Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

„Adoptuj Marii něžně poukazuje na přehlížené“

Třetí adventní Reklamní katovnu vyhrává Cinq se spotem na podporu samoživitelů. Druhá je Česká spořitelna s VMLY&R. Zaujali i hrdinové nultých let pro Jägermeister od Kaspenu.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 50. týden 2018

  1. Cinq: Adoptuj Marii (47 %)
    značka: Adoptuj Marii, klient: Women for women
  2. VMLY&R: George Vánoce (42 %)
    značka: George, klient: Česká spořitelna
  3. Kaspen/Jung von Matt: From 00′ to Heroes (39 %)
    značka: Jägermeister, klient: Rémy Cointreau
  4. Scope Productions: Vánoce po svém (22 %)
    značka: BigBrands, klient: Mall Group
  5. Vánoční osvětlení Retlux (21 %)
    značka: Retlux, klient: Fast ČR

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Adoptuj Marii a další samoživitele (47 %)

Projekt i stejnojmenná kampaň Adoptuj Marii pomáhá samoživitelům, kteří se ocitli v nouzi a nemohou si dovolit zaplatit sobě a svým dětem důstojné a bezpečné bydlení. Stejnojmenná kampaň stojí na příběhu zubní laborantky Marie. Televizní spot pro obecně prospěšnou společnost Women for Women připravila agentura Cinq. S původní idejí přišli Kateřina Říhová a Gašper Šnuderl, spot režírovali Šnuderl a Štěpán Zálešák.

Všechno správně, a za to jsou body. Tím „všechno“ míněno zadání. Provedení je sice řemeslně v pořádku (já bych tam ale dal hrabáky), nicméně myšlenkově blbě. Zlobit se na lidi, že více dají na zviřátko než na nejasně formulovanou osobu v nesnázích, aniž bych ji v dramatizaci já sám lépe formuloval, je jako divit se, že lidí mají radši štěňátko, než symbol regionální rady regionu soudružnosti Jihozápad, pokud něco tak strašného vůbec existuje... 
Vilém Rubeš

Zvířata jsou realisticky zobrazena a dostalo se jim drahně prostoru. Kdybych přeslechl slovo „samoživitel“, nemám nejmenší tušení, co se děje. Snad budou diváci vnímaví.
Jakub Hussar (Haze)

Jeden z nejoriginálnějších spotů, jaké jsem v poslední době viděla. Skvělý insight, povedená exekuce, silné emoce. Pustila jsem si ho hned několikrát za sebou, a čím dál lepší.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Určitě fajn počin, akorát trochu klopotně vysvětlený.
Pavel Jechort

Nejsem si úplně jistej, že samoživitelé ocení přirovnání k ondatře nebo hejnu hus. Osobně mi to bohužel přijde celý maličko ponižující.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Má to příběh, hezké zpracování, něžně poukazuje na přehlížený problém. Za mě dobrý!
Petr Kašpar (Cognito)

Míla KneprJe to chvályhodné. Je to hezky natočené. Bohužel je to taky samolibé. Takové podívejte, co všechno vymyslíme, co všechno zprodukujeme. A message zapadne pod pochodujícího slona s houfem hus. Dřív se tomu říkalo borrowed interest. Voiceover je další sešup. Zní, jako by tam neměl být a pak někdo dostal za úkol něco nějak rychle napsat, aby to kaštani jako já pochopili.
Míla Knepr (Silver Pack)

Překvapivě příjemná produkce se skvěle jednoduchou myšlenkou – tenhle spot je z vybraných nejlepší.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Zvířátka jsou super a sloni samozřejmě nejlepší, protože sloni jsou zkrátka boží a rozhodně chci od Ježíška slůňátko. A přesně jak nám říká spot, že kvůli nim nevidíme Marii, tak já kvůli nim tak trochu nevidím ani to, že Marii nevidím. A možná nevidím dokonce ani to, že nevidím, že Marii nevidím, protože vidím pořád hlavně ty slony. Jo, sloni...
Jan Javornický

2. Budoucnost cukroví. A bank (42 %)

Česká spořitelna uvádí vánoční spoty ke svému mobilnímu bankovnictví George. V prvním jde o cukroví, v druhém o sledování Mrazíka v 5D a koncem roku přijdou trable se stromečkem-hologramem. Na kampaní tradičně pracovala kreativní agentura Young & Rubicam, respektive VMLY&R, režie se ujal Marek Partyš. Spoty běží v televizi a v kině, doplňuje je out-of-home a online.

