Nejvíc trofejí v jubilejním 30. ročníku výročních reklamních cen ADC Czech Creative Awards (dřív Louskáček) získala agentura VMLY&R, v základních kategoriích jich posbírala celkem 18. S 13 cenami následuje DDB Prague, sedm dostala WMC Grey, čtyři VCCP. Tři trofeje si odnesly agentury McCann Prague, Touch Branding a také přepravní služba Liftago.
Po dvou oceněních získaly Engine Room, Flux Films, Fuksaworks Pavla Fuksy, Havas Prague a Triad. Po jedné ceně si odnesly Cinq Visuals, Guts Prague, IMA Production, Kaspen/Jung von Matt, Lumír Kajnar, Ogilvy, Optimist Czech, UPP a Výstaviště Praha.
Slavnostní vyhlášení ADC Czech Creative Awards proběhlo ve středu večer v pražském divadle Archa, večerem provázeli Oto Klempíř a Michael Viktořík. V základních kategoriích (rozdělených do pěti sekcí Advertising, Engagement, Experience, Business Creativity a Craft) bylo uděleno celkem 70 ocenění, z toho 11 zlatých (tři pro VMLY&R a po jednom pro DDB, Engine Room, Havas, Liftago, Lumíra Kajnara, McCann, Optimist a VCCP).
Nadto bylo vyhlášeno ještě následujících pět speciálních cen.
- VMLY&R získala i Grand Prix, a to za kampaň Dnes jsme #silnější. Dnes pomáháme pro Českou spořitelnu a neziskovou organizaci Post Bellum. Na kampani spolupracovala agentura OAK Prague.
- Poprvé udělovanou Grand Prix Craft si odnáší agentura VCCP za kampaň Minuta ticha pro neziskovou organizaci Člověk v tísni.
- Vůbec poprvé byla (ve spolupráci s Googlem, generálním partnerem soutěže) udělena rovněž ADC YouTube Award, tu získala agentura Engine Room s internetovým tvůrcem Martinem Mikyskou alias Mikýřem za reakční kampaň Martin Morejt pro Bageterii Boulevard.
- Klientem roku byla vyhlášena Česká spořitelna, spjatá se 14 cenami.
- Ocenění Zlatý ohníček za mimořádný přínos české reklamě dostal režisér Marek Partyš.

Letos se předávaly porcelánové hlavy. Foto: Barbora Reichová
Letošní ročník zaznamenal rekordní účast, do soutěže bylo přihlášeno 294 kreativních počinů celkem od 61 subjektů. Na shortlist se pak dostalo 94 prací. Za vysokou účast může podle ADC vedle produktivity přihlašovatelů i delší časové období, v němž mohly být přihlášené kampaně publikované. Roční perioda byla letos o půl roku delší, aby se po dvou minulých ročnících vyhlašovaných na podzim vrátilo k původním termínům.
Nejvíc přihlášek přišlo od agentury VMLY&R (40), následovaly DDB Prague (27), WMC Grey (22), Triad (14) a McCann a Ogilvy (obě 13).
O oceněních rozhodovala takzvaná all-star jury, porota, kterou organizátoři sestavili při příležitosti speciálního výročí. Byla složena z nejúspěšnějších osobností a legendárních jmen české i slovenské reklamy. Porotě předsedal Jaime Mandelbaum, evropský chief creative officer VMLY&R.
VMLY&R si největší počet cen vysloužila především variacemi komunikačního konceptu #silnější pro Českou spořitelnu. Za ty získala celkem 12 trofejí, včetně zmíněné Grand Prix. Další dvě dostala za sadu speciálního oblečení Be Safe Collection, rovněž pro Českou spořitelnu. A čtyři přidala za kampaň Dobré jméno ve světě pro Pilsner Urquell.
Rovněž čtyři ceny (včetně Grand Prix) přinesla agentuře VCCP zmíněná kampaň Minuta ticha pro Člověka v tísni. Čtyřikrát byla oceněná i kampaň Hanger for free choice od WMC Grey pro iniciativu Ciocia Czesia.
