Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 40. týden 2020
- BeefBrothers: Agresivita zabíjí (69 %)
značka: Česká asociace pojišťoven, klient: Česká asociace pojišťoven - Hypermarket Film: Zachraňuj v Praze (65 %)
značka, klient: Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy - Konektor: Porce života navíc (58 %)
značka: Dáme jídlo, klient: Damejidlo.cz
DDB Prague: Respekt: Spořicí účet (58 %)
značka: Raiffeisen, klient: Raiffeisenbank - McCann Prague: Vědět znamená přežít (49 %)
značka: Česká kancelář pojistitelů, klient: Česká kancelář pojistitelů
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Drastickými záběry proti agresivitě

Česká asociace pojišťoven: Agresivita zabíjí
Agresivita za volantem může mít tragické následky, varuje Česká asociace pojišťoven v preventivní kampani Agresivita zabíjí, na níž spolupracuje Besip i Policie ČR. Staví na emotivních televizních a rádiových spotech, popisujících konkrétní nebezpečné situace s fatálními následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké. Spoty poběží v televizi od poloviny září do začátku března 2021 s vánoční pauzou. Rozběhne se také bannerová reklama, kterou doplní i tištěná inzerce. „Nechtěli jsme v kampani rozhodně nikoho poučovat. To v situaci, kdy si řidiči nechtějí připustit, že se agresivního chování sami dopouštějí, nemá smysl. Proto jsme se rozhodli vyprávět příběh o bezmoci. O bezmoci, kterou cítí oběť agresivního chování někoho, komu se za volantem zatmělo. Naproti tomu nevinná oběť ví, že se tragédie nevyhnutelně blíží, ale nemá šanci s tím cokoliv udělat. Věříme, že pokud si lidé takovou emoci z kampaně odnesou, příště se třeba raději párkrát nadechnou, než se pustí do nebezpečného předjíždění pomalejšího začátečníka na úzké silnici,“ uvádí Ondřej Drábek z BeefBrothers.
Silná kampaň. Poměrně doslovná, ale to je dobře. Doufám, že ji uvidí co nejvíc řidičů a zamyslí se nad tím, zdali není adresována i jim.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Reklamy na bezpečnou jízdu jsou pokaždé, ale pokaždé stejně nudné - aspoň tedy v Česku. Ať už cílí na kohokoliv, nedokáží pořádně zaujmout tak, jak je to například u britských reklam. Produkce videospotu je kvalitní, ale ten print/banner… proč?
Stanislav Pluháček (Better)
Podle mě je to celkem v pořádku. Asi bych víc pracoval s tonalitou voiceoveru. Aby nezněl tak tragicky hned od začátku, ale byl v něm vývoj. Ten pohled na věc je dost tradiční, mně by se líbilo, kdyby tohle téma zpracovali z jinýho úhlu. Otázka je, jestli to jde. Vizuál ke kampani chápu, ale je o dost slabší než videa. Snažil bych se i v něm ukázat ty lidi.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Díly covidu mám čas brousit katovskou sekyrku, ale teď jí odložím, protože tohle je moc pěkná práce! Spot má krásné emotivní záběry, super casting „začátečnice“, ale abych jen nechválil, trochu mi chybí celky - zvlášť v příběhu s malým klukem, kde je vyprávění jen přes užší záběry (asi kvůli omezení dešťostroje) hůř přehledné. Nejlépe odvyprávěným příběhem je kamion, kde ale trochu trpí logika, protože domů by se spíš nevrátil typoň v passeraty. Nicméně, platí, co jsem napsal v první větě - je to silná a moc hezká práce!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Výborná filmařina, to bezesporu. Osobně mám k takovým psycho-spotům decentní odpor. Jenže, tohle je fakt téma! Jsem rád, že se o tomhle mluví, píše, točí spoty. Třeba tohle agresory změní. Peace!
Petr Laštovka (Geometry)
Vyprávění, které bere dech. Kampaň, která vede k zamyšlení, a to je dobře.
Michal Šoller (Cognito)
Debata, jestli strašáky v public service fungují, nebo ne, se táhne přes půl století. A jak vidno, mohou. Snad překonají i tu podvědomou touhu zavřít oči a nekoukat. Jen kdybych to, co se stane nebo řekne, neodříkával půl vteřiny před spotem. Ale i tak působivé.
