ADC Awards: Grand Prix pro VMLY&R, OAK a VCCP, Zlatý ohníček dostal Marek Partyš

Nejúspěšnější agenturou 30. ročníku ADC Czech Creative Awards se stala VMLY&R, v počtu cen následují DDB Prague, WMC Grey a VCCP. Klientem roku vyhlášena Česká spořitelna.

Díky agentuře VMLY&R se klientem roku stala Česká spořitelna. Foto: Barbora Reichová

Díky agentuře VMLY&R se klientem roku stala Česká spořitelna. Foto: Barbora Reichová

Marek Partyš dostal Zlatý ohníček. Foto: Barbora Reichová

Marek Partyš dostal Zlatý ohníček. Foto: Barbora Reichová

Bageterie Boulevard, Engine Room a Martin Mikyska dostali historicky první ADC YouTube Award. Foto: Barbora Reichová

Bageterie Boulevard, Engine Room a Martin Mikyska dostali historicky první ADC YouTube Award. Foto: Barbora Reichová

Míla Knepr zavzpomínal na Roberta Peňažku. Foto: Barbora Reichová

Míla Knepr zavzpomínal na zesnulého Roberta Peňažku. Foto: Barbora Reichová

Večerem provázeli Oto Klempíř a Michael Viktořík. Foto: Barbora Reichová

Večerem provázeli Oto Klempíř a Michael Viktořík. Foto: Barbora Reichová

Nejvíc trofejí v jubilejním 30. ročníku výročních reklamních cen ADC Czech Creative Awards (dřív Louskáček) získala agentura VMLY&R, v základních kategoriích jich posbírala celkem 18. S 13 cenami následuje DDB Prague, sedm dostala WMC Grey, čtyři VCCP. Tři trofeje si odnesly agentury McCann Prague, Touch Branding a také přepravní služba Liftago.

Po dvou oceněních získaly Engine Room, Flux Films, Fuksaworks Pavla Fuksy, Havas Prague a Triad. Po jedné ceně si odnesly Cinq Visuals, Guts Prague, IMA Production, Kaspen/Jung von Matt, Lumír Kajnar, Ogilvy, Optimist Czech, UPP a Výstaviště Praha.

Slavnostní vyhlášení ADC Czech Creative Awards proběhlo ve středu večer v pražském divadle Archa, večerem provázeli Oto KlempířMichael Viktořík. V základních kategoriích (rozdělených do pěti sekcí Advertising, Engagement, Experience, Business Creativity a Craft) bylo uděleno celkem 70 ocenění, z toho 11 zlatých (tři pro VMLY&R a po jednom pro DDB, Engine Room, Havas, Liftago, Lumíra Kajnara, McCann, Optimist a VCCP).

Nadto bylo vyhlášeno ještě následujících pět speciálních cen.

Letos se předávaly porcelánové hlavy. Foto: Barbora Reichová

Letos se předávaly porcelánové hlavy. Foto: Barbora Reichová

Letošní ročník zaznamenal rekordní účast, do soutěže bylo přihlášeno 294 kreativních počinů celkem od 61 subjektů. Na shortlist se pak dostalo 94 prací. Za vysokou účast může podle ADC vedle produktivity přihlašovatelů i delší časové období, v němž mohly být přihlášené kampaně publikované. Roční perioda byla letos o půl roku delší, aby se po dvou minulých ročnících vyhlašovaných na podzim vrátilo k původním termínům.

Nejvíc přihlášek přišlo od agentury VMLY&R (40), následovaly DDB Prague (27), WMC Grey (22), Triad (14) a McCann a Ogilvy (obě 13).

O oceněních rozhodovala takzvaná all-star jury, porota, kterou organizátoři sestavili při příležitosti speciálního výročí. Byla složena z nejúspěšnějších osobností a legendárních jmen české i slovenské reklamy. Porotě předsedal Jaime Mandelbaum, evropský chief creative officer VMLY&R.

VMLY&R si největší počet cen vysloužila především variacemi komunikačního konceptu #silnější pro Českou spořitelnu. Za ty získala celkem 12 trofejí, včetně zmíněné Grand Prix. Další dvě dostala za sadu speciálního oblečení Be Safe Collection, rovněž pro Českou spořitelnu. A čtyři přidala za kampaň Dobré jméno ve světě pro Pilsner Urquell.