Ocenění v základních kategoriích ADC Czech Creative Awards 2023
místo | kampaň | přihlašovatel | značka / klient |
ADVERTISING | |||
Static: Outdoor Reklamní práce umístěné ve veřejném prostoru - s výraznou myšlenkou, jednoduše a přímočaře provedenou, takže je na první pohled srozumitelná i na rušné ulici |
|||
3 | Už! | Touch Branding | Národní divadlo |
3 | Azyl menu | WMC Grey | Zachraň jídlo |
Static: Print Reklamní práce, které nacházejí nové možnosti tištěné stránky. Dokáží využít pozornosti čtenáře a zaujmout ho i na delší čas |
|||
1 | Horizonty | Havas Prague | České dráhy |
Film: Short format (up to 15″) Video, jehož cílem je v co nejkratším čase upoutat pozornost a/nebo odvyprávět poutavý příběh ve velmi omezené stopáži. |
|||
3 | Vodafone - Neomezení | McCann Prague | Vodafone |
Film: Medium format (16-60″) Video se standardní reklamní stopáží, umění tradičního příběhu na ploše televizní nebo online reklamy |
|||
1 | Dobré jméno ve světě | VMLY&R | Pilsner Urquell |
2 | Péťa | Havas Prague | České dráhy |
3 | Pečujeme s láskou | DDB Prague | Rossmann |
3 | Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme | VMLY&R | Česká spořitelna, Post Bellum |
3 | Společně jsme #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
Film: Long format (over 61″) Video, které dokáže odvyprávět komplexní příběh hraničící s formátem krátkého filmu (typicky online nebo kinoreklama) |
|||
1 | Hra, které vděčím za svůj život | DDB Prague | League of Legends / Riot Games |
2 | Mluvit spolu nás dělá #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
Sound Zvuk a hudba jako kreativní nástroj ve všech typech a formátech placené reklamy (rádio, streamovací platformy, hlas) |
|||
3 | Lockdownů už bylo dost | DDB Prague | Magistrát hlavního města Prahy |
Spatial Kreativní prostorové instalace umístěné ve fyzickém světě - ambientní média, eventy, pop-upy nebo kreativní retail |
|||
2 | Jak Arcane dorazil do Česka | DDB Prague | Arcane / Riot Games |
3 | Hanger for free choice | WMC Grey | Ciocia Czesia |
Campaign for Good Jakákoli kampaň, která má výhradně nekomerční cíle, nebo byla vytvořena na podporu neziskových organizací a jejich cílů |
|||
2 | Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme | VMLY&R | Česká spořitelna, Paměť národa / Post Bellum |
2 | Hanger for free choice | WMC Grey | Ciocia Czesia |
3 | Už nikdy fronty na banány | Flux Films | Dekomunizace |
ENGAGEMENT | |||
Social: Community building Dlouhodobé úsilí o vytvoření aktivní komunity, která na sociálních sítích pravidelně interaguje s obsahem publikovaným značkou |
|||
3 | První volba esportovců a jejich maminek | DDB Prague | Kaufland, Sinners Esports |
Social: User participation Aktivace komunity na sociálních sítích k jednorázové interakci se značkou (včetně soutěží, user-generated obsahu atd.) |
|||
3 | Be Safe Collection by Česká spořitelna | VMLY&R | Česká spořitelna |
Social: Influencer talent Využití influencerů, které přesahuje jejich přínos z hlediska zásahu cílové skupiny (přihlášené práce musí být založeny na inovativním způsobu využití influencerů) |
|||
2 | Martin Morejt | Engine Room | Crocodille ČR / Bageterie Boulevard |
Social: Live and reactional Práce, které ukazují, jak se značka úspěšně zapojila do probíhající konverzace prostřednictvím svého aktuálního nebo reakčního obsahu |
|||
1 | Martin Morejt | Engine Room | Crocodille ČR / Bageterie Boulevard |
2 | Liftago vs. trollové | Liftago | Liftago |
3 | Minuta ticha | VCCP | Člověk v tísni |
PR & Earned media Aktivity, které zapojují širokou veřejnost, osoby ovlivňující veřejné mínění nebo novináře a vytvářejí mediální hodnotu neplaceného obsahu |
|||
2 | Ohrožená socha | VCCP | The Museum Endangered Art / Association of Poland Museums |
3 | Už nikdy fronty na banány | Flux Films | Dekomunizace |
3 | Liftago vs. trollové | Liftago | Liftago |
Culture Impact Komerční práce, která úspěšně prosazuje společenská témata a dosahuje prokazatelné změny v naší společnosti |