Vilém Rubeš
Možná tomu bude někdo vyčítat hru na city, ale takové příběhy se opravdu dějí. Zcela využitý a působivě převyprávěný insight, slova ze záhrobí, kterým věřím, že chtějí změnit realitu na silnicích.
Ivan Peterka (Peppermint)
Ke kreativě nic nemám. Tady je to spíš o mediamixu a nasazení. Vzhledem k situaci na silnicích doufám, že bude vidět.
Pavel Jechort
2. Klusák a Zelinka točili pro záchranku
Rozdíly mezi představami a realitou práce u záchranné služby jsou ústředním tématem nové náborové kampaně Zachraňuj v Praze, kterou v úterý 22. září spustila pražská záchranka. Dvojici klipů natočil režisér Vít Klusák se svým týmem ze společnosti Hypermarket Film. Filmaři sami nabídli, že budou pracovat bez nároku na honorář a zdarma zapůjčili i potřebnou techniku. Hlavní postavou spotů je v roli roztržitého „super záchranáře“ tanečník, choreograf a herec Marek Zelinka, vítěz jedné z řad taneční soutěže StarDance. „Metropole se rozrůstá a my plánujeme rozšiřovat síť výjezdových základen i posilovat zdravotnický tým, abychom i nadále dosahovali vynikajících dojezdových časů. Zároveň chceme poukázat i na realitu práce u záchranné služby, která se často rozchází s představami, které absolventi zdravotnických oborů mají,“ říká Petr Kolouch, ředitel Záchranné zdravotnické služby hl. m. Prahy. Záchranka chce své řady rozšířit především o zdravotnické záchranáře a dispečery, kterým nabízí atraktivní zaměstnanecké benefity. „Uchazečům na rovinu říkáme, že práce u záchranky není vždy jako v akčním filmu a že jim čas od času nebude do tance, zároveň ale budou dělat práci snů, která má navíc smysl,“ uvádějí představitelé služby. „Víta Klusáka jsme původně jen oslovili s prosbou o konzultaci našeho námětu, načež nám filmaři z jeho společnosti Hypermarket Film nabídli, že pro nás spoty natočí bez nároku na honorář. Vše jsme stihli natočit během jednoho dlouhého natáčecího dne za 19 hodin. Několik dnů pak zabrala postprodukce.“
Tohle je výborné. Skvěle jsem se pobavila - když hrdina dělá přemety, zasmála jsem se i nahlas. Líbí se mi, že si tato velectěná profese dokáže udělat legraci sama ze sebe.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Takhle umí komunikovat pražská záchranka? Veřejná služba? Wow. Výborná práce. Produkce, voiceover. Ňu ňu ňu.
Stanislav Pluháček (Better)
Tahle kampaň je teď hodně diskutovaná a podle mojí bubliny i oblíbená. Myslim, že je potřeba ocenit tu odvahu se odvázat a tu produkci, která za tim je. Na můj vkus je to ale až moc velká taškařice a je to moc přitažený za vlasy. Ten voiceover jsem v tomhle stylu už určitě někde slyšel, myslím, že i se stejným spíkrem. Je škoda, že si na konzultace nepřizvali i někoho z reklamy. Vidím tam prostor to o kus posunout a udělat to originálněji. Obzvlášť z pohledu art direkce. Určitě by se našly týmy, který by to udělaly zdarma.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Dokumentární tvorbu Víta Klusáka mám moc rád a pokládám ji za důležitou a hodnotnou. Film V síti – tleskám! Ale až se mě někdo zeptá, proč jsou na FAMU hraná a dokumentární režie dva samostatné obory, tak mu pustím tenhle spot. Pardon.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Kamarádi, tomuhle dávám kilo! Je to po čase zase skvělý kus. Montypythonovská nadsázka, krve jak v posledním Rambovi, a had, je tam had! A taky ten Stalloneho hlas. To všechno tam je. No a pak teda čekám na tu case study, jestli ta záchranka skutečně ty lidi, které hledá, našla, teda zaměstnala, ale vy víte. Paráda, samosebou.
