeditorem ČT24. Je to náhoda anebo Česká televize používá za peníze koncesionářů najatou PR agenturu k mediální denunciační kampani zaměstnanců, kteří ukázali na vážný problém, jehož existence a další bujení popírá samotný smysl instituce veřejné služby, a žádali jeho vyřešení? Diví se ještě někdo tomu, že si většina signatářů podnětu Radě ČT netroufla zveřejnit své jméno?

A já se ptám: šlo v této kauze o ojedinělou aktivitu Bison a Rose nebo vedení ČT pomocí služeb této PR agentury manipuluje veřejným míněním od počátku a jednotlivé kroky, jak upřít pozornost do slepé uličky, jsou pečlivě koordinovány pod vedením zkušených PR expertů? Samozřejmě očekávám obligátní vysvětlení, že cesta článků s osobními postoji jejich autorů přes vlivovou PR agenturu je pouhým „omylem“ či nedorozuměním, při nejhorším že jde o soukromou aktivitu nějaké agilní PR manažerky a že ČT ve spolupráci s vyškolenými externími odborníky žádné denunciační kampaně, které meritum věci posouvají do naprosto absurdních osobních rovin, neorganizuje.

A nyní vyvstává ještě další, možná daleko závažnější otázka. Nefunguje tohle náhodně rozkryté propojení i opačným směrem, tedy že se klientelistické zájmy PR agentury Bison a Rose přes šéfeditora Františka Lutonského nekontrolovaně dostávají do vysílání ČT24, aniž by to redaktoři, kteří na takové agendě mohou pracovat, vůbec tušili? Snad je tahle obava totálně lichá, třeba je to nějak sofistikovaně ošetřeno. Nevím... Jako reakci stejně očekávám odpověď vedení ve smyslu, že pan Lutonský je schopný a poctivý novinář a že jakékoli pochybnosti v souvislosti s jeho prací jsou vyloučené, což jsem si ovšem donedávna myslel taky. Flagrantní střet zájmů je přece v ČT totální marginálie.

Protože propojení zpravodajství televize veřejné služby s PR agenturami považuji za nebezpečné a tudíž nepřípustné úplně stejně jako manipulace s informacemi a přikrašlování skutečností ve prospěch kohokoli, na protest proti těmto nepřijatelným praktikám, se kterými tento manažerský systém evidentně pracuje, jsem se rozhodl s okamžitou platností rezignovat na funkci zástupce šéfredaktora Redakce zpravodajství ČT.

Děkuji za pozornost, Adam Komers

ODPOVĚĎ MICHALA KUBALA

Vážené kolegyně, vážení kolegové, Adame,

nikdy jsem nepotřeboval, aby mé texty redigovaly PR agentury. Ve světě, kde dochází k mediálním denunciačním kampaním řízenými zvenčí, nežiju, ani žít nechci. Že Tě napadají takové konstrukce, mě mrzí – svědčí to ale především o Tobě.

Je mi velmi líto, že po České televizi napadáš integritu dalších dvou médií. Tištění příspěvků dodaných vlivovými agenturami je proti zásadám HN i MfD. Kolegové z uvedených médií rádi dosvědčí, že můj text i text Františka Lutonského se k nim nedostal cestou, kterou Ty tak sugestivně popisuješ. Pravda je mnohem jednodušší – prostě jsem požádal svou známou, jestli by její kamarád neotiskl můj komentář.

REAKCE FRANTIŠKA LUTONSKÉHO

Kolego Komersi,

snížil jste se už poněkolikáté k podlému a lidsky nízkému útoku. Rozumím tomu, že jste zoufalý, protože nejste schopen obhájit svoji roli ani motivaci v celé kauze „Daniela Drtinová“, ale ani to vás neopravňuje k ničemu podobnému. Dokonce vás k tomu neopravňuje ani to, že jsem vás už na začátku kauzy, na které se tak mediálně zviditelňujete, mezi čtyřma očima vyzval, abyste se buď omluvil nám všem a hlavně L. Dolanskému a P. Mrzenovi nebo dokázal všechna vaše tvrzení. Takhle se totiž nechová ani chlap, ani manažer a už vůbec ne novinář.

