Adison představil na Clubhousu robotický vysavač

Na začátku února proběhla na nové audiosíti první česká tisková konference. Nebo ne?

iRobot se představil na Clubhousu

iRobot se představil na Clubhousu

Clubhouse – slovo, které se v posledních týdnech skloňuje snad v každé komunikační agentuře a nejedna firma přemýšlí, jak ho dobře využít. Dost bylo teorie, rozhodli jsme se ho vyzkoušet. Naskytla se nám totiž ideální příležitost. Náš klient iRobot, který razí cestu inovacím na poli technologií, uvede v polovině února na český trh nový robotický vysavač Roomba i3. Proč nespojit novinku v portfoliu s novinkou na poli sociálních sítí a nepředstavit tak novinářům produkt neotřelým způsobem?

Nápad dobrý, ale záhy jsme si uvědomili dvě věci. Jednak že nejsme schopni touto cestou oslovit všechny novináře, které potřebujeme – už kvůli tomu, že aplikace je zatím dostupná pouze uživatelům se zařízeními značky Apple. Na druhou stranu se teď na Clubhouse nacházejí i potenciální zákazníci: milovníci technologií, early adopters.

Z původního plánu se tak zrodil nápad udělat alternativu k tiskové konferenci – otevřít akci všem. A stejně jako se iRobot snaží přicházet s inovacemi v robotických vysavačích jako první, jsme ani my nechtěli čekat na dobu, kdy bude tato nová sociální platforma zaplavená jinými značkami. Rozhodli jsme se proto oficiální představení uspíšit a začít o dva týdny dřív předprodejem.

Co budeme říkat a kdo to bude moderovat?

Při sepisování scénáře nám samotný popis nového produktu přišel málo atraktivní a cítili jsme, že pro zaujetí musíme přijít s něčím navíc. Přece jen je celý Clubhouse postaven na tématech a diskusi. Jelikož je výhodou nového modelu Roomba i3 i nižší cena při zachování pokročilých chytrých funkcí, stala se ústředním tématem chytrá domácnost a její dostupnost.

Stejně tak jsme přistoupili i k volbě mluvčích, respektive pořadatelů eventu. Domluvili jsme se s Janem Březinou, novinářem a influencerem ze světa produktů Apple, o němž jsme z předchozí spolupráce věděli, že iRobot zná, používá a zároveň má už na Clubhouse dostatek followerů.

Samotný scénář jsme koncipovali tak, že na začátku bude intro o chytré domácnosti a poté rozhovor se zástupcem iRobot, který představí novinku. Toto mělo z hodinového eventu zabrat necelou polovinu, zbytek byl určen pro dotazy a diskusi.

Představit produkt veřejnosti s sebou nese i jednu důležitou podmínku, na kterou je potřeba myslet – musí být hned někde ke koupi. Klient proto pro tuto příležitost spustil na svých stránkách předprodej a pro účastníky eventu zároveň připravil speciální slevu.

Vše připraveno, můžeme jet

Původní myšlenku zrealizovat online event pro média jsme nezatratili. Vytipovali jsme si relevantní novináře a na akci je pozvali. Bohužel se potvrdily obavy, že ne všichni technologičtí novináři mají iPhone. Naštěstí však na naši pozvánku nepřišla žádná velká stížnost, jen občas to někteří komentovali s nadsázkou a humorem. S těmi, kdo dle jejich vlastních slov „nejsou tak exkluzivní“, jsme poté komunikovali individuálně a máme pro ně přichystané jiné materiály i výhody.

Pro propagaci eventu u potenciálních zákazníků a fanoušků značky jsme využili vlastní sociální sítě a zapojili jsme i moderátora, který na akci upozornil také na svých kanálech.

Od nápadu po realizaci uplynul zhruba týden. Vše se dařilo, stíhalo, ale pár hodin před startem přišla rána – Clubhouse začal hlásit problémy se serverem. Lidem to padalo, neviděli všechny místnosti, funkce byly omezeny. Co teď? Přesunout to? Risknout to? Rozhodli jsme se pro druhou variantu. Ale po prvních pěti minutách, kdy nám moderátor psal, že se mu při přidání klienta, tedy stěžejní osoby celého eventu, zhroutila celá aplikace, jsme se sami sebe ptali, zda jsme udělali dobře. Naštěstí se během pár okamžiků vše vrátilo do normálu a díky dvěma doprovodným spíkrům se podařilo vše zvládnout (díky, Michale a Michaeli!) a účastníci si – snad – ničeho nevšimli.

