Agentury pro průzkum trhu a veřejného mínění, které jsou členy oborového sdružení SIMAR, si budou kontrolovat svoje výzkumné projekty. Zavedení kontrol výzkumů schválilo sdružení SIMAR v závěru března a projekt bude zahájen v květnu. Ke zkvalitnění služeb a kontrolám výzkumů v závěru loňského roku agentury vyzvalo několik velkých firem, které patří mezi hlavní zadavatele průzkumů tuzemského trhu.
„Předmětem kontrol bude především sběr dat v souvislosti s platnými standardy sdružení SIMAR. Kontroly by měly začít probíhat od května letošního roku, s tím že letošní rok bude zkušební a naostro budou fungovat od roku příštího,“ sdělila předsedkyně sdružení SIMAR Eva Veisová.
Zástupci agentur se podle Veisové dohodli, že náhodné kontroly minimálně jednou ročně čekají každého ze členů sdružení a každý rok bude provedena opakovaná kontrola u náhodně vybrané agentury. „Jejich cílem je odlišení kvalitních agentur, které dbají na dodržování všeobecně platných standardů, od ostatních, které tyto standardy nedodržují, a kazí tím pověst oboru mezi zákazníky i veřejností,“ uvedlo sdružení SIMAR.
Z kontrol výzkumných projektů bude vypracována zpráva, zda byly dodrženy kvalitativní standardy sdružení SIMAR i podmínky dohodnuté mezi zadavatelem a agenturou týkající se sběru a pořizování dat. Kontrolní skupinu budou tvořit zaměstnanci sdružení SIMAR, v úvahu podle sdružení připadá i zapojení nezávislých externích odborníků.
Agentury pro výzkum trhu loni navzdory hospodářské krizi vykázaly vyšší tržby. Zatímco v roce 2009 jejich odhadovaný obrat meziročně klesl o dvě procenta na 2,25 miliardy korun, loni se díky oživení poptávky zejména na straně obchodníků a výrobců spotřebního zboží zvýšil na 2,4 miliardy korun.
SIMAR je výběrové neziskové sdružení předních agentur výzkumu trhu a veřejného mínění působících v ČR. SIMAR má nyní 12 členských agentur, mezi něž patří Incoma GfK, STEM/MARK, Synovate, TNS AISA či Millward Brown CR.