Rovněž čtyři ceny (včetně Grand Prix) přinesla agentuře VCCP zmíněná kampaň Minuta ticha pro Člověka v tísni. Čtyřikrát byla oceněná i kampaň Hanger for free choice od WMC Grey pro iniciativu Ciocia Czesia.

Ocenění v základních kategoriích ADC Czech Creative Awards 2023

místo kampaň přihlašovatel značka / klient
ADVERTISING
Static: Outdoor
Reklamní práce umístěné ve veřejném prostoru - s výraznou myšlenkou, jednoduše a přímočaře provedenou, takže je na první pohled srozumitelná i na rušné ulici
3 Už!  Touch Branding Národní divadlo
3 Azyl menu WMC Grey Zachraň jídlo
Static: Print
Reklamní práce, které nacházejí nové možnosti tištěné stránky. Dokáží využít pozornosti čtenáře a zaujmout ho i na delší čas
1 Horizonty Havas Prague České dráhy
Film: Short format (up to 15″)
Video, jehož cílem je v co nejkratším čase upoutat pozornost a/nebo odvyprávět poutavý příběh ve velmi omezené stopáži.
3 Vodafone - Neomezení McCann Prague Vodafone
Film: Medium format (16-60″)
Video se standardní reklamní stopáží, umění tradičního příběhu na ploše televizní nebo online reklamy
1 Dobré jméno ve světě VMLY&R  Pilsner Urquell
2 Péťa Havas Prague České dráhy
3 Pečujeme s láskou  DDB Prague Rossmann
3 Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme VMLY&R  Česká spořitelna, Post Bellum
3 Společně jsme #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
Film: Long format (over 61″)
Video, které dokáže odvyprávět komplexní příběh hraničící s formátem krátkého filmu (typicky online nebo kinoreklama)
1 Hra, které vděčím za svůj život DDB Prague League of Legends / Riot Games
2 Mluvit spolu nás dělá #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
Sound
Zvuk a hudba jako kreativní nástroj ve všech typech a formátech placené reklamy (rádio, streamovací platformy, hlas)
3 Lockdownů už bylo dost  DDB Prague Magistrát hlavního města Prahy
Spatial
Kreativní prostorové instalace umístěné ve fyzickém světě - ambientní média, eventy, pop-upy nebo kreativní retail
2 Jak Arcane dorazil do Česka DDB Prague Arcane / Riot Games
3 Hanger for free choice WMC Grey Ciocia Czesia
Campaign for Good
Jakákoli kampaň, která má výhradně nekomerční cíle, nebo byla vytvořena na podporu neziskových organizací a jejich cílů
2 Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme VMLY&R  Česká spořitelna, Paměť národa / Post Bellum
2 Hanger for free choice WMC Grey Ciocia Czesia
3 Už nikdy fronty na banány Flux Films Dekomunizace
ENGAGEMENT
Social: Community building
Dlouhodobé úsilí o vytvoření aktivní komunity, která na sociálních sítích pravidelně interaguje s obsahem publikovaným značkou
3 První volba esportovců a jejich maminek DDB Prague Kaufland, Sinners Esports
Social: User participation
Aktivace komunity na sociálních sítích k jednorázové interakci se značkou (včetně soutěží, user-generated obsahu atd.)
3 Be Safe Collection by Česká spořitelna VMLY&R  Česká spořitelna
Social: Influencer talent
Využití influencerů, které přesahuje jejich přínos z hlediska zásahu cílové skupiny (přihlášené práce musí být založeny na inovativním způsobu využití influencerů)
2 Martin Morejt Engine Room Crocodille ČR / Bageterie Boulevard
Social: Live and reactional
Práce, které ukazují, jak se značka úspěšně zapojila do probíhající konverzace prostřednictvím svého aktuálního nebo reakčního obsahu
1 Martin Morejt Engine Room Crocodille ČR / Bageterie Boulevard
2 Liftago vs. trollové Liftago Liftago
3 Minuta ticha VCCP Člověk v tísni
PR & Earned media
Aktivity, které zapojují širokou veřejnost, osoby ovlivňující veřejné mínění nebo novináře a vytvářejí mediální hodnotu neplaceného obsahu
2 Ohrožená socha VCCP The Museum Endangered Art / Association of Poland Museums
3 Už nikdy fronty na banány Flux Films Dekomunizace
3 Liftago vs. trollové Liftago Liftago
Culture Impact
Komerční práce, která úspěšně prosazuje společenská témata a dosahuje prokazatelné změny v naší společnosti
3 Kam bys chodila Triad Advertising Ikea
EXPERIENCE
Data & Technology
Unikátní způsob využití dat nebo technologií pro tvorbu příběhu značky, nebo pro jeho efektivnější šíření
3 Nejcennější vzpomínky DDB Prague Komerční banka
Media: Creating media
Nápady realizované prostřednictvím zcela nového média, nestandardního využití tradičních médií, nebo reklamy, které se samy stávají médiem
2 Be Safe Collection by Česká spořitelna VMLY&R  Česká spořitelna
3 Hanger for free choice WMC Grey Ciocia Czesia
Media: Partnerships
Kreativní využití partnerství k oslovení nového publika (spolupráce mezi více značkami, mediální partnerství atd.)