Petr Laštovka (Geometry)
Tak tohle jo. Je to bláznivé a přesně takové kampaně se mi líbí. I přes dlouhou stopáž video rychle utíká. Tohle by byl konečně pořádný český seriál z nemocničního prostředí.
Michal Šoller (Cognito)
Poselství, pokud se tomu tak dá říkat: ňu ňu ňu, a dyť vo nic nejde. A to se podařilo úspěšně předat. Plácáme se do kolen a NKP.
Vilém Rubeš
Klusák konečně natočil velký biják. Zjevně si neodpustil využít takovou příležitost a v barvitosti vyprávění si radostí poskočil víc, než by to ve výsledku chtělo, ale stejně je to spot, který má smysl.
Ivan Peterka (Peppermint)
Možná to až zbytečně plýtvá obrazy, stejný efekt by se dostavil i s polovinou, ale hezky se na to dívá, člověk se i usměje.
Pavel Jechort
3.-4. Dáme jídlo složilo spot z 20 příběhů
Rozvozová služba Dáme jídlo navazuje na svou současnou komunikační linku Dělejte to, co právě teď chcete a rozehrává další myšlenku, která si klade za cíl šetřit čas svých zákazníků. „Každý z nás někdy cítí nedostatek času. Říká se, že čas si nelze koupit. Ale prostřednictvím Dáme jídlo lidé čas získávají. To nám i zákazníci nejčastěji odpovídají ve výzkumech. A má-li člověk více času, je šťastnější. Lidé tedy chtějí čas na vše, na co mají chuť – na rodinu, přátele, práci, rande, zábavu, cokoliv je jim blízké. Případně někdy se jim prostě jen nechce vařit, chtějí odpočívat a chtějí, aby se o jídlo či nákup postaral někdo za ně,“ popisuje myšlenku kampaně marketingový ředitel Dáme jídlo Břetislav Stromko. „Získají tak ‚porci života navíc‘.“ Nový reklamní spot vypráví nejrůznější příběhy ve formátu, který není pro televizi běžný. Díky tomu zobrazuje víc situací napříč všemi cílovými skupinami. Dohromady vzniklo 20 krátkých příběhů, které představují svět Dáme jídlo a jeho zákazníků. Kreativní myšlenku kampaně propíše Dáme jídlo do všech svých komunikačních kanálů, včetně těch méně tradičních jako blog a podcasty. Na televizních obrazovkách bude vidět minimálně do konce tohoto roku. Kampaň vznikla spoluprací marketingového týmu Dáme jídlo a agentury Konektor.
Svěží, nekomplikované, lehké. Jednoznačně nejvíc mě zaujala hudba, ta se fakt povedla. Zní mi v uších už asi dva týdny.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Povedené, zajímavé. Hezky ulítlé, ale přitom ne moc. Za mne dobrý.
Stanislav Pluháček (Better)
Dáme jídlo to dává dobře. Jejich poslední kampaně mě baví. Kdybych v tom neviděl inspiraci Budvarem 33, byl by to vítěz týdne. A ještě mám jednu osobní věc. Mám alergii na „užívejte“. Má to být „užívejte si“, užívá se paralen. Já bych to takhle nepoužil. Ale chápu, že lidi to tak říkaj, tak proč se tomu bránit. Můj vztah k češtině by to ale nedovolil.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
V těch splitscreenech je tolik hezkých nápadů, že stojí za to si to pustit třikrát za sebou a vždy sledovat jen jeden. Bohužel, od 11. vteřiny se ze tří screenů stane jeden, a to s dost nudným obsahem (pohled na krabici v topshotu). Tady vidím zásah vyšší moci, která chtěla posílit branding a doručit - doslova doručit! - message, že Dáme jídlo vám opravdu to jídlo přivezou. Jakmile pochopíme, že nám to doručí, tak se za odměnu vrátí zábavné splitscreeny.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Mně se to líbí. Mám u loga Dáme jídlo takový Pavlovův reflex, dostanu vždycky hlad. Takže je skoro jedno, co o sobě říkají, jde jim to. Možná úplně nechytám to spojení „porce života navíc“, ale to nevadí, zase jsem si něco objednal.
Petr Laštovka (Geometry)
Má to nápad, má to tempo, líbí se mi i porce života navíc. Sakra, já jsem dostal hlad.