|||
3 | Kam bys chodila | Triad Advertising | Ikea |
EXPERIENCE | |||
Data & Technology Unikátní způsob využití dat nebo technologií pro tvorbu příběhu značky, nebo pro jeho efektivnější šíření |
|||
3 | Nejcennější vzpomínky | DDB Prague | Komerční banka |
Media: Creating media Nápady realizované prostřednictvím zcela nového média, nestandardního využití tradičních médií, nebo reklamy, které se samy stávají médiem |
|||
2 | Be Safe Collection by Česká spořitelna | VMLY&R | Česká spořitelna |
3 | Hanger for free choice | WMC Grey | Ciocia Czesia |
Media: Partnerships Kreativní využití partnerství k oslovení nového publika (spolupráce mezi více značkami, mediální partnerství atd.) |
|||
1 | Dnes jsme #silnější, dnes pomáháme | VMLY&R, OAK | Česká spořitelna, Paměť národa / Post Bellum |
3 | První volba esportovců a jejich maminek | DDB Prague | Kaufland, Sinners Esports |
Entertainment Obsah (spolu)vytvářený značkami, jehož cílem je především pobavit, a v němž je jasně přítomen produkt nebo značka. Může zahrnovat mimo jiné hudbu, podcasty, videa, ale také product placement. |
|||
2 | 13 cest | McCann Prague | Česká kancelář pojistitelů |
2 | Svobodná republika Žižkov | Fuksaworks | MČ Praha 3 |
Gaming & Metaverse Jakékoliv značkové aktivace, které se odehrávají ve virtuálních světech nebo v přímém vztahu k nim: ve videohrách, e-sportu nebo v metaversu |
|||
2 | Gamer Eye Test | DDB Prague | GrandOptical |
3 | Spike Masters: Bitva o Valorant HQ | DDB Prague | Valorant / Riot Games |
Mixed reality Práce, jejichž přínos spočívá v inovativním propojení fyzického a digitálního světa |
|||
3 | Souboj, který slavná NHL dosud nezažila! Sharyaq vs. Prediaq | IMA Production | Škoda Auto |
BUSINESS CREATIVITY | |||
Cost-efficient solution Ocenění řemeslně dokonalé práce, která díky vhodně zvolenému nápadu nevyžaduje vysoký budget k tomu, aby zanechala dojem |
|||
2 | Hanger for free choice | WMC Grey | Ciocia Czesia |
Creative effectiveness V soutěži ADC Awards už dřív oceněná práce, která ale v dlouhodobém horizontu prokazatelně vytváří výraznou komerční hodnotu |
|||
2 | Budvar 33 | Kaspen/Jung von Matt | Budějovický Budvar |
CRAFT | |||
Film craft: Direction Cena za nejlepší reklamní režii |
|||
2 | Mluvit spolu nás dělá #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
3 | Dobré jméno ve světě | VMLY&R | Pilsner Urquell |
3 | Společně jsme #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
Film craft: Cinematography Cena za nejlepší práci s kamerou v reklamním filmu |
|||
1 | Mluvit spolu nás dělá #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
2 | Společně jsme #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
3 | Škoda Enyaq RS iV - The Way of Life: World Premiere Show | Cinq Visuals | Škoda Auto |
3 | Dobré jméno ve světě | VMLY&R | Pilsner Urquell |
Film craft: Casting Cena za obsazení a kreativní využití talentů v reklamním filmu |
|||
2 | Dobré jméno ve světě | VMLY&R | Pilsner Urquell |
3 | S Georgem jde všechno hravě | VMLY&R | George / Česká spořitelna |
3 | Společně jsme #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
Film craft: Set design Cena za nejlepší scénografii v reklamním filmu |
|||
2 | Společně jsme #silnější | VMLY&R | Česká spořitelna |
Film craft: SFX & CGI Cena za nejlepší speciální efekty nebo CGI v reklamním filmu |
|||
2 | Acura Electric. Nový svět. Stejná energie. | UPP | Acura |
Film craft: Motion & animation Cena za nejlepší animovaný reklamní film nebo motion design pro reklamu |
|||
1 | Minuta ticha | VCCP | Člověk v tísni |
3 | Slavíme 130 let Na Výstavišti | Výstaviště Praha | Výstaviště Praha |
Visual craft: Illustration Cena za nejlepší ilustraci použitou ve statických formátech |
|||
1 | Tour de France Femme NFT | Optimist Czech | We Love Cycling / Škoda Auto |
3 | Minuta ticha | VCCP | Člověk v tísni |
Visual craft: Postproduction Cena za nejlepší využití postprodukčních technik ve statických formátech |