1 Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme VMLY&R, OAK Česká spořitelna, Paměť národa / Post Bellum
3 První volba esportovců a jejich maminek DDB Prague Kaufland, Sinners Esports
Entertainment
Obsah (spolu)vytvářený značkami, jehož cílem je především pobavit, a v němž je jasně přítomen produkt nebo značka. Může zahrnovat mimo jiné hudbu, podcasty, videa, ale také product placement.
2 13 cest McCann Prague Česká kancelář pojistitelů
2 Svobodná republika Žižkov Fuksaworks MČ Praha 3
Gaming & Metaverse
Jakékoliv značkové aktivace, které se odehrávají ve virtuálních světech nebo v přímém vztahu k nim: ve videohrách, e-sportu nebo v metaversu
2 Gamer Eye Test DDB Prague GrandOptical
3 Spike Masters: Bitva o Valorant HQ DDB Prague Valorant / Riot Games
Mixed reality
Práce, jejichž přínos spočívá v inovativním propojení fyzického a digitálního světa
3 Souboj, který slavná NHL dosud nezažila! Sharyaq vs. Prediaq IMA Production Škoda Auto
BUSINESS CREATIVITY
Cost-efficient solution
Ocenění řemeslně dokonalé práce, která díky vhodně zvolenému nápadu nevyžaduje vysoký budget k tomu, aby zanechala dojem
2 Hanger for free choice WMC Grey Ciocia Czesia
Creative effectiveness
V soutěži ADC Awards už dřív oceněná práce, která ale v dlouhodobém horizontu prokazatelně vytváří výraznou komerční hodnotu
2 Budvar 33 Kaspen/Jung von Matt Budějovický Budvar
CRAFT
Film craft: Direction
Cena za nejlepší reklamní režii
2 Mluvit spolu nás dělá #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
3 Dobré jméno ve světě VMLY&R  Pilsner Urquell
3 Společně jsme #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
Film craft: Cinematography
Cena za nejlepší práci s kamerou v reklamním filmu
1 Mluvit spolu nás dělá #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
2 Společně jsme #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
3 Škoda Enyaq RS iV - The Way of Life: World Premiere Show Cinq Visuals Škoda Auto
3 Dobré jméno ve světě VMLY&R  Pilsner Urquell
Film craft: Casting
Cena za obsazení a kreativní využití talentů v reklamním filmu
2 Dobré jméno ve světě VMLY&R  Pilsner Urquell
3 S Georgem jde všechno hravě VMLY&R George / Česká spořitelna
3 Společně jsme #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
Film craft: Set design
Cena za nejlepší scénografii v reklamním filmu
2 Společně jsme #silnější VMLY&R  Česká spořitelna
Film craft: SFX & CGI
Cena za nejlepší speciální efekty nebo CGI v reklamním filmu
2 Acura Electric. Nový svět. Stejná energie. UPP Acura
Film craft: Motion & animation
Cena za nejlepší animovaný reklamní film nebo motion design pro reklamu
1 Minuta ticha VCCP Člověk v tísni
3 Slavíme 130 let Na Výstavišti Výstaviště Praha Výstaviště Praha
Visual craft: Illustration
Cena za nejlepší ilustraci použitou ve statických formátech
1 Tour de France Femme NFT  Optimist Czech We Love Cycling / Škoda Auto
3 Minuta ticha VCCP Člověk v tísni
Visual craft: Postproduction
Cena za nejlepší využití postprodukčních technik ve statických formátech
3 Oči na cestě DDB Prague GrandOptical
Copywriting: Short-form
Ocenění za nejlepší copywriting v headlinech a claimech
2 Vysoká škola života – Skripta Fuksaworks  
3 Očkovací kampaň pro Prahu DDB Prague Magistrát hlavního města Prahy
3 Azyl menu WMC Grey Zachraň jídlo
Copywriting: Storytelling
Cena za nejlepší příběhový copywriting (scénáře, články, dlouhodobý obsah)
2 Lockdownů už bylo dost  DDB Prague Magistrát hlavního města Prahy
Copywriting: Brand languages
Ocenění za vytvoření konzistentního a osobitého jazyka značky
1 Liftago vs. trollové Liftago Liftago
Sound craft: Original music
Cena za nejlepší použití původní hudby v reklamě
3 Psohňostroj WMC Grey Helppes
Sound craft: Sound design
Cena za nejlepší zvukový design v reklamě
2 Kam bys chodila Triad Advertising Ikea
Design: Editorial
Cena za nejlepší redakční design (časopisy, knihy, brožury atd.)
1 Série novinových obálek pro Deník N Lumír Kajnar Deník N / N Media
Design: Physical spaces
Cena za nejlepší design imerzivního zážitku (mixed reality atd.)
2 The tile with a style  Ogilvy WPP
Design: Packaging
Cena za nejlepší obalový design
3 Flou DDB Prague Dr. Weed
Design: Brand identity
Ocenění za nejlepší identitu značky a její propsání do jednotlivých formátů
1 Redesigning healthcare system McCann Prague VZP / Všeobecná zdravotní pojišťovna
2 Udržitelná vizuální identita  Guts Prague  Restaurace Sansho
2 Slavia rebranding Touch Branding SK Slavia Praha
Craft on budget
Ocenění za nejlepší řemeslné provedení výsledného díla s omezeným rozpočtem
2 Rebranding Ekoškoly  Touch Branding Ekoškola / Tereza, vzdělávací centrum