Ano, moje žena pracuje v PR agentuře a je v kontaktu s mnoha kolegy v ČT. Ano, moje žena je kamarádkou Petra Honzejka z HN. Ano, moje žena mu poslala Michalův text. Zdůrazňuji, že ve svém volném čase a bez objednávky z ČT. Mimochodem, Michalův text měl vyjít už včera a ne dnes, ale HN nechtěly sloužit jako nástroj před zasedáním Rady.

Pokud jde o můj text, ten jsem si dohodl sám (právě kvůli tomu, abych nebyl obviněn ze střetu zájmů). Podotýkám, že k oběma textům vyšly i protinázory Pavlíny Kvapilové a Daniely Drtinové (předpokládám, že to už moje žena nezvládla).

Dál vysvětlovat nemá cenu. Podotýkám, že i můj bratr Petr pracuje v PR agentuře. Škoda, že jste takhle neargumentoval včera. Zrovna včera vám totiž exkluzivně nabídl anketu Místo pro život a vy jste ji jako první odvysílal bez jakékoliv zmínky, že jde o spolupráci s PR expertem a s PR agenturou. Je mi líto, ale celou vaši argumentaci proto považuju za ubohou a už jen tím včerejším případem jste se dle mého hrubě provinil proti Kodexu České televize.

A aby nebylo pochyb o mé integritě… Jen pro příklad přidávám případ z poslední doby, kdy jsem odmítl zasahovat do rozhodování editorů, když se jednalo o klienta mé ženy. Zveřejňuji se souhlasem J.Zouly:

„From: Lutonský František
Sent: Tuesday, November 05, 2013 12:55 PM
To: Zoula Jaroslav ext.
Subject: Re: ?
Dobrý den, Jardo, se vší zodpovědností říkám, že moje žena pracuje pro Telefoniku, takže jsem v potenciálním střetu zájmů. Vezměte tohle téma a email a nabidnete ho H.Lajcakovi nebo H. Ciznerovi, ať se rozhodnou podle svého uvážení. Jinak díky moc za tip a za pochopení.

Odeslané z telefonu HTC

----- Reply message -----
Od: „Zoula Jaroslav ext.“
Komu: „Lutonský František“
Předmět: ?
Datum: út, 11. 5, 2013 12:49
Dobrý den,
Františku, pokud to už bylo (v UK např.), tak jako bych nic neřekl, ale nechcete se v kontinuálu při případném dalším řešení prodeje Telefónicy věnovat bezpečnostní stránce celé věci? Tenhle operátor spravuje linky českých bezpečnostních složek (zatím asi vše ok), ovšem pro pana Kellnera je to nejspíš byznys jako každý jiný a kdo mu bude moc zabránit v tom, aby tohoto operátora v budoucnu neprodal třeba do ruských nebo čínských rukou?
Dlouhodobé problémy s Huawei jsou nejlepším dokladem toho, kam to může vést (jinými slovy – to bychom tu rovnou mohli vyvěsit čínskou vlajku).
J“

TISKOVÁ ZPRÁVA APRA

Ve vyspělých státech je zcela standardní, že orgány veřejné služby najímají PR agentury

Praha, 8. 11. 2013 - Asociace Public Relations Agentur (APRA) nesouhlasí s názorem bývalého redaktora ČT Adama Komerse, že propojení státní správy, samosprávy či veřejné služby s PR agenturami by mělo být nebezpečné a nepřípustné.

Ve vyspělých státech je zcela standardní, že orgány státní správy, samosprávy a veřejné služby najímají PR agentury právě za účelem konzultace a práci s informacemi. Zlepšení komunikace a přenosu informací orgánů státní správy a samosprávy je nesporně v zájmu široké veřejnosti. Protest proti údajně nepřijatelným praktikám spolupráce státní správy, samosprávy a veřejné služby s PR agenturami pouze dokazuje hlubokou neznalost širšího kontextu profesionálního komunikačního trhu, na kterém se podílí jak PR agentury tak i jejich klienti.

APRA, která sdružuje přední poskytovatele PR služeb v České republice, vypracovala Metodickou příručku pro zadavatele při zadávání veřejných zakázek na PR služby (v příloze) a před 3 týdny, na PR Summitu 2013, dokonce uspořádala odpolední blok „Public relations jako transparentní nástroj pro státní správu“, na kterém byli přítomni zástupci veřejného sektoru a Metodika zde byla představena. Veřejná správa již dnes služby PR agentur ve značné míře využívá a o potřebnosti a užitečnosti PR služeb není pochyb.

Barbora Bělíková, výkonná ředitelka APRA