|||
3 | Oči na cestě | DDB Prague | GrandOptical |
Copywriting: Short-form Ocenění za nejlepší copywriting v headlinech a claimech |
|||
2 | Vysoká škola života – Skripta | Fuksaworks | |
3 | Očkovací kampaň pro Prahu | DDB Prague | Magistrát hlavního města Prahy |
3 | Azyl menu | WMC Grey | Zachraň jídlo |
Copywriting: Storytelling Cena za nejlepší příběhový copywriting (scénáře, články, dlouhodobý obsah) |
|||
2 | Lockdownů už bylo dost | DDB Prague | Magistrát hlavního města Prahy |
Copywriting: Brand languages Ocenění za vytvoření konzistentního a osobitého jazyka značky |
|||
1 | Liftago vs. trollové | Liftago | Liftago |
Sound craft: Original music Cena za nejlepší použití původní hudby v reklamě |
|||
3 | Psohňostroj | WMC Grey | Helppes |
Sound craft: Sound design Cena za nejlepší zvukový design v reklamě |
|||
2 | Kam bys chodila | Triad Advertising | Ikea |
Design: Editorial Cena za nejlepší redakční design (časopisy, knihy, brožury atd.) |
|||
1 | Série novinových obálek pro Deník N | Lumír Kajnar | Deník N / N Media |
Design: Physical spaces Cena za nejlepší design imerzivního zážitku (mixed reality atd.) |
|||
2 | The tile with a style | Ogilvy | WPP |
Design: Packaging Cena za nejlepší obalový design |
|||
3 | Flou | DDB Prague | Dr. Weed |
Design: Brand identity Ocenění za nejlepší identitu značky a její propsání do jednotlivých formátů |
|||
1 | Redesigning healthcare system | McCann Prague | VZP / Všeobecná zdravotní pojišťovna |
2 | Udržitelná vizuální identita | Guts Prague | Restaurace Sansho |
2 | Slavia rebranding | Touch Branding | SK Slavia Praha |
Craft on budget Ocenění za nejlepší řemeslné provedení výsledného díla s omezeným rozpočtem |
|||
2 | Rebranding Ekoškoly | Touch Branding | Ekoškola / Tereza, vzdělávací centrum |
Zdroj: Art Directors Club
Prohlédněte si všechny oceněné práce v galerii ADC
Like generace Z dostala kampaň Péťa pro České dráhy
V ADC Czech Creative Awards letos opět rozhodovali studenti z Katedry multimédií pražské Vysoké školy ekonomické. Ocenění „Like generace Z“, které vyjadřuje názor právě mladé generace kreativců, udělili kampani Péťa od Havasu pro České dráhy. „Studenti se shodli na tom, že spot vyvolává příjemné emoce, komunikace je podle nich vtipná, hezká a pochopitelná. Téma LGBT je tam zasazené přirozeně a ne negativně, jak bývá zvykem,“ uvádí ADC, který s VŠE spolupracuje dlouhodobě.
Porotou bylo 13 studentů VŠE, konkrétně Dominik Belza, Sofiia Buliienko, Hynek Felix, Ester Hlavová, Valerija Fleissigová, Dominik Folc, Veronika Hanzelková, Andrea Hauptová, Lucie Vávrová, Michaela Maroušková, Michaela Mikulecká, Matyáš Počepický, Tereza Zikmundová a Zuzana Šitancová. V předmětech Řízení multimediálních projektů a Multimediální komunikace, kde pracují týmově v miniagenturách, si prošli celým hodnotícím procesem obdobně jako porota v ADC Czech Creative Awards. Na svůj shortlist zařadili i kampaně První volba esportovců a jejich maminek, Mluvit spolu nás dělá #silnější, Už nikdy fronty na banány, Azyl menu a Hanger for free choice.

Ze zasedání studentské poroty. Vlevo nahoře lektor Richard Stiebitz
„Nejtěžší na práci této poroty bylo to, že se udílela finální cena jenom jedna. Je to podobné jako u Grand Prix, která se hodnotí napříč všemi kategoriemi. Je pak těžké porovnávat tištěnou reklamu s eventem a ten třeba s televizním spotem,“ uvedl Richard Stiebitz kreativní ředitel agentury Gen a lektor VŠE, který je současně členem ADC. „Cena je ale hlavně výsledkem inteligentní diskuse, která byla zajímavou sondou do toho, jak mladá generace práce v soutěži vnímá. Překvapila mě absence cynismu a zodpovědný přístup. V úplném finále byly tři soutěžní práce na téma gaming, potraty a cestování s LGBT a ty u generace Z vlastně vyhrály všechny. Cena byla ale jen jedna, a tak jsem mladé porotce vyzval, aby volili ve finále hlavně svým citem a srdcem. Zvítězil vtipně pojatý lidský příběh.“

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