Zdroj: Art Directors Club

Like generace Z dostala kampaň Péťa pro České dráhy

V ADC Czech Creative Awards letos opět rozhodovali studenti z Katedry multimédií pražské Vysoké školy ekonomické. Ocenění „Like generace Z“, které vyjadřuje názor právě mladé generace kreativců, udělili kampani Péťa od Havasu pro České dráhy. „Studenti se shodli na tom, že spot vyvolává příjemné emoce, komunikace je podle nich vtipná, hezká a pochopitelná. Téma LGBT je tam zasazené přirozeně a ne negativně, jak bývá zvykem,“ uvádí ADC, který s VŠE spolupracuje dlouhodobě.

Porotou bylo 13 studentů VŠE, konkrétně Dominik Belza, Sofiia Buliienko, Hynek Felix, Ester Hlavová, Valerija Fleissigová, Dominik Folc, Veronika Hanzelková, Andrea Hauptová, Lucie Vávrová, Michaela Maroušková, Michaela Mikulecká, Matyáš Počepický, Tereza ZikmundováZuzana Šitancová. V předmětech Řízení multimediálních projektů a Multimediální komunikace, kde pracují týmově v miniagenturách, si prošli celým hodnotícím procesem obdobně jako porota v ADC Czech Creative Awards. Na svůj shortlist zařadili i kampaně První volba esportovců a jejich maminek, Mluvit spolu nás dělá #silnější, Už nikdy fronty na banány, Azyl menuHanger for free choice.

Ze zasedání studentské poroty. Vlevo nahoře lektor Richard Stiebitz

Ze zasedání studentské poroty. Vlevo nahoře lektor Richard Stiebitz

„Nejtěžší na práci této poroty bylo to, že se udílela finální cena jenom jedna. Je to podobné jako u Grand Prix, která se hodnotí napříč všemi kategoriemi. Je pak těžké porovnávat tištěnou reklamu s eventem a ten třeba s televizním spotem,“ uvedl Richard Stiebitz kreativní ředitel agentury Gen a lektor VŠE, který je současně členem ADC. „Cena je ale hlavně výsledkem inteligentní diskuse, která byla zajímavou sondou do toho, jak mladá generace práce v soutěži vnímá. Překvapila mě absence cynismu a zodpovědný přístup. V úplném finále byly tři soutěžní práce na téma gaming, potraty a cestování s LGBT a ty u generace Z vlastně vyhrály všechny. Cena byla ale jen jedna, a tak jsem mladé porotce vyzval, aby volili ve finále hlavně svým citem a srdcem. Zvítězil vtipně pojatý lidský příběh.“

Sdílejte