Po dnešku znám minulost bankovnictví. Jmenuje se Česká spořitelna.
Vilém Rubeš

George mě baví. Na Spořku je to fresh až na půdu. Klobouček!
Jakub Hussar (Haze)

Nápady hezké, i když exekuce tentokrát trochu slabší.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Snaží se něco prodat, nebo jen majitelům svých účtů říkají, že je tady nějaký George?
Pavel Jechort

Cukroví z 3D tiskárny je ta zajímavější ze dvou exekucí, protože je to blíž reálnýmu světu - díky tomu to taky funguje pro digital. Dlouhodobě vnímám slabší vazbu na produkt, ale těžko soudit bez kontextu.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Česká spořitelna mě mezi tou ostatní vánoční smrští pobavila. Jasná message, dobře natočené, proč ne!
Petr Kašpar (Cognito)

Míla KneprVosí hnízda a linecké. To je ta novost a českost. Jinak futuristické bankování a budoucnost bankovnictví v tisíckrát omleté formě: 3D namodralé objekty, futuristické gadgets a trocha toho humoru.
Míla Knepr (Silver Pack)

Jednoduché a zábavné – to je něco, co nikdy nezklame. A i produkce se zbytkem ladí v čistotě.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Největší a nejstarší ctihodná finanční instituce nás učí budoucnost. To je asi ta nejlepší cesta, po které kráčet, aby tou největší a nejstarší mohla dlouho zůstat.
Jan Javornický

3. Jägemeister přibližuje nultá léta (39 %)

Značka bylinného likéru Jägermeister uvedla kampaň, v níž hrají hlavní roli roky 2000 až 2009. Představí se v ní příběhy devíti českých osobností, jimž nultá léta dala zásadní směr. Průvodcem kampaně je legenda české a slovenské graffiti scény 2Mad. Ten se typicky se zahalenou tváří vypravil za osmi lidmi se skicákem v ruce, aby do něj zaznamenával důležité fragmenty příběhů Affra, Martina MG Gilliana, Kateřiny Salavcové, Seniora, Alžběty Jungrové, Tomáše Rejmana, Jakuba Peška a Jakuba Veselského. Kampaň běžela od 5. listopadu, kdy se na YouTube představila první trojice videí z prvních rozhovorů. Dalších šest snímků mělo premiéru 19. listopadu a 3. prosince. Na přípravě kampaně se podílela agentura Kaspen/Jung von Matt se společností Lip Production.

Nejhorší z historie brandu je Štětináč. Není zač.
Vilém Rubeš

Ale jo, cajk. Jen se bojím, že cílovka je demograficky velmi, velmi úzká. Jakmile tě tyhle subkultury alespoň okrajově nelíznuly, odzíváš to.
Jakub Hussar (Haze)

Od této značky jsme u videoobsahu zvyklí na vysoký standard, a nultí hrdinové nejsou výjimkou. Přesto mě tyto husté subkultury navzdory jednoznačné coolness už trochu nudí. Ale asi nejsem cílovka.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Tradičně dobré a co vím dle čísel, i funkční. Víc od reklamy nemůžete chtít.
Pavel Jechort

Jägermeister dlouhodobě posouvá českou reklamu dopředu - výběrem témat, formátem, exekucí, kulturní relevancí, odvahou... A tahle kampaň to potvrzuje. Vítěz týdne, měsíce a nejspíš i roku.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Na tohle už jsem asi starej.
Petr Kašpar (Cognito)

Míla KneprChápu formu. Nechápu proč, a to ani po tomto vysvětlení: „Líbí se nám jejich filozofie i jejich životní příběhy, které mohou inspirovat dnešní právě dospělou generaci“.
Míla Knepr (Silver Pack)

Koncept je spravný, ale provedení moc tlačí na pilu být cool, až vše selhává.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Je fascinující sledovat, jak se reflektuje historie toho, co někteří z nás považují za předvčerejšek. Třeba pro ty, pro které jako pro mne zásadní dějinné milníky začaly sametovou revolucí a základy Weltanschauung jsme si prožili a položili v devadesátkách. Čímž to nechci nijak shazovat. Naopak. Je to zajímavé a důležité a může to skutečně přispět k tomu, jak bude společnost vypadat a vnímat sebe sama v dvacátých a dalších letech. Jestli a jak tomu může přispět Jägermeister, to těžko říct, ale že se toho tématu vůbec chopil, je dobře.
Jan Javornický

4. BigBrands razí klidný nákup (22 %)

Internetový obchod BigBrands ze skupiny Mall Group ve vánoční kampani akcentuje původní význam svátků – klid, mír a pohodu. V době předvánočního šílenství razí, že nejlépe si Vánoce stejně užijete podle svého. Cílem je posílit image značky v segmentu módy a nabídnout řešení pro klidný nákup vánočních dárků domova. Kampaň běží online a je doplněna venkovními nosiči, vizuály v metru. Režie se ujal Ladislav Plecitý, kreativu a produkci zajistila Scope Productions.