Michal Šoller (Cognito)
Značka zaměřená na rozvoz jídla sděluje, že rozváží jídlo. Nečekané věci se dějí, je to v krabici a někdo to doručí. Vážně? NKP.
Vilém Rubeš
Myšlenka „dáme vám víc času“ se nějak schovala do krabičky Dáme jídlo. Škoda, že nevylezla, ale třeba se v online prostředí rozbalí.
Ivan Peterka (Peppermint)
Svižné, dynamické, dobrý voiceover, pár hezkých nápadů (kuchař do krabice pobavil), viděl jsem tam regiony. Pustil jsem si třikrát a hudba mi v hlavě blbne ještě teď. Jojojo.
Pavel Jechort
3.-4. Raiffka pokračuje s hudbou od Beatles
Raiffeisenbank přichází s novou komunikační kampaní, v níž společně s agenturou DDB rozvíjí komunikační koncept Respekt. Energii kampani, která komunikuje výhodné spoření, i nadále dodává hitová skladba Hard Day’s Night od legendárních Beatles. „I když od chvíle vypuštění prvního spotu Respektu neuplynul ani rok, situace u nás i ve světě se mezitím zásadně změnila, řadě lidí přibyly starosti a my ucítili potřebu jim novou kampaní dodat spíš trochu optimismu a úsměvu, než za každou cenu připomínat trable všedního dne,“ říká Michaela Kuželová, šéfka marketingové komunikace Raiffeisenbank. Koncept se tak posunul k optimističtějšímu ladění, „Respekt“ však stále zůstává jeho nosným prvkem. Tentokrát vyjadřuje respekt ke všem, kteří chtějí sobě i svým blízkým prostřednictvím výhodného spoření zajistit šťastnou a bezstarostnou budoucnost. „Televizní spot zachovává černobílé ladění i snahu o co největší realismus situací, při jejich výběru jsme se ale soustředili především na společně strávené chvíle a pozitivní mezilidské momenty. Ať už dědeček pořídí z naspořených peněz své vnučce piano, nebo čerstvý otec zařídí dětský pokoj novorozenému dítěti, klíčové pro nás bylo vyjádření pozitivních emocí. Tomu napomáhá i nová coververze Hard Day’s Night od Beatles, které jsme přidali na tempu a přímočarosti, aby divákům spotu dobila trochu pozitivní energie,“ doplňuje creative director DDB Mikey Tucker. Na vytvoření kampaně se kromě agentury DDB podílela i produkce Boogie Films, televizní spot režíroval Milan Balog a o fotografie pro vizuály se postaral Václav Jirásek. První třicetivteřinový spot, spořicí účet se sazbou 3 %, je od 3. září k vidění na kanálech televize Nova. Dál se kreativa kampaně promítne do online obsahu, sociálních sítí a také ve venkovní komunikaci Raiffeisenbank.
Předešlý spot na mě působil emotivněji, ale cením si kontinuity. Správně vybraný song je prostě správně vybraný song.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jako dobrý, ale ta černobílá se žlutými doplňky mi funguje u Raiffky ve stylu jejich starších reklam à la Sin City s tím temným voiceoverem. Používat tuto barevnost k rodinné tématice, abych udržel za každou cenu coding značky, mi ale přijde trochu mimo.
Stanislav Pluháček (Better)
Je tam míň příběhů než v tom předchozím a podle mě už to není tak silný. Ale moc se mi líbí, jak už dlouho pracujou s tím číslem tři a zkoušej různý fonty a další podoby.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Profi práce! Krásné obrázky. Kdo dělal kameru? Pojďme zavést standard, že jméno kameramana bude standardní součástí kreditů i tady v Katovně. Bez kameramanů bychom se neměli na co koukat a tím pádem ani o čem psát. Simple.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Je to teda týden plný moc dobrých spotů. Tohle je další. Miluju černobílou, se ví. Chápu, že to může někomu připadat smutné, neradostné. Na mě to funguje ale výborně. Muzika samozřejmě taky dokonalá. Nemám asi co vytknout. Proč taky.
Petr Laštovka (Geometry)
Přistihl jsem se s úsměvem na rtech. Emoce na mě fungují, jsem měkota.