Zatímco se představoval zbrusu nový iRobot, my kontrolovali počet účastníků – 276. To je dobrý! Další vydechnutí přišlo ve chvíli, kdy slovo dostali lidé – ptali se na iRobot a sdíleli pozitivní zkušenosti. Obava, že jim téma může připadat moc komerční a prodejní, se nenaplnila, lidé to přijali. Sice padlo pár dotazů, které upozornily i na slabé stránky celého segmentu robotických vysavačů, ale to celé akci dodalo na autentičnosti.

Po hodině jsme akci ukončili. I když by se asi našly i další dotazy a témata vztahující se k chytré domácnosti, nechtěli jsme, aby účastníci přestali ztrácet pozornost a zůstávali jen ze setrvačnosti. I tak jich ve virtuální místnosti do konce bylo kolem dvou set.

A jaké to iRobotu přineslo výsledky?

  • Eventu se zúčastnilo 276 lidí, respektive to bylo maximum, které jsme zachytili při pravidelné kontrole počtu účastníků,
  • Podle dat z Google Analytics lze předpokládat, že 100 lidí, kteří byli součástí eventu, se podívalo na stránky iRobot.cz (tedy okolo třetiny),
  • Hned po eventu se v rámci předprodeje prodal jeden robotický vysavač,
  • Počet novinářů: neznámý. Už v průběhu plánování eventu nám toto číslo přišlo irelevantní sledovat.

Kromě tvrdých dat je potřeba vyzdvihnout i další výsledek – možnost vyslechnout si cílovou skupinu. A to je benefit jak pro nás, tak pro novináře, protože to na klasických tiskových konferencích většinou chybí.

Co si z naší zkušenosti vzít

  1. Důležití jsou moderátoři a mluvčí – přitáhnou lidi a pomohou s obsahem.
  2. Mějte dobrý scénář – Clubhouse je založen na diskusi a demokracii názorů, dlouhé monology zde nefungují.
  3. Ne všichni novináři mají přístup k iPhonu nebo iPadu – je nutné nabídnout alternativní obsah, jiné výhody pro ty, kteří se nemohou zúčastnit.
  4. Může nastat technický problém – asi jako u všech online eventů je technika občas nevyzpytatelná. Mějte plán B, C, D… a občas slevte ze svých nároků.
  5. Lidé se budou ptát – přijměte nepříjemné dotazy. Jsou normální a dodají na autentičnosti.
  6. Neuděláte si jednoduše prezenčku – a vadí to něčemu? Občas je dobré přehodnotit své priority a soustředit se na věci, které jsou důležité – obsah, diskusi, budování vztahu se značkou.

Na základě zkušeností: Clubhouse ano, či ne?

Budoucnost Clubhouse je ve hvězdách, lidé se přou, zda tato nová sociální síť má, nebo nemá budoucnost, případně kdy ji zkopíruje Facebook nebo Twitter. Za mne to smysl má, zvlášť v dnešní době, kdy jsou všechny akce zrušené a lidem chybí sociální kontakt i s neznámými lidmi. Navíc stoupající popularita podcastů ukazuje, že audio rozhodně není mrtvé a má svou budoucnost.

I pro firmy to má význam, jde o další kanál, který je může přiblížit k jejich cílové skupině. Zkušenost s iRobotem nám dokázala, že se lidé chtějí bavit se značkami, zajímají je novinky a jsou rádi za možnost něco probrat přímo se zástupcem firmy, se kterým by se jinak nepotkali. Samozřejmě není to vhodné pro každého, uživatelé Clubhouse jsou specifičtí, určitě to není platforma pro oslovení masy. Pokud tam ale vaše cílová skupina je a máte jí co říct, jděte do toho. I když jen na zkoušku, za to nic nedáte a třeba najdete insighty, které vám pomohou v další komunikaci.

A Clubhouse jako platforma pro pořádání tiskové konference? Za mě ne v tom tradičním smyslu. Chybí tam obraz a nemohou se připojit všichni. Ale jako alternativa? Určitě. Udělat jednoduše, rychle a levně event, na který se budou moci připojit i potenciální zákazníci, a možnost jednoduchého zapojení všech účastníků jsou benefity, které je dobré využít. Ale pak nezapomeňte na to, že musí přijít na řadu i individuální komunikace s novinářem. Vlastně stejně jako u jakékoliv jiné tiskové konference.

Hana Křenková

Text je placenou propagací agentury Adison