Nudou mi nohy neusnuly. Umrzly. Strašné klišátko.
Vilém Rubeš

Ideální Vánoce dobře situované ženy - samota, mrazivý les, bota pod kantnou, přátelsky naladěný srneček (vzteklina?) a chlast. To jako vážně?
Jakub Hussar (Haze)

Myšlenku „užijte si Vánoce v klidu“ jsem letos, loni i předloni viděla i slyšela mnohokrát. Toto zpracování má aspoň styl. Ta srnečka!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Dokonalá reklamní prázdnota, včetně voiceoveru.
Pavel Jechort

Jsou tam špatně využitý motivy jako třeba rozbalování dárků - takže to spíš říká „nakupte si na BigBrands, stejně zase budete na Vánoce sami“. Což je teda odvážně depresivní přístup!
Martin Svetlík (McCann Prague)

Nějak mi to nehraje. Jaká je message? O Vánocích sám rozbalovat boty s laní v lese?
Petr Kašpar (Cognito)

Míla KneprAle jo, je to takové hezky bukolické a pitoreskní. Jen nevím, jaká je vazba na značku a produkt. Zůstalo to na půl cesty - máme hezký vizuál, jenž se značkou moc nekoreluje, ale nám líbí, tak pojďme z toho udělat i telku. A voiceover je konečným nezvratným důkazem bezradnosti.
Míla Knepr (Silver Pack)

Baví mě snaha vytvořit pocit pohodlí, komfortu a relaxu, ale naneštěstí je to velmi nepovedený pokus.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Takový práce to bylo a tak málo z toho zbylo... Ani móda, ani Vánoce...
Jan Javornický

5. Retlux je poprvé v televizi (21 %)

Značka svítidel, žárovek a elektroinstalačního materiálu Retlux vstupuje na televizní obrazovky a poprvé tak poutá na svůj brand vánoční kampaní. V průběhu prosince se v České televizi a na Primě vysílá vůbec první spot Retlux, vlastní značky distributora Fast ČR. Námět a scénář spotu navrhl Rostislav Křivánek a výroby se ujali Michal a Pavel Krumpárovi.

Co šňupali tvůrci, nevím, ale za tu větu ve voiceoveru by David, Leo i další dali trest smrti. A režíroval to sám Pan Přestávka? Kdokoliv by prokázal, že za spoluúčast na tomto spotu mu bylo vyhrožováno rozbuřtováním dětiček, mohl by doufat v milosrdenství a převedení trestu na doživotí.
Vilém Rubeš

Holčička dostala motýla a ten jí ulétl. Gratuluji! P. S. I kdyby šlo o sestřih do reelu, dvě minuty jsou fakt moc.
Jakub Hussar (Haze)

Spot má svou poetiku a tleskám odvaze klienta natočit něco „většího“. Přesto se přiznám, že příběhu moc nerozumím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Aboslutně ničím mi to nepřipomíná reklamu, což je jediná zajímavá věc.
Pavel Jechort

Idea, že Vánoce poctivě celý rok čekají v krabici, až je zase rozbalíme, je kouzelná. Exekučně se ji nepovedlo úplně prodat.
Martin Svetlík (McCann Prague)

Vánoční sentiment bez sentimentu. Trochu jsem u toho usínal, až rodiče v šortkách mě probudili. Tak aspoň tohle oživení trošku zvedlo hodnocení.
Petr Kašpar (Cognito)

Míla KneprUnikátní spot - poprvé v životě jsem slyšel třepotání motýlích křídel. Jinak to vůbec nechápu. Jsou to letní Vánoce, když je tatínek v kraťasech? Je to posun v čase? A ten motýl pod stromečkem? A produkt co? A proč? A prkenní herci? A zoufalý voiceover? Nějak moc otázek na první spot a první vánoční kampaň. Vítězství ambice nad schopnostmi.
Míla Knepr (Silver Pack)

Dobrý výběr dětské herečky, o to víc je ale nepovedený výběr rodičů, ale celkově je to - zvlášť pro někoho, kdo je v televizi nový - poměrně povedené.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Tohle by mohlo a mělo být o hodně kratší. Dost mne ale zaujal ten podivný motýl a vážně bych si přál, aby byl animatronický, protože to by bylo kůl.
Jan Javornický  

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.