Michal Šoller (Cognito)
Taková ta reklama, kde si říkáte, Beatles byli geniální, když jejich muzika přežije i tohle, kamera ujde, trojka je dobře viditelná, a tím to projede hlavou jako rychlík na Třebovou a vy to milosrdně zapomenete, a tak je to taky správně.
Vilém Rubeš
Spořte si na své sny. Zní to stejně falešně jako ostrých hran a tónů zbavená původní skladba, stejně jako černobílý realiamus, který s „hard“ realitou nemá nic společného.
Ivan Peterka (Peppermint)
Zbytečná vražda dvaceti vteřin. To důležité se děje posledních deset. Ale jak se k nim má člověk přebrodit přes dvojnásobek klišoidní nudy black & white (což jí aspoň odlišuje od jiných klišoidních nud)? Já vim, že chcete dělat imidž, ale když na to nemáte, šetřete prachy a vražte je do frekvence.
Pavel Jechort
5. Influenceři proti sekundárním nehodám

Balíček z kampaně České kanceláře pojistitelů

Balíček z kampaně České kanceláře pojistitelů
Česká kancelář pojistitelů společně se svými partnery Besip a Policií České republiky představila druhou vlnu bezpečnostní kampaně, jejímž cílem je zvýšit povědomí o zbytečných, takzvaných sekundárních nehodách. V rámci této komunikace dostane do schránek téměř dva miliony domácností takzvanou Kartu řidiče s popisem správného postupu v případě dopravní nehody. Prostřednictvím známých osobností jako herečka Veronika Arichteva, herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová, moderátor pořadu Garáž Jakub Rejlek, cestovatel a fotograf Hynek Hampl nebo DJ Lucky osloví kampaň i mladé řidiče. Tyto známé tváře obdržely speciální balíček, se kterým se pochlubili na svých sociálních sítích. Jde o balíček určený pro přežití v podmínkách silničního provozu a vznikl ve spolupráci s Policií České republiky a s Českou kanceláří pojistitelů. Obsahuje kartu řidiče s pokyny, jak postupovat v případě nehody, reflexní vestu a výstražný trojúhelník. Jde o tři nezbytné věci, díky kterým omezíte riziko vzniku sekundárních nehod, které by vás nebo ostatní účastníky dopravní nehody mohly stát život.
Srozumitelná kampaň s vkusnými vizuály. Nějak mi tu dává smysl i zapojení takzvaných influencerů, kteří mě obyčejně v kampaních mírně řečeno rozčilují.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
U asociace pojišťoven jsem volal po netradičním pohledu, a tady je! Je to samozřejmě jednoduchý, ale dobrý. Balíčky pro influencery jsou skvělej nápad a zpracování je výborný. Jen škoda, že se ve stejnym stylu nepodařilo tu kampaň protáhnout i do jiných médií. S tím gaunerskym videem to na sebe moc nenavazuje.
Tomáš Urbánek (TripleBang)
Nápad je fajn, ale strašně záleží na kvalitě a kreditu vybraných influencerů a já se přiznám, že je neznám. Znám jen Kovyho, který mým dětem vtipně a přitom chytře vysvětluje co se kolem nich děje. Dobrá práce, Jene Amosy Kovy!
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)
Mám k lince 1224 osobní vztah, respektive k jejím reklamám. Byl jsem u těch prvních. Pokračování je třeba. A tohle je hezký způsob.
Petr Laštovka (Geometry)
Hezké balení, jen je škoda, že už jsem asi vážně starý, když nikoho z adresátů balení neznám.
Michal Šoller (Cognito)
Dát užitečný dárek by bylo príma. To, že se na to musí jak můry na petrolejku nalepit okresní celebrity, už méně. Kdyby k dárku vymysleli nějaký twist, který to pojmenuje a udrží v hlavě, místo obvolávání bludiček šoubyzu, mohlo vzniknout něco víc.
Vilém Rubeš
Potřebný a důležitý návod, jak postupovat při nehodě, úplně zbytečně a manýristicky zabalený do fashion balíčku.
Ivan Peterka (Peppermint)
Ok, toho není nikdy málo. Budu držet palce.
Pavel Jechort
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“
